Zoveel kost een website laten maken ÉCHT volgens een web designer

Kun je raden welke website meer kost?

Website A: Zorg kiezer

wat kost een website

of website B: Genees je Wijzer

voorbeeld website

Hoewel het design van de website het soms verklapt, is dat lang niet altijd het geval.

Website A is namelijk een op maat gemaakte website, die ongeveer €15.000-€20.000 heeft gekost. Terwijl website B een template gebruikt van maar €79. 

Dat zijn gigantische verschillen!!

(Ik heb website A niet zelf gemaakt dus ik weet niet hoeveel die exact heeft gekost, maar het is niet ongebruikelijk voor zo’n website om in die kostencategorie te vallen).

Het ding is… het is gewoon heel moeilijk om te zeggen hoeveel een website heeft gekost door te kijken naar het design. 

Zoek de verschillen:

Volkswagen Passat links (€ 39.575) vs Audi A6 (€ 78.650 met opties)

Verschillende kleur.. Verschillende velgen, ander logo. Maar laten we eerlijk zijn, de twee auto’s lijken ontzettend veel op elkaar. Dat komt omdat Volkswagen en Audi tot dezelfde groep behoren. Ze delen veel dezelfde onderdelen, chassis en software. Deze auto’s lijken op een paar kleine verschillen na, identiek aan elkaar. Maar de audi is 2x zo duur.

Net zoals de audi die 2x keer zo duur is, geldt bij een website ook dat de kosten niet alleen in het design zitten. 

Juist wat er ‘onder de motorkap’ ligt maakt een website duur. Zowel bij auto’s als bij websites.

De structuur, gebruikerservaring, op maat gemaakte functionaliteiten zie je niet direct, maar dat is wat veel geld kost. 

Jouw website kosten gids van A tot Z

Doordat ik zelf 3 jaar lang websites gebouwd heb als web designer, heb ik veel voorbij zien komen. Daardoor heb ik een sterke mening ontwikkeld over:

  • Wat wél en wat je geld niet waard is
  • Waar je op kunt focussen en wat je achterwege moet laten
  • Wat belangrijk is en wat niet

Als je met iets nieuws begint kan het fijn zijn om iemand te hebben die ervan af weet. 

Heb je zo iemand in je omgeving? – Vraag hem of haar om advies. Is dat niet het geval… Dan heb je mij 🙂

Ik ga je in dit artikel helpen – van A tot Z – wat een website je gaat kosten. Of je het zelf kan doen of dat je het beter kunt uitbesteden. En wat het verschil is tussen een goede en slechte web designer.

“Wat kost een website”? Je stelt de verkeerde vragen!

Wat een website kost is een veel te algemene vraag.

Wat kost een auto?

Waar gebruik je hem voor? – Moet hij zuinig/elektrisch rijden? – Wat voor type auto wil je? – Wat is je budget?

Er zijn zo veel vragen. Daarnaast geldt dat net zoals bij het budgetteren voor een auto, iedereen het concept van “waarde” en “kosten” anders interpreteert. Ook bij websites.

Ben je een professional met een goede baan, en begin je een eigen onderneming naast je baan? Dan laat je liever een goede website maken en besteed je misschien iets meer geld. 

Net afgestudeerd, voor jezelf begonnen maar geen geld? Dan zou die website voor de professional veel te duur zijn in jouw ogen – je kunt immers zelf iets maken voor een paar tientjes.  

Wat kost een website: de 5 verschillende mogelijkheden

Soort websitekosten
Website zelf makenmet WordPress€ 70
Simpele WordPress websitejouw online visite kaartje. Simpel, zonder optimalisatie voor verkopen € 200 – € 1.000
Goede WordPress websitewebsite met kleine aanpassingen om de bezoeker te overtuigen en converteren€ 1.000 – € 2.000
Professionele WordPress websitewebsite met aanpassingen zodat jouw brand en feel perfect overkomt en goed geoptimaliseerd is voor conversie & sales€ 2.000 – € 5.000
Op maat gemaakte websiteuniek design, custom functionaliteiten, geoptimaliseerde structuur, conversie & salespagina’s€ 10.000 – € 50.000

Als je zelf geen 50+ uur in je website wil steken – maar je hebt wel het budget beschikbaar – kun je een freelance webdesigner of een kleine agency inhuren. 

