Verkoopfacturen moeten uniform worden vormgegeven, maar ook voldoen aan wettelijke vereisten. Goed nieuws: er zijn verschillende programma’s beschikbaar die je hiermee kunnen helpen. We vertellen je in dit artikel welke dit zijn én hoe je de beste facturering software voor jou vindt.
In dit artikel
…en dat doen we aan de hand van de volgende drie onderdelen. Klik op de links aan de linkerkant van de pagina als je geen tijd hebt om alles te lezen – hoewel we dat natuurlijk wel aanraden.
1. Facturatieprogramma’s in het algemeen
Wat is een facturatieprogramma?
Facturen maken en versturen kan op verschillende manieren. De makkelijkste optie? Een facturatieprogramma.
Zo’n programma helpt je namelijk met alles wat bij factureren komt kijken. Je kunt met deze online facturering softwarepakketten niet alleen een nieuwe factuur opstellen, maar deze ook meteen versturen. Het is, afhankelijk van voor welk programma je kiest, zelfs mogelijk om de facturen meteen te verwerken in je administratie.
We spreken weliswaar over facturatieprogramma’s, maar in werkelijkheid gaat het vaak om functionaliteiten binnen complete boekhoudpakketten, zoals e-Boekhouden.nl. Deze totaaloplossingen helpen je niet alleen met je facturen, maar met alle onderdelen van je hele boekhouding, waar facturen deel van uitmaken.
Je factuur moet aan deze eisen voldoen
👉 Check hier onze review van e-Boekhouden.nl
Waarom heb ik een facturatieprogramma nodig?
Wie net begint met zijn of haar onderneming, heeft waarschijnlijk nog niet al te veel klanten. Het is dan simpel en voor de hand liggend om handmatig je facturen te maken en te versturen, bijvoorbeeld met behulp van Excel of Word.
Dit verandert zodra je meer klanten krijgt. Het wordt dan al gauw een tijdrovende klus om telkens facturen op te stellen. Het is tevens onhandig, want dit vergroot de foutmarge behóórlijk.
Facturatieprogramma’s helpen je in dat geval uit de brand. Je kunt hiermee veel sneller meer facturen opstellen en de deur uit doen, bijvoorbeeld doordat (btw-)bedragen automatisch worden berekend. Je hoeft ook niet telkens alle klantgegevens in te voeren, omdat je bij de meeste boekhoudprogramma’s slechts één keer je contactpersonen en hun gegevens opgeeft. En afhankelijk van welk pakket je kiest, worden je facturen automatisch in je administratie verwerkt. Dit scheelt een hoop tijd en werk bij je btw-aangifte indienen.
Vergelijk hier de beste goedkope boekhoudprogramma’s
Samengevat zijn dit de voor- en nadelen van een facturatieprogramma:
Voordelen van een facturatieprogramma
- Het scheelt tijd – en dus geld;
- Het is veiliger dan werken met bijvoorbeeld Excel of Word;
- Je hebt geen uitgebreide kennis van boekhouding nodig;
- Je verkleint de kans op fouten.
Nadelen van een facturatieprogramma
- Het kost meestal geld.
- Je bent soms beperkt in de vormgeving, bijvoorbeeld wanneer het facturatieprogramma gebruikmaakt van vaste templates.
- Je hebt je administratie niet meer honderd procent in eigen beheer.
Kan ik niet beter facturen maken met Excel of Word?
Sommige ondernemers gebruiken Excel of Word om hun facturen mee te maken. En waarom ook niet? De programma’s zijn toegankelijk, je houdt je volledige administratie hiermee in eigen beheer én je hebt lage kosten, want Excel en Word staan waarschijnlijk toch al op je computer.
Hoewel dit reëele voordelen zijn, is er ook een keerzijde aan het maken van facturen met Excel of Word. Je bent er bijvoorbeeld nogal wat tijd aan kwijt, omdat je alle informatie telkens moet overtypen. De kans op fouten wordt daardoor groter – en bovendien is de beveiliging van Excel en Word niet optimaal. Stel je voor dat je computer crasht of wordt gestolen. Je bent al je gegevens dan meteen kwijt. Dit in tegenstelling tot een boekhoudprogramma, waarbij je in de cloud werkt.
