ZZP’er worden? het ultieme stappenplan voor zzp’ers

ZZP’er worden geeft de ultieme vrijheid, maar het kan ook intimiderend en lastig zijn.

Wil jij zzp’er worden? Heb je de knoop doorgehakt na lang twijfelen, of ben je nog aan het oriënteren?

Je hebt de stap misschien nog niet gezet omdat je bang bent om zo’n groot risico te nemen in je carrière. Of je bent al begonnen, maar je zit met je handen in het haar omdat het niet loopt zoals je gehoopt had.

Is het niet frustrerend? Je weet dat een succesvolle carrière als zzp’er mogelijk is, maar hoe kom je daar precies?

Zzp’er worden is niet makkelijk en je moet er hard voor werken, maar het is ongetwijfeld mogelijk. Hoewel er geen kant en klare oplossing is voor succes als zelfstandige ondernemer, is er een proces dat je kan volgen om jouw zzp doel te bereiken – een succesvolle zzp business.

Ik heb zelf als zzp’er tegenslagen gehad, ik ben vaak onderuit gegaan en ben continu aan het leren. Ik heb mijn carrière geriskeerd, maar het belangrijkste is dat ik mijn dromen aan het waarmaken ben. In twee jaar tijd heb ik een zzp bedrijf opgezet – van € 0 naar € 10.000 winst per maand.

Dat succes is niet komen aanwaaien, in de eerste paar maanden van mijn start vroeg ik me af wat ik eigenlijk aan het doen was, of het ging werken en of ik er wel iets mee kon gaan verdienen.

Jij hoeft niet net zoals mij een jaar uit te trekken om erachter te komen of zzp’en iets voor jou is. Mijn missie met deze blog is om jouw start als zzp’er makkelijk en succesvol te maken, door al mijn kennis over het zzp-schap te delen met jou.

Ik raad je aan om dit artikel helemaal door te lezen, van begin tot eind. Maar als je liever bij een specifieke stap wilt beginnen dan vind je hieronder een klikbare inhoudsopgave die je rechtstreeks bij iedere stap brengt van de zzp startershandleiding.

ZZP’er worden: een stap voor stap handleiding voor een succesvolle start

  1. Stel je doelen vast
  2. Vind een winstgevende niche
  3. Breng jouw ideale klant in kaart
  4. Een strategische prijs kiezen voor jouw diensten
  5. Bouw aan een goede online zichtbaarheid
  6. Schrijf een zzp ondernemingsplan
  7. Kies je eerste klant voorzichtig
  8. De perfecte pitch maken
  9. Start naast je huidige baan

Laten we beginnen.

Maar eerst… waarom ik mijn zzp bedrijf startte terwijl ik mijn baan aanhield

Zzp’er worden ging geleidelijk aan bij mij. Ik zegde mijn baan pas op toen ik een solide basis had opgebouwd als zzp’er, toen ik genoeg inkomen had om van mijn zzp werkzaamheden rond te komen.

Ik had immers rekeningen te betalen en wilde niet door al mijn spaargeld heen gaan in een paar maanden tijd tijdens de opstart van mijn zzp bedrijf. Daarom koos ik ervoor om te beginnen als zzp’er naast mijn baan bij mijn werkgever. In de avonduren en de weekenden werkte ik voor mijzelf.

Tijdens die periode heb ik geleerd hoeveel werk er nodig is om zzp’er te worden en om constant goede kwaliteit te blijven leveren aan klanten.

Het is niet makkelijk om “in” je bedrijf en tegelijkertijd “aan” je bedrijf te werken. Met name als het de eerste keer is dat je iets voor jezelf begint en je ook nog een baan ernaast hebt.

Houd jezelf niet voor de gek, het is uitdagend om goede resultaten te blijven leveren bij je werkgever, en daarnaast ook de tijd vinden om goed werk te verrichten voor je eigen projecten.

Maar wanneer je eenmaal fulltime als zzp’er aan de slag bent, zijn de extra avond- en weekenduren die je er eerder in hebt geïnvesteerd het dubbel en dwars waard.

10 stappen: met een herkenbaar proces fulltime zzp’er worden

Voordat je besluit “ik wil zzp’er worden”, is het belangrijk om voor jezelf helder te krijgen wat jouw drijfveer is om zzp’er te worden. Als je jouw doel in kaart hebt zal de manier waarop je jouw beperkt beschikbare tijd gebruikt, de mate van succes bepalen van jouw zzp bedrijf.

1. Stel je doelen vast

zzp doelen stellen

  • Wil je zzp’er worden om wat extra bij te verdienen naast je fulltime baan?
  • Wil je in de toekomst een fulltime zzp’er worden vanwege de vrijheid en andere voordelen van het zzp-schap?
  • Gebruik je het zzp-schap als start voor een groter of ander doel?

Wat wil je uiteindelijk bereiken door te starten als zzp’er?  Welke van de drie bovenstaande punten het ook is, dat is ‘the bigger picture’.

Maar het grote plaatje is niet genoeg. Je bedrijf gaat failliet zonder duidelijke doelen, zonder doel heb je geen basis voor waar te beginnen of welke kant je opgaat met het bedrijf. Laat staan dat je een goede start kan maken zonder een helder, meetbaar en vooropgesteld doel.

Ongeacht wat je doel is, je moet ‘m kraakhelder hebben.

Maar hoe maak je jouw doelen concreet en meetbaar? Je wilt na een bepaalde periode kunnen zien welke doelen je bereikt hebt en welke niet. Alleen op die manier kan je actie ondernemen en anticiperen op je doelen. Welke doelen heb je niet bereikt, waarom niet en wat ga je er aan doen om de doelen alsnog te bereiken?

Zo maak je jouw zzp doelen duidelijk en meetbaar

Ben specifiek.

Hoe meet je ‘succesvol zijn’ of ‘genoeg klanten hebben?’.

Juist, dat gaan niet. Maak je doel specifiek zodat je ‘m kan afvinken (en daarna een nieuw doel kan opstellen).

Gebruik daarnaast een mix van korte en lange termijn doelstellingen. Met alleen lange termijn doelstellingen raak je makkelijk gedemotiveerd. Maar met alleen korte termijn doelstellingen bouw je niet aan een solide en duurzaam zzp bedrijf. Je hebt ze allebei nodig om een levensvatbare zzp’er te worden.