Het voordeel van een website laten maken is dat de website ‘onder de motorkap’ ook goed in elkaar zit.

Ten minste, dat hoop je dan. 

Want er zijn twee soorten web designers. 

  1. Een deel hatseflatst iets in elkaar. Naar jouw wensen. En klaar. Dit is de groep die de simpele WordPress websites maken van € 200 tot € 1.000.
  2. Het andere (en betere) deel kijkt naar je branding. Wat je merk uitstraalt. Het doel van je website. En hoe je jouw website kunt inzetten als een marketing middel. Deze groep levert een goede of professionele WordPress website op.
website kosten door slechte vs goede web designer

Laat me iedere categorie nader toelichten, zodat je in eerste instantie begrijpt wat voor website bouwers je ten alle tijden moet vermijden. Tussen wat voor website bouwers je vervolgens een keuze moet maken. En hoe je die keuze maakt. 

Simpele WordPress website (kosten: € 200 – € 1.000)

Bij een simpele WordPress website kiest je webdesigner een standaard WordPress thema. Die koopt hij voor ongeveer € 60 (of gebruikt ‘ie gewoon keer op keer opnieuw). Hij upload je logo, past de kleuren aan van de website, kopieert jouw content op de pagina’s.

En klaar. 

Goed voor een online visitekaartje. 

Maar als je een klein budget hebt, is het geld dat je aan een website wil besteden waarschijnlijk best waardevol voor jou. 

Daarom vraag ik je om twee keer na te denken voordat je een simpele wordpress website laat maken.

Want wat wil je echt?

Wat is het doel van jouw website?

Wil je gewoon ‘laten zien wat je doet’?

Of wil je een website die goed vindbaar is, die bezoekers overtuigt en die bezoekers converteert naar klanten?

Het ding is.. Als je een klein budget hebt, kun je dat waarschijnlijk beter besteden dan aan een simpele wordpress website. 

Hosting providers maken het tegenwoordig super makkelijk om WordPress te installeren, dat kan soms al met 1 klik. Hosting providers adverteren daarmee als “1-click WordPress installatie”. Ga vervolgens even zitten voor je WordPress theme en design, en je bouwt in twee of drie dagen je eigen WordPress website. 

De waarde van een webdesigner ligt juist bij de sitestructuur en ‘salesfunnel’ die ze kunnen opzetten. En de zoekmachine en conversie optimalisatie die zij kunnen doorvoeren op je website.

Dus mijn advies:

Betaal nét iets meer zodat je een goede webdesigner kunt inhuren, of doe het helemaal zelf.  

Een goedkope website laten maken is net zoals naar de McDonald’s gaan

Je bent niet bereid om iets meer geld uit te geven en naar een echt restaurant te gaan.

Vervolgens bestel je een Big Mac. Eerst haal je de augurken ervan af want die zijn vies. Dan ben je teleurgesteld want hij ziet er niet zo lekker uit als op het plaatje. En nadat je ‘m op hebt, heb je spijt dat je zojuist 1.000 lege calorieën naar binnen gewerkt hebt.

Zelfde verhaal met die goedkope website. Je bent niet bereid om iets meer geld uit te geven voor een professionele website. Maar na afloop ben je teleurgesteld dat je website geen bezoekers krijgt, niemand contact opneemt en je agenda nog steeds leeg is.

Goede WordPress website (kosten: € 1.000 – € 2.500)

Dit is wat ik de meeste startende zzp’ers aanraad. 

Voor dit bedrag krijg je een website die goed in elkaar zit:

  • Er is gedacht aan gebruiksvriendelijkheid
  • Je website is geoptimaliseerd voor Google
  • Je website is geoptimaliseerd voor conversie: bezoekers worden door verschillende elementen op je site gestimuleerd om contact op te nemen of een afspraak in te plannen
  • Je krijgt achteraf een goede training hoe je de website kunt gebruiken en beheren

Dit is de perfecte optie voor startende ondernemers of zzp’ers met een wat kleiner budget. 

Ik weet dat het alsnog een hoop geld voor je is. Maar een goede WordPress website maakt het verschil tussen het wél of niet binnenhalen van een bezoeker. 

