Mijn MoneyMonk Ervaring na 30 dagen testen (review)

Een goed boekhoudprogramma scheelt je zo veel tijd (en hoofdpijn). Maar… hoe vind je een goed boekhoudprogramma? Voor een eerder artikel (de enige boekhoudprogramma vergelijking voor zzp’ers die je ooit nodig hebt) testte ik de 10 beste programma’s, vergeleek ze met elkaar en raadde ik het beste programma aan (benieuwd? Neem een kijkje).

Eén van de boekhoudprogramma’s in mijn test was Moneymonk! Wat is mijn ervaring met Moneymonk, hoe komen ze uit de test en hoe makkelijk is Moneymonk te gebruiken voor (startende) zzp’ers zonder boekhoudkennis? Ik heb het boekhoudprograma beoordeeld aan de hand van 5 categorieën:

  1. Gebruikersgemak
  2. De functionaliteiten
  3. Digitalisatie (en automatisatie)
  4. Prijs
  5. Klantbeoordelingen

1. Easy to use

Tijd is een schaarste dus je wilt niet eerst een cursus boekhouden volgen om je boekhouding te kunnen doen. Het moet lekker makkelijk en intuïtief gaan, dat is prettig.

Gelukkig is dat met MoneyMonk geen enkel probleem. Dit boekhoudprogramma is namelijk speciaal ontwikkeld voor (startende) dienstverlenende zzp’ers en freelancers.

Heb je een webshop en verkoop je producten? Dan is MoneyMonk niet voor jou weggelegd. Op de website van MoneyMonk kun je een test doen met drie vragen: aan de hand daarvan weet je of MoneyMonk geschikt is voor jou.

Bij het aanmaken van een account voer je je bedrijfsgegevens in. Dat is handig, want die worden later direct op je factuur gezet. Niks niet handmatig invoeren dus.

Het dashboard en het menu aan de linkerzijde zijn simpel en duidelijk, je wordt er snel wegwijs in. Je dashboard geeft een snel overzicht van de belangrijkste zaken:

  • Verkoop- en inkoopfacturen: hoeveel staan er nog open en wat is het totaal bedrag dat je nog ontvangen en betalen moet?
  • Bank- en kasboek: een direct overzicht van hoeveel er op je rekening staat en in je kas zit.
  • Btw: in een oogopslag is duidelijk hoeveel btw je vorig kwartaal en huidig kwartaal af moet dragen.
  • Financiële voortgang: middels een grafiek wordt het visueel, je ziet direct hoe het er dat jaar voorstaat.
Moneymonk review

Het menu aan de linkerzijde is simpel, en dat is precies hetgeen dat het zo goed maakt. Het is begrijpelijk en in ieder submenu word je snel wegwijs gemaakt. Alles zit op een gevoelsmatig juiste plek en je vindt hier zo je weg.

Welk cijfer MoneyMonk op dit gebied verdient? Een dikke vette 9.

Kom je er toch niet uit? Dan biedt MoneyMonk veel ondersteuning. Zowel telefonisch als via de chat en e-mail kun je bij hen terecht. Door de kennisbank en video’s kun je ook veel zelf uitzoeken.

2. Wat kun je er allemaal mee?

Een boekhoudprogramma testen zonder boekhouding is vrij zinloos. Tijd om de functionaliteiten eens in werking te zetten en cijfers te genereren! Dan kunnen jullie meteen zien hoe het in zijn werk gaat.

Alle projecten en uren op één plek

Makkelijk je projecten en uren bijhouden is toch wel heel belangrijk als zzp’er of freelancer. En dan wel de juiste uren onder het juiste project natuurlijk. Dit is easy met MoneyMonk. Je kunt namelijk niet alleen projecten voor klanten aanmaken, maar ook interne projecten. Handig als je je acquisitie uren bijvoorbeeld wilt bijhouden.

