Bedrijfsnaam bedenken: de ultieme handleiding voor zzp’ers

Qurrent, Quooker, Tumblr, Selexyz, je kent vast wel een paar van deze namen. Maar waarom zo ingewikkeld? Je bedrijfsnaam bedenken of verzinnen is moeilijker dan gedacht, daar ben je misschien ook al achter gekomen.

Simpele namen zijn al bezet of domeinnamen zijn al geregistreerd, waardoor veel bedrijven uitwijken naar een apartere naam. Ze ruilen een letter om, bijvoorbeeld de Q in plaats van K, ze halen een klinker weg (tumblr). Of voegen -ly toe. Ze gebruiken een dubbele letter. Een cijfer in plaats van een letter, enzovoorts. Met als gevolg namen die niet uitspreekbaar zijn of onmogelijk te spellen.

De perfecte bedrijfsnaam bedenken

Hoe reageer je als je een naam ziet die je leuk vindt? Je krijgt een glimlach op je gezicht. We houden van namen die ons verassen, blij maken of ons slim laten voelen omdat we ze begrijpen.

Namen die ons laten lachen zijn aanstekelijk. We praten erover, tweeten het en houden zelfs wedstrijden over de meest absurde namen. We delen het met anderen, omdat we hun ook willen laten lachen.

Stel je voor, voordat mensen klant van je zijn houden ze al van je product of bedrijf, simpelweg omdat ze je naam te gek vinden.

Dat is de kracht van een goede bedrijfsnaam.

Do’s en Don’t bij een bedrijfsnaam verzinnen

Je wilt voor jezelf aan de slag en succes hebben. Bijna niets daarbij is zo belangrijk als een bedrijfsnaam bedenken. Een bedrijfsnaam kiezen doe je in feite slechts één keer, dus het moet wel in één keer de perfecte bedrijfsnaam zijn.

Je kunt uren besteden aan een bedrijfsnaam verzinnen. Hoe wil je jezelf profileren in de markt? Hoe wil je gezien worden? Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?

Uit ervaring weet ik hoe lastig het kan zijn om een goede bedrijfsnaam te bedenken. Ik heb veel gehad aan het boek ‘Hello my name is Awesome’ (Engels). De Do’s en Don’ts verderop in dit artikel zijn ook afkomstig uit het boek. Loop je vast met je bedrijfsnaam, dan is het boek zeker een aanrader. Het heeft mij veel ideeën gegeven voor bedrijfsnamen, maar ook richtlijnen wat een goede en wat een slechte bedrijfsnaam is.

De Do’s bij een bedrijfsnaam bedenken

  1. Het moet iets zeggen over je merk
    een beschijvende/suggestieve naam waarmee je een positieve gedachte oproept
  2. Kies een betekenisvolle naam
    De klant moet de naam lezen en denken: áh, ik snap ‘m.
  3. Mensen moeten er een beeld bij kunnen vormen
    Verbeelding helpt het brein bij het onthouden van een naam
  4. Makkelijk uit te breiden
    Baseer je rond een bepaald thema en de mogelijkheden zijn eindeloos
  5. Emotie = goed
    Want we kopen met onze emotie

De don’ts bij een bedrijfsnaam bedenken

  1. Incorrecte spelling gebruiken
    Een ‘leuke’ draai aan een naam geven door de letters te veranderen, don’t.
  2. Ben geen copycat
    Teveel ‘inspiratie’ opdoen bij je concurrentie
  3. Moeilijk uitspreekbare naam
    Je kunt de spelling wel op orde hebben, maar aan een moeilijk uitspreekbare naam heb je nog niets
  4. Geen rekening houden met internationalisering
    Ooit gedacht dat je naam een vreemde betekenis kan hebben in een andere taal?
  5. Tijdsgebonden (en te beperkt)
    Want de tijd vliegt.
  6. De vloek van kennis
    Je moet er vanuit gaan dat je klant niet zo snugger is

We beginnen met de do’s van een bedrijfsnaam bedenken:

1. Het moet iets zeggen over je merk

waarmee je een positieve gedachte oproept. Het liefst beschrijvend/suggestief

Ik verwacht niet van je dat je een naam verzint die alleszeggend is, maar de naam moet in ieder geval iets suggereren over je product of bedrijf.

Een suggestieve naam is pakkend en is daarom goed te onthouden. Je kan namelijk een link leggen tussen het soort product/dienst en de bedrijfsnaam.

Een perfect voorbeeld van een suggestieve naam is Groupon. Het bedrijf combineert twee woorden (group + on) tot één naam die een suggestie geeft wat het bedrijf doet, of in ieder geval in welke richting je moet denken. En tegelijkertijd is het niet te beschrijvend wat de naam creatief maakt.

Maar… wees origineel. ‘Schildersbedrijf Utrecht BV’ is veel té beschrijvend. Er wordt precies weggegeven wat het bedrijf doet, er zit niets spannends of creatiefs in de naam en het roept daarom ook geen positieve gedachte op.

bedrijfsnaam verzinnen

Hasan is ook creatief geweest 😉 Hasan jas’an is een creatieve naam die iets zegt over het merk en de soort werkzaamheden. Daarnaast geeft Hasan de naam een persoonlijke draai door er zijn naam in te verwerken. Een naam die een 10 scoort op ‘stickyness’.

BasicFit is een ander voorbeeld van een beschrijvende en herkenbare bedrijfsnaam. Een korte naam met drie lettergrepen, waaruit je kan opmaken wat voor soort bedrijf het is zonder dat expliciet in de naam te vermelden. Prima naam dus.

Andere goede suggestieve namen

  • Pinterest
  • Kickstarter (crowdfunding platform)
  • FitBit (activiteiten tracker)
  • Ninja (blender)

2. Kies een betekenisvolle naam

De naam moet een betekenis hebben. Een betekenis die jij én je klanten begrijpen. Ik de meeste gevallen als mensen jouw bedrijfsnaam zien, ben jij er niet bij om uit te leggen wat het betekent of wat de gedachte erachter is. Zorg ervoor dat mensen de betekenis achter jouw bedrijfsnaam zonder moeite kunnen begrijpen.

Vermijd daarom dus vakjargon en latijnse namen.

Je eigen naam gebruiken als bedrijfsnaam?

Je eigen naam is uniek en zegt iets over jezelf. Door je eigen naam te gebruiken laat je zien dat je expertise hebt in het vakgebied, anders zou je jouw naam waarschijnlijk niet durven te koppelen aan je werkzaamheden. Je eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken lijkt dus een prima optie.. toch?

Ja en nee.