Samengevat: start je net als zzp’er of heb je nog niet zoveel klanten? Dan kan eenvoudig factureren met Excel of Word voor de hand liggend zijn. Groeit je bedrijf – of wil je zo professioneel mogelijk factureren? Kies dan voor een facturatieprogramma en voorkom problemen.
Hoe maak ik een factuur in Excel?
Een factuur maken in Excel doe je aan de hand van een template. Gebruik hiervoor onze template voor facturatie.
Hoe maak ik een factuur in Word?
Een factuur maken met behulp van Word doe je met een template. Kijk hier voor een voorbeeld factuur in Word.
2. De beste keuze maken
We gokken dat je al een béétje hebt rondgekeken naar verschillende facturatieprogramma’s. Je weet daardoor ongetwijfeld dat het aanbod groot is. Overweldigend groot, misschien wel. Maar geen zorgen. We vertellen je precies waar je op moet letten tijdens het maken van je keuze voor de beste facturatiesoftware.
Dat zijn – voor beginners – déze vier dingen:
- De functionaliteiten
- De ervaringen van andere klanten
- De (aanwezigheid van een) klantenservice
- De prijzen
De functionaliteiten
De functies – wat kan zo’n facturatieprogramma nu eigenlijk? – zijn vanzelfsprekend het allerbelangrijkst. En wat ons betreft hoeft een programma helemáál niet over een enorm arsenaal aan mogelijkheden te beschikken. Als ze er maar voor zorgen dat de volgende functionaliteiten in ieder geval aanwezig zijn:
- Facturen opstellen in eigen huisstijl
- Facturen mailen
- Facturen per post versturen
- Facturen voorzien van online betaalmogelijkheden
- Periodiek factureren
- De voortgang van de factuur volgen
Facturen opstellen in eigen huisstijl
Laten we eerlijk zijn: een gepersonaliseerde factuur ziet er gewoon strakker uit. Krijg jij een veiliger gevoel bij een factuur die overduidelijk van de ABN AMRO afkomstig is óf bij een wit A4’tje met een aantal vage bedragen? We bedoelen maar.
Het is daarom belangrijk dat de beste facturatiesoftware voor jou je in staat stelt om facturen in huisstijl en naar eigen wensen op te maken. Zorg er in ieder geval voor dat je jouw facturen kunt voorzien van een logo en de kleuren van je merk.
Wijzelf geven daarbij de voorkeur aan facturatieprogramma’s waarmee het mogelijk is om facturen in vrije vorm op te maken – dus niet per se aan de hand van een template. Hiermee heb je geen restricties en kun je jouw logo op z’n kop in de rechteronderhoek plaatsen – als je dat om welke reden dan ook zou willen.
Facturen mailen
Het is ook handig als je jouw facturen direct de deur uit kunt doen. De digitale deur, welteverstaan. Veel facturatieprogramma’s bieden de functie om opgemaakte facturen meteen te mailen, maar check wel even of dit bij het programma dat jij op het oog hebt ook echt het geval is.
Facturen per post versturen
Het komt niet heel vaak meer voor, maar in een zeldzaam geval kan het nodig zijn om je factuur per post te versturen. Sommige facturatieprogramma’s bieden zodoende de functie om dit binnen een aantal klikken te regelen.
Komen facturen per post binnen jouw werkgebied nog veel voor? Check dan of je deze kunt versturen met behulp van het programma dat jij op het oog hebt.
Facturen voorzien van online betaalmogelijkheden
Je wil natuurlijk dat je klant zo snel mogelijk aan zijn of haar betaalplicht voldoet. En dat gaat sneller wanneer jouw facturatieprogramma je in staat stelt om betaalmogelijkheden aan je factuur te koppelen. iDEAL, bijvoorbeeld. Of PayPal.
