Verkoopfacturen moeten uniform worden vormgegeven en uiteraard voldoen aan de wettelijke vereisten. Een facturatieprogramma’s helpt je hierbij. We vertellen je in dit artikel wat wij de beste facturatieprogramma’s voor eenmanszaken en de beste factuurprogramma’s voor zzp’ers vinden – plus welk facturatieprogramma gratis is. Bepaal aan de hand daarvan welke vorm van zzp-facturatie bij jou past.
Dit vinden we de beste facturatieprogramma’s voor zzp’ers
- e-Boekhouden.nl
- Moneybird
- CoManage
- MoneyMonk
- Rompslomp
- Visma
Dit kosten deze facturatieprogramma’s
e-Boekhouden.nl | €9,50 of €9,95 per maand |
Moneybird | €12 tot €30 per maand |
CoManage | €17,50 tot €49 per maand |
MoneyMonk | €25 per maand |
Rompslomp | Gratis tot €15 per maand |
Visma | €18 per maand tot een prijs op aanvraag |

1. e-Boekhouden.nl
Geschikt voor
Zzp’ers die willen factureren vanuit een voordelig en betrouwbaar boekhoudpakket.
Belangrijkste voordelen
- Maak facturen in je eigen huisstijl binnen enkele seconden;
- Stel terugwerkende facturen op – handig bij klanten die wekelijks of maandelijks terugkomen;
- Bied klanten verschillende betaalmogelijkheden.
Kosten
€9,50 of €9,95 per maand

Wat is e-Boekhouden.nl?
e-Boekhouden.nl is eigenlijk méér dan alleen een facturatieprogramma. Het is een compleet boekhoudpakket voor ondernemers. Je kunt hiermee ook je administratie bijhouden en je belastingaangifte verzorgen. Facturen maken echter een belangrijk deel uit van de boekhouding en dus werkt e-Boekhouden.nl ook uitstekend als een factuurprogramma.
Wat vonden wij van e-Boekhouden.nl?
Onze ervaring met e-Boekhouden.nl is een prettige. De interface is helder, we wisten precies waar we moesten zijn en hadden dan ook binnen mum van tijd een factuur in elkaar gezet. Dat kon precies zoals we dat wilden: in een eigen huisstijl en met het logo en de adresgegevens op specifieke plaatsen.
We merkten ook al gauw dat e-Boekhouden.nl méér is dan een facturatieprogramma. Het is bijvoorbeeld erg handig dat je klanten overzichtelijk kunt opslaan. Je hoeft hierdoor, bij terugkerende klanten, alleen maar diens naam aan te klikken en voilà: deze verschijnt op de factuur. Dat scheelt tijd, omdat we geen telkens terugkerende gegevens hoefden over te tikken.
We zijn ook erg te spreken over de verschillende betaalmogelijkheden die we klanten hiermee konden bieden. Facturen zijn bijvoorbeeld te versturen met een betaallink of met een automatische incasso. Een slim programma – dat e-Boekhouden.nl.

Wat kost e-Boekhouden.nl?
e-Boekhouden.nl heeft twee modules: Boekhouden en Factureren. Je hebt de tweede module nodig om e-Boekhouden.nl als online facturatieprogramma te gebruiken.
De module Factureren is gratis voor startende ondernemers. Kleine administraties moeten ook de module Boekhouden kopen wanneer ze gebruik willen maken van Factureren. Dit kost €9,95 per maand voor een onbeperkt aantal facturen.
Alle andere ondernemers betalen €9,50 per maand voor de module Factureren.