Door gebruik te maken van je eigen naam laat je zien dat je passie voor je vak hebt en beschikt over expertise. Je maakt namelijk gebruik van je persoonlijke credibiliteit. Je eigen naam gebruiken is daarnaast ook vertrouwelijker, klanten houder ervan om te weten dat er echte mensen schuilgaan achter het bedrijf.

Maar wat zegt een persoonlijke naam over je merk? Hoewel je naam misschien een positieve gedachte  oproept bij vrienden en familie, is het zo dat potentiële klanten geen warm of koud gevoel krijgen bij jou naam. Ze kennen jou namelijk nog niet. En zoals bij de meeste namen,is er een grote kans dat je naam moeilijk te spellen is, moeilijk uit te spreken is of moeilijk om te onthouden is.

Veel mensen gebruiken hun eigen naam “omdat iedere zzp’er dat doet”. De meeste mensen weten niet beter of ontbreekt het aan creativiteit en kiezen toch gewoon voor hun eigen naam.

Twijfel jij nog? Hier lees je alle voor- en nadelen van je eigen naam gebruiken als zzp’er.

Registreer je eigen naam wel!

De kans bestaat dat je een naamgenoot hebt. En er zijn zelfs bedrijven die namen van mensen registreren en ze dan voor honderden euro’s proberen te verkopen aan je. Daar is zelfs een naam voor: cybersquatting.

Dat wil je natuurlijk voorkomen. Ongeacht of je wel of niet je eigen naam gaat gebruiken als bedrijfsnaam.. Registreer je eigen naam als domeinnaam!

Je eigen naam is je personal brand.

Het is handig dat je gevonden kunt worden als mensen googlen op jouw naam.

Of om hem gewoon alvast te registreren, mocht je er later iets mee willen gaan doen. Of simpelweg om te voorkomen dat mensen of bedrijven er misbruik van maken. Benieuwd of jouw naam nog beschikbaar is?

Check jouw naam:

3. Mensen moeten er een beeld bij kunnen vormen

Je kent het vast wel van TV: iemands naam past perfect bij zijn of haar beroep. Hennie de Haan bijvoorbeeld, vertegenwoordiger van de Vakbond Pluimveehouders.

grappige bedrijfsnaam

Je vormt je bewust of onbewust direct een beeld bij de achternaam de Haan. De naam heeft namelijk een sterke associatie met iets, of betekent iets. In dit geval een haan.

Elke keer als ik nu nieuws voorbij zie komen over pluimveehouders moet ik denken aan Hennie de Haan. Dat is de kracht van visueel beeldende namen.

Je kunt dezelfde techniek gebruiken bij een bedrijfsnaam verzinnen. Het is veel makkelijker om een bedrijfsnaam te onthouden wanneer je er een visueel beeld bij kan vormen, dan een of andere onduidelijke term of woord wat je aan niets kan refereren. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat deelfietsen verhuurd via een app genaamd Hello-Bike. En denk dan aan een soortgelijk bedrijf met de naam Ubee (beide bedrijven bestaan écht). Bij welke naam kun je een beter beeld vormen?

Zorg ervoor dat niet alleen je merk maar juist je naam beeldvormend is
De meeste Nederlanders zijn hartstikke trots op Heineken. Een Nederlands merk dat in iedere hoek van de wereld te verkrijgen is. Het roept dat ultieme vrijdagmiddag gevoel op.

Natuurlijk, na 154 jaar bouwen aan een succesvol merk en een marketing budget van miljarden euro’s roept een koude Heineken dat ultieme gevoel op. Maar wat als de familie Heineken een bank begon? Wat roept die naam op zonder alle jaren van visuele branding? In ieder geval niet dat weekend- of feestgevoel. Het zou ook best de naam van een bank kunnen zijn: Heineken Bank. Zorg er dus voor dat je naam beeldvormend is vanaf het begin af aan.

Voorbeelden van beeldvormende namen

  • Range Rover (SUV’s)
  • Jaguar (luxury auto’s)
  • Popcorn time (online streaming dienst)
  • The North Face (outdoor kledingmerk)
  • Puma (sport artikelen)

4. Uitbreidbaar

Voor de creatieve zzp’ers onder ons: baseer je naam rond een bepaald thema waarop je kunt voortborduren. Een thema waar je allerlei dingen omheen kan bedenken. Namen waarop je kunt voortborduren bieden eindeloze mogelijkheden, die veel verder gaan dan alleen de naam.

Een sterk thema kan uitgebreid worden in gigantisch veel elementen van een merk, denk daarbij aan:

  • Slogan
  • Email handtekeningen
  • Namen van vergaderruimte
  • Blog naam
  • Functienamen
  • Kortingscodes
  • Nieuwsbrieven
  • Dit is nog maar het begin, de mogelijkheden zijn eindeloos

Coolblue is hier een mooi voorbeeld van. Uit de bedrijfsnaam is het niet op te maken, maar Coolblue heeft haar slogan als thema genomen: ‘Alles voor een glimlach’. Het zegt niets over wie ze zijn en wat ze doen. Maar wél waarin ze zich onderscheiden: ze doen alles om je aan het lachen te maken. En dat lukt ze aardig, hun webshops zitten vol tekst die je constant een glimlach bezorgen.

bedrijfsnaam verzinnen

Niet alleen op de website vind je sterke copy, ook op de doos van het pakketje is Coolblue creatief met het thema.

creatief

Met een uitknipbaar kaartje op doos waarmee je jouw buren kunt bedanken voor het aannemen van het pakketje.

bedrijfsnaam voorbeeld

Pieter Zwart, ‘Eindbaas’ van Coolblue is ook creatief met de functietitels geweest. Je vind geschikte vacatures in de ‘droombaangenerator’ (vacature lijst). Een korte blik levert namen op zoals pakketjesknuffelaars, inpakhelden en verloningskoning.

Het juiste thema creëert een samenhang tussen verschillende aspecten van je bedrijf. Een bedrijf dat haar producten succesvol in een thema heeft gegoten is Apple met de iPhone, iPad, iMac en iTouch. Zelfs iCloud wordt direct geassocieerd met Apple, ondanks dat het woord cloud tegenwoordig veelvuldig gebruikt wordt.

blijtelling

De autofabrikant Ford heeft ook een creatieve insteek met haar modellen. Ze beginnen namelijk allemaal met dezelfde letter: Ford F…:

  • Fairline
  • Fairmont
  • Falcon
  • Fiesta
  • Festiva
  • Futura
  • Focus
  • Fusion

Het werkt gewoon. Het klinkt lekker. Dit kun jij ook doen als jouw bedrijfsnaam uit twee woorden ontstaan. Caroline’s Cupcakes klinkt (en staat) net wat leuker dan Marieke’s Cupcakes.