Met een goed doordachte website overtuig je de bezoeker van jouw kwaliteiten en stimuleer je de bezoeker om contact met je op te nemen. Dat zit hem in kleine en subtiele elementen. 

Dat is waar een webdesigner écht waarde toevoegt, en waarom ik je stimuleer om niet voor die allergoedkoopste designer te gaan. Maar net even iets meer uit te geven. 

Waarschijnlijk is het op de lange termijn zelfs goedkoper. Met een goed converterende website haal je namelijk meer klanten binnen. En met een paar extra klanten heb je het verschil er al uit tussen een website van € 500 en die betere website van € 1.500.

Website kosten: uitgesplitst per werkzaamheid

Uitsplisting van website prijsAantal urenKosten
1. Intake1 uur€ 50
2. Voorbereiding — uitdenken van concept en site structuur, conversie elementen5 uur € 250
3. Setup — Domeinnaam registreren, website configureren, wordpress installeren & plugins2 uur € 100
4. Design — WordPress theme kiezen, configureren & aanpassingen maken4 uur€ 200
5. Content — Pagina’s creëren & ontwerpen12 uur€ 600
6. Feedback en optimalisatie5 uur € 250
7. Training — Hoe jij de website kan beheren1 uur€ 50
Totaal30 uur€ 1.500

Iedere designer heeft een eigen proces en manier van werken. Maar grofweg kunnen we het proces in 7 categorieën indelen voor websites van dit kaliber ( € 1.000 – € 2.500).

Daarvoor heb ik in bovenstaande tabel gerekend met een gemiddeld uurtarief van € 50. Dat is een reëel tarief voor een website bouwer met een paar jaar ervaring. 

Je komt dus al snel op een prijs van ongeveer € 1.500. Wil je extra functionaliteiten zoals een afsprakenmodule of een mailinglijst? Dan komen er nog wat uurtjes bij. 

Een professionele WordPress website (kosten: € 2.500 – € 5.000)

Een website van € 1.000 – € 2.500 is voor de meeste zzp’ers een goede keuze. Maar ondernemers die nét iets meer willen, high performers, of kleine bedrijven met een paar werknemers zijn mogelijk af met een professionelere website. Dat gaat je van € 2.500 tot € 5.000 kosten.

Voor dit bedrag wordt er zorgvuldig nagedacht wat het doel van jouw website is en hoe de website optimaal ingericht kan worden om dat doel te bereiken. Je betaalt voor net een stukje meer ervaring, kennis, talent en oog voor detail. Om het wat concreter te maken:

  • Er wordt bijvoorbeeld een ‘pad’ ontwikkeld, bestaande uit meerdere pagina’s waar je jouw bezoeker langs wil sturen – om de bezoeker optimaal te informeren, overtuigen en converteren
  • De webdesigner is op de hoogte van de best practices en nieuwe technieken zodat je website na 5 jaar nog steeds fresh en representatief is
  • Je huisstijl wordt verder doorgevoerd dan alleen je logo. De look en feel van je brand kan de designer bijvoorbeeld terug laten komen in afbeeldingen, opmaak en andere kleine design elementen die jouw branding versterken

En misschien wel het belangrijkste: een professionele webdesigner voert niet alles klakkeloos uit wat je vraagt. 

Wat jij mooi vindt, en wat goed werkt of converteert is een groot verschil.

Wil je een mooie afbeelding slider (weet je wel, afbeeldingen die verspringen of roteren) op je homepage? Een professionele designer zal je dat afraden, en adviseren om één vaste afbeelding te gebruiken omdat een vaste afbeelding 292% beter converteert dan een roterend carousel

Een professionele designer weet waar de grens ligt tussen te weinig en te véél call to actions. Dat zijn knoppen om je bezoeker door te sturen naar een contactformulier of een veld waar zij hun emailadres kunnen achterlaten. Een actie om contact met jou op te nemen of iets te kopen. 

En hij overweegt of:

  • Je call to action knoppen begrijpbaar zijn. 
  • Of ze voldoende stimuleren om over te gaan tot actie
  • Of ze op de juiste plekken op de webpagina geplaatst zijn
  • Of ze visueel aantrekkelijk zijn en ze voldoende contrasteren met de rest van de pagina

Kortom, een professionele designer of een klein webdesign agency heeft de ervaring in huis om jouw website net even de optimalisatie slag te geven die jou anders maakt dan anderen. Die jou eruit laat springen.

