ZZP’er worden? het ultieme stappenplan voor zzp’ers

Wil jij zzp’er worden? Heb je de knoop doorgehakt na lang twijfelen, of ben je nog aan het oriënteren? Een eigen bedrijf starten gaat niet vanzelf en is niet zo eenvoudig als er vaak gedacht wordt. Daarom biedt zzpdaily.nl een complete starters handleiding voor zelfstandige ondernemers en zzp’ers. Op deze pagina wordt er in 6 uitgebreide stappen uitgelegd hoe je komt van idee tot realisatie als zelfstandig ondernemer, zodat zzp’er worden voor iedereen toegankelijk is.

1. Orientatie en voorbereiding als zzp’er

Zzp’er worden kan een moeilijke beslissing zijn. Het lijkt mooi om zelfstandig ondernemer te worden en dat is het voor de meeste ongetwijfeld ook. Het grootste voordeel is zelfstandigheid en vrijheid. De drijfsfeer naar vrijheid bestaat bij een enorm grote groep mensen, Nederland telt in 2016 namelijk zo’n 1 miljoen zelfstandig ondernemers.

Zelfstandig ondernemer of zzp’er worden

Veelal beginnen zelfstandige ondernemers als zzp’er. Een zelfstandige zonder personeel. Zzp’ers bestaan zelfs eigenlijk helemaal niet. Althans, niet voor de wet. Een zelfstandige zonder personeel is een privépersoon die een bedrijf start en ondernemer wordt. Maar zelfstandigen zonder personeel worden zzp’ers genoemd omdat zij er bewust voor kiezen om klein te blijven. Zij willen bewust een klein bedrijf zonder personeel.

Risico’s van zelfstandig ondernemen

Ondernemen brengt echter ook een aantal risico’s met zich mee. Omdat je zelfstandig ondernemer bent, loop je ondernemersrisico. Hoeveel risico je loopt is uiteraard afhankelijk van de grootte van een bedrijf. Vanzelfsprekend lopen grotere bedrijven meer risico’s dan zzp’ers. Maar als zzp’er heb je bijvoorbeeld geen garantie voor inkomsten of opdrachten, wat je in vaste loondienst wel hebt. Wanneer je overweegt om jouw vaste baan op te zeggen en voor jezelf te beginnen, beslis je niet van de een op de andere dag dat je zelfstandig ondernemer wordt. Hier gaat een goede voorbereiding aan vooraf. Veel startende ondernemers orienteren zich online. Er is ontzettend veel informatie beschikbaar over ondernemen en zzp’er worden. Verschillende websites, zoals zzpdaily.nl, bieden complete handleidingen en geven tips bij het starten.

Iedereen maakt een andere start. De informatie die je online kunt vinden, bieden je dus een goede basis. Mogelijk heb je daarnaast nog branche of bedrijfsspecifieke vragen, waarvan je het antwoord niet online kunt vinden. In dat geval is kun je bijvoorbeeld startersdagen, seminars of workshops bezoeken. Bij veel van deze gelegenheden wordt eerst de basis behandeld, waar je advies krijgt bij het starten. Daarnaast kun je jouw vragen stellen aan een expert en is het een erg goede gelegenheid om te netwerken met andere startende ondernemers. Of ken je een zelfstandig ondernemer in jouw eigen netwerk? Vraag waar hij of zij tegenaan liep bij het starten als zelfstandig ondernemer.

2. Een goed ondernemersplan

Nog steeds starten veel ondernemers zonder plan, met de ogen dicht. Slechts 20 procent van de zzp’ers boekt een succes met zijn activiteiten. Succes in de zin dat zij van hun bedrijfje kunnen bestaan. Jij wil uiteraard niet bij die andere 80 procent horen. Schrijf daarom een goed ondernemersplan. Met het maken van een plan sta je sterker. Dit hoeft geen uitvoerig document te zijn, maar een businessplan schept duidelijkheid en is onmisbaar voor een ondernemer, dus ook voor een zzp’er en kleine ondernemer.

