Bedrijfsnaam bedenken: de ultieme handleiding voor zzp’ers

Qurrent, Quooker, Tumblr, Selexyz, je kent vast wel een paar van deze namen. Maar waarom zo ingewikkeld? Je bedrijfsnaam bedenken of verzinnen is moeilijker dan gedacht, daar ben je misschien ook al achter gekomen.

Simpele namen zijn al bezet of domeinnamen zijn al geregistreerd, waardoor veel bedrijven uitwijken naar een apartere naam. Ze ruilen een letter om, bijvoorbeeld de Q in plaats van K, ze halen een klinker weg (tumblr). Of voegen -ly toe. Ze gebruiken een dubbele letter. Een cijfer in plaats van een letter, enzovoorts. Met als gevolg namen die niet uitspreekbaar zijn of onmogelijk te spellen.

De perfecte bedrijfsnaam bedenken

Hoe reageer je als je een naam ziet die je leuk vindt? Je krijgt een glimlach op je gezicht. We houden van namen die ons verassen, blij maken of ons slim laten voelen omdat we ze begrijpen.

Namen die ons laten lachen zijn aanstekelijk. We praten erover, tweeten het en houden zelfs wedstrijden over de meest absurde namen. We delen het met anderen, omdat we hun ook willen laten lachen.

Stel je voor, voordat mensen klant van je zijn houden ze al van je product of bedrijf, simpelweg omdat ze je naam te gek vinden.

Dat is de kracht van een goede bedrijfsnaam.

Do’s en Don’t bij een bedrijfsnaam verzinnen

Je wilt voor jezelf aan de slag en succes hebben. Bijna niets daarbij is zo belangrijk als een bedrijfsnaam bedenken. Een bedrijfsnaam kiezen doe je in feite slechts één keer, dus het moet wel in één keer de perfecte bedrijfsnaam zijn.

Je kunt uren besteden aan een bedrijfsnaam verzinnen. Hoe wil je jezelf profileren in de markt? Hoe wil je gezien worden? Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?

Uit ervaring weet ik hoe lastig het kan zijn om een goede bedrijfsnaam te bedenken. Ik heb veel gehad aan het boek ‘Hello my name is Awesome’ (Engels). De Do’s en Don’ts verderop in dit artikel zijn ook afkomstig uit het boek. Loop je vast met je bedrijfsnaam, dan is het boek zeker een aanrader. Het heeft mij veel ideeën gegeven voor bedrijfsnamen, maar ook richtlijnen wat een goede en wat een slechte bedrijfsnaam is.

De Do’s bij een bedrijfsnaam bedenken

  1. Het moet iets zeggen over je merk
    een beschijvende/suggestieve naam waarmee je een positieve gedachte oproept
  2. Kies een betekenisvolle naam
    De klant moet de naam lezen en denken: áh, ik snap ‘m.
  3. Mensen moeten er een beeld bij kunnen vormen
    Verbeelding helpt het brein bij het onthouden van een naam
  4. Makkelijk uit te breiden
    Baseer je rond een bepaald thema en de mogelijkheden zijn eindeloos
  5. Emotie = goed
    Want we kopen met onze emotie

De don’ts bij een bedrijfsnaam bedenken

  1. Incorrecte spelling gebruiken
    Een ‘leuke’ draai aan een naam geven door de letters te veranderen, don’t.
  2. Ben geen copycat
    Teveel ‘inspiratie’ opdoen bij je concurrentie
  3. Moeilijk uitspreekbare naam
    Je kunt de spelling wel op orde hebben, maar aan een moeilijk uitspreekbare naam heb je nog niets
  4. Geen rekening houden met internationalisering
    Ooit gedacht dat je naam een vreemde betekenis kan hebben in een andere taal?
  5. Tijdsgebonden (en te beperkt)
    Want de tijd vliegt.
  6. De vloek van kennis
    Je moet er vanuit gaan dat je klant niet zo snugger is

We beginnen met de do’s van een bedrijfsnaam bedenken:

1. Het moet iets zeggen over je merk

waarmee je een positieve gedachte oproept. Het liefst beschrijvend/suggestief

Ik verwacht niet van je dat je een naam verzint die alleszeggend is, maar de naam moet in ieder geval iets suggereren over je product of bedrijf.