Een project aanmaken voor een klant is zo gepiept. Je kunt je klant toevoegen middels een pop-up; hier vul je de bedrijfsnaam en andere gegevens in. Als je de bedrijfsnaam intikt en kiest voor ‘zoek in KVK’, dan wordt het meeste al voor je ingevuld.

Zo scheelt MoneyMonk je weer een paar seconden. En hoewel een paar seconden niks lijkt, is dit best veel als je al je klanten bij elkaar optelt.

moneymonk contact toevoegen

Je geeft je project een naam en – als je dit wilt – ook een project code. Door ‘factuur methode’ aan te vinken, kun je een uurtarief opgeven. Mocht er een budget zijn voor dit project, dan kun je dit ook aangeven. Je kunt vervolgens ook nog taken toevoegen, om te specificeren welke uren van dit project je precies waaraan besteedt.

Moneymonk nieuw project

Je project eenmaal toegevoegd, is het tijd om je uren bij te houden. In het submenu ‘uren’ kun je deze allemaal loggen en toevoegen aan je projecten. Het wordt meteen duidelijk hoeveel je in al die uren verdiend hebt.

Moneymonk uren

Wil je meerdere uren invoeren omdat je nog projecten hebt lopen? Dit is ook mogelijk. Handig voor als je toch besloten hebt een boekhoudprogramma te gebruiken, en niet meer je uren in een Excel-sheet bij te houden. Alles op 1 plek!

Ook handig: sinds kort kun je je ritten bijhouden. Je kunt voertuigen toevoegen en ook favoriete ritten. Dat bespaart weer tijd, want met een klik voeg je die rit en de kosten toe.

Offertes en een uurtje factuurtje

Wil je een offerte sturen voordat je begint met een project? Dit kan makkelijk binnen MoneyMonk. Je voegt de klant toe, de datum en de omschrijving van je werkzaamheden. Deze offerte kun je direct per mail versturen, maar je zult wel zelf moeten aanvinken dat de offerte goedgekeurd is door je klant. Dit kan helaas niet digitaal door de klant.

Factureren is niet meer moeilijk. Onder het submenu ‘te factureren’ zie je de geregistreerde uren. Je kunt dit per klant zien, maar ook per project of gewoon alles bij elkaar. Vanuit hier kun je meteen een factuur opstellen. Omdat je al jouw gegevens al hebt ingevuld, net zoals die van je klant of opdrachtgever, is het een fluitje van een cent.

Moneymonk factuur

Controleer of alles klopt en klik dan op ‘vastleggen’. De factuur kun je direct e-mailen naar je opdrachtgever. Als je een Mollie account gekoppeld hebt, kun je de optie toevoegen om klanten te laten betalen met iDeal; dit kost je €0,29 per transactie.

Vind je deze factuur saai en onpersoonlijk, en wil je je eigen huisstijl gebruiken? Pas de lay-out dan gewoon aan. Je kunt je eigen briefpapier en logo uploaden, net zoals bij de meeste boekhoudprogramma’s.

Hou je je uren niet bij via MoneyMonk? Dan kun je ook gewoon een factuur opstellen en zelf de omschrijving, het aantal (uren) en bedrag invoeren. De hoogte van de af te dragen btw geef je hier ook aan. De bedragen kunnen inclusief en exclusief btw weergegeven worden.

Periodiek factureren. Factureer je klanten periodiek? Je hoeft niet maandelijks opnieuw een factuur te maken. Je kunt een periodieke factuur aanmaken, en dit kan wekelijks, maandelijks, per kwartaal en jaarlijks. Deze worden iedere dag voor 10:00 uur verwerkt.

Herinneringen en aanmaningen. Als je klanten na de afgesproken termijn nog niet betaald hebben, dan kun je een herinnering sturen via MoneyMonk. Moet je na de aanmaning een incasso sturen? Dan heb je pech en moet je ergens anders wezen; je kunt geen incasso’s sturen via MoneyMonk.