Periodiek factureren
Sommige klanten zijn je maandelijks of ieder kwartaal hetzelfde bedrag verschuldigd. De optie tot periodiek factureren kan je dan flink wat tijd besparen. Dit zorgt ervoor dat er iedere maand eenzelfde betaalverzoek de deur uitgaat. Dat scheelt tijd – en dus geld.
De voortgang van de factuur volgen
Wanneer je twee of drie facturen verstuurd in de maand, dan heb je vrij snel een overzicht van hoe het staat qua betalingen – welke facturen nog openstaan en zo.
Maar stel – dat worden er opeens vijftig of honderd. Het helpt dan als een facturatieprogramma jou in één keer laat zien wat de status van deze facturen is. Welke betalingen staan nog open, welke facturen zijn voldaan en welke facturen het je zelf nog versturen?
De ervaringen van andere klanten
Klantervaringen vertellen veel over een product. We raden je dan ook altijd om aan te checken wat anderen zeggen van het facturatieprogramma dat jij op het oog hebt.
Let er hierbij wel op dat je niet afgaat op de eerste de beste reactie die iemand op Facebook heeft gedumpt. Gebruik in plaats daarvan Trustpilot: een Deense website die recensies verzamelt en over het algemeen wordt gezien als betrouwbaar.
De (aanwezigheid van een) klantenservice
Factureren is een belangrijk deel van je bedrijfsprocessen. We kunnen het ons daarom voorstellen dat je hier soms hulp bij nodig hebt. De aanwezigheid van een klantenservice is dan belangrijk.
Check daarom altijd goed of het facturatieprogramma in kwestie een klantenservice heeft, op welke en hoeveel manieren ze bereikbaar zijn én hoe snel ze een antwoord kunnen garanderen.
Wij geven zelf altijd de voorkeur aan een instantie waarbij telefonisch contact mogelijk is, hoewel een snelle chatservice ook handig is. Alle antwoorden die binnen zes uur zijn gegeven, bestempelen we als voldoende.
De prijzen
Natúúrlijk vergeten we de kosten niet. Hoewel je ook geen dief van je eigen portemonnee moet zijn, snappen we het uiteraard wanneer je deze een béétje in toom wil houden…
De prijs voor een online facturatieprogramma voor zzp’ers bevindt zich ongeveer rond de €20 per maand.
Wij vinden dat ook eigenlijk wel het maximumbedrag voor een facturatieprogramma. Alles daarboven is al gauw te duur, tenzij je een goede reden hebt om zo’n pakket te nemen. Specifieke wensen, bijvoorbeeld.
3. Het aanbod facturatieprogramma’s
We hebben aan aantal facturatieprogramma’s gekozen waarvan wij denken dat ze perfect zijn voor zzp’ers als jij. Dat zijn:
We hebben ze bovendien allemaal geprobeerd. Klik op de naam om de mini-reviews van de betreffende programma’s te lezen óf check de overzichten hieronder voor de samenvattingen.
De functionaliteiten
Eigen huisstijl | Mailen | Per post versturen | Betaling toevoegen | Periodiek factureren | Voortgang volgen | |
CoManage | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
e-Boekhouden.nl | Ja | Ja | Nee | Ja | Ja | Ja |
Moneybird | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
MoneyMonk | Ja | Ja | Nee | Ja | Ja | Ja |
Rompslomp | Ja | Ja | Nee | Ja | Ja | Ja |
Visma | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
De ervaringen van andere klanten
Beoordeling op Trustpilot | |
CoManage | Geen |
e-Boekhouden.nl | 4,6 uit 5 |
Moneybird | 2,9 uit 5 |
MoneyMonk | 4,9 uit 5 |
Rompslomp | 4,0 uit 5 |
Visma | 3,1 uit 5 |
De (aanwezigheid van een) klantenservice
Chat | Telefoon | 24/7 | |||
CoManage | Ja | Ja | Ja | Ja | Nee |
e-Boekhouden.nl | Ja | Ja | Ja | Ja | Nee |
Moneybird | Nee | Nee | Ja | Nee | Nee |
MoneyMonk | Nee | Ja | Ja | Ja | Nee |
Rompslomp | Ja | Ja | Ja | Nee | Nee |
Visma | Ja | Ja | Ja | Ja | Nee |
De prijzen
Prijs | |
CoManage | €17,50 tot €49 per maand |
e-Boekhouden.nl | €9,50 of €9,95 per maand |
Moneybird | €12 tot €30 per maand |
MoneyMonk | €25 per maand |
Rompslomp | Gratis tot €15 per maand |
Visma | €18 per maand tot een prijs op aanvraag |
CoManage
Geschikt voor
Ondernemers op zoek naar een facturatieprogramma dat een overzicht hoog in het vaandel heeft staan.