Maar aan de andere kant: het is veel geld.

Is dat het waard voor jou? Read on

Heb ik een goede website ( €1.000 – € 2.500) of een professionele website ( € 2.500 – € 5.000) nodig?

Een goedkope website die € 200 tot € 1.000 kost is gewoon een no no. Laat dat duidelijk zijn. 

Maar heb je meteen een professionele website nodig van duizenden euro’s?

Waarschijnlijk niet. Ik adviseer de meeste startende zzp’ers om te kiezen voor een goede website rond de € 1.500 – € 2.000. Voor dat bedrag krijg je een website waar je een hele tijd mee vooruit kan. En iets dat meer is dan alleen een online visitekaartje. 

Wanneer kies je dan voor een professionele website van € 2.500+?

Om daar achter te komen, stel ik zzp’ers meestal 3 vragen:

  1. Is het jouw doel om een fulltime inkomen te genereren met je onderneming/als zzp’er?
  2. Hoe belangrijk gaat jouw website daarbij zijn? Bezoeken alle klanten je website voordat ze kopen of een afspraak maken? Is de website je belangrijkste kanaal om klanten binnen te halen?
  3. Wil je een inkomen van €5.000+ per maand gaan verdienen?

Als dat het geval is, then go for it. Ga voor die professionele website. 

Als je meer dan gemiddeld wil gaan verdienen, kun je niet meer concurreren op prijs in jouw markt.

Je gaat concurreren op expertise. 

De grote groep aan de onderkant van de markt laat je achter je en je gaat concurreren met andere professionals. 

Jouw website moet je kennis en expertise uitstralen. Je moet bezoekers de waarde van jouw product of dienst laten inzien. En hen overtuigen dat jij beter bent dan je concurrent. 

Om dat over te kunnen brengen heeft jouw website een strategie nodig. Die je samen met je webdesigner of agency uitdenkt. Zij kunnen je daarin adviseren en ondersteunen. 

Dus wil jij voor die high ticket sales gaan? Neem dan een professionele en ervaren designer in de arm, of een goede agency. 

Heb je die ambitie (nog) niet? Dat is oké. Misschien ben je beginnend in de branche, heb je andere prioriteiten of lagen je prioriteiten in het verleden ergens anders. Dan past een website tussen de € 1.000 en € 2.500 perfect bij jou.

Op maat gemaakte website (kosten: € 10.000 – € 50.000)

Aan een grote website werken met een professioneel agency is een heel ander niveau. 

Je interact met verschillende stakeholders die verantwoordelijk zijn voor verschillende onderdelen van het project: design, branding, development, SEO, etc. 

Het agency wijst een team toe aan jouw website. Afhankelijk van de taken van verschillende teamleden, betaal je tussen de € 75 en € 250 per uur. Je krijgt te maken met specialisten, en daar betaal je voor. Prijzen tussen de € 10.000 en € 50.000 zijn daarom niet onrealistisch als je een maatwerk website wil laten maken.

Hoe identificeer ik een goede designer is? En wat moet ik vermijden?

Een goede designer..

  • Praat over usability, gebruikerservaring, conversie en snelheid
  • Noemt geen standaard prijzen — Want net zoals op de vraag ‘wat kost een auto’ kun je ook geen antwoord geven op de vraag ‘wat kost een website’, voordat je weet wat de wensen zijn

Een slechte designer..

  • Adverteert nog met responsive webdesign – dat is tegenwoordig geen luxe maar een randvoorwaarde
  • Roept kreten zoals zoekmachine vriendelijk of SEO. Ieder WordPress theme is tegenwoordig zoekmachine vriendelijk. Wil je echt aan de slag met zoekmachine optimalisatie, heb je een SEO strategie nodig. Daar gaan tientallen uren en een paar duizend euro inzitten. Dat krijg je er niet ‘zomaar’ bij als je een website laat bouwen.

Ik weet hoe jij je nu voelt.

Hoe vind ik in hemelsnaam een goede web designer?

De beste manier om die vraag te beantwoorden, is denk ik om gewoon een paar praktijkvoorbeelden te gaan geven.