Voordelen facturatie
  1. Je eigen factuurontwerp gebruiken
  2. Per e-mail factureren
  3. iDeal betalingen mogelijk
  4. Periodieke factuur mogelijk
Nadelen facturatie
  1. Geen UBL-facturen
  2. Offertes kunnen niet door de klant online goedgekeurd worden
  3. Geen incasso mogelijk

Kopen, kopen, kopen!

Hoewel je misschien maar weinig inkopen doet, is het ook handig om dit overzichtelijk te houden. Inkoopfacturen werken in principe hetzelfde als de verkoopfacturen. Ook hier kun je gebruikmaken van periodieke facturen. Handig voor als je maandelijks een werkplek huurt, of een zakelijk telefoonabonnement hebt.

Van open naar voldaan

Om alle facturen te markeren als voldaan, moet je transacties koppelen aan de facturen. Door je bankrekening te koppelen is dit een fluitje van een cent. MoneyMonk stelt op slimme wijze zelf suggesties voor om het koppelen van facturen gemakkelijker te maken. Je weet zo direct wie er al wel en nog niet betaald hebben.

Orde in de chaos

Al deze facturen en transacties en gegevens, het kan makkelijk voor chaos zorgen. Gelukkig heb je middels de rapportages inzichten in verschillende rapporten. Al deze rapporten kun je bekijken per maand, kwartaal en jaar:

  • Winst- en verliesrekening
  • Balans
  • Proef- en saldibalans
  • Grootboekmutatiekaart
  • Btw aangifte overzicht
  • Debiteuren- en crediteurenoverzicht
  • Omzet en kosten per contact

Functionaliteiten in het kort

Op het gebied van functionaliteiten krijgt MoneyMonk een 8,5. Het bijhouden van je projecten en uren is makkelijk, factureren is zo gepiept en alles is nog overzichtelijk ook. Nadelen zijn echter het niet kunnen versturen van incasso’s en het handmatig moeten goedkeuren van offertes.

3. Digitale snufjes

Het fijne aan digitalisatie is dat het zo ongelofelijk veel tijd scheelt. Snel je bankrekening koppelen, facturen en bonnen scannen en herkennen, elektronisch je btw aangifte doen; alles bij elkaar opgeteld kan dat je een aantal uur per maand schelen. Eens zien of MoneyMonk ons tijd scheelt.

Koppel, koppel; alles is connected

Zoals ik al eerder aangaf in dit artikel kun je je bankrekening koppelen aan je bankrekening. Al je transacties staan zo direct in MoneyMonk en hoeven alleen nog maar op slimme wijze gekoppeld te worden aan je facturen. Rekeningen bij Knab en Bunq worden automatisch gekoppeld.

Let op: Knab rekent hiervoor €1,50 per maand (per pakket).

Voor andere bankrekeningen is er (nog) geen automatische koppeling. Je kunt met onderstaande banken wel handmatig de banktransacties importeren.

Moneymonk bank koppeling

Het handmatig importeren kost je wel extra werk en dus tijd. Dit moeten wel ‘MT940-bankafschriften’ zijn; in normale taal betekent dit dat je rekening wel zakelijk moet zijn. Heb je die niet? Vrees niet. Importeer dan een CSV-bestand met de afschriften van je persoonlijke rekening.

Maar laten we eerlijk wezen: koppelen is toch echt wel makkelijker en sneller.

Het is overigens al een paar keer genoemd, maar de transacties moeten wel gekoppeld worden aan de facturen. MoneyMonk maakt dit simpel voor je. Op basis van het bedrag en welke facturen nog open staan, worden er facturen weergegeven om te koppelen. Kijk maar:

Moneymonk bank

Scan en herken: alles automatisch

Heb je er een hekel aan om alle facturen en bonnetjes handmatig in te voeren? Met de ‘scan en herken’ functie neemt MoneyMonk net zoals de meeste andere boekhoudprogramma’s je dit uit handen. Je kunt facturen en bonnetjes uploaden, en de OCR-software herkent alles. Je moet alleen wel even weten waar je dit vinden kunt.