2. Moneybird
Geschikt voor
Zzp’ers op zoek naar een uitgebreid boekhoudpakket met veel geautomatiseerde functies.
Belangrijkste voordelen
- Maak aanpasbare facturen die je meteen de digitale deur uit doet;
- Geef klanten hier direct een online betaalmogelijkheid bij;
- Profiteer van alle andere functies van Moneybird, zoals een uitgebreide automatisering.
Kosten
€12 tot €30 per maand

Wat is Moneybird?
Moneybird is, net als e-Boekhouden.nl, een volledig boekhoudpakket voor onder meer zzp’ers. Het is hiermee mogelijk je complete administratie bij te houden, waar facturen dus een belangrijk deel vanuit maken. Moneybird helpt je bij het opstellen van duidelijke en naar je huisstijl aangepaste facturen en offertes die je metéén de deur uit kunt doen.
Wat vonden wij van Moneybird?
Een van de grootste pluspunten van Moneybird is de duidelijke interface. Deze bevat geen poespas, waardoor onder meer het samenstellen van facturen zo is gebeurd.
Dat kon ook vrij gemakkelijk in een eigen huisstijl. Dit is weliswaar een functie die meer facturatieprogramma’s aanbieden, maar dan blijkt het in de praktijk niet altijd mogelijk om ieder hoekje van het document te veranderen. We waren blij om te zien dat dit met Moneybird wél het geval is.
Plus – Moneybird is natuurlijk een compleet boekhoudprogramma. Sluit een abonnement af en je profiteert meteen van alle andere functies, waaronder flink wat functionaliteiten op het gebied van automatisering. Moneybird is hier een absolute ster in. Automatische bankkoppelingen, betalingsherinneringen en gegevensherkenningen hielpen ons allemaal aan een snellere boekhouding.

Wat kost Moneybird?
Moneybird werkt met drie verschillende prijsklassen: €12, €21 en €30 per maand.
Je kunt voor alle tarieven onbeperkt facturen. Het verschil zit hem in het aantal te verwerken banktransacties, waarbij hogere prijzen meer transacties toestaan. Wil je Moneybird alleen gebruiken voor het factureren? Weet dan dat de prijsklasse van €12 voor jou volstaat.
3. CoManage
Geschikt voor
Zzp’ers die op zoek zijn naar een gebruiksvriendelijk facturatieprogramma met een klantenservice die elke dag van de week beschikbaar is.
Belangrijkste voordelen
- Eenvoudig professionele facturen met bijpassende template versturen
- Opstellen en versturen van periodieke facturen
- Stuur uitgaande facturen in UBL formaat meteen door naar een boekhoudpakket
Kosten
€17,50 per maand of €175 per jaar (€14,50 per maand op jaarbasis).

Wat is CoManage?
CoManage is een compleet administratiepakket waar je onder andere makkelijk mee kan factureren. Met CoManage stel je snel digitale facturen op die er bovendien professioneel uitzien. Verstuur je facturen meteen naar de klant óf download ze eerst als PDF-bestand. Heb je klanten die te laat betalen? Dit programma regelt je betalingsherinneringen automatisch.
Wat vonden wij van CoManage?
De eerste indruk die we van CoManage hadden, was goed. Het programma ziet er vrij basic uit, zonder veel poespas en kleurgebruik. Een beetje saai misschien, maar daardoor is het wel zeer overzichtelijk. Wil je bijvoorbeeld een factuur opstellen? Dan hoef je niet lang te zoeken. Je vindt het zo en weet na de eerste keer meteen hoe het werkt.
Ja – we kunnen het erover eens zijn dat dit programma zeer gebruiksvriendelijk is. Zonder uitleg kom je een heel eind en voor je het weet maak en verzend je een factuur. Er staat een video op de website van CoManage waarin wordt uitgelegd hoe je dit in één minuut doet. We probeerden het zelf – en deden het zelfs in minder dan een minuut.
Die video-tutorials zie je trouwens overal op je website. Erg handig, want er wordt in een korte tijd getoond hoe je iets doet, zodat je het daarna meteen zelf kunt proberen. Wil je echt alle functies op een leuke manier leren? CoManage organiseert regelmatig gratis webinars waar je je voor kunt inschrijven.
We zijn ook erg te spreken over het factuuroverzicht, waarin je in één oogopslag ziet welk bedrag is gefactureerd, wat betaald is, wat er nog openstaat en hoeveel je eventueel hebt gecrediteerd. Met gemak kun je de bedragen inclusief of exclusief btw zien.