Slechts 20% van de ondernemers kunnen rondkomen van hun eigen bedrijf

Met een ondernemingsplan kun je nooit alle mogelijke issues uitsluiten, maar de kans op veel voorkomende problemen wordt ongetwijfeld verkleind. In een ondernemersplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen, bedreigingen, concurrenten in kaart. Daarnaast leg je in een ondernemingsplan vast hoe je jouw bedrijf van de concurrenten gaat onderscheiden. Laat je niet weg vagen in de andere 1 miljoen kleine zelfstandige ondernemers. Om jezelf te onderscheiden dien je jezelf uniek te maken. Om uniek te zijn hoef je niet per se een geheel nieuw concept te bedenken, het kan hem al in kleine dingen zitten. Unieke punten van een bedrijf of zzp’er worden ook wel Unique Selling Points genoemd en zijn essentieel voor het onderscheidend vermogen.

De bedoeling van een ondernemingsplan is dat je jouw idee toetst op haalbaarheid. Je schrijft het plan niet voor je potentiële klanten, maar voor jezelf. Wees dus kritisch en bekijk niet alles door een roze bril. Wil jij inkomsten genieten uit jouw onderneming, of zelfs volledig afhankelijk zijn hiervan, stel dan een reëel ondernemingsplan op. Een financiële begroting kan daarin niet ontbreken. Breng in kaart wat je verwachte inkomsten en uitgaven zullen zijn. Als het plan niet haalbaar blijkt te zijn, ben dan ook reëel en verstandig om het plan niet uit te voeren of nog eens goed aan het plan te sleutelen.

Bespreek je plan tot slot met iemand die kritisch is. Laat bijvoorbeeld je partner of een goede vriend of vriendin het plan lezen. Kijk welke risico’s je neemt en of deze realistisch zijn. Kritiek krijgen over iets waar jezelf erg enthousiast over bent is nooit leuk om te horen, maar het is ongetwijfeld een eye-opener.


Wat zijn jouw Unique Selling Points


3. Rechtsvormen

Bij het starten van een onderneming zul je ook een rechtsvorm moeten kiezen. De rechtsvorm van de onderneming is de juridische vorm waarin de onderneming is gegoten. Welke rechtsvorm het beste bij jou past is afhankelijk van je situatie. Ga je alleen beginnen, of samenwerken? Hoeveel privévermogen ga je inbrengen en loop je veel risico? Deze zaken spelen allemaal mee bij het kiezen van de juiste rechtsvorm. Een goede keuze van een rechtsvorm is erg belangrijk, je keuze heeft namelijk gevolgen voor de aansprakelijkheid van het bedrijf, daarnaast zit er belastingtechnisch veel verschil tussen rechtsvorm.

Het belangrijkste verschil tussen rechtsvormen, is dat een aantal rechtsvormen geen rechtspersoonlijkheid heeft en een aantal wel. Een rechtsvorm mét rechtspersoonlijkheid wordt ook wel een rechtspersoon genoemd (bijvoorbeeld een B.V.). Een rechtspersoon bestaat alleen juridisch gezien, dus op papier. Hierbij draagt de rechtspersoon de subjectieve rechten en plichten van het bedrijf. De aansprakelijkheid ligt dus bij het bedrijf, niet bij jou als privépersoon. Bij rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid, ben je met je gehele privévermogen aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf. De schulden bij rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid bovendien op je partner verhaald worden, indien je in gemeenschap van goederen getrouwd bent. Hieronder worden de drie meest voorkomende rechtsvormen besproken:

  1. Eenmanszaak
  2. V.O.F. (Vennootschap onder Firma)
  3. B.V. (Besloten Vennootschap)

Eenmanszaak

De eenmanszaak is veruit de meest gekozen rechtsvorm onder zzp’ers en zelfstandige ondernemers. Deze rechtsvorm is belastingtechnisch het voordeligst. Pas bij een winst boven ongeveer € 150.000 wordt een B.V. voordeliger (indien je alles uitkeert naar je privévermogen). Daarnaast is deze rechtsvorm populair omdat een eenmanszaak gemakkelijk is op te richten, je hoeft hiervoor niet naar de notaris voor een notariële oprichtingsakte en statuten. Bovendien krijg je bepaalde vrijstellingen als het gaat om administratie voeren. Het inkomen van de ondernemer is de winst van de onderneming en wordt hierdoor belast in de inkomstenbelasting. De aangifte hiervan kun je vrij gemakkelijk zelf doen, in tegenstelling tot vennootschapsbelasting bij rechtspersonen.