Belangrijkste voordelen
- Werk in een overzichtelijk dashboard waarbij de functies voor zichzelf spreken.
- Gebruik handige tutorials om het programma snel onder de knie te krijgen.
- Profiteer van handige overzichten waarmee je direct de status van je facturen ziet.
De functionaliteiten
✅ Facturen opstellen in eigen huisstijl
✅ Facturen mailen
✅ Facturen per post versturen
✅ Facturen voorzien van online betaalmogelijkheden
✅ Periodiek factureren
✅ De voortgang van de factuur volgen
De ervaringen van andere klanten
Geen beschikbaar
De (aanwezigheid van een) klantenservice
✅ Chat
✅ Facebook
✅ Mail
✅ Telefoon
⛔️ 24/7
Prijs
€17,50 tot €49 per maand.
Wat is CoManage?
CoManage is een administratiepakket waarmee je onder meer kunt factureren. Je maakt er bijvoorbeeld digitale facturen mee. Deze kun je direct versturen naar je klant, maar ook downloaden als PDF.
Wat vinden wij van CoManage?
Het programma ziet er wat basic uit, zonder veel poespas en kleurgebruik. Saai? Misschien, maar daardoor is het wél erg overzichtelijk. Je hoeft bijvoorbeeld niet lang te zoeken naar de factuurmodule. Dat scheelt tijd – en dus geld.
CoManage is bovendien erg gebruiksvriendelijk. Je komt een heel eind zonder enige vorm van uitleg en dat betekent dat je facturen snel de deur uit kunnen. Een video op de website van CoManage legt uit hoe je in minder dan één minuut tijd een factuur verstuurt, maar het lukt ons nu zelfs in minder dan zestig seconden.
Die video-tutorials zie je overigens overal op de website. Dat is handig, want er wordt in korte tijd getoond hoe je iets doet, zodat je het daarna meteen zelf kunt proberen. CoManage organiseert bovendien regelmatig gratis webinars waarvoor je jezelf kunt inschrijven. Handig als je alle functies van het programma onder de knie wil krijgen.
We zijn tot slot erg te spreken over het factuuroverzicht. Je ziet hierdoor in één oogopslag welke bedragen zijn gefactureerd, welke zijn betaald, wat er nog openstaat en hoeveel je eventueel hebt gecrediteerd. Het is daarbij mogelijk om bedragen inclusief of exclusief btw te zien.
Wat kost CoManage?
CoManage biedt drie betaalde pakketten:
- Starter
- Starter Plus
- Pro
Starter kost €17,50 per maand en volstaat voor de meeste zzp’ers. Je kunt hiermee klanten en leveranciers beheren, onbeperkt offreren en factureren, je uitgaven, producten en voorraden beheren en Mollie-betalingen ontvangen. Je krijgt ook toegang tot een scan- en herkenfunctie, maar je betaalt hiervoor €0,20 per scan.
Wil je hierbij eenvoudig je uren registreren en die factureren aan je klanten. Kies dan voor Starter Plus voor €30 per maand.
Het duurste pakket Pro geeft je toegang tot uitgebreide projectmangementtools en kost €49 per maand.
Je kunt CoManage twee weken lang gratis en vrijblijvend testen.
e-Boekhouden.nl
Geschikt voor
Zzp’ers die een volledig boekhoudpakket zoeken en daarvoor de laagste prijs willen betalen.
