Zoek naar:

ZZP Daily testte de elf belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland voor zzp’ers. Dit is onze review van MoneyMonk. Benieuwd naar de andere scores? Check dan onze vergelijkingspagina!

4,20 / 5 zzpdaily.nl score
Functionaliteiten 4 / 5
Klantervaringen 5 / 5
Klantenservice 4 / 5
Kosten 3 / 5
Onze Ervaring 5 / 5

Voordelen

Een heldere en uiterst gebruiksvriendelijke interface
Alle functionaliteiten voor dienstverlenende zzp’ers
Een uitstekende klantenservice

Nadelen

Goedkoop voor starters, relatief prijzig voor meer ervaren zzp’ers.
MoneyMonk is niet geschikt voor zzp’ers met een eigen winkel
Sommige automatiseringsfuncties ontbreken

Prijs

Vanaf €7,50 per maand

Onze reviews zijn zorgvuldig samengesteld op basis van verschillende factoren. Wil je weten hoe ze precies tot stand zijn gekomen? Kijk dan hier!

Screenshot MoneyMonk

Dit is onze MoneyMonk Review!

MoneyMonk helpt dienstverlenende zzp’ers met hun administratie. Ze beloven hen daarmee grip en zicht op hun financiën. Btw-aangiftes, facturen versturen, ritten bijhouden én uren registreren: het moet allemaal mogelijk zijn met dit boekhoudprogramma. Check hieronder of dit ook daadwerkelijk het geval is.

Deze review is geschreven aan de hand van de volgende vijf onderdelen:

  • De functionaliteiten
  • De klantervaringen
  • De klantenservice
  • De kosten
  • Onze ervaringen
Screenshot MoneyMonk

1. De functionaliteiten

Hoe zit het met de automatisering?

We beginnen onze reviews altijd met een omschrijving van de al dan niet aanwezige automatiseringsfuncties. Waarom? Nou – deze functionaliteiten bepalen in hoeverre je administratie wordt geautomatiseerd en dus hoeveel tijd het je oplevert. Het zijn, wat ons betreft, de belangrijkste functies van een boekhoudprogramma.

Hoe dat bij MoneyMonk zit? We zijn er gematigd tevreden over. MoneyMonk biedt namelijk géén automatische betalingsherkenning, heeft géén mail- en herkenfunctie en kan gegevens op een factuur niet automatisch overnemen.

Wat het pakket wél biedt, zijn automatische bankkoppelingen, elektrische btw-aangiftes én een scan- en herkenfunctie. Het is dus mogelijk om je bank aan het boekhoudpakket te koppelen, je omzetbelasting direct naar de Belastingdienst te sturen en losse bonnetjes in te scannen.

Met andere woorden: er zijn programma’s die meer, maar ook zéker pakketten die minder functionaliteiten bieden.

Screenshot MoneyMonk

Hoe werkt het opstellen van facturen en offertes?

Facturen en offertes maken is voor veel zzp’ers erg belangrijk. MoneyMonk heeft hier gelukkig een vrij uitgebreide module voor. Het is uiteráárd mogelijk om dit soort documenten te maken, maar dat kan ook nog eens volledig in eigen huisstijl. Periodiek factureren is ook mogelijk én je kunt je klanten de optie bieden om online af te rekenen.

De enige optie die we in dit kader misten, is de mogelijkheid om offertes online goed te keuren.

Screenshot MoneyMonk

Welke modules heeft dit boekhoudprogramma?

Qua modules is MoneyMonk écht een aanrader. Het gebruik ervan is inclusief de inzet van een aantal handige tools, waaronder een bonnetjesscanner, een kilometer- en een urenregistratie. 

Met name de laatste functie viel bij ons erg goed in de smaak. Deze heeft namelijk de vorm van een timer die je kunt aanzetten op het moment dat je met een bepaalde klus start. De gewerkte tijd wordt vervolgens automatisch vastgelegd en verwerkt in je administratie. Het is zelfs mogelijk om dit direct in rekening te brengen bij een klant. Erg handig.

Screenshot MoneyMonk

Welke koppelingen zijn er?

De homepage van MoneyMonk liegt er niet om: het boekhoudprogramma is bedoeld voor dienstverlenende zzp’ers. Alle functionaliteiten zijn aanwezig wanneer je een copywriter, vormgever of designer bent.