Geniale thema’s betekenen big money
Heb je een goede naam en een geniaal thema waar klanten van houden, dan willen ze dat delen met de wereld. Mensen zijn bereid om geld neer te tellen voor merchandise omdat ze van je naam houden en dat willen laten zien. In de plaats van beroemdheden betalen om jou kleding of merchandise te dragen, gaat de marketing vanzelf en je verdient er zelfs ook nog aan.

Een voorbeeld is het Amerikaanse frozen yoghurt bedrijf ‘Spoon me’. Ze verkopen tientallen razend populaire marchandise items waaronder t-shirts met de slogan ‘Shut up and Spoon Me’ en ‘If you love me, Spoon Me’. Of stickers voor op je achterbumper met ‘If you’re driving this close, you might as well Spoon Me’.

Als zzp’er zal jouw branding natuurlijk niet zo hard lopen als bijvoorbeeld Spoon Me, maar het is een mooi voorbeeld om aan te geven dat klanten ontzettend veel loyaliteit tonen als jij een creatief thema kan bedenken.

5. Emotie = goed

Hoe vaak heb je een fles wijn gekocht, simpelweg omdat de naam je aanstaat? Als je wijn koopt op basis van het label (zoals de meeste mensen) dan springen er een paar creatieve namen uit zoals Slurp. Een wijn die in een korte tijd ontzettend succesvol is geworden, met name onder de jonge generatie. Niet gek, want een aparte naam geeft een glimlach op ons gezicht. Het raakt onze emotie en dat beïnvloed onze beslissing.

Onegveer 50% van de mensen baseert hun aankoop op de emotie die zij hebben bij een product, dienst of merk. De emotie die jouw bedrijfsnaam opwekt is cruciaal voor een potentiële klant. De eerste kennismaking met een bedrijfsnaam bepaalt al of een potentiële klant geïnteresseerd is in jouw naam of niet.

Ergens emotie in leggen doe je niet bij een bedrijfsnaam kiezen, maar ook in de diensten of producten die je verkoopt. Kijk bijvoorbeeld eens op de menukaart van een restaurant. Het staat vol met termen zoals huisgemaakt, verse, lokaal geoogst, Oma’s …(frieten), chef’s special, enz. Zonder al deze extra termen zou de menukaart exact dezelfde informatie overbrengen, alleen zonder emotie. 

De don’ts bij een bedrijfsnaam kiezen

  1. Een verkeerde spelling
    Een ‘leuke’ draai aan een naam geven door de letters te veranderen, don’t.
  2. Ben geen copycat
    Teveel ‘inspiratie’ opdoen bij je concurrentie is funest
  3. Moeilijk uitspreekbare naam
    Je kunt de spelling wel op orde hebben, maar aan een moeilijk uitspreekbare naam heb je nog niets
  4. Geen rekening houden met internationalisering
    Ooit gedacht dat je naam een vreemde betekenis kan hebben in een andere taal?
  5. Tijdsgebonden (en te beperkt)
    Want de tijd vliegt.
  6. De vloek van kennis
    Je moet er vanuit gaan dat je klant niet zo snugger is

1. Een verkeerde spelling

Quooker met de Q! Qurrent met de Q! Je kent ze wel, de radioreclames waarbij er op het einde wordt gezegd hoe je de naam moet schrijven. Naast het feit dat je kostbare zendtijd verliest, maak je het alleen nog maar ingewikkelder voor de luisteraar.

Waarschijnlijk ben je niet van plan om radioreclames te gaan inkopen, maar je bedrijfsnaam noem je ook vaak in gesprekken. Als een gesprekspartner je naderhand op Google wil opzoeken maar jouw naam verkeerd spelt, dan loop je die potentiële klant al mis. Daar gaat je vindbaarheid.

Je ziet vaak dat juist hippe startups namen kiezen met een ‘bijzondere’ spelling. Aan het einde een klinker weghalen (Tumblr), een letter in een cijfer veranderen (Count3r), of een k in een q veranderen (bunq).

Ze willen zo opvallen in de zee van concurrentie. Een hartstikke leuk idee, maar verschrikkelijk onpraktisch.

Naast het feit dat het onpraktisch is, kan zo’n ‘leuke’ spelling extra verwarring veroorzaken. Bij bunq was die verwarring zo groot dat ze hun logo hebben moeten aapassen in 2017. Veel mensen lazen namelijk ‘buna’ in plaats van ‘bunq’.

bunq logo wijziging

2. Ben geen copycat

Helaas heb ik vaak genoeg gehoord dat een zzp’er na een aantal maanden een brief in de bus ontvangt van een advocaat met het verzoek om de bedrijfsnaam te wijzigen. De naam komt te veel overeen met een concurrerend bedrijf die de naam al eerder heeft vastgelegd.

Ga daarom na wat er al bestaat aan geregistreerde bedrijfsnamen. Dit kun je checken in het Handelsnamenregister van de Kamer van Koophandel. Namen die al geregistreerd zijn mag je niet meer gebruiken.

Een naam moet uniek zijn en mag ook niet te veel lijken op al geregistreerde bedrijfsnamen. En bepaalde tekens zoals (), ! en # invoegen in je bedrijfsnaam zijn niet toegestaan. Alleen de tekens &, +, – en @ mag je van de Kamer van Koophandel toevoegen aan je bedrijfsnaam. Jouw bedrijfsnaam moet dus uniek zijn en blijven hangen.

Het is jouw verantwoordelijkheid om te beoordelen of de bedrijfsnaam uniek is. De KvK voert een hele summiere check uit: zij controleren alleen op een exacte match. Zodra je een streepje of een andere letter (bijvoorbeeld c in plaats van de k) gebruikt, betekent dat niet dat je een unieke naam hebt. Daar kun je later alsnog problemen mee krijgen, terwijl de KvK daar niets van zegt.

3. Moeilijk uitspreekbare namen

Misschien heb je het idee dat je in een buitenlandse taal heel mooi kan verwoorden waar jouw bedrijf voor staat en daarom een Engelse of anderstalige bedrijfsnaam kiest. Dit kan ook prima het geval zijn natuurlijk, maar hou hierbij altijd rekening met het feit dat de naam van je bedrijf goed en makkelijk uit te spreken moet zijn.

Uit onderzoek van Venture Capitalist blijkt zelfs dat startups met makkelijk uitspreekbare namen meer investeerders trekken. De reden daarachter is dat heldere en makkelijke uitspreekbare namen vertrouwd overkomen. Moeilijke namen roepen een gevoel van onbekendheid op en creëren afstand tot een merk.

Als mensen er niet zeker van zijn hoe de naam uitgesproken moet worden, dan zal dit hen er ook van weerhouden om dit daadwerkelijk te doen. En daar gaat je mond-tot-mond reclame dan geheid de mist in.