Belangrijkste voordelen
- Maak facturen in je eigen huisstijl – binnen enkele seconden.
- Stel periodieke facturen op voor klanten die wekelijks of maandelijks terugkomen.
- Bied klanten verschillende betaalmogelijkheden, zoals een betaallink of een automatische incasso.
De functionaliteiten
✅ Facturen opstellen in eigen huisstijl
✅ Facturen mailen
✅ Facturen voorzien van online betaalmogelijkheden
✅ Periodiek factureren
✅ De voortgang van de factuur volgen
⛔️ Facturen per post versturen
De ervaringen van andere klanten
4,6 uit 5 op Trustpilot
De (aanwezigheid van een) klantenservice
✅ Chat
✅ Facebook
✅ Mail
✅ Telefoon
⛔️ 24/7
Prijs
€9,50 of €9,95 per maand
Wat is e-Boekhouden.nl?
e-Boekhouden.nl is meer dan een facturatieprogramma. Het is een compleet boekhoudpakket voor ondernemers. Je houdt hiermee je hele administratie bij én verzorgt je belastingaangifte, om maar wat te noemen.
Omdat facturen maken hier een belangrijk deel van uitmaakt werkt e-Boekhouden.nl ook uitstekend als een factuurprogramma.
Wat vinden wij van e-Boekhouden.nl?
Onze ervaringen met e-Boekhouden.nl zijn erg prettig. De interface is helder, je weet precies waar je moeten zijn en je zet altijd snel facturen in elkaar. Dat kan precies zoals je wil: in een eigen huisstijl en met het logo en de adresgegevens op specifieke plaatsen.
Je merkt ook al gauw dat e-Boekhouden.nl meer is dan een facturatieprogramma. Het is bijvoorbeeld erg handig dat je klanten overzichtelijk kunt opslaan. Je hoeft hierdoor, bij terugkerende klanten, alleen maar diens naam aan te klikken en voilà: deze verschijnt op de factuur. Dat scheelt tijd, omdat je hierdoor geen telkens terugkerende gegevens hoeft over te tikken.
We zijn ook erg te spreken over de verschillende betaalmogelijkheden die je klanten kunt bieden. Facturen zijn bijvoorbeeld te versturen met een betaallink of een automatische incasso.
Een slim programma – dat e-Boekhouden.nl.
Wat kost e-Boekhouden.nl?
e-Boekhouden heeft twee modules:
- Boekhouden
- Factureren
Je hebt Factureren nodig om e-Boekhouden.nl als factuurprogramma te bekijken. Deze module is gratis voor startende ondernemers.
Kleine administraties, waaronder zzp’ers, moeten ook de module Boekhouden kopen wanneer ze gebruik willen maken van Factureren. Dit kost €9,95 per maand voor een onbeperkt aantal facturen.
Alle andere ondernemers betalen €9,50 per maand voor de module Factureren.
Moneybird
Geschikt voor
Ondernemers op zoek naar een volledig boekhoudpakket met veel geautomatiseerde functies.
Belangrijkste voordelen
- Profiteer van een heldere interface zonder al te veel poespas.
- Maak volledig aanpasbare facturen die je meteen de digitale deur uit doet.
- Gebruik automatiseringsfuncties om je boekhouding sneller te maken.
De functionaliteiten
✅ Facturen opstellen in eigen huisstijl
✅ Facturen mailen
✅ Facturen per post versturen
✅ Facturen voorzien van online betaalmogelijkheden
✅ Periodiek factureren
✅ De voortgang van de factuur volgen
De ervaringen van andere klanten
2,9 uit 5 op Trustpilot
De (aanwezigheid van een) klantenservice
✅ Mail
⛔️ Chat
⛔️ Facebook
⛔️ Telefoon
⛔️ 24/7
Prijs
€12 tot €30 per maand
Moneybird
Wat is Moneybird?