Dat verandert op het moment wanneer je bijvoorbeeld een eigen winkel hebt. MoneyMonk biedt simpelweg weinig functies voor hen. Helemaal géén, eigenlijk. Het is niet mogelijk om een koppeling te maken met je kassasysteem, salarissoftware, webshop of Payment Service Provider (PSP). 

Dat had je kunnen weten, want homepage, maar toch…

Screenshot MoneyMonk

Wat voor rapportages kan ik maken?

Inzicht in je eigen financiën ontwikkel je bij MoneyMonk op uiteenlopende manieren. Het boekhoudprogramma biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om balansen, debiteurenoverzichten én crediteurenoverzichten te maken. Geen gebreken op dit gebied, dus.

Kan ik dit boekhoudprogramma met meerdere gebruikers tegelijk gebruiken?

Het is mogelijk om meerdere gebruikers aan je MoneyMonk-account toe te voegen, maar dat beperkt zich tot twee personen. Méér kan ook, maar dan moet je bijbetalen.

Er is één uitzondering: je boekhouder of accountant. Deze valt buiten de limiet en is in te schakelen om over je schouder mee te kunnen kijken.

Kan ik mijn gegevens exporteren?

Het is ten slotte mogelijk om je gegevens te exporteren. Dit kan bij MoneyMonk als Excel-sheet, PDF of universeel auditbestand.

Beoordeling van de functionaliteiten: 4 sterren

Screenshot MoneyMonk

2. De klantervaringen

Wat vinden anderen van dit boekhoudprogramma?

MoneyMonk is met zijn functionaliteiten te omschrijven als een compleet boekhoudprogramma voor de dienstverlenende zzp’er. Afgaande op de beoordelingen op Trustpilot zijn deze ondernemers daar ook uiterst tevreden over. MoneyMonk wordt hier beoordeeld met 4,8 uit 5 sterren. Op basis van ruim tweehonderd reviews!

De recensies prijzen vooral de eenvoud, duidelijkheid en fijne opstart van MoneyMonk. Andere elementen die lof oogsten, zijn de rittenregistratie en de klantenservice.

Het zeer kleine aantal negatieve reviews stelt dat diezelfde opstartprocedure juist omslachtig is.

Beoordeling van de klantervaringen: 5 sterren

Screenshot MoneyMonk

3. De klantenservice

Op welke manieren is het bedrijf bereikbaar?

Daar waar de klantenservice op Trustpilot veelal wordt geprezen, waren we benieuwd of deze écht aan de verwachtingen voldoet. 

De manieren waarop we contact kunnen opnemen met MonkeyMonk vonden we in ieder geval erg prettig. Dit kan per mail, via sociale media óf telefonisch. 

Dat laatste geeft ons altijd een fijn idee: het feit dat je iemand daadwerkelijk kunt spreken wanneer de nood aan de man is.

Hoe kundig is de klantenservice?

We hebben MonkeyMonk per mail een aantal vragen gestuurd die betrekking hadden op zowel MoneyMonk zelf als algemene kennis over boekhoudkunde.

Wat bleek: MoneyMonk was het enige boekhoudprogramma dat in staat was om alle vragen te beantwoorden. Ze hebben dus kennis van hun eigen product, maar ook – en dat is misschien wel belangrijker – van administratie in het algemeen. Het is altijd prettig om te weten wanneer er experts achter de knoppen zitten.

Hoe snel reageert de klantenservice?

Qua snelheid kan MoneyMonk zichzelf misschien nog iets verbeteren. Het duurde ongeveer een uur of vier voor we iets hoorden.

Maar goed. Het antwoord was dan ook wel dermate uitgebreid dat we hier ook weer niet al te lastig over willen doen.

Beoordeling van de klantenservice: 4 sterren

MoneyMonk

4. De kosten

Wat kost dit boekhoudpakket?

MoneyMonk maakt onderscheid tussen vier verschillende pakketten.

  • Pre-Start
  • Start
  • Growth
  • Pro

Deze pakketen verschillen, op Pre-Start na, niet in functies, maar alleen in prijs. Dat heeft te maken met de zogenoemde kickstart-korting. Deze korting is gebaseerd op de omzet die je als ondernemer maakt ná het activeren van je nieuwe, betaalde abonnement.