MoneyMonk doet dit enigszins omslachtig namelijk. Kijk je bijvoorbeeld bij inkoopfacturen, dan kun je een factuur aanmaken en hier een bestand (je inkoopfactuur) aan koppelen. Maar op deze plek werkt de scan en herken niet. Daarvoor moet je naar het submenu ‘bestanden’.

Eenmaal geüpload onder ‘bestanden’ kun je de factuur verwerken. MoneyMonk zoekt automatisch de bijbehorende transactie op en met een klik is de factuur gekoppeld. Dit is niet praktisch ingedeeld. Persoonlijk zou ik bij het aanmaken van een factuur een bestand willen uploaden en daar de herkenfunctie toepassen.

Moneymonk bestand koppelen

Mobiele scan en herken. Je kunt ook gemakkelijk bonnetjes uploaden op je mobiele telefoon middels de applicatie. Het nadeel is dan wel dat je ze niet direct kunt koppelen aan een transactie. Hiervoor moet je de desktop versie gebruiken. Je bonnetje bevindt zich dan onder ‘bestanden’ en kan daar gekoppeld worden aan een transactie, of aan een nieuwe inkoopfactuur.

Altijd je boekhouding op zak

Zo slaan we meteen een mooi bruggetje naar de volgende functionaliteit, namelijk de mobiele applicatie. Helaas staat MoneyMonk het niet toe om schermafbeeldingen te maken van de mobiele applicatie. Een paar afbeeldingen die zij geüpload hebben op de app-store moeten maar volstaan.

Moneymonk app
Moneymonk rittenregistratie
Moneymonk urenregistratie
Moneymonk factuur maken
Moneymonk bestand uploaden

Je dashboard geeft een goed overzicht, alleen mis je nu die mooie grafiek. Ritten kun je ook gemakkelijk registreren, net zoals je uren. Dit is wel handig voor als je onderweg bent geweest. Door deze dingen direct te doen vergeet je ze ook minder snel. Zelfs een verkoopfactuur aanmaken is mogelijk. Daarnaast kun je snel inzien welke verkoopfacturen nog open staan en welke betaald zijn.

Beperkingen. Maar de applicatie kent ook limieten. Zoals al gezegd kun je de scan en herken documenten niet koppelen aan een transactie of factuur. Transacties zijn niet zichtbaar in de applicatie en het is dan ook niet mogelijk om een inkoopfactuur aan te maken.

Al met al laten de schermafbeeldingen dus eigenlijk ook echt alles zien wat je kunt met de applicatie. Wel wat belangrijke dingen, maar lang niet alles.

Digitalisering in het kort

Op het gebied van digitalisatie had MoneyMonk hoger kunnen scoren. Documenten die je upload op je mobiele telefoon kun je niet direct koppelen. Überhaupt werkt het scan en herken systeem nogal omslachtig. Ook kun je niet elektronisch je btw aangifte doen. Een 8 dus, omdat MoneyMonk verbeteringen kan doorvoeren.

4. Kosten

Laten we vooral niet vergeten dat de prijs ook belangrijk is. Met name net gestarte ondernemers hebben vaak nog niet veel geld te besteden aan zulke programma’s. MoneyMonk denkt gelukkig ook aan de starters: iedereen die nog geen jaar ingeschreven staat krijgt de eerste zes maanden 50% korting.

Moneymonk kosten
Moneymonk prijs

Daarnaast mag je ook nog eens de eerste 30 dagen gratis MoneyMonk proberen, om te kijken of het iets voor je is. Sommige boekhoudprogramma’s vragen extra geld voor bepaalde functionaliteiten, maar MoneyMonk doet dit niet.

Mocht je je afvragen of je meteen voor een jaar vastzit aan MoneyMonk, het antwoord is ‘nee’. Bij het kiezen van een abonnement is dit niet duidelijk aangegeven, maar na even zoeken is duidelijk geworden dat je maandelijks kunt opzeggen.