Om wat voorbeelden te geven:

  • Oetker. Niet Dokter Oet.kermaar Dokter Ut.ker. Op z’n Duits
  • Adobe (software). Spreekt uit als do.bie. Niet als Ah.do.buh
  • Primark. prie.mark, prime.ark, prai.mark? Zelfs bij medewerkers ontstond er onduidelijkheid over, totdat primark in 2017 zelf uitsluitsel gaf over de naam. Spreekt uit als prai.mark
  • Levi’s (kledingmerk). Veel mensen vernederlandsen het merk door Lee.vies te zeggen. Maar de juiste uitspraak is gewoon op z’n Amerikaans: Lie.vais
slechte bedrijfsnamen

Niet jouw fout dus dat je al deze namen al jaren verkeerd uitspreekt, maar een slechte keuze van de merknaam.

4. Geen rekening houden met internationalisering

Om verder door te gaan op het derde punt Slecht uitspreekbare namen zien we vaak dat merken bij expansie naar het buitenland de mist in gaan. Dr. Oetker is van oorsprong een Duits familiebedrijf, daarom hoor je op de reclames dus ‘van Dokter Utker’. Levi’s is een Amerikaans bedrijf en daarom wordt het dus ook op z’n Engels uitgesproken.

Misschien heb je altijd al grote ambities gehad. Of niet. Maar je ambities kunnen in een later stadium veranderen of je bedrijf kan toch groter groeien dan aanvankelijk je bedoeling was. In dat geval is een internationaal goed uitspreekbare naam best handig.

Maar, zelfs als dit echt niet aan de orde is, dan is nadenken over hoe je bedrijfsnaam internationaal klinkt belangrijk. Het kan zijn dat de door jouw gekozen bedrijfsnaam in een andere taal een hele negatieve of lachwekkende lading krijgt. Vooraf hier even bij stilstaan kan je later een onbedoeld negatief imago besparen.

Voorbeeld
BudgetGift is een bedrijf dat betaalbare relatiegeschenken verzorgt. Gift betekent in het Duits echter vergif. Expansie naar Duitsland zit er met deze naam dus al niet in.

5. Tijdsgebonden (en te beperkend)

Je bedrijfsnaam moet eigenlijk voor eeuwig zijn. Let er dus op dat je niet de fout maakt om trends of tijdelijk taalgebruik in je bedrijfsnaam op te nemen. Voor nu en de eerstkomende jaren kan dat heel lucratief lijken en misschien ook zijn, maar over tien jaar zal het juist tegen je gaan werken als je een tegen die tijd ‘ouderwetse’ bedrijfsnaam hebt gekozen.

Hierbij is het ook goed om te bedenken dat het opnemen van je huidige woonplaats in je bedrijfsnaam niet tijdloos is. Zeker wanneer je bedrijf zal groeien of wanneer je om andere redenen naar een andere locatie zult moeten verhuizen, dan heb je niets aan een plaatsnaam in je bedrijfsnaam.

Niet alleen tijd en plaats zijn beperkend bij een bedrijfsnaam bedenken. Wat ook veel voorkomt is dat een ondernemer begint met de verkoop van een specifiek product en exact die productnaam verwerkt in de bedrijfsnaam. Neem bijvoorbeeld dekbed-discounter.nl. Ooit begonnen met dekbedden, want daar bleken grote marges op te zitten. Vervolgens heeft oprichter Niels Verwij het assortiment uitgebreid met textiel, maar tegenwoordig kan je er zelfs BBQ’s, keukengerei, stoelen en tafels kopen. Je kunt je voorstellen dat de naam dekbed-discounter.nl de verkoop van BBQ’s niet echt bevordert.

6. De vloek van kennis

M202, Eukanuba, Mzinga, SPQR. Het zegt je waarschijnlijk niets. Het zijn namen van een iPhone oplaadstation (M202), dierenvoeding (Eukanuba), Mzinga (social software) en een restaurant (SPQR).

Hoewel de namen nietsbetekenend lijken, heeft iedere naam toch een betekenis.

SPQR is bijvoorbeeld de afkorting van het Latijnse Senatus Populusque Romanus, “De Senaat en het Volk van Rome”. De eigenaren hebben deze benaming gebruikt voor hun populaire italiaanse restaurant in New York. Leuk bedacht, maar ik was nooit op de beteknis gekomen.

Voor sommige namen moet je vergaande kennis hebben over een specifiek onderwerp om de naam te begrijpen. En de realiteit is dat 99% van je klanten de naam niet zal begrijpen.

Hetzelfde geldt met vakjargon. Je kunt er soms leuke woordspelingen mee maken, er creatief mee zijn en je kennis van het vak laten zien door gebruik te maken van dergelijke termen. Maar als het gros de naam niet begrijpt, dan ken je de vloek van kennis nog niet.

Tip: merknamenspecialist Hans Prummel (De Naamafdeling) heeft samen met merk- en mediadeskundige Richard Otto (Tens Media) de 500 leukste, slimste, merkwaardigste en meest opvallende merknamen en bedrijfsnamen in het boek ‘Namespotting’ gebundeld.

bel me teen

Houd het simpel

Naast de do’s en don’ts heb ik één vuistregel die niet mag missen: houd het simpel. Hoe simpeler, hoe beter geldt in het geval van een bedrijfsnaam.

Wanneer je een onnodig lange en ingewikkelde bedrijfsnaam gaat gebruiken, zullen mensen moeite hebben om de naam te kunnen onthouden. Zeker in het geval van het op willen zoeken van je bedrijf op internet is een simpele en makkelijk te onthouden en te begrijpen naam in je voordeel. Hoe makkelijker de naam is, hoe beter hij blijft hangen.

De zogenaamde ‘stickiness’ van je bedrijfsnaam is belangrijk.

Slogan kan duidelijkheid bieden

Juist omdat het zo moeilijk kan zijn om je doelstelling en werkzaamheden in één ultieme bedrijfsnaam uit te drukken kan het je misschien helpen om een pakkende slogan aan je bedrijfsnaam toe te voegen. Wie kent de uitspraken niet als: ‘Wie is er niet groot mee geworden?’ of ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan.’ Een goede slogan is niet alleen voor grote merken weggelegd, ook als zzp’er kun je er prima gebruik van maken om je bedrijfsactiviteiten en bedrijfsnaam kracht bij te zetten. Je zet er niet alleen kracht mee bij, maar met een pakkende slogan gaat je stickiness level door het dak.

Is jouw bedrijfsnaam beschikbaar?

Je denkt de perfecte bedrijfsnaam gevonden te hebben, maar bij een zoekopdracht in het handelsregister blijkt de naam al te bestaan… En de domeinnaam is ook al bezet.

Check goed of de bedrijfsnaam die jij op het oog hebt beschikbaar is bij de KvK, in het BBIE merkregister, als domeinnaam en op social media channels.

