ZZP’er worden geeft je de ultieme vrijheid om geld te verdienen met wat jij echt leuk vindt. Maar hoe begin je? In dit artikel helpen we jou met de 8 belangrijke stappen voor een succesvolle start. Iedereen kan het, jij ook!
Wij hebben in jouw schoenen gestaan. Je wilt zzp’er worden, maar geen idee waar je moet beginnen. Het is best overweldigend!
Voor ons was dat meer dan 7 jaar geleden. Inmiddels helpen we via zzpdaily.nl meer dan 50.000 zzp’ers per maand bij de zakelijke kant van zzp’en. En weten we precies waar jij tegenaan loopt bij je start.
In dit artikel hebben we alle lessen, veelgemaakte fouten en tips gebundeld tot één simpel stappenplan. Die lees je nu! Doe er je voordeel mee.
👉 Afgelopen maand gebruikten 4.698 zzp’ers dit stappenplan voor hun start als zzp’er.
Download jouw zzp checklist
Alles wat jij moet regelen bij je start, op een rijtje. Met deze simpele checklist heb jij gegarandeerd een succesvolle start als zzp’er.
1. Is zzp’er worden iets voor jou?
Meer vrijheid en meer verdienen klinkt zo mooi. Maar er komt ook een stukje onzekerheid bij. Hoe ga je klanten vinden? Wat gebeurt er als je ziek wordt? En wie gaat de administratie doen?
ZZp’er worden heeft veel voordelen. Maar ook veel nadelen. Stel jezelf de vraag of de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Alleen dan weet je of zzp’er worden ook iets voor jou is.
- Eigen baas
- Meer vrijheid
- Meer verdienen
- Kies je eigen opdrachten
- Je kunt werk doen waar je gelukkig van wordt
- Geen 9 tot 5
- Minder belasting
- Werken waar je wilt
- Onzekerheid
- Je staat er alleen voor
- Administratie & regelwerk
- Keihard werken
- Zelf je pensioen en verzekeringen regelen
- Niet doorbetaald tijdens vakantie of ziekte
- Klanten? Zelf regelen!
Check of jij over de 5 belangrijke eigenschappen beschikt van een ondernemer.
Kan je zomaar zzp’er worden?
Als zzp’er moet jij je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Daardoor wordt jij officieel een ondernemer.
Je hebt eerst een bedrijfsnaam nodig en vervolgens schrijf jij je eenmanszaak in bij de KvK.
👉 Kies jij je eigen naam of bedenk je een bedrijfsnaam als zzp’er?
Check voordat jij je inschrijft wel even of je écht als ondernemer gezien wordt. In sommige gevallen hoe jij je namelijk niet officieel in te schrijven.
Een voorwaarde is bijvoorbeeld dat je als zzp’er meerdere opdrachtgevers hebt, anders kan het zijn dat de Belastingdienst jou ziet als werknemer in loondienst.
Ben je als zzp’er beter af dan in loondienst?
Het uurtarief van zzp’ers is vaak een stuk hoger dan die van werknemers in loondienst. Toch betekent een hoger tarief niet altijd dat je beter af bent als zelfstandige.
Je moet bijvoorbeeld je eigen pensioen regelen. Je maakt kosten voor verzekeringen. En je krijgt geen vakantiegeld als zzp’er, dat moet je allemaal in jouw uurtarief rekenen.
Als je alle kosten van zzp’ers van het uurtarief aftrekt, dan liggen de verdiensten van een zzp’er en iemand in loondienst dicht bij elkaar.
🔎 Dankzij belastingvoordelen houd je als zzp’er netto iets meer over dan een werknemer in loondienst.
2. Maak een simpel ondernemingsplan
Met een kort ondernemingsplan kom je erachter of jouw ideeën haalbaar zijn.
Daarnaast breng je kansen, concurrenten en eventuele toekomstige obstakels in kaart.
Wat is mijn slagingskans? Hoeveel uur moet ik werken om genoeg te verdienen? En hoe ga ik klanten binnen krijgen?
Met een ondernemingsplan krijg je antwoord op die vragen. En je plan hoeft niet ingewikkeld te zijn.
In een kort ondernemingsplan ontdek je:
- Wie jouw ideale klant is
- Met welk probleem die klanten zitten
- Hoe jij dat probleem het beste kunt oplossen
Zo krijg je helder voor jezelf wie jouw klant is en waar zij zich bevinden.
Maar ook hoe je jouw diensten het beste kunt verwoorden. Maak een korte beschrijving van jouw dienst. Wie ben je, wat doe je, welk probleem los je op en waarom ben jij daar geschikt voor?
Dat komt later weer te pas, als je bijvoorbeeld aan de slag gaat met marketing. Als je opdrachten moet pitchen. Of aan het netwerken gaat.