Een suggestieve naam is pakkend en is daarom goed te onthouden. Je kan namelijk een link leggen tussen het soort product/dienst en de bedrijfsnaam.

Een perfect voorbeeld van een suggestieve naam is Groupon. Het bedrijf combineert twee woorden (group + on) tot één naam die een suggestie geeft wat het bedrijf doet, of in ieder geval in welke richting je moet denken. En tegelijkertijd is het niet te beschrijvend wat de naam creatief maakt.

Maar… wees origineel. ‘Schildersbedrijf Utrecht BV’ is veel té beschrijvend. Er wordt precies weggegeven wat het bedrijf doet, er zit niets spannends of creatiefs in de naam en het roept daarom ook geen positieve gedachte op.

bedrijfsnaam verzinnen

Hasan is ook creatief geweest 😉 Hasan jas’an is een creatieve naam die iets zegt over het merk en de soort werkzaamheden. Daarnaast geeft Hasan de naam een persoonlijke draai door er zijn naam in te verwerken. Een naam die een 10 scoort op ‘stickyness’.

BasicFit is een ander voorbeeld van een beschrijvende en herkenbare bedrijfsnaam. Een korte naam met drie lettergrepen, waaruit je kan opmaken wat voor soort bedrijf het is zonder dat expliciet in de naam te vermelden. Prima naam dus.

Andere goede suggestieve namen

  • Pinterest
  • Kickstarter (crowdfunding platform)
  • FitBit (activiteiten tracker)
  • Ninja (blender)

2. Kies een betekenisvolle naam

De naam moet een betekenis hebben. Een betekenis die jij én je klanten begrijpen. Ik de meeste gevallen als mensen jouw bedrijfsnaam zien, ben jij er niet bij om uit te leggen wat het betekent of wat de gedachte erachter is. Zorg ervoor dat mensen de betekenis achter jouw bedrijfsnaam zonder moeite kunnen begrijpen.

Vermijd daarom dus vakjargon en latijnse namen.

Je eigen naam gebruiken als bedrijfsnaam?

Je eigen naam is uniek en zegt iets over jezelf. Door je eigen naam te gebruiken laat je zien dat je expertise hebt in het vakgebied, anders zou je jouw naam waarschijnlijk niet durven te koppelen aan je werkzaamheden. Je eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken lijkt dus een prima optie.. toch?

Ja en nee.

Door gebruik te maken van je eigen naam laat je zien dat je passie voor je vak hebt en beschikt over expertise. Je maakt namelijk gebruik van je persoonlijke credibiliteit. Je eigen naam gebruiken is daarnaast ook vertrouwelijker, klanten houder ervan om te weten dat er echte mensen schuilgaan achter het bedrijf.

Maar wat zegt een persoonlijke naam over je merk? Hoewel je naam misschien een positieve gedachte  oproept bij vrienden en familie, is het zo dat potentiële klanten geen warm of koud gevoel krijgen bij jou naam. Ze kennen jou namelijk nog niet. En zoals bij de meeste namen,is er een grote kans dat je naam moeilijk te spellen is, moeilijk uit te spreken is of moeilijk om te onthouden is.

Veel mensen gebruiken hun eigen naam “omdat iedere zzp’er dat doet”. De meeste mensen weten niet beter of ontbreekt het aan creativiteit en kiezen toch gewoon voor hun eigen naam.

Twijfel jij nog? Hier lees je alle voor- en nadelen van je eigen naam gebruiken als zzp’er.