Ik heb een paar webdesigners of agencies gekozen, en benoemd waarom ik hun wel of niet zou kiezen. Zo kun je mijn denkproces beter begrijpen en zelf een betere mening creëren bij jouw zoektocht.

Voorbeelden van web designers die ik NIET zou kiezen

Ik heb geen websites laten maken door de bedrijven die ik hieronder noem, dus ik ken de kwaliteit van hun werk zelf niet. Ik baseer mijn mening op hun eigen website en projecten waar ze naar refereren op hun website.

Het lijkt alsof er meer slechte designers zijn dan goede, want een korte zoekopdracht naar ‘website laten maken’ brengt mij helaas een hoop slechte resultaten. 

En dat is dus al de eerste les: ga niet met de eerste de beste webdesigner in zee. Doe je onderzoek. Bekijk tientallen webdesigners voordat je beslist om iemand te benaderen. Want een hele hoop is ronduit troep kwalitatief van mindere waarde.

Uit respect voor deze bedrijven heb ik de bedrijfsnamen/logo’s weggehaald in Photoshop. Want het doel hier is enkel om jou te leren een goede van een slechte webdesigner te onderscheiden.

Voorbeeld 1

voorbeeld website

De voordelen (groene vinkjes) die ze aan de linkerkant noemen, verklappen al snel dat het hier om een goedkoop design gaat in plaats van een goede website.

  • Repsonsive webdesign.
    Ieder WordPress theme is tegenwoordig responsive. Tenzij je designs van 2015 en eerder erbij gaat pakken. Repsonsive design is niet iets waarmee ze zouden moeten adverteren, je mag als klant aannemen dat je website responsive is.
  • Eigen beheersysteem.
    Ik dacht dat WordPress het beheersysteem is.. Maar blijkbaar hebben ze een eigen beheersysteem. Dat roept onduidelijkheid op en verderop noemen ze er niets meer over? Hoe weet ik als klant nou wat ik krijg…?
  • Zoekmachine vriendelijk.
    Net als responsive design, zijn alle WordPress thema’s tegenwoordig zoekmachine vriendelijk. Dat is een randvoorwaarde, geen unique selling point.
  • Lokale vindbaarheid en conversie gerichtheid. Kijk aan, dat zijn de termen waar we naar op zoek zijn! Maar als ik naar onderen scroll vind ik helaas lees ik niets meer terug over conversie gerichtheid of lokale vindbaarheid. Een lege kreet, ik vraag me af of ze daar überhaupt iets mee doen.

Voorbeeld 2

zzp website

Ik hoop dat je begrijpt waarom door deze partij geen website zou moeten laten maken.

Een super slechte stock foto… Serieus?

Ik ben bang dat deze partij webdesign niet helemaal begrijpt. Zulke stock foto’s met een vrouw die een mok vasthoud en super nep lacht met haar ultra witte tanden doen natuurlijk niet veel goeds voor je branding. Je komt niet authentiek over en de foto voegt niets toe aan de gebruikerservaring. Sterker nog, waarschijnlijk heeft de foto zelfs een negatief effect op de conversie.

En dan de kosten die ze noemen om een website te laten maken: “een complete website al vanaf €199?”

Een onervaren student vraagt zelfs een hogere prijs.. Je weet wat ze zeggen, goedkoop is duurkoop.

Voorbeeld 3

Volgens mij is deze partij drukker bezig met het overtuigen van Google dan het overtuigen van bezoekers. 

De tekst staat vol met kreten zoals WordPress website laten maken, website laten maken, website laten bouwen, wij maken professionele websites, wij bouwen sites. 

Ik begrijp dat ze websites bouwen.. Maar waarom moet ik hen kiezen in de plaats van hun concurrent..? Geen idee. En dát is juist wat ik op mijn eigen website over zou willen brengen. Als zij het zelf niet kunnen, betwijfel ik of ze het voor de websites van hun klanten wel kunnen.

Voorbeeld 4

website bouwen

Dit lijkt op het eerste oog een prima website bouwer. Ze verwerken je huisstijl in een design dat je uitkiest (uit 350 verschillende opties). 

Maar klinkt dat niet precies hetzelfde als een online visitekaartje?