Wat kost CoManage?
CoManage biedt drie verschillende pakketten, afhankelijk van waar je het programma voor wilt gebruiken:
- Starter
- Starter Plus
- Pro
Starter kost €17,50 per maand, Starter Plus is €30 per maand en voor Pro betaal je elke maand €49. Je Kunt CoManage twee weken lang gratis en vrijblijvend testen.
Het basispakket Starter volstaat voor de meeste zzp’ers. Je kunt hiermee klanten en leveranciers beheren, onbeperkt offreren en factureren, je uitgaven, producten en voorraden beheren en Mollie-betalingen ontvangen. Er is ook een scan- en herkenfunctie, maar je betaalt hiervoor €0,20 per scan.
Wil je daarbij eenvoudig je uren registreren en die factureren aan je klanten? Kies dan voor het Starter Plus pakket.
Neem je het duurste Pro pakket? Dan krijg je toegang tot uitgebreide projectmanagementtools.

4. MoneyMonk
Geschikt voor
Dienstverlenende zzp’ers die een volledig boekhoudprogramma nodig hebben.
Belangrijkste voordelen
- Profiteer van een heldere en uiterst gebruiksvriendelijke interface;
- Maak eenvoudig facturen in een eigen huisstijl;
- Stel periodieke facturen op.
Kosten
€25 per maand

Wat is MoneyMonk?
MoneyMonk is een boekhoudprogramma dat dienstverlenende zzp’ers helpt met verschillende elementen van hun administratie. Het is hiermee mogelijk om btw-aangiftes te versturen, ritten bij te houden, uren te registeren én – natuurlijk – facturen op te stellen. Dat alles gaat op een simpele, uiterst overzichtelijke wijze.
Let wel: zzp’ers met een eigen winkel kunnen MoneyMonk niet gebruiken. Het programma richt zich namelijk specifiek op dienstverlenende ondernemers.
Wat vonden wij van MoneyMonk?
Wij houden van overzichtelijke programma’s zonder al te veel poespas. MoneyMonk voldeed wat dat betreft aan onze eisen. De software is strak en teruggebracht tot de basisfuncties voor dienstverlenende zzp’ers. We hadden de facturatiemodule dan ook snel gevonden.
We zijn echter vooral te spreken over het feit dat facturen hiermee helemaal aanpasbaar waren. Logo’s verplaatsen, afbeeldingen toevoegen, kleurcodes invoeren: het was allemaal zo geregeld.
De optie om periodiek te factureren viel ook goed in de smaak. Dit gaf ons de kans om terugkerende klanten automatisch van een rekening te voorzien.
We misten eigelijk alleen de mogelijkheid om offertes om te zetten in facturen, maar goed. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

Wat kost MoneyMonk?
MoneyMonk telt drie betaalmogelijkheden:
- Uren & Projecten
- Boekhouden ZZP
- Boekhouden MKB
Uren & Projecten
Dit pakket is alléén bedoeld als manier om je uren en projecten bij te houden. Je hebt hier niet veel aan wanneer je MoneyMonk wilt gebruik als facturatieprogramma.
Boekhouden ZZP
Boekhouden ZZP kost €25 per maand en geeft je toegang tot het volledige online boekhoudpakket, waaronder de optie om facturen te versturen.
Boekhouden MKB
Boekhouden MKB kost €50 per maand, maar is alleen bedoeld voor middengrote bedrijven. Zzp’ers komen hiervoor niet in aanmerking.

5. Rompslomp
Geschikt voor
Zzp’ers op zoek naar een zo eenvoudig mogelijk facturatieprogramma.
Belangrijkste voordelen
- Maak simpel facturen die meteen in je boekhouding worden verwerkt;
- Stel facturen op die bij je bedrijf passen;
- Maak gebruik van de handige facturatie-app.
Kosten
Gratis tot €15 per maand