3. Onderscheid jezelf van de rest
Veel zzp’ers lopen bij hun start tegen hetzelfde probleem aan: klanten vinden blijkt moeilijker dan verwacht.
zzp’ers die het niet goed lukt hebben meestal 1 ding overeen: ze richten zich op iedereen en niemand.
Laten we web designers als voorbeeld nemen. Kijken we naar een paar websites van designers, dan zien we dat de meeste designers iedereen tevreden probeert te stellen:
- “Ik maak websites voor bedrijven”
- “Laat een opvallende website maken al vanaf €799”
- “Ik maak moderne websites”
Hoe kiest een klant tussen deze drie web designers, als ze allemaal op elkaar lijken?
Het is slim om jezelf te richten op een specifieke doelgroep. Dan kun je precies op hun problemen inspelen. En een oplossing bieden die bij hun past.
Een praktisch voorbeeld?
Eveline is een web designer en merkt een trend op. De laatste tijd starten er heel veel coaches. Al die coaches hebben een website nodig. Eveline wil daarop inspelen door websites te maken specifiek voor coaches.
Doordat ze nu websites maakt voor coaches, weet Eveline tegen welke problemen coaches aanlopen. Die kennis gebruikt ze om de nieuwe websites die ze maakt beter te optimaliseren.
Eveline gaat van “Ik maak websites voor bedrijven” naar “Ik creëer online succesverhalen voor coaches”.
Dit gebeurt er als jij jezelf gaat onderscheiden
- Je wordt bekend als de “X zzp’er voor Y”. Eveline staat nu bekend als de web designer voor coaches.
- Je hebt een portfolio met relevante opdrachten. Als een klant vraagt om voorgaand werk van je te zien, kan je een mooie portfolio laten zien met opdrachten die 1 op 1 lijken op hetgeen wat de nieuwe klant wil.
- Je kunt een hoger tarief rekenen. Omdat je expertise hebt kan jij meer waarde toevoegen voor klanten.
- Je bouwt naamsbekendheid op bij jouw specifieke doelgroep en krijgt meer mond-tot-mond reclame
En voor je het weet ben je een razend succesvolle zzp’er met een volle pijplijn aan opdrachten en een uurtarief waar je voorheen alleen maar van durfde te dromen.
3 praktische stappen
Hoe onderscheid jij jezelf, in 3 praktische stappen?
- Segmenteer – verdeel de markt op in verschillende segmenten. Bijvoorbeeld naar bedrijfstype. Naar leeftijd van je klant. Of naar behoeften die ze hebben.
- Focus – op een specifiek deel van de markt
- Positionering – Ontdek met welke problemen jou doelgroep zit, zodat jij daarop kunt inspelen met een interessant aanbod.
Wordt mijn markt dan niet te klein?
Door maar één segment van de markt te bedienen wordt je doelgroep een stuk kleiner.
En dat kan best spannend zijn. Want kan je dan wel genoeg klanten vinden?
Het maakt niet uit hoe specifiek jouw segment ook is… Ik heb dit nog nooit slecht zien uitpakken voor zzp’ers.
Laten we het voorbeeld van de webdesigner er nog even bijpakken.
Als webdesigner heb je een gigantische vijver om in te vissen… Meer dan 10.000 bedrijven per maand zijn opzoek naar een nieuwe website. Maar hoeveel kan jij er daarvan binnenhalen als klant? Een handje vol als je geluk hebt… Misschien via LinkedIn of mond-tot-mond.
Wat als jij je alleen op coaches richt? Er zijn misschien maar 200 coaches per maand die opzoek zijn naar een nieuwe website. Stel je kunt 5% van hen overtuigen… Dan heb je al meer dan 10 opdrachten per maand.
Da’s een volle agenda! En voordat je het weet moet je werk gaan uitbesteden omdat je het te druk hebt 😉
Je marketing wordt een heel stuk makkelijker
Doordat je heel concreet bent in wat je doet en voor wie je het doet, wordt het niet alleen makkelijker om een potentiële klant te overtuigen.
Het wordt ook makkelijker om potentiële klanten te vinden en te bereiken:
- Mond-tot-mondreclame wordt een stuk makkelijker. Mensen denken meteen aan jou als ze denken aan het segment dat jij bedient
- Je kunt makkelijk specifieke beurzen en evenementen vinden waar jouw doelgroep naartoe gaat
- Het wordt makkelijk om te scoren in Google. “website laten maken voor coaches” heeft namelijk veel minder concurrentie dan “website laten maken”
- Het wordt veel goedkoper om te adverteren via bijvoorbeeld Facebook of Google. Meer relevantie = meer mensen die doorklikken = lagere kosten per klik
❤️ Later teruglezen? Bookmark of favoriet deze pagina.
