Het is één van de meest gestelde vragen onder startende zzp’ers: Hoeveel ga ik vragen? En wat vinden opdrachtgevers van mijn uurtarief?

Goed nieuws: je uurtarief bepalen is makkelijker dan je denkt.

Hoeveel inkomsten jij nodig hebt is niet belangrijk

De meeste websites geven het volgende advies: check hoeveel je inkomsten je nodig hebt om rond te komen. Vermenigvuldig het met iets, deel het door een ander getal, en de uitkomst is jouw uurtarief.

Doe dat niet. Voor een klant maakt het niet uit of jij €1.000 of €5.000 nodig hebt om rond te komen. Wat wel uitmaakt, is welk uurtarief jij vraagt in vergelijking met andere zzp’ers. En hoe goed jij jezelf kunt verkopen.

Hoe goed kan jij jezelf verkopen?

De meeste zzp’ers denken dat hoe beter ze zijn in hun vak, hoe meer zij kunnen verdienen. Op het eerste gezicht lijkt het logisch: hoe beter je bent, hoe meer je kunt vragen, toch?

8 jaar in de zzp markt heeft mij 1 ding geleerd: dat is het grootste misverstand als het gaat om uurtarieven.

Als zzp’er is het niet (alleen) jouw taak om goed werk te leveren aan klanten. Als zzp’er is het jouw taak om jezelf te verkopen.

Veel klanten vinden het prima om een tientje per uur extra te betalen, als zij er zeker van zijn dat een project in goede handen is bij jou. Als ze weten dat jij een project soepel en zorgeloos kunt laten verlopen. Binnen de deadline.

Als zzp’er is het jouw taak om het vertrouwen te winnen van de klant dat ze in goede handen zijn.

Hoe beter jij dat kunt, hoe meer je kunt vragen.

Onze formule voor het bepalen van je uurtarief

Baseer je uurtarief niet op hoeveel jij wilt verdienen. Maar baseer je uurtarief op jouw ervaring en hoeveel jij kunt vragen in de markt. Hoe je dat doet:

  1. Ontdek hoeveel andere zzp’ers vragen met dezelfde werkzaamheden en ervaring. Dit is je basis
  2. Presenteer jezelf als een professional. Een klant heeft veel onzekerheden bij het inhuren van een zzp’er. Als je de risico’s kunt wegnemen zijn veel klanten bereid om meer te betalen
  3. Geef korting bij een lange termijn opdracht, maar alleen als het nodig is. En voor een spoedopdracht reken je een hoger tarief.
  4. Verhoog je uurtarief bij iedere nieuwe klant. Zo leer je jezelf beter te verkopen en ben je in staat om je uurtarief langzaamaan te verhogen

Hoe weet je wat soortgelijke zzp’ers rekenen?

In een paar minuten googlen vind je al heel wat informatie.

Wil je een goede richtlijn? Gebruik dan onze uurtarief tool. We vroegen 28.655 zzp’ers naar hun uurtarief. De resultaten vind je in onze makkelijke tool.

???? Vind jouw uurtarief met onze handige tool

Zie ieder nieuw project als een experiment

Door je uurtarief iets te verhogen bij iedere nieuwe klant, verbazen de meeste zzp’ers hoe hoog ze kunnen komen.

Zodra 20-30% van de klanten je uurtarief te hoog vindt, heb je de sweet spot gevonden. Dat uurtarief is jouw ideale prijs.

En het is oké om soms een klant te moeten afwijzen. Door een hoger uurtarief te rekenen ontstaat er soms wat frictie met een klant. Dat is juist goed.

Dat is wanneer je de onzekerheden van een klant leert kennen. Daar leer jij beter op in te spelen, waardoor jij bij de volgende klant jezelf weer beter kunt verkopen.

Als jij je niet ongemakkelijk voelt zodra je een potentiële klant jouw tarief vertelt, vraag je waarschijnlijk niet genoeg.

Onderhandel niet (te veel)

Werk je op project basis? Dan zullen veel klanten proberen om je prijs te onderhandelen. Er zijn 2 manieren om daarmee om te gaan.

Ja, geef klanten korting onder bepaalde voorwaarden
Klanten die jou willen inhuren voor grootschalige of langdurige projecten, verdienen een korting. Je tarief 10% of 20% verlagen kan het verschil maken bij het winnen van een opdracht. En die 20% verlaging kan je prima missen als je in één klap volgeboekt zit.

Nee, te weinig vragen is een slechte gewoonte
Heb je geen nieuwe klanten in je agenda staan? Dan is het verleidelijk om een opdracht binnen te halen tegen een lager tarief.

Maar als je al je tijd besteedt aan ‘goedkope’ klanten, krijg je ook alleen maar mond-tot-mond reclame voor andere goedkope klanten.

En als iedereen jou op een gegeven moment kent als die zzp’er die het klusje goedkoop klaart, dan is het te laat.

Voor veel zzp’ers is het verstandig om nee te zeggen tegen goedkope klanten. En die tijd in plaats daarvan te besteden aan werven van waardevolle klanten.