Prijs in het kort

Al met al is de prijs goed. Er worden geen extra kosten gevraagd en MoneyMonk houdt ook rekening met de startende ondernemers. Het klopt dat er programma’s op de markt zijn die goedkoper zijn, maar er zijn ook vele programma’s die meer kosten. Gemiddeld kost een boekhoudprogramma €22,00 per maand. MoneyMonk ligt met €20,00 onder het gemiddelde. Een goed betaalbaar programma dus: een 8,5 op het gebied van prijs.

5. Beoordelingen

Wat vinden anderen eigenlijk van MoneyMonk? Gemiddeld krijgt MoneyMonk van andere gebruikers een 9,4.

WebsiteGemiddelde cijferAantal beoordelingen
Feedback company9,756
Trustpilot9,073

Tijdens het lezen van reviews online sprong er nog een groot nadeel [LM3] naar voren. En dit is er een waar je wellicht niet direct aan zou denken, maar die wel belangrijk is. Als je er namelijk voor kiest om te stoppen met ondernemen of te veranderen van boekhoudprogramma, dan gaat je dit veel tijd kosten.

Ik heb zelf geprobeerd om alle bestanden op MoneyMonk te downloaden, maar gek genoeg worden alleen de verkoopfacturen gedownload. Alle inkoopfacturen moet ik dus individueel gaan downloaden. Als je jaren aan administratie in MoneyMonk hebt zitten, kost dit veel tijd. Je bent namelijk als ondernemer verplicht om je administratie zeven jaar te bewaren!

Conclusie

Laten we de belangrijkste voor- en nadelen nog eens op een rijtje zetten.

Voordelen
  1. Simpel en intuïtief in gebruik, je hebt weinig boekhoudkennis nodig
  2. Makkelijk uren en ritten registreren
  3. Programma is overzichtelijk
  4. KVK koppeling
  5. Mobiele applicatie beschikbaar
  6. Snel facturen versturen
Nadelen
  1. Exporteren van gegevens kost veel tijd
  2. Offertes kunnen niet online ondertekend worden
  3. Geen automatische incasso’s mogelijk
  4. Geen UBL facturen mogelijk

Hoe gebruiksvriendelijk en praktisch MoneyMonk is voor (startende) zzp’ers en freelancers? Ontzettend. MoneyMonk komt uit op een gemiddelde 8,7. Dit is inderdaad lager dan de online reviews van andere klanten. Maar dit heeft natuurlijk te maken met de verbeteringen die MoneyMonk nog door kan voeren.

Desalniettemin is dit programma zeker aan te raden als je zzp’er of freelancer bent.

Gebruikersgemak9,0
Functionaliteiten8,5
Automatisering/digitalisering8,0
Prijs8,5
Gemiddelde review9,3
Totaal8,7
Kosten per maand€20,00Eerste zes maanden €10,00
Administratief Bank
UrenregistratieVAutomatische boekhoudkoppelingV
ProjectmanagementVBankafschriften importerenV
RittenregistratieVAutomatisch boekingsvoorstelV
Balans & resultatenrekeningVVerzamelbetaling exportX
VoorraadbeheerX
DebiteurenoverzichtVBezittingen
CrediteurenoverzichtVBezittingen moduleV
Automatisch afschrijvenV
Factureren
Onbeperkt aantal facturenVBTW
Periodiek facturerenVbtw overzichtV
UBL-factuurX1-klik btw aangifte versturenX
Klant kan online betalen*VICP overzichtV
Factuur versturen per emailV
Factuur versturen per postXOverig
Herinneringen en aanmaningenVAPI beschikbaarX
Automatische incassoXIntegratie met Cloud opslagX
Offertes makenVToegang voor boekhouderV
Online offerte laten ondertekenenX
Ondersteuning
Bestanden/documenten emailV
Scan & HerkenVtelefonischV
Mail & HerkenVchattenV
Bestanden uploadenV
Scannen met mobiele appV
* Enkel met koppeling Mollie

Reactie toevoegen

Navigeer