Zorg dat je doelen de volgende categorieën raken:

  • Inkomen. Je hebt een bepaalde levensstandaard die je voort wil zetten en daar is geld voor nodig. Wat betekent succes voor jou in termen van geld (€€€)?
  • Acquisitie (nieuwe klanten werven). Je bedrijf groeit niet zonder nieuwe klanten, met een doel in deze categorie wil je je bedrijf draaiend houden.
  • Organisatie. Of het nu projecten van klanten zijn of je eigen administratie, be organized! Ben je georganiseerd, dan heb je minder stress, haal je deadlines makkelijker en heb je een goed overzicht van jouw bedrijf. De basis voor succes.
  • Goed zakelijk beleid. Het klinkt misschien vreemd dat je een doel nodig hebt om te voorkomen dat je iets doet waarvan je weet dat het geen goed idee is. Maar hoe vaak eet jij dat tweede koekje, of check je nóg een keer social media, terwijl je weet dat je dat eigenlijk niet zou moeten doen? Dit is een categorie waardoor je nóóit je zakelijke beleid door de vingers laat glijden.

Mijn 10 zzp doelen die de basis van mijn succes zijn:

  1. Ik zal een netto winst maken van € 50.000 per jaar (lange termijn)
  2. Voordat ik mijn baan opzeg, verdien ik minimaal € 1.000 per maand als zzp’er (korte termijn)
  3. Geen één klant mag verantwoordelijk zijn voor meer dan 30% van mijn omzet (voortdurend)
  4. Ik zal minimaal 8 uur per week aan acquisitie en marketing besteden (voortdurend)
  5. Ik zal minimaal twee events/netwerkbijeenkomsten per maand bezoeken (voortdurend)
  6. Ik zal mijn website, portfolio en visitekaartjes klaar hebben binnen vier weken na de start (korte termijn)
  7. Ik zal wekelijks minimaal één zakelijke post plaatsen op mijn social media of blog (voortdurend)
  8. Ik zal mijn persoonlijke geld gescheiden houden van mijn zakelijke geld en mijn financiën zullen voor 1 maart in orde zijn voor de boekhouder (voortdurend)
  9. Ik zal nooit werk verrichten zonder een contract of overeenkomst (helaas heb ik hier slechte ervaringen mee gehad in het verleden)(voortdurend)
  10. Ik zal minimaal één klant aan me binden voor minimaal 3 jaar (lange termijn)

Hoe denk je over deze doelstellingen? Een stuk concreter als je het mij vraagt.

Zoals je ziet houd ik van voortdurende doelen. Die kan ik continue meten om te zien of ik de voortgang en groei van mijn bedrijf erin houd.

De voortdurende doelen functioneren gelijk aan korte termijn doelstellingen in de zin dat ik ze iedere week of maand uitvoer. Door op schema te blijven met mijn korte termijn doelstellingen en de voortdurende doelen, kan ik mijn lange termijn doelstellingen behalen.

2. Vind een winstgevende niche

Ik ben ooit begonnen met mijn eigen werkzaamheden als grafisch ontwerper. Ik kon goed overweg met Adobe Photoshop, Illustrator en nog wat andere design programma’s.

Helaas was ik niet alleen. Ben je ooit op zoek gegaan naar een designer? Dan weet je dat er duizenden, al dan niet tienduizenden andere designers zijn. En dat alleen al in Nederland.

Wereldwijd maar ook in Nederland zijn er altijd mensen met een lagere levensstandaard die bereid zijn om een project aan te nemen voor minder geld dan jij zou doen.

Zet het idee uit je hoofd dat je op prijs moet concurreren als zzp’er.

Naast het feit dat je door te concurreren op prijs het jezelf erg moeilijk maakt, zal je klussen krijgen die je waarschijnlijk helemaal niet leuk vindt om te doen.

Wat dan?

Kies een specifieke en winstgevende niche in de plaats van je te onderscheiden op prijs. Een niche waarin klanten kwaliteit waarderen. Zodra jij je in een markt begeeft waarin je op kwaliteit concurreert, verandert de manier waarop je jouw diensten verkoopt volledig. Concurreer op waarde, niet op prijs.

In plaats van alle design projecten aan te nemen voor een lage prijs, specialiseerde ik me in 3d banner design– advertenties die bewegen in 3 dimensies (ook in de diepte). Ik vond het hartstikke leuk om bewegende 3d beelden te maken in Adobe After Effects en merkte dat er destijds een grote vraag was naar advertentie banners.

Doordat ik een niche koos die mij daadwerkelijk interesseerde en ik de beste in dat specifieke vakgebied wilde worden, kreeg ik op een gegeven moment meer aanvragen dan dat ik kon verwerken. Ik kwam in een luxe positie waarin ik zelf mijn klanten kon uitkiezen en alleen aan de leukste projecten werkte.

Zodra jouw kwaliteiten en vaardigheden op een niveau zijn waarbij je zelfverzekerd en overtuigend een aanvaardbaar tarief in rekening kan brengen, ben je klaar om zzp’er te worden en op zoek te gaan naar jouw ideale klanten.

Als je eenmaal een begrip bent in jouw nichemarkt, heb je een basis van waaruit je jouw zzp activiteiten in de toekomst kunt uitbreiden in iedere mogelijke richting. Maar dat is nu nog toekomstmuziek, een succesvolle zzp’er worden gaat stap voor stap.

3. Breng jouw ideale klant in kaart

Net zo cruciaal als de juiste nichemarkt vinden is het juiste type klant aantrekken, wil je een succesvolle zzp’er worden.zelfstandig ondernemer worden

In de eerste maanden van het zzp-schap is het prima om jouw ideale klant wat ruwer in te schatten. Tenzij je momenteel een baan hebt waarbij je allerlei type, grootte en soorten bedrijven voorbij ziet komen, weet je waarschijnlijk nog niet exact hoe jouw ideale klant eruitziet.

Maak een grove schets van het soort bedrijf (of soort consument) waarvoor je zou willen werken en focus daar eerst op.

Na een paar projecten met bedrijven die voldoen aan jouw schets, vorm je een duidelijke mening of je met dat soort klanten verder wil.