Moneybird is, net als e-Boekhouden.nl, een volledig boekhoudpakket voor onder meer zzp’ers. Het is hiermee mogelijk je complete administratie bij te houden, waar factureren dus een belangrijk deel van is. Moneybird helpt je bij het opstellen van duidelijke en naar je huisstijl aangepaste facturen en offertes die je metéén de deur uit doet.
Wat vinden wij van Moneybird?
Een van de grootste pluspunten van Moneybird is de duidelijke interface. Deze bevat geen poespas, waardoor onder meer het samenstellen van facturen zo is gebeurd.
Dat kan ook vrij makkelijk in een eigen huisstijl. Dit is weliswaar een functie die meer facturatieprogramma’s aanbieden, maar dan blijkt het in de praktijk niet altijd mogelijk om ieder hoekje van het document te veranderen. Dit is met Moneybird wél het geval.
Plus – Moneybird is een compleet boekhoudprogramma. Sluit een abonnement af en je profiteert meteen van alle andere functies, waaronder flink wat functionaliteiten op het gebied van software automatisering. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling maken met je bank. De transacties worden dan automatisch realtime of elke nacht ingelezen.
Moneybird is hier een absolute ster in. Automatische bankkoppelingen, betalingsherinneringen en gegevensherkenningen helpen je ongetwijfeld aan een snellere boekhouding.
Wat kost Moneybird?
Moneybird werkt met drie verschillende prijsklassen:
- €12 per maand
- €21 per maand
- €30 per maand
Je kunt voor alle tarieven onbeperkt factureren. Het verschil zit hem in het aantal te verwerken banktransacties, waarbij hogere prijzen meer transacties toestaan.
Wil je Moneybird alleen gebruiken voor het factureren? Weet dan dat de prijsklasse van €12 per maand voor jou volstaat.
MoneyMonk
Geschikt voor
Dienstverlenende zzp’ers die een boekhoudprogramma met veel overzicht zoeken.
Belangrijkste voordelen
- Profiteer van een heldere en uiterst gebruiksvriendelijke interface.
- Maak volledig aanpasbare facturen op.
- Stel periodieke facturen op.
De functionaliteiten
✅ Facturen opstellen in eigen huisstijl
✅ Facturen mailen
✅ Facturen voorzien van online betaalmogelijkheden
✅ Periodiek factureren
✅ De voortgang van de factuur volgen
⛔️ Facturen per post versturen
De ervaringen van andere klanten
4,9 uit 5 op Trustpilot
De (aanwezigheid van een) klantenservice
✅ Facebook
✅ Mail
✅ Telefoon
⛔️ 24/7
⛔️ Chat
Prijs
Gratis t/m €25 per maand
Wat is MoneyMonk?
MoneyMonk is een boekhoudprogramma dat dienstverlenende zzp’ers helpt met verschillende onderdelen van hun administratie.
Het is hiermee mogelijk om btw-aangiftes te versturen, ritten bij te houden, uren te registreren én – natuurlijk – facturen op te stellen. Dat alles gaat op een simpele en uiterst overzichtelijke wijze.
Let wel: zzp’ers met een eigen winkel kunnen MoneyMonk niet gebruiken. Het programma richt zich namelijk specifiek op dienstverlenende ondernemers.
Wat vinden wij van MoneyMonk?
Wij houden van overzichtelijke programma’s zonder al te veel poespas. MoneyMonk voldoet wat dat betreft aan onze eisen. De software is strak en teruggebracht tot de basisfuncties voor dienstverlenende zzp’ers. Erg fijn.
We zijn echter vooral te spreken over het feit dat facturen hiermee helemaal aanpasbaar waren. Logo’s verplaatsen, afbeeldingen toevoegen, kleurcodes invoeren: het was allemaal zo geregeld.
De optie voor periodieke facturatie viel ook goed in de smaak. Dit geeft je de kans om terugkerende klanten automatisch van een rekening te voorzien.
We missen eigenlijk alleen de mogelijkheid om offertes om te zetten in facturen. Maar goed. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben.
Wat kost MoneyMonk?