Merkregister

Wanneer je als zzp’er van plan bent om een uniek product of gedachtegoed op de markt te brengen, dan wil je met je bedrijfsnaam wellicht meteen een merknaam uitdrukken. Of misschien heb je simpelweg zo’n goede bedrijfsnaam bedacht, dat je de naam wil beschermen. In dit geval is registratie van je merk belangrijk. Net als het vooraf checken of het merk niet al geregistreerd is. Er bestaat een zogenaamd Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendommen (website: Benelux Office for Intellectual Property). Dit Bureau registreert rechten op intellectuele creaties.

Kort samengevat zijn dit alle zaken die uniek en zelfverzonnen zijn. Denk hierbij aan merken (merkenrecht), ontwerpen en concepten (octrooirecht). Maar ook boeken, muziek, teksten en software (auteursrecht). Door hier je merk te registreren heb je al een goede stap in de richting van een sterke bedrijfsnaam gezet.

Domeinnamen

Nog een puntje van aandacht dat niet direct bij het bedenken van je bedrijfsnaam hoort – maar wat je niet mag vergeten – is het registreren van je domeinnaam.

Hierbij is het van belang dat je ook rekening houdt met de diverse mogelijkheden die er zijn. Denk er daarom aan om niet alleen de .nl extensie te checken en registreren, maar neem meteen de .org, .net, .com en .info versies mee als het kan. Vooraf nagaan of de domeinnamen nog vrij zijn is een wijze zet in het proces van een bedrijfsnaam bedenken.

Waarschijnlijk ga je niet alle extensies zelf gebruiken, maar je voorkomt er een hoop verwarring mee. Stel je voor dat je alleen de .nl domeinnaam registreert, en vervolgens gaat een ander bedrijf aan de haal met de .com extensie. Dat kan behoorlijk wat verwarring opleveren als mensen googlen op jouw bedrijfnaam.

Wave is hier een goed voorbeeld van. Wave is een Canadees bedrijf dat tools aanbied aan kleine bedrijven zoals een facturatie- en boekhoudprogramma. Ze groeien hard, sinds hun start in 2010 hebben ze meer dan € 55 miljoen aan investeringen opgehaald.

Het probleem ligt bij de domeinnaam: ze zijn te vinden op WaveApps.com. De domeinnaam die ze op het oog hadden – wave.com – was namelijk al in gebruik door een bedrijf dat je kostenloos betalingen laat verzenden naar Afrika. Inmiddels zijn ze goed vindbaar in Google, maar ze hebben miljoenen gestoken in hun marketing en online vindbaarheid om dit op orde te krijgen.

Als je ook meteen een website wil maken, raad ik aan om te kiezen voor Siteground. Een van de beste WordPress hosting providers die door WordPress zelf wordt aangeraden. In het registratieproces kun je gelijk je domeinnaam registreren. Met dit linkje krijg je een mooie korting.

Vergeet naast jouw bedrijfsnaam ook je eigen naam niet te registreren. Check of jouw naam nog vrij is:

Check je naam via bovenstaande tool, je krijgt dan ook de mogelijkheid om een profielpagina op je domeinnaam aan te maken. Tegen een kleine vergoeding. Met een profielpagina op jouw domeinnaam zorg je ervoor dat je op nummer 1 in Google wordt gevonden als klanten op jouw naam Googlen. Je hebt de profielpagina zelf in de hand. Daardoor heb je jouw online indruk 100% zelf in de hand.

Social media channels

Wil je actief aan de slag met social media marketing? Check dan ook even of alle social media channels die je wil gebruiken ook vrij zijn.

Vraag feedback aan anderen

Omdat je zelf al een beeld van je op te richten onderneming in je hoofd hebt kan het lastig zijn om nog ‘out of the box’ te denken. Blijf je dan bewust van je doelgroep en van de mensen waar je op wilt richten. Voor wie ga je werken en waarom? Wat is het unieke dat jij hen te bieden hebt en hoe kun die uniciteit weergeven in je bedrijfsnaam? Omdat het soms lastig kan zijn een objectief beeld te houden doe je er goed aan om anderen te vragen om met je mee te denken over je bedrijfsnaam. Vraag ze om input en sta er voor open dat anderen soms een beter idee kunnen hebben dan jijzelf.

Nu is het jouw beurt

Welke naam heb jij in gedachte? Ik denk graag met je mee. Laat hieronder een reactie achter zodat ik en andere lezers jou een stap in de goede richting kunnen helpen met jouw bedrijfsnaam!

28 Reacties

  1. Marco van der Grond Reageer

    Binnenkort word ik zzp’er.
    Een naam bedenken is inderdaad best ingewikkeld!
    Ik denk aan:
    M. van der Grond Timmerwerken
    Is dat een goed idee of kan het beter?

    Met vriendelijke groet
    Marco van der Grond

    • Leuk dat je gaat starten!

      je kunt twee kanten op.
      1) Je eigen naam gebruiken (zoals je nu van plan bent met M. van der grond timmerwerken) of;
      2) een aparte bedrijfsnaam gebruiken

      Ik ga je even een voorzetje geven voor keuze 1:
      Om maar een gooi te doen.. Hamerheld. Daar kan je nog meervoud van maken als je uitbreid (hamerhelden).

      Magoti timmerwerken. Komt van Marco van der Grond Timeerwerken.

      Of denk in de richting van de producten waarmee je werkt. Hout&Zo. Of Houtheld.

      Afhankelijk van wat je doelgroep wordt.. kan je ook aan de haal met een Engelse woordspeling als je doelgroep goed engels spreekt: Nailed it. Mocht je niet weten wat dat betekent: Nailed it meaning: Accomplishing or completing some with the utmost amount of competence, style, talent etc. En een nail is engels voor spijker, heh 🙂

      Ik snap je neigt naar je eigen naam gebruiken. Lekker straightforward, mensen weten direct waar het om gaat (namelijk timmerwerken) en het komt persoonlijk over, dat kan belangrijk zijn als zzp’er.

      Op zich een prima optie, maar ik wil je stimuleren om creatief te denken! Want met M. van der Grond Timmerwerken heb je één groot nadeel.. hoe onderscheid jij je van J. Jansen Timmerwerken, of P. Pietersen Timmerwerken..?

  2. Ook ik ga binnenkort beginnen als ZZP’er en vind het heel moeilijk om een unieke en sprekende naam te bedenken!

    Ik ga vooral beginnen met het helpen van een andere zzp’er die een social media marketing bedrijf heeft. Ik ga daar voornamelijk wat uitvoerende taken op me nemen. Dit wil ik ook als zzp’er gaan doen, andere bedrijven helpen waar ik kan! Maar om hier een unieke naam bij te bedenken vind ik heel moeilijk!
    Misschien wil ik later ook nog wel mijn eigen lunchroom beginnen. Daar zat ik te denken aan de naam JAM, mijn volledige naam is namelijk J.A. Meijboom.