Ik heb soms moeilijke beslissingen moeten maken. Er klopten nu en dan bedrijven aan die niet in het plaatje pasten van mijn ideale klant. Ik had tijdens de start van mijn bedrijf regelmatig een paar uur per week over (of in het begin zelfs een paar dagen per week) waarop geen werk stond gepland. Ik had die ‘extra’ bedrijven prima aan kunnen nemen in mijn overige tijd. Een extra centje is nooit verkeerd, toch? Maar ondanks het geld heb ik die klanten niet aangenomen, het afwijzen van werk was in het begin een van de moeilijkste beslissingen voor mij.

Een klant afwijzen kostte me geld op de korte termijn, maar uiteindelijk heb ik daardoor op de lange termijn veel betere resultaten kunnen behalen.

In de tijd die ik overhield zocht ik klanten waarmee ik een ‘perfect fit’ had en dat leverde mij later nog meer relevante projecten op. Als je eenmaal een paar klanten hebt die voor jou willen pleiten, gaat het balletje pas echt rollen.

Om terug te komen op het concurreren op kwaliteit en waarde in plaats van op prijs: met alle kostbare tijd die je besteedt (met name als je nog een fulltime baan ernaast hebt) moeten de hoogst mogelijke resultaten behaald worden.

Maak je klanten zo gelukkig en succesvol dat zij jouw sales machine worden

Mijn doel was om een autoriteit de worden in mijn nichemarkt, zodat ik uiteindelijk gezien zou worden als dé designer waar je naartoe gaat voor een effectieve advertisement banner.

Door je te richten op een specifieke nichemarkt, is het voor jouw ideale klant heel makkelijk om te beslissen dat jij de persoon bent die hen het beste kan helpen met hun project. En zodra jij de ‘go-to’ zzp’er bent in een bepaalde markt, kan jij premium prijzen vragen zonder dat de eerste vraag is “of er misschien iets van de prijs af kan”.

Stap 4. Een strategische prijs kiezen voor jouw zzp diensten

Een geschikt tarief vinden is cruciaal als zzp’er. Het bepaalt hoeveel jij gaat verdienen, maar nog belangrijker of klanten bereid zijn om jou te kiezen voor hun project.

Een logische benadering is om je uurtarief te berekenen aan de hand van het jaarinkomen dat je voor ogen hebt minus de kosten die je maakt als zzp’er. Wil je € 50.000 per jaar verdienen en maak je € 10.000 kosten, dan moet er ieder jaar € 60.000 in het laatje komen. Deel dat door het aantal te werken uren en je hebt een uurtarief. Er zijn tientallen websites te vinden die uitleggen dat dit de beste manier is, en zelfs op zzpdaily.nl heb ik een artikel geschreven over hoe je jouw uurtarief berekent aan de hand van jouw ideale inkomen.

Maar ik adviseer je om je uurtarief op een hele andere manier vast te stellen.

Eerder in dit artikel legde ik uit dat je moet concurreren op waarde in plaats van op prijs. Dus bepaal je prijs niet aan de hand van het marktgemiddelde, de concurrentie of hoeveel jij wil verdienen.

Bepaal je prijs aan de hand van de toegevoegde waarde die jij biedt aan klanten.

Wat ik opmerkelijk genoeg in het afgelopen jaar ervaren heb: hoe hoger jouw uurtarief is, hoe minder klanten klagen over jouw uurtarief.

Als jij voor middelgrote en grote klanten werkt met grote budgetten, weet je dat zij veel makkelijker bereid zijn om geld uit te geven. Geld dat ze aan jou betalen omdat jij hen helpt om nog meer geld te verdienen dan dat zij uitgeven. Zijn ze niet tevreden? Dan hebben ze budget beschikbaar om een andere freelancer in te huren. Grote klanten zullen niet klagen over jouw tarief zolang jij goed werk levert.

Bij kleine klanten daarentegen, met kleine budgetten is er geen ruimte voor fouten. Door het kleine budget zijn ze voorzichtig met het inhuren van zelfstandigen zonder personeel, ze willen zo zuinig mogelijk omgaan met hun budget en kiezen daarom voor een goedkope zzp’er. Je zult daarom zien dat kleinere bedrijven vaak proberen te onderhandelen over je uurtarief. Met nadelige gevolgen voor jou.

Te hoge prijzen bestaan niet

Echt waar.

Te hoge prijzen bestaan niet.

Je prijzen zijn misschien te hoog voor het type klant waar jij je op richt, maar als jij je huiswerk doet aan wie jij je diensten moet pitchen, dan verkoop je precies wat jouw klant nodig heeft – voor een prijs die zij kunnen verantwoorden.

Zolang je genoeg toegevoegde waarde biedt, is de juiste groep klanten bereid om daarvoor te betalen.

5. Bouw aan een goede online zichtbaarheid

Doordat je jouw ideale klant in kaart hebt weet jij waar je jouw klanten kan vinden. Maar de realiteit is dat de meeste klanten jouw tegenwoordig vinden in plaats van andersom. zzper worden

Online is niet meer weg te denken, maar toch gebruiken de meeste zzp’ers hun website of social media niet als marketingkanaal. Je website is meer dan een online visitekaartje, het is jouw online klantenmachine – als je er ten minste op de juiste manier mee omgaat.

De basis van een goede online zichtbaarheid is een professionele website waarop een potentiële klant een goede eerste indruk opdoet van jou, je stijl, je werk en klanten waar je eerder voor gewerkt hebt. Communiceer duidelijk welke diensten je aanbiedt, en voor wie je die aanbiedt. Jij moet als de beste weten hoe jij je wil positioneren in de markt. En dat is exact wat jij wil gaan overbrengen op jouw website. Focus daarbij op jouw ideale klant. Merkt de bezoeker dat hij of zij precies past in het profiel dat jij schetst, dan ben je al een stap dichterbij het winnen van die klant.

Geef de bezoeker voorbeelden van werk dat jij eerder gedaan hebt: maak een portfolio. Met een portfolio website wil je de volgende vier punten bereiken om jouw diensten effectief te verkopen:

  • Licht jouw expertise uit en geef voorbeelden van jouw werk
  • Laat jezelf als persoon zien. Wie ben jij en wat zijn jouw waarden
  • Communiceer relevante vaardigheden, scholing en prestaties (of awards)
  • Maak gebruik van een blog waarop je jouw ontwikkelingen, nieuwe klanten en nieuw opgeleverde projecten laat zien

Het kan geen kwaad om inspiratie op te doen bij zzp’ers of kleine ondernemers in dezelfde branche. Onderzoek hoe zij zichzelf positioneren, wat hun unique selling points zijn en hoe zij hun expertise communiceren via hun website.