MoneyMonk heeft vier betaalmogelijkheden:
- Pre-start
- Start
- Growth
- Pro
Pre-start
Pre-start is een pakket bedoeld voor zzp-ers die zich aan het voorbereiden zijn op het ondernemen. Je hebt hier dan ook geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel voor nodig. Met dit pakket kun je je voorbereidingsuren bijhouden en je hebt toegang tot alle projectmanagement tools.
Start
Start is zeer geschikt voor zzp’ers die ook willen factureren, want dit pakket geeft je onbeperkt toegang tot alle MoneyMonk functies, waaronder boekhouding. Je kunt je boekhouder ook gratis toegang geven. Is je omzet lager dan €10.000, dan krijg je met start 70% korting op het volledige maandbedrag van €25. Je betaalt dus maar €7,50.
Growth
De pakketten van MoneyMonk groeien met je bedrijf mee. Het pakket Growth geeft je dezelfde functies als Start, maar is geschikt voor een hogere omzet. Maak je tussen de €10.000 en €30.000 omzet, dan krijg je 40% korting per maand en betaal je dus €15.
Pro
Pro is voor ondernemers die meer dan €30.000 omzet maken. Dit pakket kost €25 per maand. Alle pakketten zijn trouwens 30 dagen gratis uit te proberen.
Rompslomp
Geschikt voor
Ondernemers die een zo simpel mogelijk facturatieprogramma nodig hebben.
Belangrijkste voordelen
- Maak simpel facturen dankzij de eenvoudige interface.
- Stel facturen op die bij je bedrijf passen.
- Maak gebruik van de handige facturatie-app.
De functionaliteiten
✅ Facturen opstellen in eigen huisstijl
✅ Facturen mailen
✅ Facturen voorzien van online betaalmogelijkheden
✅ Periodiek factureren
✅ De voortgang van de factuur volgen
⛔️ Facturen per post versturen
De ervaringen van andere klanten
4,0 uit 5 op Trustpilot
De (aanwezigheid van een) klantenservice
✅ Chat
✅ Facebook
✅ Mail
⛔️ Telefoon
⛔️ 24/7
Prijs
Gratis tot €15 per maand
Wat is Rompslomp?
Rompslomp is een boekhoudpakket dat zichzelf omschrijft als ‘de meest eenvoudige facturatie software voor zzp’ers’. Het maken van facturen wordt daarmee, naar eigen zeggen, leuker én overzichtelijker.
Wat vinden wij van Rompslomp?
Zo’n programma kan natuurlijk makkelijk van zichzelf zeggen dat het eenvoudig is, maar in de praktijk valt dat weleens vies tegen. We kunnen echter trots stellen dat dit bij Rompslomp niet het geval is.
Facturen maken en versturen is inderdaad heel eenvoudig. Dat komt doordat Rompslomp zijn programma heeft teruggebracht tot de essentie. Geen grootboekrekeningen, geen nodeloze boekhoudtermen. Gewoon een programma dat iedere zzp’ers begrijpt. Vinden we fijn.
Het is met Rompslomp ook mogelijk om facturen te maken die exact bij je bedrijf passen. Wat we écht uniek vonden, was de facturatie-app. Rompslomp werkt namelijk uitstekend op je laptop, maar ook prima op mobiel of tablet. Dat maakt facturen versturen nóg eenvoudiger.
Wat kost Rompslomp?
Rompslomp biedt drie verschillende pakketten:
- Gratis
- Plus
- Pro
Gratis
Gratis is, niet geheel verrassend, een gratis factuurprogramma. Het helpt je in het maken van een onbeperkt aantal facturen en offertes met je logo en huisstijl.
Plus
Plus kost €5 per maand en is handig als je ook een urenregistratie wil bijhouden of je uitgaven wil inboeken.
Pro
Pro kost €15 per maand en verzorgt je complete boekhouding, inclusief btw-overzichten, balansen en winst- en verliesrekeningen.
Let wel: Rompslomp brengt voor aanvullende functies extra kosten in rekening. Check de website van Rompslomp om te kijken welke dit zijn.