4. Bepaal je uurtarief
Het is één van de meest gestelde vragen onder startende zzp’ers: Hoeveel ga ik vragen? En wat vinden opdrachtgevers van mijn uurtarief?
Goed nieuws: je uurtarief bepalen is makkelijker dan je denkt.
Baseer je uurtarief niet op hoeveel jij wilt verdienen. Maar baseer je uurtarief op jouw ervaring en hoeveel jij kunt vragen in de markt.
Zo bepaal je jouw zzp uurtarief:
- Ontdek hoeveel andere zzp’ers vragen met dezelfde werkzaamheden en ervaring. Dit is je basis
- Presenteer jezelf als een professional. Een klant heeft veel onzekerheden bij het inhuren van een zzp’er. Als je de risico’s kunt wegnemen zijn veel klanten bereid om meer te betalen
- Geef korting bij een lange termijn opdracht, maar alleen als het nodig is. En voor een spoedopdracht reken je een hoger tarief.
- Verhoog je uurtarief bij iedere nieuwe klant. Zo leer je jezelf beter te verkopen en ben je in staat om je uurtarief langzaamaan te verhogen
Hoe weet je wat soortgelijke zzp’ers rekenen?
- In een paar minuten googlen vind je al heel wat informatie.
- Wil je een goede richtlijn? We vroegen 28.655 zzp’ers naar hun uurtarief. De resultaten vind je in onze makkelijke tool.
👉 Vind jouw uurtarief met onze handige tool
Zie ieder nieuw project als een experiment
Door je uurtarief iets te verhogen bij iedere nieuwe klant, verbazen de meeste zzp’ers hoe hoog ze kunnen komen.
Zodra 20-30% van de klanten je uurtarief te hoog vindt, heb je de sweet spot gevonden. Dat uurtarief is jouw ideale prijs.
En het is oké om soms een klant te moeten afwijzen. Door een hoger uurtarief te rekenen ontstaat er soms wat frictie met een klant. Dat is juist goed.
Dat is wanneer je de onzekerheden van een klant leert kennen. Daar leer jij beter op in te spelen, waardoor jij bij de volgende klant jezelf weer beter kunt verkopen.
Als jij je niet ongemakkelijk voelt zodra je een potentiële klant jouw tarief vertelt, vraag je waarschijnlijk niet genoeg.
Onderhandel niet (te veel)
Werk je op project basis? Dan zullen veel klanten proberen om je prijs te onderhandelen. Er zijn 2 manieren om daarmee om te gaan.
Ja, geef klanten korting onder bepaalde voorwaarden
Klanten die jou willen inhuren voor grootschalige of langdurige projecten, verdienen een korting. Je tarief 10% of 20% verlagen kan het verschil maken bij het winnen van een opdracht. En die 20% verlaging kan je prima missen als je in één klap volgeboekt zit.
Nee, te weinig vragen is een slechte gewoonte
Heb je geen nieuwe klanten in je agenda staan? Dan is het verleidelijk om een opdracht binnen te halen tegen een lager tarief.
Maar als je al je tijd besteedt aan ‘goedkope’ klanten, krijg je ook alleen maar mond-tot-mond reclame voor andere goedkope klanten.
En als iedereen jou op een gegeven moment kent als die zzp’er die het klusje goedkoop klaart, dan is het te laat.
Voor veel zzp’ers is het verstandig om nee te zeggen tegen goedkope klanten. En die tijd in plaats daarvan te besteden aan werven van waardevolle klanten.
5. Inschrijven bij de KvK
Klaar voor de start? met een KvK inschrijving maak je het officieel!
Daar moet je een rechtsvorm kiezen. Dat is de juridische vorm van je bedrijf. 98% van zzp’ers kiest een eenmanszaak, jij waarschijnlijk ook.
👉 Twijfel je over jouw rechtsvorm? Dan helpen we je kiezen tussen een eenmanszaak en BV.
Voor de inschrijving moet je naar een KvK kantoor bij jou in de buurt. De inschrijving kost eenmalig € 50.
De eerste stap na je inschrijving is een zakelijke rekening openen. Die heb je nodig om je privé en zakelijke geldzaken gescheiden te houden.
Dit zijn de beste banken voor zzp’ers:
- Knab Zakelijk (6 maanden 50% korting)
- ABN AMRO (3 maanden gratis)
6. Vind je eerste klant
Ondernemen begint pas echt als je telefoon rinkelt en je mailbox volstroomt. Hoe ga jij klanten werven als zzp’er, met een website?