Ben je geen designer, developer, timmerman, zijn de resultaten niet fysiek zichtbaar bij de diensten die jij aanbiedt? Presenteer dan case studies op je website in de plaats van een portfolio. De enige manier waarop potentiële klanten weten dat jij geschikt bent voor hun project, is door te zien wat jij kan en wat jij gedaan hebt. Laat daarom resultaten zien van vorige projecten.

Of het in de vorm van een portfolio, case studies, referenties of getuigenissen is doet er niet toe, zolang je laat zien wat jouw kwaliteiten zijn en dat je die succesvol hebt kunnen toepassen in vorige opdrachten. De beste manier om jouw diensten te verkopen, is immers door te laten zien dat jij datgene kan maken of doen wat jouw potentiële klant nodig heeft.

“Maar Job, ik heb geen projecten of werkervaring om weer te geven op mijn website”.

Ik begrijp je. Het is vanzelfsprekend dat wanneer je in het proces zit van zzp’er worden, je nog geen noemenswaardige projecten afgerond hebt als zzp’er die jij kan uitlichten op je website.

Ga op onderzoek uit, tegen wat voor problemen lopen jouw klanten aan en wat is daar de perfecte oplossing voor? Vervolgens ga je aan de slag. Maak een voorbeeld project waarmee je exact laat zien hoe jij voldoet aan de klantbehoefte – en nog net een stapje verder gaat. Maak een eigen project, alsof je ingehuurd bent om dat project uit te voeren – voor je eigen website.

6. Schrijf een zzp ondernemingsplan

Je hebt doelen opgesteld, een specifieke niche gevonden en ideale klant in beeld gebracht. Maar is er wel genoeg vraag naar jouw product of dienst bij de prijs die jij hebt vastgesteld?

Wees realistisch.

Nog steeds starten veel ondernemers zonder plan, met de ogen dicht.

Slechts 20 procent van de zzp’ers boekt succes met zijn activiteiten. Succes in de zin dat zij van hun bedrijfje kunnen bestaan. Jij wil niet bij die andere 80 procent horen. Schrijf daarom een goed ondernemersplan. Met het maken van een plan sta je sterker. Dit hoeft geen uitvoerig document te zijn, maar een ondernemingsplan schept duidelijkheid en is onmisbaar voor een ondernemer.

Slechts 20% van de ondernemers kan rondkomen van hun eigen bedrijf

Onderzoek of jouw ideeën haalbaar zijn. Kan jij zzp’er worden, jouw ideale klant targetten en daar wel genoeg mee verdienen? Misschien is er niet genoeg markt, of moet jij jouw werkgebied uitbreiden naar een ander deel van het land.

Stel een plan op.

Bij het opstellen van een ondernemingsplan ga je net een stapje verder en verplaats je jouw plannen van je gedachten naar het papier. Daarbij kijk je naar het probleem en de vraag in de markt en voer je een kort marktonderzoek uit. Je brengt de concurrentie in kaart en tot slot zet je jouw positionering concreet op papier.

Met een ondernemingsplan kun je nooit alle mogelijke issues uitsluiten, maar de kans op veel voorkomende problemen wordt ongetwijfeld verkleind. In een ondernemersplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen, bedreigingen en concurrenten in kaart.

Daarnaast leg je in een ondernemingsplan vast hoe je jouw bedrijf van de concurrenten gaat onderscheiden. Laat je niet wegvagen in de andere 1 miljoen kleine zelfstandige ondernemers. Positioneer jezelf slim in de markt.

Om jezelf te onderscheiden dien je jezelf uniek te maken, denk na over jouw unique selling points. Je hoeft niet een geheel nieuw concept te bedenken, het kan hem al in kleine dingen zitten.

De bedoeling van een ondernemingsplan is dat je jouw idee toetst op haalbaarheid. Je schrijft het plan niet voor je potentiële klanten, maar voor jezelf. Wees dus kritisch en bekijk niet alles door een roze bril.

Wil jij inkomsten genieten uit jouw onderneming, stel dan een reëel ondernemingsplan op.

Bespreek je plan tot slot met iemand die kritisch is. Kies daarvoor niet je partner of een goede vriend, je wil een daadwerkelijk eerlijke mening. Benader iemand die je kent in dezelfde markt, of vraag een (con)cullega om kritisch het plan te beoordelen.  Kijk welke risico’s je neemt en of deze realistisch zijn.

Kritiek krijgen over iets waar je zelf erg enthousiast over bent is nooit leuk om te horen, maar het is ongetwijfeld een eye-opener.

7. Kies je eerste klant voorzichtig

Tijd is het meest waardevolle aspect als zzp’er. Tijd is geld. Je hebt een beperkt aantal werkuren per week, waarin je de maximaal mogelijke resultaten wilt bereiken. Wil je zzp’er worden, dan is het zaak dat je het maximale uit je klant haalt. Zowel vanuit financieel perspectief als uit het portfolio-creatie standpunt.

Je kunt slechts met een beperkt aantal klanten werken en daarom ook een beperkt aantal projecten in je portfolio of case studies weergeven. Dat maakt de keuze voor de klanten waarmee jij wil werken cruciaal, al helemaal in het begin.

Het is geen ingewikkelde berekening of formule, maar sta er een paar minuten bij stil. Is dit het soort klant die in het ideale plaatje past (die je in stap 3 in kaart gebracht hebt) en kom ik een stap dichterbij mijn doel door het aannemen van deze klant?

Als je die vragen met ja kan beantwoorden, neem de klant dan aan en ga tot het uiterste. Wijkt de klant toch af van het ideale plaatje, wijs hem dan de deur. Hoe lastig het ook kan zijn, het is voor je eigen bestwil.

Gratis werken

Heb je een lastige start? Dan vinden veel zzp’ers het geen probleem om wat klusjes gratis te doen. Wie weet komt er een nieuw project tot stand dat wel betaald is of levert het netwerkmogelijkheden op. En tegelijkertijd doe je wat werkervaring op.

Mijn advies? Niet. doen.