    • Hee Anne,

      Je social media werkzaamheden een een (evt toekomstige) lunchroom zijn twee hele verschillende dingen. Die breng je allebei onder in een aparte onderneming. Dus kies je twee verschillende namen. Het is namelijk verwarrend om een bedrijf in te huren voor je social media werkzaamheden dat ook een lunchroom opereert.

      JAM is natuurlijk een perfecte naam voor een lunchroom! Als je ook iets in de richting van JAM zoekt voor je social media werkzaamheden, wat dacht je dan van Social JAM? Of als je het wat persoonlijker wil houden, Social Anne. Maak er een mix van: Socianne. Maak een combinatie van 2 woorden:

      • Something Social
      • Social Plus
      • Hello Social
      • Social Up

      Ik neig al sneller naar engelse namen, omdat het woord ‘social’ van social media ook Engels is. Maar je kunt natuurlijk ook combinaties maken met Nederlandse woorden.

      Wat inspiratie op kunnen doen? Hoop dat ik je op weg heb kunnen helpen en ben heel benieuwd welke naam het uiteindelijk wordt!

  3. Hallo Job,

    Wat een leuk en interessant artikel!

    Heb je tips voor een bedrijfsnaam die algemeen is? Ik word binnenkort ZZP’er en ik begin met commerciële dingen zoals deur-aan-deur verkoop, maar ik zou dit bedrijf later misschien nog willen uitbreiden.

    Alvast bedankt! 🙂

    • Hi Lies, een bedrijfsnaam bedenken als je jouw onderneming later nog uitbreid (met andere activiteiten?) wordt lastig! Tenzij je een heel algemene naam kiest, maar daar kun je wel minder creatief mee zijn. En die moet je later dan weer om zien te vormen tot iets moois. Kortom, best beperkend. Krijg eerst je activiteiten goed helder en ga daarmee brainstormen!

  4. Ik ga als zzp’er in de zorg werken. De doelgroep zal voor nu nog breed zijn.
    Mijn naam is Inge Faas. Hoe kan ik mij het beste onderscheiden?
    Mijn uitgangspunt is; werken vanuit rust/kalmte, de persoon benaderen vanuit mogelijkheden. Samen het comfortabele vinden in een oncomfortabele situatie. Zien wat ze wel nog hebben, wie ze zijn en wat ze kunnen.
    Daarnaast vind ik zelfreflectie belangrijk om nog betere zorg te kunnen geven.

    • Hee Inge, leuk om te horen.

      Je hebt al mooie punten waarmee jij je onderscheid. Kalmte, denken in mogelijkheden en het comfortabele vinden in een oncomfortabele situatie.

      Om op dat laatste in te haken: Zorgen zonder zorgen

      Lijkt me een passende naam!

      Of.. je refereert naar het laten zien wat ze nog wel hebben, wie ze zijn en wat ze kunnen. M.a.w. Je laat mensen weten en voelen dat ze leven. Wat dacht je van

      Alive
      Leef!

      Nadeel is wel dat je niet direct denkt aan de zorgbranche bij die namen. Om het wat toe te spitsen op zorg: Leef! Zorg.

      Mix ‘n match positief + Inge = Positivinge

      Wat inspiratie kunnen opdoen? Misschien zijn er naast de woorden/waarden die ik gebruikte nog andere belangrijke waarden. Schrijf ze op een leeg vel papier. Letterlijk. En ga aan de slag om de te combineren, te mixen, om van twee woorden één woord te maken. Denk ook eens aan Engelse woorden. Succes!

      En Inge, ik ben benieuwd wat de uiteindelijke keuze wordt!

  5. Qassim al Assadi Reageer

    Ik ga ook binnenkort beginnen als ZZP’er als bemiddelaar (globale handel) en ik heb echt moeite om een internationale bedrijfsnaam te kiezen.
    Het betrouwbaar is belangrijkste aspect op mijn misse.
    Hoe kan ik mijn voor of/en achternaam hiervoor gebruiken?

    • Hee Qassim,

      Betrouwbaarheid in welke zin? Betrouwbaar advies? Veiligheid van transport? Garantie van aankomst op locatie B? Betrouwbaarheid in financiële afhandeling?

      Je kunt betrouwbaarheid in een een specifiekere hoek zoeken, zo krijg je meer woorden die je voor je bedrijfsnaam kunt gebruiken.

      Met een betrouwbare naam zou ik kiezen voor een traditionelere aanpak. Geen woordspelingen of hippe/nieuwe/jonge woorden.

      Qassim Trade Consulting

      Trust in Trade

      Silverline Global Trade
      Silverline Trade Consulting

      QA Trade (je initialen)

      Meer mogelijkheden: vervang het woord Consulting met Advisory

      Zoals je merkt worden de namen wat saai, log, ze vallen misschien sneller weg in de massa. En komen misschien meer over als een grote corporatie. Als je absoluut betrouwbaarheid in je bedrijfsnaam wil uitstralen, ben je uiteraard wat beperkter. Maar denk ook eens aan wat vooruitstrevendere namen. Betrouwbaarheid kan je op een hele hoop manieren overbrengen, bijvoorbeeld in je tagline. Dat hoeft niet per se in je bedrijfsnaam.

      Om een voorzetje te doen:

      Future Trade

      Surefire.
      Surefire Consulting
      Surefire Trade Consulting
      Speels woord voor vertrouwen/betrouwbaar. Surefire = trefzeker, onfeilbaar. Dit is de winnaar onder mijn suggesties 🙂

      Ooit eraan gedacht om je naam vast te leggen in het merken register? Dan kan je een R icoontje (®) voeren, (Registered Trademark). Misschien wat overkill voor een zzp’er, maar vertrouwen win je er zeker mee. En is prima mogelijk als je premium consulting aanbied tegen hoge prijzen.

      Think®
      Tagline: Reliable Trade Consulting

      Surefire Consulting®

  6. Arjan Van Hemert Reageer

    Hoi job,

    Ik ga over een paar weken beginnen als zzp er binnen de boot resturatie, schade herstel en onderhoud. nu vind ik het moeilijk een passende en pakkende naam te vinden. kun je me een beetje op weg helpen.
    Had zelf een paar bedacht maar weet niet of deze te fout zijn.
    Van Hemert, yacht restauratie, onderhoud en schade herstel.
    Van Hemert Scheeps visagist.
    ikheblakaanjou.nl

    Alvast bedankt.
    groetjes Arjan van Hemert.