In hun tweede slide geven ze aan gespecialiseerd te zijn in het bouwen van complexe maatwerkoplossingen. Terwijl ze in de eerste slide aangeven budget oplossingen aan te bieden vanaf € 699. Tja, waar zijn ze dan goed in? Budget websites of complexe maatwerkoplossingen? Ze doen een contrasterende uitspraak, waardoor ik mijn vertrouwen in deze partij een beetje verlies.

Verder noemen ze niets van optimalisatie, conversie, gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring. Daar haak ik af.

Voorbeelden van websites die ik wél zou kiezen

  1. VrijdagOnline
vrijdagonline

Vrijdagonline is een full-service marketing bureau. Dat betekent dat ze naast websites ook je marketing kunnen verzorgen, zoals advertenties, social media of SEO. Dat is een goed teken, dat betekent namelijk dat de kennis specialiteit in ieder geval aanwezig is.

Ze bieden twee website pakketten aan met vaste prijzen. Daar ben ik in de meeste gevallen niet zo’n grote fan van, maar Vrijdagonline lijkt het goed te verpakken. Ze hebben een basis pakket van €750 en premium pakket dat €2.500 kost.

Bij basis kies je uit 5 ‘grids’ zoals ze het noemen. Een beetje te vergelijken met een standaard template, maar aan een grid past VrijdagOnline nog best wat aan zodat je website wel een unieke look krijgt.

Met premium van €2.500 wordt er een uniek ontwerp gemaakt, als ik door hun projecten blader zien die websites er goed uit. Modern, duidelijk, gebruiksvriendelijk en goed geoptimaliseerd, zowel voor SEO als voor conversie.

VrijdagOnline lijkt een mooie mix te gebruiken tussen standaard sjablonen en handmatige aanpassingen, waardoor ze voor een goede prijs een kwalitatieve website kunnen neerzetten.

2. Crossinternet

crossinternet

Bam. Meteen duidelijk en to the point. “We creëren online succesverhalen. We bouwen een passende online groeistrategie om meer kwalitatieve leads en omzet te genereren via je website.”

En dat is volgens mij precies wat je wil. Eerlijk is eerlijk, ik weet niet precies wat crossinternet vraagt voor haar diensten, maar ik schat dat ze aan de dure kant zijn voor een zzp’er.

Als ik iets naar onder scroll op de pagina lees ik geen lege kreten of onbenullige zinnetjes zoals zoekmachine geoptimaliseerde website.

In plaats daarvan vermelden ze ‘pakkend design waarin conversie centraal staat’, strategisch advies: een creatieve brainstormsessie om jouw organisatie te adviseren‘ en hebben ze een blog waar ze hun expertise laten zien over design en marketing.

Wat mij betreft zeker een poging waard om in ieder geval een offerte of gratis consult aan te vragen.

Klaar voor om jouw website te laten maken?

Ik begrijp je struggle, een goede webdesigner vinden is niet makkelijk. Ik wil je daar graag bij helpen.

Daarvoor heb ik een samenwerking opgezet met offerte.nl. Ik kan voor jou op zoek gaan naar 5 webdesigners die bij jou wensen passen. Binnen 24 uur ontvang je gratis en vrijblijvend 5 offertes op maat.

Hoe werkt het?

  1. In 2 minuten vul je jouw wensen in
  2. Wij duiken ons netwerk in om je aanvraag te matchen met designers die goed bij jouw aanvraag passen
  3. Binnen 24 uur ontvang je een vrijblijvende offerte van maximaal 5 designers. Door de landelijke dekking kunnen we ook een webdesigner bij jou in de regio vinden, mocht je dat prettig vinden
  4. Jij vergelijkt op je eigen tijd de offertes en bekijk recensies van andere zzp’ers
  5. Kies de beste partij 🙂 Als er niets geschikt tussenzit dan heb je ook geen verplichtingen, de offertes zijn vrijblijvend.
  6. Vragen of wil je even met me sparren over een offerte? Mail me dan gewoon even op info@zzpdaily.nl.

1 Reactie

  1. Goed verhaal, hoe vaak ik de vraag ‘wat kost een website’ wel niet krijg.
    Er zijn trouwens meer goede opties dan WordPress. En met een WordPress theme zonder dat je dit goed updates en veel plugin’s kan de beveiliging nog wel eens een dingetje zijn!

Reactie toevoegen

Navigeer