Werk nooit gratis of voor te weinig geld, tenzij jíj er beter van wordt. Levert de opdracht bijvoorbeeld ‘het perfecte portfolio item’ op, maar heeft het bedrijf te weinig budget, bijvoorbeeld omdat het een zzp’er of non-profit organisatie is? Dan kan je overwegen om een opdracht gratis te doen of tegen gereduceerd tarief. Maar zolang de klus niet voor ‘de ideale klant’ is in jouw specifieke nichemarkt neem je nooit gratis werk aan.

Je levert waardevol werk voor een klant, ze maken gebruik van jouw waardevolle tijd en expertise. Dat is geld waard.

Bedrijven die je vragen om een opdracht gratis en voor niets te doen (of voor ‘exposure’ of bekendheid) zullen altijd op zoek gaan naar de goedkoopste prijs. Zij zijn niet bereid om te betalen voor kwaliteit. Nu niet en in de toekomst niet. Dat is precies het soort bedrijf waar jij zo ver mogelijk vandaan wilt blijven. Bij stap 3 heb ik je namelijk geleerd om niet te concurreren op prijs, maar op waarde.

Datzelfde geldt als jij met particulieren werkt. Ben je kapper, masseur, nagelstyliste of wat dan ook waarmee je de particuliere markt bedient? Ook dan levert goedkoop werken je niets op. Het gros dat afkomt op gratis behandelingen of kortingsacties weet alleen de prijs te waarderen, maar niet de kwaliteit. De volgende keer dat ze een behandeling nodig hebben zullen ze wederom op zoek gaan naar de laagste prijs. Ben jij tegen die tijd niet meer de goedkoopste, dan zie je 95% van de klandizie die gratis of met korting is binnengekomen niet meer terug.

Waardeer jouw werk en vraag een eerlijke prijs.

8. De perfecte pitch maken

Wil je zzp’er worden, dan moet je leren om jezelf te pitchen – een vaardigheid die goud waard is voor nu en in de toekomst.   pitch

Ongeacht hoe veel expertise jij hebt in jouw beroep, als je jouw expertise wilt gebruiken om zzp’er te worden dan moet je weten hoe je jezelf moet verkopen. Je moet weten hoe je jouw sterke punten goed kan overbrengen en hoe je van een gesprek een betalende klant maakt.

Een pitch gebruik je niet alleen mondeling, maar je pitch kan je ook prima gebruiken bij cold calling of cold mailing.

Deze vier basisbeginselen helpen bij het creëren van een sterke pitch:

  1. Kom binnen met een pakkende intro waarmee je de aandacht trekt en laat zien dat je je huiswerk gedaan hebt
  2. Verkoop je sterke punten
  3. Anticipeer en beantwoord alle vragen die bij je opkomen
  4. Refereer naar relevante voorbeelden en opgeleverde projecten om je kennis en expertise te laten zien

Meer is minder.

Dus houdt het kort. We hebben tegenwoordig een concentratievermogen van slechts 7 tot 8 seconden. In die tijd moet je het waar maken. Of je nu pitcht in een mail, in een gesprek of voor een groep, het begin van je pitch is cruciaal. Houdt de pitch vervolgens kort en bondig om niet halverwege alsnog de aandacht te verliezen.

Met name bij cold mailing en warm mailing is een pakkende intro belangrijk. Jouw potentiële klant is één simpele klik verwijderd om het mailtje weg te gooien en nooit meer terug te zien.

Zorg dat je de feiten op een rij hebt. Blijf weg van veronderstellingen en aannames. Onderbouw uitspraken in je pitch met relevante feiten.

Creëer vertrouwen met feiten, niet met fictie.

Pitchen is een kwestie van continue bijschaven en aanpassen. Soms de gehele opzet, soms een woordje hier en daar.

In één keer de perfecte pitch maken is onmogelijk. Na een paar keer gepitcht te hebben zul je merken dat de concentratie op een bepaald punt weg valt bij een mondelinge pitch. Of dat je via email op één variant een betere response rate krijgt dan op de andere variant.

Je pitch is niet direct af nadat je er een middag goed voor gezeten hebt. In de start periode van je zzp bedrijf kan jij je pitch korter, effectiever of beter maken. En in de loop van de jaren kun je de ervaring die jij in het vak hebt opgedaan gebruiken in de pitch.

Pitchen is een van de waardevolste vaardigheden die jij je leven lang gaat gebruiken, dus waar wacht je nog op?

Zzp’er worden? Begin naast je huidige baan

Klaar voor de start?

Nu je een idee hebt wat er nodig is om succesvol een zzp’er te worden, wil ik je uitleggen waarom je een gigantische voorsprong hebt als je al begint te zzp’en naast je huidige baan (of studie).

Ik raad iedereen die een fulltime baan heeft aan om je baan aan te houden. Begin als zzp’er voor ‘erbij’. Start in de avonduren en weekenden. Of als je dat te druk vindt, neem de vrijdag vrij op werk en voer op die dag je zzp werkzaamheden uit.

Zzp’er worden naast mijn baan – om vervolgens langzaam aan de transitie te maken – is een van mijn beste beslissingen ooit geweest, hieronder lees je waarom.

1. Probeer zzp’en stress vrij uit

Je hebt enige vorm van zekerheid nodig als je besluit om fulltime te gaan zzp’en. Een vast inkomen waarmee je weet dat je de maand kan doorkomen is belangrijk.

Je wilt niet door al je spaargeld heen gaan of een lening moeten afsluiten tijdens de eerste maanden waarin je nog niet veel inkomen genereert.

Zzp’er worden naast je huidige baan heeft het voordeel dat je kan starten zonder financiële zorgen. Je krijgt namelijk nog een stabiel salaris van je werkgever.

Door 10 tot 15 uur per week aan je zzp bedrijf te besteden krijg je een goed beeld wat er komt kijken bij het runnen van je eigen bedrijf.

Sales, marketing, administratie, eventuele in- en verkoop, je doet alles zelf. Van de operationele werkzaamheden tot het bepalen van de strategie.

Tijdens de start van je bedrijf leer je alle aspecten van bedrijfsvoering. Maar je komt ook achter jouw sterke en zwakke punten, omdat je zo gevarieerd bezig bent.

En het belangrijkste is dat je erachter komt of zzp’er worden iets is voor jou.