Het grote nadeel van de eenmanszaak is dat deze rechtsvorm geen rechtspersoonlijkheid heeft. Hierdoor ben je privé aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf. De meeste kleine zelfstandige ondernemers hebben geen zeer grote transacties waardoor het kapitaal en de schulden van de onderneming beperkt blijven. In dat geval is de aansprakelijkheid niet zo’n probleem. Is je bedrijf erg kapitaalintensief, of loop je zeer grote risico’s, dan is het ondanks het belastingvoordeel verstandiger om te kiezen voor een B.V., waarbij je privé niet aansprakelijk bent.

Naast ambitieuze werknemers die hun baan opzeggen om zzp’er te worden, kun je met een eenmanszaak ook gemakkelijk aan de slag vanuit de bijstand of de WW. Je bepaalt als zzp’er zelf wanneer je werkt en wat voor werk je doet, ideaal dus. Overigens zijn er diverse overheidsinstanties die stimuleren om als zzp’er te beginnen als je werkloos bent en in de bijstand of WW zit. Bij bijvoorbeeld het UWV kan je gerust aankloppen voor advies of ondersteuning.


De eenmanszaak als startende ondernemer


V.O.F.

De V.O.F. is in principe een eenmanszaak met meerdere eigenaren. Bij deze rechtsvorm gelden exact dezelfde regels als bij de eenmanszaak. Ook de V.O.F. kan net als de eenmanszaak gemakkelijk bij de Kamer van Koophandel worden opgericht. Hier zijn geen notariële documenten voor nodig. Het is echter wel verstandig om een oprichtingsakte bij de notaris te laten opstellen. Hierin kunnen zaken als inbreng van kapitaal en arbeid, afspraken, verantwoordelijkheden en de verdeling van de winst in worden vastgelegd. Daarnaast kan in de oprichtingsakte onder andere worden opgenomen wat te doen bij geschillen of ontbinding van het contract.

Net zoals bij de eenmanszaak, ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden. Jij bent dus ook privé verantwoordelijk voor de schulden die de andere vennoot maakt. Mede hierdoor is een notariële oprichtingsakte belangrijk, je kunt bijvoorbeeld vastleggen wie beslissingsbevoegdheid heeft en tot welk bedrag. Schulden zullen eerst op de zaak verhaald worden, mocht het kapitaal van de vennootschap ontoereikend zijn, dan kunnen de schuldeisers het geld verhalen op het privévermogen van de vennoten.


De V.O.F. als startende ondernemer


Voorbeeld van een V.O.F. contract / notariële oprichtingsakte V.O.F.


B.V.

De B.V. is een rechtspersoon. Als je een B.V. opricht, ben je geen ondernemer, maar een directeur groot aandeelhouder (DGA). De B.V. draagt zijn eigen rechten en plichten, waardoor je bij faillissement niet hoofdelijk aansprakelijk bent. Een besloten vennootschap heeft geen vermogen, maar je hebt aandelen in het bedrijf.

De B.V. is minder laagdrempelig dan de eenmanszaak, voor het oprichten heb je bijvoorbeeld een notariële akte nodig, waar de statuten in worden opgenomen. Daarnaast moet de jaarrekening jaarlijks gedeponeerd worden bij de KvK. Voorheen was er nog een eis voor een minimum startkapitaal van € 18.000, deze eis is in 2012 met invoering van de Flex B.V. afgeschaft.

Ook zijn de fiscale aspecten zijn bij een B.V. heel anders geregeld. Je krijgt als zelfstandig ondernemer met een B.V. bijvoorbeeld te maken met vennootschapsbelasting en dividendbelasting. Het is daarom raadzaam om een accountant in te schakelen die jou de exacte gevolgen kan vertellen.