    • Ikheblakaanjou.nl, je hebt me laten lachen daar 🙂 Super creatief! Het enige (grote) nadeel is dat lak hebben aan iets of iemand vrij negatief is. En ik neem aan dat je geen negatieve gedachten wil opwekken met je bedrijfsnaam.

      Afhankelijk van je doelgroep kan Van Hemert Scheeps visagist een super naam zijn. Past goed bij kleinere boten die door particulieren of kleine bedrijfjes gebruikt worden. Voor grotere schepen die in de industrie of transportsector gebruikt worden of dure yachten is deze naam waarschijnlijk wat te speels. Kijk dus goed naar je doelgroep.

      Een andere luchtige naam die wel professioneel overkomt: Seaside bootreparatie

      Werk je met specifieke boten, specifieke materialen, iets specifieks? Snelle boten? Grote boten? Pleziervaart? Als je alleen met yachts werkt kun je super veel kanten op met een premium/luxueuze naam. Werk je met houten boten: Woodworks bootreparatie. Je kunt een hoop kanten op als je jouw doelgroep en unique selling points bij je naam betrekt!

  7. Dag Job,
    Bedankt voor alle informatie. Ook je tips in de reacties maken me enthousiast. Hopelijk kan je voor mij ook meedenken.
    Ik wil binnenkort een eenmanszaak oprichten waardoor ouders van kinderen/jongeren met een verstandelijke beperking mij kunnen inhuren voor individuele begeleiding vanuit het pgb. Later wil ik eventueel begeleiding groep geven voor kinderen/jongeren, zodat ik met een groepje jongeren activiteiten kan ondernemen. Daarom wil ik een korte, bondige, ‘stoere’ naam, niet te kinderachtig, want dat willen stoere jongeren natuurlijk niet.
    Mijn naam is Laura S chats.

    Alvast bedankt!

    • Hoi Laura,

      Een stoere naam, maar je gaat naast jongens ook meiden begeleiden neem ik aan? Dan moeten we een mooie middenweg vinden die stoer genoeg is, maar niet te stoer waardoor het niet meer bij meiden past. En wat is je doelgroep? 12- of 12+? Maakt ook weer een groot verschil. Een stoere maar toch enigszins neutrale naam die meteen in me op kwam:

      Heldhaftig
      Bij ons is iedereen een held

      Als je tegen het feit aanloopt dat de naam niet beschrijvend genoeg is kun je de tagline ook veranderen naar persoonlijk begeleiding voor jongeren met een verstandelijke beperking.

      Ik ben op deze naam gekomen door te zoeken naar synoniemen van stoer. Andere synoniemen waarop je kunt voortborduren zijn flink, robuust, dapper, moedig. Wat zijn dingen die robuust zijn? Bekende (film)figuren die dapper zijn? Op die manier kun je misschien een mooi bruggetje maken.

      • Hoi Job,

        Misschien leuk om nog even het eindresultaat te horen. Na verschillende brainstormsessies is het uiteindelijk Bikkel Begeleiding geworden. Ik heb voortgeborduurd op stoere woorden als held en kanjer. Uiteindelijk kwam daar Bikkel uit. Dank voor je tips! Groeten Laura

  8. Moniek van der Laan Reageer

    Hi Job,

    Leuke website heb je, en creatieve namen so far, dus ik doe ook een poging. Ik ga binnenkort beginnen als baby/kinderslaapcoach en ik wil in NL en DE aan het werk, en de methode zelf is Amerikaans. Ik denk dus zelf aan een Engelstalige naam, maar vind het best lastig om iets te verzinnen dat enigszins creatief, maar ook duidelijk is. Ik wil graag een heldere naam, maar neig dan al snel naar iets vrij zakelijks als sleepconsultant of iets dergelijks, ik zou iets creatiever ook leuk vinden. Heel benieuwd of jij ideeën hebt..

    Alvast bedankt voor je hulp! 🙂
    Groetjes Moniek

    • Hoi Moniek,

      Slaap kindje slaap
      Baby en kinder slaapconsultant

      Speels en toch duidelijk. Super naam lijkt me!

      Als je de Duitse markt op wil wordt die naam misschien wat lastiger..

      Dus een Engelse poging:
      Sweet Dreams
      Baby and child Sleepconsultant

      Je tagline kun je natuurlijk iets bijschaven, ik doe maar een goei.

      Wil je de bedrijfsnaam nog veelzeggender hebben, zonder een tagline nodig te hebben kun je sleepconsultant ook aan de bedrijfsnaam plakken. Dan krijg je Sweet Dreams Sleepconsulting. Of Good Night Sleepconsulting.

      Dat haalt naar mijn mening wel het speelse van de naam af, dus ik zou voor Sweet Dreams gaan!

      Weet niet wat je doelgroep is, maar als je op upperclass en rijke gezinnen richt, klinkt Frans altijd fancy: Beaux Rêves.

      Leuke business overigens, nog nooit eerder van zoiets gehoord. Zal er waarschijnlijk aan liggen dat ik geen kinderen heb haha. Succes met je onderneming Moniek!

  9. Wow Job! Wat ben jij creatief met bedrijfsnamen… Mag ik ook je brein even picken? Als ZZP-er wil ik mijn kennis en vaardigheden als docent en kynologisch instructeur gaan combineren:
    Ik ga mij richten op de samenwerking tussen hond en mens. Dat doe ik met jachthonden die ook daadwerkelijk in de jacht meelopen, met jongeren die hun eigen hulphond op willen leiden (autisme/ptss etcetera) en met jongeren die vastlopen in het reguliere onderwijs door het aanboeden van een coachingstraject.

    Ik zou hondeneigenaren mee willen geven dat ze onderdeel zijn van een team, dat alleen functioneert als er sprake is van kennis van elkaars kwaliteiten en motivatie. Positief, neutraal, helder en enthousiast zijn woorden die in mijn missiestatement voorkomen.
    Ik merk dat veel “hondennamen” al vergeven zijn. Ik heb al wat namen bedacht, maar de ene die bij mij blijft hangen, is volgens mij te moeilijk voor het grotere publiek; het is engels en met kyno… ligt niet bij iedereen voor in de mond denk ik… Ik twijfel tussen Engels en Nederlands…
    Wat komt er bij jou opborrelen?

    • Wat een gaaf concept Saskia!

      Ik volg je alleen nog niet helemaal. Help me even met wat je precies wil bereiken met je werkzaamheden. Zoals ik het nu begrijp wil je kinderen/jongeren met een rugzakje gaan coachen, zodat ze mee kunnen draaien in het reguliere onderwijs/de maatschappij. Je wilt gaan coaching door de kinderen in contact te brengen met jachthonden. Sommigen leiden hun eigen hulphond op. Maar een deel van je doelgroep heeft geen hulphond nodig, die coach je wel met behulp van honden.