3. Mensen moeten er een beeld bij kunnen vormen

Je kent het vast wel van TV: iemands naam past perfect bij zijn of haar beroep. Hennie de Haan bijvoorbeeld, vertegenwoordiger van de Vakbond Pluimveehouders.

grappige bedrijfsnaam

Je vormt je bewust of onbewust direct een beeld bij de achternaam de Haan. De naam heeft namelijk een sterke associatie met iets, of betekent iets. In dit geval een haan.

Elke keer als ik nu nieuws voorbij zie komen over pluimveehouders moet ik denken aan Hennie de Haan. Dat is de kracht van visueel beeldende namen.

Je kunt dezelfde techniek gebruiken bij een bedrijfsnaam verzinnen. Het is veel makkelijker om een bedrijfsnaam te onthouden wanneer je er een visueel beeld bij kan vormen, dan een of andere onduidelijke term of woord wat je aan niets kan refereren. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat deelfietsen verhuurd via een app genaamd Hello-Bike. En denk dan aan een soortgelijk bedrijf met de naam Ubee. Bij welke naam kun je een goed beeld vormen?

Zorg ervoor dat niet alleen je merk maar juist je naam beeldvormend is
De meeste Nederlanders zijn hartstikke trots op Heineken. Een Nederlands merk dat in iedere hoek van de wereld te verkrijgen is. Het roept dat ultieme vrijdagmiddag gevoel op.

Natuurlijk, na 154 jaar bouwen aan een succesvol merk en een marketing budget van miljarden euro’s roept een koude Heineken dat ultieme gevoel op. Maar wat als de familie Heineken een bank begon? Wat roept die naam op zonder alle jaren van visuele branding? In ieder geval niet dat weekend- of feestgevoel. Zorg er dus voor dat je naam beeldvormend is vanaf het begin af aan.

Voorbeelden van beeldvormende namen

  • Range Rover (SUV’s)
  • Jaguar (luxury auto’s)
  • Popcorn time (online streaming dienst)
  • The North Face (outdoor kledingmerk)
  • Puma (sport artikelen)

4. Uitbreidbaar

Voor de creatieve zzp’ers onder ons: baseer je naam rond een bepaald thema waarop je kunt voortborduren. Een thema waar je allerlei dingen omheen kan bedenken. Namen waarop je kunt voortborduren bieden eindeloze mogelijkheden, die veel verder gaan dan alleen de naam.

Een sterk thema kan uitgebreid worden in gigantisch veel elementen van een merk, denk daarbij aan:

  • Slogan
  • Email handtekeningen
  • Namen van vergaderruimte
  • Blog naam
  • Functienamen
  • Kortingscodes
  • Nieuwsbrieven
  • Dit is nog maar het begin, de mogelijkheden zijn eindeloos

Coolblue is hier een mooi voorbeeld van. Uit de bedrijfsnaam is het niet op te maken, maar Coolblue heeft haar slogan als thema genomen: ‘Alles voor een glimlach’. Het zegt niets over wie ze zijn en wat ze doen. Maar wél waarin ze zich onderscheiden: ze doen alles om je aan het lachen te maken. En dat lukt ze aardig, hun webshops zitten vol tekst die je constant een glimlach bezorgen.

bedrijfsnaam verzinnen

Niet alleen op de website vind je sterke copy, ook op de doos van het pakketje is Coolblue creatief met het thema.

creatief

Met een uitknipbaar kaartje op doos waarmee je jouw buren kunt bedanken voor het aannemen van het pakketje.

bedrijfsnaam voorbeeld

Pieter Zwart, ‘Eindbaas’ van Coolblue is ook creatief met de functietitels geweest. Je vind geschikte vacatures in de ‘droombaangenerator’ (vacature lijst). Een korte blik levert namen op zoals pakketjesknuffelaars, inpakhelden en verloningskoning.