Visma
Geschikt voor
Zzp’ers die meer inzicht willen in hun cijfers en het belangrijk vinden dat een boekhouder of accountant meekijkt tijdens het opstellen en versturen van facturen.
Belangrijkste voordelen
- Krijg meer inzicht in je boekhouding door middel van machine learning.
- Laat je boekhouder of accountant meekijken.
De functionaliteiten
✅ Facturen opstellen in eigen huisstijl
✅ Facturen mailen
✅ Facturen per post versturen
✅ Facturen voorzien van online betaalmogelijkheden
✅ Periodiek factureren
✅ De voortgang van de factuur volgen
De ervaringen van andere klanten
3,1 uit 5 op Trustpilot
De (aanwezigheid van een) klantenservice
✅ Chat
✅ Facebook
✅ Mail
✅ Telefoon
⛔️ 24/7
Prijs
Vanaf €8 tot €29 per maand.
Wat is Visma?
Visma is een leverancier van complete cloud-oplossingen voor onder meer de boekhouding. Ze richten zich daarmee op verschillende soorten (kleine) ondernemers, waaronder zzp’ers.
Zzp’ers kunnen bij Visma gebruikmaken van twee boekhoudpakketten die specifiek zijn bedoeld voor zelfstandigen: Visma eAccounting en Visma Teleboekhouden.
Beiden bevatten mogelijkheden voor onder meer het versturen van facturen.
Wat vinden wij van Visma?
Facturen versturen met behulp van Visma heeft voor- en nadelen.
Laten we positief beginnen: we zijn erg te spreken over het inzicht dat Visma als factuurprogramma voor zzp geeft. Ze maken namelijk gebruik van een fenomeen genaamd machine learning.
Dat houdt in dat het pakket met je meedenkt en je, door middel van onder meer duidelijk weergaves en actuele cijfers, altijd inzicht geeft in je betalingen. Een functie die we niet zien bij andere pakketten en die op termijn waarschijnlijk leidt tot betere bedrijfsbeslissingen.
Wat Visma ook uniek maakt, is de mogelijkheid om samen te werken met een boekhouder. Deze heeft toegang tot hetzelfde venster dat jij voor je hebt, waardoor je altijd om een second opinion kunt vragen als je twijfelt over bijvoorbeeld de opmaak van een specifieke factuur.
Wat dan de nadelen zijn? Nou – wij vinden de interface niet superfijn. Een beetje rommelig, eigenlijk. Visma kan hierin nog verbeteren.
Wat kost Visma?
Wil je alleen factureren maken en verzenden? Dan volstaat het pakket Visma eAccounting Factureren. Hiervoor betaal je €8 per maand.
Het pakket Visma eAccounting Standaard kost €21 per maand. Je krijgt hiervoor onder meer de mogelijkheid om facturen te maken en te verzenden, machine learning en inzicht leidend tot betere beslissingen. Verwerk ook automatisch binnenkomende facturen, doe je btw-aangifte of scan & herken bonnetjes.
Lees ook: De beste scan- en herkensoftware kiezen: een complete handleiding
De prijs voor het pakket Visma eAccounting Pro is €29. Dit pakket biedt je, naast krachtige factuurmogelijkheden, ook de optie om de krachten te bundelen met je boekhouder of accountant. Naast alle mogelijkheden uit het standaardpakket, kun je hiermee ook budgetten opstellen en analyserapporten krijgen voor jouw onderneming.
Veelgestelde vragen
De prijs voor een online facturatieprogramma voor zzp-ondernemers ligt gemiddeld rond de €20 per maand.
Wij raden de volgende zes aanbieders aan:
– Comanage
– e-Boekhouden.nl
– Moneybird
– MoneyMonk
– Rompslomp
– Visma
Maak een keuze uit de apps van deze organisaties:
– Comanage
– e-Boekhouden.nl
– Moneybird
– MoneyMonk
– Rompslomp
– Visma
Een factuur maken in Excel doe je met een template. Gebruik hiervoor onze template voor facturatie.
Een factuur maken in Word doe je met een template. Gebruik hiervoor onze template voor facturatie.
0 reacties