Je komt ontzettend veel nieuwe dingen tegen en je leert overal van, zonder de stress dat je zonder inkomen zit. Je kunt stress vrij uitproberen hoe het is om een eigen bedrijf te hebben.

2. Werk aan je vaardigheden

In de startfase leer je ontzettend veel. Je ontwikkelt je vaardigheden en leert nieuwe vaardigheden bij.

Door te starten terwijl jij je huidige baan aanhoudt, hoef je niet direct een overweldigend aantal klanten aan te nemen om rond te komen. In plaats daarvan kan jij je focussen op enkele selecte klanten en werk aanleveren met een uitstekende kwaliteit.

Werk aan een klein aantal projecten die je helpen om beter te worden in jouw beroep en je vaardigheden verder te ontwikkelen.

Door specifieke opdrachten te accepteren die relevant zijn en waar jij van kan leren, ontwikkel jij je sneller als zzp’er en kun je in een later stadium hogere tarieven in rekening brengen. En het mooie is dat je betaalt krijgt om je vaardigheden te ontwikkelen.

Naast het feit dat je beter wordt in jouw expertise, heb je de mogelijkheid om naast je huidige baan vaardigheden aan te leren waar je voorheen waarschijnlijk nooit mee te maken had.

  • Hoe kweek je goodwill, bouw je aan merkimago en hoe behoud je dat merkimago?
  • Hoe vergroot je het bereik van jouw merk op social media?
  • Welke marketingstrategieën ga je gebruiken voor jouw business?
  • Hoe regel je jouw zakelijke financiën en hoe stel je financiële rapportages op?

Je krijgt enorm veel op je bord waar je waarschijnlijk nog weinig kennis van hebt. Door te starten naast je baan krijg je de mogelijkheid om al deze indirecte werkzaamheden al onder de knie te krijgen, voordat je de transitie maakt naar fulltime zzp’er.

3. Je prijsstrategie perfectioneren

Zzp’ers onderwaarderen hun diensten massaal. Dit wordt goedgepraat doordat ze ‘een marktconforme prijs’ rekenen, of ‘goedkoper’ willen zijn dan hun concurrentie.

Maar herinner je dat je jouw diensten moet prijzen op basis van de toegevoegde waarde die jij biedt.

Daarnaast betekent een verdienste van € 25 per uur in loondienst absoluut niet hetzelfde als € 25 per uur als zzp’er.

Als zzp’er heb je namelijk bedrijfskosten, belastingen, sociale zekerheid en andere kosten. Die werden eerst allemaal door jouw werkgever betaald, maar komen nu voor eigen rekening. De infographic die ik heb gemaakt voor het artikel zo bepaal je het perfecte uurtarief geeft je een goed beeld van alle bijkomende kosten.

Door te beginnen als zzp’er naast je huidige baan heb je de mogelijkheid om erachter te komen welke kosten je allemaal maakt als zzp’er. En wat de toegevoegde waarde die jij biedt, waard is volgens jou.

Op basis daarvan kan je een prijskaartje hangen aan jouw diensten. Vervolgens is je prijsstelling een proces dat je in de loop van de tijd zal tweaken. Mooi om dus al mee aan de slag te gaan voordat je fulltime verder gaat als zzp’er.

4. Ontdek je passie

passie

Doordat je een beperkt aantal uren aan verschillende projecten besteedt in het begin van je zzp business, leer je snel waar je passie ligt.

Of het schrijven is, ontwerpen, bouwen, ontwikkelen of wat het ook is dat je doet, zorg dat je in de startfase verschillende soorten projecten aanneemt en daarop baseert wat jij écht leuk vindt en bij wat voor soort werkzaamheden jouw passie ligt.

Hetzelfde geldt voor branches, kom erachter welke branches jou trekken. Misschien heb je al een sterke voorkeur voor een bepaalde branche, zo niet kan je in een paar verschillende branches klanten aannemen.

Bijvoorbeeld als strategisch bedrijfsadviseur kan het heel anders zijn om in een dynamische branche zoals de ICT dienstverlening te adviseren, dan in branches waar veel minder beweging zit zoals bij de overheid en het openbaar bestuur.

Bij wat voor soort bedrijf ligt jouw passie? Geef je de voorkeur om heel persoonlijk te werken, bijvoorbeeld met zzp’ers? Of geef je de voorkeur aan meer formele relaties en effectiviteit zoals je bij grotere bedrijven vindt.

Weten wat je leuk vindt en voor wie je graag werkt is cruciaal om voldoening te halen uit je werk, maar ook om succes te bereiken. Weten wat jij wil maakt het verschil tussen gepassioneerd zijn over je werk of simpelweg werken voor een salaris.

Denk ook eens aan je hobby’s, mogelijk is er een manier waarop je jouw hobby’s kan verbinden aan bedrijven die op een of andere manier relateren aan je hobby’s.

5. Leer omgaan met discipline

Naast je fulltime baan een zzp bedrijf opzetten is intensief.

Ik kwam soms thuis na een lange werkdag, moe en voldaan. Maar in de avonduren wilde ik nog aan de slag voor mijn zzp bedrijf.

Meestal ging het prima, je werkt met het idee om een mooi bedrijf op te zetten waar je over een tijdje van kan leven. Dat gaf mij motivatie om in de late avonduren door te zetten. Meestal ging het moeiteloos.

Maar soms zag ik het even niet zitten. Soms ontbrak de discipline. Ik leerde omgaan met lange werkdagen en ontwikkelde gewoonten die me twee keer zo productief en gedisciplineerd maakten.

Ik had geen excuses, maar bracht keer op keer de discipline op. En met succes heb ik na een aantal maanden mijn fulltime baan kunnen opzeggen om de transitie te maken naar fulltime zzp’er.

Als je een manier kan vinden om een paar uur per dag aan je zzp bedrijf te besteden terwijl je ook fulltime werkt bij je werkgever, zal je geen moeite hebben om later je eigen bedrijf te runnen, met stress om te gaan en de deadlines van je klanten te halen.

Of je nu om 6 uur ’s ochtends opstaat, of de avonden een paar uur voor jezelf werkt, je traint jezelf om gedisciplineerd te werken. En discipline is onmisbaar als fulltime zzp’er.