De B.V. als startende ondernemer


4. Inschrijven KvK en BTW nummer

Wanneer je een goed ondernemersplan hebt liggen en je een besluit hebt gemaakt welke rechtsvorm je gaat kiezen, ben je klaar voor de start van de onderneming: je wordt zzp’er. De inschrijving is de feitelijke start van de onderneming en is heel gemakkelijk, je maakt een afspraak bij de Kamer van Koophandel om je in te schrijven. De inschrijving is in ongeveer een uurtje gedaan. Bij de inschrijving geef je ook de naam van je onderneming door. Deze is zeker niet onbelangrijk, denk hier dus van te voren goed over na.

Tegenwoordig krijg je ook automatisch een BTW nummer mee bij de KvK, je hoeft hier niet meer apart voor naar de belastingdienst. Het BTW nummer geeft aan dat je belastingplichting bent voor de BTW. Indien je een de B.V. als rechtsvorm kiest, zal de notaris jouw bedrijf inschrijven bij de KvK, je hoeft dan niet zelf naar de KvK.

5. Administratie voeren als zelfstandig ondernemer

Wanneer de inschrijving is afgerond, ben je officieel ondernemer. Voordat je kunt beginnen met opdrachten binnen halen, is het belangrijk om goed na te denken over je administratie. Dit wordt door de meeste zelfstandigen als een lastig onderwerp gezien. Naast werken en acquisitie plegen, dien je ook nog je administratie bij te houden. Facturen versturen is uiteraard nog wel leuk, maar daar houdt het ook wel bij op voor de meeste zzp’ers. Als ondernemer ben je verplicht bij de wet om een bedrijfsadministratie bij te houden, deze moet vervolgens 7 jaar bewaard worden.

Zelf een administratie voeren

Een administratie van zzp’ers en kleine startende ondernemers is niet erg ingewikkeld. Tegenwoordig zijn er laagdrempelige administratieprogramma’s waarmee je jouw administratie met een klein beetje kennis zelf bij kunt houden. Dergelijke programma’s zijn ontworpen voor startende ondernemers die geen kennis hebben van administratie voeren, waardoor iederen het met een minimale tijdsinvestering het administratieprogramma onder de knie krijgt. Daarnaast wordt er vaak een telefonische helpdesk aangeboden, waarbij je met alle boekhoudkundige vragen terecht kan. Een goed boekhoudprogramma voor starters is e-boekhouden, het eerste jaar geheel gratis. Daarnaast krijg je ook toegang tot het facturatieprogramma, waar je gemakkelijk facturen kan maken, versturen en beheren. Je kunt hier een proefaccount maken.

Boekhouder

Geen zin en tijd om zelf te boekhouden, ondanks dat het vrij gemakkelijk te leren is? Besteedt dan je boekhouding uit aan een boekhouder of administratiekantoor. De tarieven van het uitbesteden van de administratie liggen tegenwoordig niet meer al te hoog, zeker voor kleine ondernemingen. Het is daarom de moeite waard om te overwegen om je administratie uit te besteden.

Denk naast het boekhouden ook goed na over verzekeringen. Veel zzp’ers en zelfstandige ondernemers blijken onvoldoende verzekerd te zijn. Wordt je bijvoorbeeld langdurig ziek en ben je niet verzekerd? Dan heeft dat enorme gevolgen. Overweeg daarom een ziekte en arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Andere verzekeringen die handig kunnen zijn: rechtsbijstand, transport, inkomstenderving, diefstal, pensioen en zo zijn er nog vele andere op te noemen. Beoordeel zorgvuldig welke verzekeringen jij nodig acht, het kan je namelijk veel geld schelen, of kosten.

Naast ziekte, loop je als zelfstandig ondernemer andere risico’s. Die risico’s kun je afdekken door je te verzekeren. Naast persoonlijke verzekeringen kan het bijvoorbeeld handig zijn om bedrijfsverzekeringen af te sluiten. Denk bijvoorbeeld aan een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven. Gaat er iets fout en ontvang je een claim van een opdrachtgever, dan kan dat aardig in de papieren lopen.