Je hebt een hoop verschillende opties:
- Website maken
- Freelance opdrachten websites
- Social media
- Netwerken
- Deel flyers uit
- Benader bedrijven via telefoon of LinkedIn
- Zoekmachinemarketing
Maar klanten werven begint met bepalen wie je ideale klant is. Je kunt namelijk niet iedereen bereiken.
Bepaal daarnaast je marketing plan. Kom erachter waar je klant online en offline is. Dat is waar jij ook zichtbaar wil zijn als zzp’er.
Website maken
Voor de meeste zzp’ers is een website erg belangrijk. Zo wordt je online vindbaar.
Je kunt tegenwoordig makkelijk zelf een website maken en onderhouden voor een paar euro per maand.
Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een domeinnaam en een website bouwer.
💡 Registreer ook jouw voor+achternaam als .nl domeinnaam. Zo voorkom je dat anderen er mee aan de haal gaan.
Wil je het liever uitbesteden? een goede website laten maken kost zo’n € 1.000 – 2.000 voor de gemiddelde zzp’er.
Probeer het eerst eens zelf met een makkelijke website bouwer. Dit zijn de meest gebruikte website bouwers door zzp’ers:
- Squarespace (Engels)
- Wix (Engels)
- JouwWeb (Nederlands)
7. Zet je administratie op
Met een overzichtelijke administratie weet je hoe je er financieel voorstaat, hoeveel je opzij moet zetten voor belastingen en hoeveel je kunt uitgeven of sparen.
Er zijn verschillende manieren om je boekhouding te regelen. Ga je het zelf doen, of wil je de boekhouding uitbesteden?
Je boekhouding zelf doen kan tegenwoordig makkelijk met een zzp boekhoudprogramma. Je hebt geen boekhoudkennis nodig, maar het kost wel tijd.
Je moet boekhouden even onder de knie krijgen. En het is belangrijk om op de hoogte te zijn van zzp belastingvoordelen, zodat je geen geld misloopt waar jij recht op hebt. Er wordt namelijk best wat van je verwacht met je zzp administratie.
👉 Je eigen boekhouding opzetten in 10 stappen
Als je de boekhouding uitbesteed wordt je helemaal ontzorgd, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
👉 Wat kost een boekhouder? Wij vroegen 75 offertes op bij boekhouders. Check het artikel voor de resultaten.
💡 Zo vind je een goede boekhouder als zzp’er
Zie je de hele administratie niet zitten? Dan is payrolling ook nog een optie. Voor ongeveer 5% van je inkomsten regelt een panrolling bedrijf alle rompslomp voor jou en de werkgever.
Belasting
Hoe zit het precies met zzp belasting? En van welke gunstige ondernemersregelingen kan jij profiteren? Veel zzp’ers laten een hoop belastinggeld liggen.
Het is belangrijk om te weten hoe belasting precies werkt en hoeveel geld opzij moet zetten.
Als zzp’er wisselt je inkomen van maand tot maand. Daarom is het handig om een percentage van je inkomen opzij te zetten. Zo kom je nooit voor verassingen te staan als de belastingdienst aan de deur klopt.
Daarnaast moet je nadenken hoe jij je zzp pensioen wilt regelen en welke verzekeringen je nodig gaat hebben.
➡️Wel of geen AOV? Doe de AOV check
➡️Welke verzekeringen heb jij nodig? Doe de verzekeringsscan
8. ZZP’er worden naast je huidige baan
Veel zzp’ers beginnen met hun werk als zelfstandige naast een baan in loondienst. Dat biedt zekerheid van een vast inkomen, terwijl je jouw eigen ding probeert op te starten.
Door te beginnen met 1 of 2 dagen per week als zzp’er, krijg je een goed beeld van wat er allemaal komt kijken bij het runnen van je eigen onderneming.
Tijdens de start leer je alles, van je eerste factuur maken tot aan de btw aangifte doen. Maar tijdens de start kom je er ook achter wat jouw sterke en zwakke punten zijn.
Zo ontdek je of zzp’er worden iets is voor jou. Zonder de onzekerheid die je zou hebben als je meteen fulltime switcht.
Wil je zzp en loondienst blijven combineren? Dan is het belangrijk om te weten waar je rekening mee moet houden.
Ga je starten in een specifieke branche? Check onze starters stappenplan voor zzp’er worden in de bouw, je eigen bedrijf starten en onze beste tips voor startende ondernemers.
Goedemiddag,
Ik heb een vraag?
Kan je ook leerkracht basisonderwijs ZZPER zijn?
Vriendelijke groet,
Angélique Knoppert
Hi Angelique, Yes dat kan zeker. In dit artikel leggen we uit wanneer jij je moet inschrijven bij de KvK (en dus officieel als zzp’er gezien wordt).