      De honden zijn niet van jou, maar van normale hondeneigenaren?

      • Bedankt voor je fijne reactie Job!

        Je vraag doet me beseffen dat ik meerdere doelgroepen wil bedienen…
        Doelgroep 1: coaching gericht op jongeren/jongvolwassenen. Zij kunnen mij inschakelen wanneer ze vastlopen in hun leven, al dan niet door een uitdaging als autisme of ptss. Denk aan het leren lezen van iemands lichaamstaal of jezelf sociaal vaardiger maken, of werken aan zelfvertrouwen, werken aan je eigen kracht; dit alles door met een hond te werken die jou laat zien wat het effect is van jouw gedrag. Met je eigen hond, of met 1 van mijn honden.

        Doelgroep 2 is gericht op jongeren met autisme of ptss. Zij dreigen vast te lopen in het reguliere onderwijs of hun reguliere baan. Zij hebben een eigen hond die ze in samenwerking met mij opleiden tot een gecertificeerde hulphond. Ik train hen om hun eigen hond op te leiden.

        Tot slot is er de jachttak: jachttraining: Ik help je om je eigen jachthond op te leiden tot een fijne, samenwerkende jachthond. Doelgroep: mensen die met hun hond deelnemen aan jachtwedstrijden of zelf echt in de praktijkjacht met hun eigen hond willen jagen. Dit zullen voornamelijk volwassenen zijn.

        Ik ben je dankbaar voor je vragen! Die verhelderen mijn plan en maken de lijnen wat duidelijker. wat denk jij ervan?

        • Doordat de derde doelgroep heel anders is dan de eerste twee, ben je wat beperkter. Maakt het iets lastiger, maar niet onmogelijk! Na even denken en zoeken zijn deze namen in me opgekomen:

          Dogfidence
          Get confident through dogs

          Mix dog + confidence = dogfidence
          Zelfverzekerd worden door honden voor de eerste en tweede doelgroep. Voor de derde doelgroep is zelfverzekerdheid benodigd voor adequate training.

          Misschien kan je daarop voortborduren. Welke eigenschappen hebben alle 3 de doelgroepen nodig? Zoals zelfverzekerdheid. Dan kun je daar een mooie naam van maken. Engels of Nederlands? Zoek ook eens op synoniemen.

          Wat in me opkomt.. geweldig waartoe honden eigenlijk in staat zijn. En wat jij met honden doet! Dus dacht ik aan:

          Miracle Dogs

          Andere:

          DogAbility

          Of om het lekker persoonlijk te houden.

          Sas.

          Lekker licht, luchtig, lekker makkelijk. En in je tagline specifieker maken wat je doet.

          • Wauw wat een ideen komen er bij jou voorbij zeg.
            Ik ben iets creatiefs aan het opstarten waarin ik vooral begin met kaarten en stationary, maar wat ik in de toekomst wel wil uitbreiden naar geboorte kadootjes etc.
            Allerlei soorten blijmakertjes zegmaar 🙂 (helaas bestaat deze naam al! Dus opzoek naar een creatieve naam. Kom momenteel niet echt verder dan creatief met…. Of iets met creatieve dromen ofzo.
            Kan jij me een zetje in de goede richting geven 😉

  10. Monique van Moergestel Reageer

    Heerlijk creatief ben je. Wanneer kom je met mij werken? Ik ben als ZZP’er begonnen in Marbella Spanje maar heb nog geen passende bedrijfsnaam gevonden. Mijn business is Social Media, photographie, videographie, websites,drones, Google 360° fotos en evenementen organiseren.
    Ik doe in samenwerking met specialisten in hun eigen vak zoals de fotograaf, de drone specialist etc. Maar alles word door mij geregeld en ik ben de commerciele kracht achter dit concept.

    Ben zeer benieuwd!!!

    • Gaaf, Marbella. En interessante business, ben zelf ook erg geïnteresseerd in fotografie, drones e.d.

      Je business is best breed: socia media, beeldmateriaal én evenementen. En hoe breder de business, hoe algemener de naam wordt.

      Ligt je focus op een bepaald gebied?

      En waar zet je video/fotografie voor in? Promotiefilmpjes voor villa’s, restaurants e.d. of juist bij evenementen? Voor een goede naam moeten we het hele plaatje kennen 🙂

  11. Monique van Moergestel Reageer

    We doen vooral beeldmateriaal voor bruiloften, real estate, openingen, evenementen en voor de social media. Ik heb een aantal vakmensen die met mij werken. Ieder zijn eigen specialiteit, zoals ik al eerder zei, in videografie, fotografie en drones.

  12. Ik sluit me aan in de rij.
    Het gaat om één bedrijf (ZZP) dat top keepersopleidingen gaar verzorgen, evenals personal training op fitness gebied en lifestyle coaching.
    Zelf denk ik aan ’n basis naam waarbij de diverse activiteiten als merknamen aan toegevoegd kunnen worden. Kernbegrippen zijn hoge kwaliteit, waarde toevoegend, individueel.

    Ik hoor graag je suggesties!
    Mvrgr,
    Peter

  13. Hoi Job,

    Ook ik ben al enige tijd voor mezelf bezig als ZZP’er. Mijn huidige bedrijfsnaam is Chris Varkevisser Personal Training, ooit bedacht omdat ik snel een naam moest hebben voor het inschrijven bij de KVK. Echter zijn mijn werkzaamheden niet alleen meer het geven van Personal Training, maar juist ook het begeleiden van mensen met het creëren van een betere, gezondere leefstijl. Dit doe ik doormiddel van het afnemen van bloedtesten, geven van voedingsadviezen en kracht training. Mijn doelgroep is niet het stereotype sportschool ganger die groot en gespierd wil worden, maar mensen met gezondheidsklachten waar ze niet vanaf komen. ik ben Orthomoleculair geschoold.

    Ik hoop dat je me kunt helpen met het verzinnen van een pakkende naam!

    Alvast bedankt!

    Chris Varkevisser

  14. Wat een leuk artikel.
    Danku om zoveel informatie mooi samengevat te hebben.

    Ik ben bezig met het opstarten van een online juwelenwinkel.
    Het gaat iets zijn met 14k goud en diamant.

    Ik ga wel goedkopere lijnen maken dan in een juweelwinkel omdat het online moeilijker is om dure stuks te verkopen.

    Mijn doelgroep is dus 18-30 jaar.
    Het gaat heel fashiongericht zijn.

    Ik heb moeite met een leuke naam te kiezen omdat ik hoop om ooit internationaal ook succes te hebben.

    Moest iemand een idee hebben dan hoor ik het graag.

    Alvast bedankt.
    Vic Rahamim

Reactie toevoegen

Navigeer