Dus stel – je bent een starter met relatief weinig omzet. Dan betaal je niet het gebruikelijke tarief van €25 per maand, maar krijg je een korting van 70 procent en betaal je slechts €7,50 per maand. Dit doe je tót je een jaaromzet haalt van €10.000: dan stroom je door naar het volgende pakket (dat overigens ook niet al te prijzig is).

Een veilige optie voor starters en een mooi initiatief, vonden we.

Pre-Start

Het pakket Pre-Start is een gratis pakket bedoeld voor zzp’ers die zich voorbereiden op het ondernemerschap. Ze kunnen hiermee hun uren bijhouden voor bijvoorbeeld het urencriterium, maar hebben geen toegang tot andere functies. Deze optie is dus niet geschikt voor ondernemers die al eventjes op weg zijn.

Start

Het pakket Start is een slimme optie voor ondernemers die net zijn begonnen. Het is tevens het instroompakket voor iedere nieuwe gebruiker. Je betaalt dan €7,50 en ontvangt toegang tot alle functies van MoneyMonk.

Je mag Start gebruikten tót je een omzet van €10.000 hebt bereikt.

Growth

De optie Growth is bedoeld voor zzp’ers die al eventjes op weg zijn, maar ook weer niet al te lang. Je mag het pakket gebruiken als je een omzet tussen de €10.000 en de €30.000 hebt. Je betaalt €15 per maand en krijgt opnieuw toegang tot alle functies van MoneyMonk.

Pro

Passeer je ook de omzetgrens van €30.000? Dan stroom je door naar het Pro-pakket. Je betaalt vanaf dat moment het reguliere tarief van €25 per maand – uiteraard voor alle functies.

Alle pakketten zijn maandelijks opzegbaar, waarbij de gebruiker nog elf maanden gebruik mag maken van een zogenoemd uitstroomabonnement. Je hebt hierdoor de mogelijkheid om de je administratie te downloaden of over te zetten.

Beoordeling van de kosten: 3 sterren

Screenshot MoneyMonk

5. Onze ervaring

Wat vonden wij er zelf van?

Het eerste dat ons opviel aan MoneyMonk? De prettige interface. MoneyMonk is strak, duidelijk en modern en we neigen er daarom naar om te zeggen dat we dit in gebruik het fijnste boekhoudpakket van allemaal vinden.

Het aantal faciliteiten van MoneyMonk is teruggebracht tot alleen de basisfuncties voor dienstverlenende zzp’ers. Dat maakt het boekhoudprogramma oninteressant voor ondernemers met een winkel, maar die bewuste keuze zorgt er wel voor dat dienstverleners precies weten waar ze moeten zijn.

We zijn vooral te spreken over het feit dat facturen en offertes compleet aanpasbaar zijn. Het is bijvoorbeeld geen probleem wanneer je – om welke reden dan ook – je logo acht keer op één factuur wilt plaatsen. 

Het scannen van bonnetjes werkt ook prettig. We hebben er een aantal geüpload en in alle gevallen werd het totaalbedrag keurig overgenomen in ons rijtje met inkoopfacturen.

En dan is er nog de uitstekende urenregistratie. Een timer legt het aantal gewerkte uren vast, waarna je deze eenvoudig verwerkt in je administratie. Het is zelfs mogelijk deze uren direct door te berekenen aan je klanten.

‘Is er ook iets wat jullie als dienstverlenende zzp’ers missen?’

Nou ja – iets meer automatisering had geen kwaad gekund. Automatische betalingsherinneringen staan bijvoorbeeld hoog op ons verlanglijstje.

Beoordeling van onze ervaring: 5 sterren

Onze beoordeling: 4 sterren

Auteur

Job Verberne is oprichter van ZZP Daily en helpt meer dan 50.000 zzp’ers per maand bij de start van hun onderneming. Hij heeft een Bachelor of Science in Accountancy en is door The Next Web verkozen tot één van de 500 meest inspirerende digitale talenten van Nederland. Zijn artikelen zijn door meer dan 1 miljoen mensen gelezen.

Schrijf een reactie