Wat is Rompslomp?
Rompslomp is een boekhoudpakket dat zichzelf omschrijft als ‘de meest eenvoudige vorm van facturatie voor zzp’ers’. Het maken van facturen wordt daarmee, naar eigen zeggen, leuker én overzichtelijker.
De beste facturatiesoftware? Misschien wel!
Wat vonden wij van Rompslomp?
Zo’n programma kan natúúrlijk van zichzelf zeggen dat het eenvoudig is; in de praktijk valt dat weleens vies tegen. We kunnen echter trots stellen dat dit bij Rompslomp niet het geval is.
Facturen maken en versturen is inderdaad heel eenvoudig. Dat komt doordat Rompslomp zijn programma heeft teruggebracht tot de essentie. Geen grootboekrekeningen, geen nodeloze boekhoudtermen: gewoon een programma dat iedere zzp’er begrijpt. Vonden we fijn.
Het is ook met Rompslomp mogelijk om facturen te maken die exact bij je bedrijf passen, maar wat we écht uniek vonden, was de facturatie-app. Rompslomp werkt namelijk op je laptop uitstekend, maar – zo bleek – ook prima op mobiel of tablet. Dat maakt facturen versturen nóg eenvoudiger.

Wat kost Rompslomp?
Rompslomp biedt drie verschillende pakketten:
- Gratis
- Plus
- Pro
Gratis
Gratis is, niet geheel verrassend, een gratis factuurprogramma. Het helpt je in het maken van een onbeperkt aantal facturen en offertes met je logo en huisstijl.
Plus
Plus kost €5 per maand en is handig als je ook een urenregistratie wilt bijhouden of je uitgaven wilt inboeken.
Pro
Pro kost €15 per maand en verzorgt je complete boekhouding, inclusief btw-overzichten, balansen en winst- en verliesrekeningen.

6. Visma
Geschikt voor
Zzp’ers die het belangrijk vinden dat een boekhouder of accountant meekijkt tijdens het opstellen en versturen van facturen.
Belangrijkste voordelen
- Stuur een onbeperkt aantal facturen en krijg daarbij inzicht in de betalingen dankzij de directe bankkoppeling;
- Krijg meer inzicht in je boekhouding door middel van machine learning;
- Werk samen met je boekhouder of accountant.
Kosten
€18 per maand tot een prijs op aanvraag

Wat is Visma?
Visma is een leverancier van complete cloud-oplossingen voor onder meer boekhouding. Ze richten zich op verschillende soorten ondernemers, waaronder zzp’ers. Zij kunnen gebruikmaken van twee pakketten speciaal voor zelfstandigen: Visma eAccounting en Visma Teleboekhouden. Beiden bevatten mogelijkheden tot onder meer het versturen van facturen.
Wat vonden wij van Visma?
Facturen versturen met behulp van Visma had enkele voor- en nadelen. We waren erg te spreken over het inzicht dat we hierbij vergaarden. Visma maakt namelijk gebruik van een fenomeen genaamd machine learning. Dat houdt in dat het pakket met je meedenkt en je, door middel van onder meer duidelijke weergaves en actuele cijfers, altijd inzicht geeft in je betalingen. Een feature die we misten bij andere pakketten en die op termijn waarschijnlijk leidt tot betere bedrijfsbeslissingen.
Wat Visma ook uniek maakte, is de mogelijkheid om samen te werken met een boekhouder. Deze heeft toegang tot hetzelfde venster dat jij voor je hebt, waardoor je altijd om een second opinion kunt vragen als je twijfelt over bijvoorbeeld de opmaak van een specifieke factuur.
Wat dan de nadelen zijn? Nou – wij vonden de interface niet superfijn. Een beetje rommelig, eigenlijk – ten opzichte van de concurrentie. Visma kan hierin nog verbeteren.
Wat kost Visma?
Het pakket Visma eAccounting kost €18 per maand. Je krijgt hiervoor onder meer de mogelijkheid om facturen te maken en te verzenden, realtime inzicht leidend tot betere beslissingen en machine learning.
De prijs voor het pakket Visma Teleboekhouden is op aanvraag. Dit pakket biedt je, naast krachtige factuurmogelijkheden, onder meer de optie om de krachten te bundelen met je boekhouder of accountant.