6. Meer inkomen

Een van de voordelen waar je direct profijt van hebt, is het extra inkomen dat je verdient met je zzp werkzaamheden.succesvolle zzp'er

Of het nu een paar honderd of een paar duizend euro per maand is, belangrijk is dat je het geld goed gebruikt. Bouw bijvoorbeeld alvast een buffer op, zodat je wanneer je fulltime gaat zzp’en een veilige marge hebt voor mindere tijden.

Zodra je meer klanten en projecten gaat aannemen kan ik je aanraden om een zakelijke rekening te openen. Op die manier houd je privé en zakelijke inkomsten en uitgaven gescheiden. Zo kan je precies bijhouden hoeveel je bijverdiensten zijn als zzp’er. En je buffertje houd je natuurlijk ook aan op die rekening.

Klaar voor een gratis Boost?

Ontvang 1x per week bewezen en effectieve methodes in je inbox voor een succesvolle start als zzp'er, net als 4.700+ andere starters!

De praktische zaken

Ben je er klaar voor om van start te gaan?

Je ondernemingsplan ligt klaar. Je hebt je ideale klant in beeld. Een uurtarief vastgesteld. Een goede pitch in elkaar gezet. Doelen vastgesteld en een winstgevende niche op het oog.

Op dit punt hoef je alleen nog wat praktische zaken te regelen, zoals de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en je boekhouding.

1. Een rechtsvormen kiezen

Tijdens de inschrijving bij de KvK moet je aangeven met welke rechtsvorm je ingeschreven wil worden. Een rechtsvorm is de juridische vorm waarin de onderneming is gegoten.

Welke rechtsvorm het beste bij jou past is afhankelijk van je situatie.

Ga je alleen beginnen, of samenwerken?

Hoeveel privévermogen ga je inbrengen en loop je veel risico?

Een goede keuze van een rechtsvorm is belangrijk, je keuze heeft namelijk gevolgen voor de aansprakelijkheid van het bedrijf en daarnaast zit er belastingtechnisch veel verschil tussen rechtsvormen.

Het belangrijkste verschil tussen rechtsvormen, is dat een aantal rechtsvormen geen rechtspersoonlijkheid heeft en een aantal wel.

Rechtspersoon
Een rechtsvorm mét rechtspersoonlijkheid wordt ook wel een rechtspersoon genoemd (bijvoorbeeld een B.V.). Een rechtspersoon bestaat alleen juridisch gezien, dus op papier.

Hierbij draagt de rechtspersoon alle rechten en plichten van het bedrijf.

De aansprakelijkheid ligt dus bij het bedrijf, niet bij jou als privépersoon.

Niet rechtspersoon
Bij rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid ben je met je gehele privévermogen aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf.

De schulden bij rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid kunnen bovendien op je partner verhaald worden als je bent getrouwd in gemeenschap van goederen.

De drie meest voorkomende rechtsvormen zijn:

  1. Eenmanszaak
  2. V.O.F. (Vennootschap onder Firma)
  3. B.V. (Besloten Vennootschap)

Eenmanszaak

De eenmanszaak is veruit de meest gekozen rechtsvorm onder zzp’ers en zelfstandige ondernemers.

Deze rechtsvorm is belastingtechnisch het voordeligst.

Pas bij een winst boven ongeveer € 150.000 wordt een B.V. voordeliger.

Daarnaast is deze rechtsvorm populair omdat een eenmanszaak gemakkelijk is op te richten, je hoeft niet naar de notaris voor een notariële oprichtingsakte en statuten.

Een ander groot voordeel van de eenmanszaak is dat je bepaalde vrijstellingen krijgt als het gaat om administratie voeren. Een vereenvoudigde jaarrekening is al voldoende en je hoeft alleen een fiscale jaarrekening te maken.

Het inkomen van de ondernemer is gelijk aan de winst van de onderneming en wordt hierdoor belast in box 1 bij de inkomstenbelasting. De aangifte hiervan kun je vrij gemakkelijk zelf doen, in tegenstelling tot vennootschapsbelasting bij rechtspersonen.

Het grote nadeel van de eenmanszaak is dat deze rechtsvorm geen rechtspersoonlijkheid heeft. Hierdoor ben je privé aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf.

Bij de meeste kleine zelfstandige ondernemers blijft het vermogen en de schulden van de onderneming beperkt, waardoor het feit dat je privé aansprakelijk bent geen probleem is.

Ga je langdurige huurcontracten of inkoopcontracten aan? Dan is het verstandig om een besloten vennootschap te overwegen.

Is je bedrijf erg kapitaalintensief, of loop je zeer grote risico’s, dan is het ondanks het belastingvoordeel verstandiger om te kiezen voor een B.V., waarbij je privé niet aansprakelijk bent.


De eenmanszaak als startende ondernemer


V.O.F.

De V.O.F. is in principe een eenmanszaak met meerdere eigenaren.

Bij deze rechtsvorm gelden exact dezelfde regels als bij de eenmanszaak.

De V.O.F. kan net als de eenmanszaak gemakkelijk bij de Kamer van Koophandel worden ingeschreven.

Hoewel het niet verplicht is, wordt er meestal wel een oprichtingsakte bij de notaris opgesteld. Hierin leg je zaken vast zoals inbreng van kapitaal, afspraken, verantwoordelijkheden en de verdeling van de winst. Daarnaast kan in de oprichtingsakte worden opgenomen wat te doen bij geschillen of ontbinding van het contract.

Net zoals bij de eenmanszaak, zijn de oprichters van een VOF privé aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf.

Jij bent dus ook privé verantwoordelijk voor de schulden die de andere vennoot maakt. Mede hierdoor is een notariële oprichtingsakte belangrijk, je kunt bijvoorbeeld vastleggen wie beslissingsbevoegdheid heeft en tot welk bedrag.

In geval van faillissement zullen schulden eerst op de zaak verhaald worden. Maar mocht het kapitaal van de vennootschap ontoereikend zijn, dan kunnen de schuldeisers het geld verhalen op het privévermogen van de vennoten.


De V.O.F. als startende ondernemer

Voorbeeld van een V.O.F. contract / notariële oprichtingsakte V.O.F.


Besloten vennootschap (BV)

De besloten vennootschap is een rechtspersoon. Juridisch wordt de BV dus gezien als een aparte persoon. Daardoor draagt de BV zijn eigen rechten en plichten.