Wat kost een boekhouder?

Probeer zelf e-boekhouden.


6. Acquisitie plegen

Je bent er klaar voor, je hebt een goed plan, je bent ingeschreven als zelfstandig ondernemer bij de KvK en de administratieve zaken zijn geregeld. Wat rest is opdrachten binnenhalen. Maar hoe gaan opdrachtgevers of klanten jou vinden als zelfstandig ondernemer?

Website

Een online visitekaartje is tegenwoordig onmisbaar. Bedrijven zijn dan ook steeds vaker op zoek op internet naar geschikte opdrachtafnemers. Potentiële klanten vinden je nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame. Laat dus een website bouwen waarop je gevonden kunt worden. Een website is erg belangrijk, het de uitstraling en de eerste indruk van jouw bedrijf. Het is dus belangrijk dat je hier aandacht aan besteed. Wij adviseren je dan ook om dit uit te laten besteden aan een professioneel mediabureau. Ga niet zelf een cursus WordPress volgen, het kost je namelijk veel geld en de website die jij kunt bouwen na zo’n cursus, kan bij lange na niet op tegen een website die gebouwd is door een professionele webdesigner. Een webdesigner houdt namelijk rekening met veel meer aspecten dan alleen een ‘mooie website’, bijvoorbeeld zoekmachinevriendelijkheid en gebruikersvriendelijkheid zijn twee belangrijke aspecten die bij websites komen kijken.

Nu heb je een website, maar wat is een website als jij niet gevonden kan worden in Google? Hier komt zoekmachineoptimalisatie (SEO) om de hoek kijken. Het verbeteren van de posities in zoekresultaten waarop jij gevonden wil worden is een zaak van lange adem en kost veel moeite. Daardoor besluiten veel zzp’ers om dit uit te besteden, je bent namelijk al genoeg tijd kwijt aan je corebusiness.

Social media

Social media wordt steeds belangrijk voor zelfstandige ondernemers om nieuwe opdrachten binnen te halen. Een actieve houding op social media is meestal onderdeel van een complete online marketingstrategie. Denk er allereerst over na welke social media platformen voor jouw doelgroep belangrijk zijn. Lever jij jouw producten of diensten Business to Business (B2B) dan is LinkedIn een cruciaal platform. Wanneer je op de Business to Consumer (B2C) markt actief bent, zijn Facebook en Instagram het overwegen waard om te profileren met jouw bedrijf.

Social media geeft je nieuwe mogelijkheden, bekendheid en autoriteit, wat je ten slotte nodig hebt om opdrachtgevers te vinden.

Netwerken met andere zelfstandige ondernemers

Je kunt online goed vindbaar zijn, maar een groot netwerk als zelfstandig ondernemer is minstens even belangrijk. Leg contact met andere ondernemers en potentiële klanten. Behoudt dit contact uiteraard ook en breid het indien mogelijk uit. Waardevolle contacten vind je op ondernemersnetwerkbijeenkomsten, tijdens deze bijeenkomsten ontmoet je anderen en laat je hen weten wie je bent, wat je doet en wat je te bieden hebt. Een goed netwerk brengt ongetwijfeld nieuwe mogelijkheden, investeer er dus tijd in.

Naast actief netwerken, kun je ook passief netwerken. Heb je bijvoorbeeld een opdracht vervult voor een tevreden opdrachtgever, waarna het contact vrijwel wegvalt, benader de opdrachtgever dan via bijvoorbeeld LinkedIn na een bepaalde periode, zodat je niet uit zijn beeld zal geraken. De opdrachtgever zal je dan ongetwijfeld herinneren en weer bovenaan de kaartenbak plaatsen, voor het geval dat hij weer iemand in wil huren voor een soortgelijke klus.

1 Reactie

  1. Erg nuttige en zeer volledige blog. Voor degene die nog twijfelen om te starten geeft dit een goed beeld wat hen te wachten staat. Maar ik zou zeggen doe het gewoon en ga het avontuur aan. Het is zo fijn om de vrijheid te hebben en zelf te bepalen wat en wanneer je doet.

Reactie toevoegen

Navigeer