Het grootste voordeel van een BV is dat je bij faillissement van het bedrijf niet aansprakelijk bent voor de schulden met je privévermogen.

Het is niet gebruikelijk om als zzp’er voor een BV te kiezen, want:

  • De fiscale aspecten zijn bij een BV anders geregeld. Een BV is pas voordeliger dan een eenmanszaak bij een winst van meer dan € 150.000 per jaar.
  • Je hebt meer administratieve verplichtingen. Daardoor heb je zelf niet alleen meer werk maar vallen de kosten van een boekhouder of accountant ook hoger uit

Het grote voordeel van de besloten vennootschap is dat je in het geval van faillissement niet persoonlijk aansprakelijk bent voor de schulden. Jouw privévermogen is dus veiliggesteld. Dat is bij een eenmanszaak niet het geval.

Een BV oprichten is daarom alleen verstandig als je langlopende verplichtingen aangaat zoals een meerjarig huurcontract, dure leasecontracten of langdurige in- en verkoopcontracten. Of in het uitzonderlijke geval dat je als zzp’er meer dan € 150.000 verdient.


De B.V. als startende ondernemer


2. Inschrijven KvK en BTW nummer aanvragen

Heb je duidelijk voor welke rechtsvorm je wilt kiezen dan ben je klaar voor de start van de onderneming.

Je wordt zzp’er!zzper worden

De inschrijving is de feitelijke start van de onderneming en is heel gemakkelijk, je maakt een afspraak bij de Kamer van Koophandel om je in te schrijven. De inschrijving is in ongeveer een uurtje gedaan. Bij de inschrijving geef je ook de naam van je onderneming door. Deze is zeker niet onbelangrijk, denk hier dus van te voren goed over na. Heb je nog geen bedrijfsnaam? Bekijk dan mijn ultieme handleiding voor het bedenken van een bedrijfsnaam als zzp’er.

Tegenwoordig krijg je ook automatisch een BTW nummer mee bij de KvK, je hoeft hier niet meer apart voor naar de belastingdienst. Het BTW nummer geeft aan dat je belastingplichtig bent voor de BTW. Indien je een de B.V. als rechtsvorm kiest, zal de notaris jouw bedrijf inschrijven bij de KvK, je hoeft dan niet zelf naar de KvK.

Zijn je werkzaamheden maar beperkt en ben je niet van plan om fulltime zzp’er te worden? Dan is inschrijven bij de Kamer van Koophandel niet altijd verplicht. In het artikel Check of jij je moet inschrijven bij de KvK lees je alle voorwaarden.

3. Administratie voeren als zelfstandig ondernemer

Wanneer de inschrijving is afgerond, ben je officieel ondernemer. Voordat je kunt beginnen met opdrachten binnenhalen, is het belangrijk om goed na te denken over je administratie.

Niet het leukste onderwerp, maar wel noodzakelijk… Facturen versturen is uiteraard nog wel leuk, maar daar houdt het ook wel bij op voor de meeste zzp’ers.

Door de administratie zelf te voeren bespaar je veel kosten op een boekhouder of accountant. Maar het kost veel tijd en er is een leercurve: je moet er de nodige tijd en moeite insteken om alle regels en wetten door te hebben.

Zelf je administratie voeren

Een administratie van zzp’ers en kleine startende ondernemers is niet erg ingewikkeld.

Tegenwoordig zijn er laagdrempelige administratieprogramma’s waarmee je jouw administratie met een klein beetje kennis zelf bij kunt houden.

Dergelijke programma’s zijn ontworpen voor startende ondernemers die geen kennis hebben van administratie voeren, waardoor iedereen met een minimale tijdsinvestering het administratieprogramma onder de knie krijgt. Daarnaast wordt er vaak een telefonische helpdesk aangeboden, waarbij je met alle boekhoudkundige vragen terecht kan.

Een goed boekhoudprogramma voor starters is e-boekhouden.nl, en de eerste 15 maanden zijn gratis. Voel je vrij om het programma vrijblijvend uit te proberen. Zelf gebruik ik e-boekhouden.nl al jaren en het heeft me ontzettend veel tijd en moeite bespaard.

Daarnaast krijg je ook toegang tot het facturatieprogramma van e-boekhouden.nl, waar je gemakkelijk facturen kan maken, versturen en beheren. Je kunt hier een proefaccount maken.

Een boekhouder of accountant in de hand nemen

Geen zin en tijd om zelf te boekhouden, ondanks dat het vrij gemakkelijk te leren is? Besteed dan je boekhouding uit aan een boekhouder of administratiekantoor. De tarieven van het uitbesteden van de administratie liggen tegenwoordig niet meer al te hoog, zeker voor kleine ondernemingen. Het is daarom de moeite waard om te overwegen om je administratie uit te besteden.


Wat kost een boekhouder?

Probeer zelf e-boekhouden.nl


Zakelijke verzekeringen

Denk naast het boekhouden ook goed na over verzekeringen. Veel zzp’ers en zelfstandige ondernemers blijken onvoldoende verzekerd te zijn. Word je bijvoorbeeld langdurig ziek en ben je niet verzekerd? Dan heeft dat enorme gevolgen. Overweeg daarom een ziekte en arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Andere verzekeringen die handig kunnen zijn: aansprakelijkheid, rechtsbijstand, transport, inkomstenderving, diefstal en pensioen.

Beoordeel zorgvuldig welke verzekeringen jij nodig hebt, het kan je namelijk veel geld schelen, of veel geld kosten.

Klaar voor de start? Af!

Succes met de start van jouw bedrijf. Hulp of tips nodig? Laat hieronder een reactie achter en ik en andere lezers denken graag met je mee.

Wil je nog meer tips voor een vliegende start? Ontvang dan mijn wekelijkse nieuwsbrief met boordevol tips, tricks en tools om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen.

Klaar voor een gratis Boost?

Ontvang 1x per week bewezen en effectieve methodes in je inbox voor een succesvolle start als zzp'er, net als 4.700+ andere starters!

1 Reactie

  1. Erg nuttige en zeer volledige blog. Voor degene die nog twijfelen om te starten geeft dit een goed beeld wat hen te wachten staat. Maar ik zou zeggen doe het gewoon en ga het avontuur aan. Het is zo fijn om de vrijheid te hebben en zelf te bepalen wat en wanneer je doet.

Reactie toevoegen

Navigeer