Het juiste thema creëert een samenhang tussen verschillende aspecten van je bedrijf. Een bedrijf dat haar producten succesvol in een thema heeft gegoten is Apple met de iPhone, iPad, iMac en iTouch. Zelfs iCloud wordt direct geassocieerd met Apple, ondanks dat het woord cloud tegenwoordig veelvuldig gebruikt wordt.

blijtelling

De autofabrikant Ford heeft ook een creatieve insteek met haar modellen:

  • Fairline
  • Fairmont
  • Falcon
  • Fiesta
  • Festiva
  • Futura
  • Focus
  • Fusion

Geniale thema’s betekenen big money
Heb je een goede naam en een geniaal thema waar klanten van houden, dan willen ze dat delen met de wereld. Mensen zijn bereid om geld neer te tellen voor merchandise omdat ze van je naam houden en dat willen laten zien. In de plaats van beroemdheden betalen om jou kleding of merchandise te dragen, gaat de marketing vanzelf en je verdient er zelfs ook nog aan.

Een voorbeeld is het Amerikaanse frozen yoghurt bedrijf ‘Spoon me’. Ze verkopen tientallen razend populaire marchandise items waaronder t-shirts met de slogan ‘Shut up and Spoon Me’ en ‘If you love me, Spoon Me’. Of stickers voor op je achterbumper met ‘If you’re driving this close, you might as well Spoon Me’.

Als zzp’er zal jouw branding natuurlijk niet zo hard lopen als bijvoorbeeld Spoon Me, maar het is een mooi voorbeeld om aan te geven dat klanten ontzettend veel loyaliteit tonen als jij een creatief thema kan bedenken.

5. Emotie = goed

Hoe vaak heb je een fles wijn gekocht, simpelweg omdat de naam je aanstaat? Als je wijn koopt op basis van het label (zoals de meeste mensen) dan springen er een paar creatieve namen uit zoals Slurp. Een wijn die in een korte tijd ontzettend succesvol is geworden, met name onder de jonge generatie. Niet gek, want een aparte naam geeft een glimlach op ons gezicht. Het raakt onze emotie en dat beïnvloed onze beslissing.

Onegveer 50% van de mensen baseert hun aankoop op de emotie die zij hebben bij een product, dienst of merk. De emotie die jouw bedrijfsnaam opwekt is cruciaal voor een potentiële klant. De eerste kennismaking met een bedrijfsnaam bepaalt al of een potentiële klant geïnteresseerd is in jouw naam of niet.

Ergens emotie in leggen doe je niet bij een bedrijfsnaam kiezen, maar ook in de diensten of producten die je verkoopt. Kijk bijvoorbeeld eens op de menukaart van een restaurant. Het staat vol met termen zoals huisgemaakt, verse, lokaal geoogst, Oma’s …(frieten), chef’s special, enz. Zonder al deze extra termen zou de menukaart exact dezelfde informatie overbrengen, alleen zonder emotie. 

De don’ts bij een bedrijfsnaam kiezen

  1. Een verkeerde spelling
    Een ‘leuke’ draai aan een naam geven door de letters te veranderen, don’t.
  2. Ben geen copycat
    Teveel ‘inspiratie’ opdoen bij je concurrentie is funest
  3. Moeilijk uitspreekbare naam
    Je kunt de spelling wel op orde hebben, maar aan een moeilijk uitspreekbare naam heb je nog niets
  4. Geen rekening houden met internationalisering
    Ooit gedacht dat je naam een vreemde betekenis kan hebben in een andere taal?
  5. Tijdsgebonden (en te beperkt)
    Want de tijd vliegt.
  6. De vloek van kennis
    Je moet er vanuit gaan dat je klant niet zo snugger is

1. Een verkeerde spelling

Quooker met de Q! Qurrent met de Q! Je kent ze wel, de radioreclames waarbij er op het einde wordt gezegd hoe je de naam moet schrijven. Naast het feit dat je kostbare zendtijd verliest, maak je het alleen nog maar ingewikkelder voor de luisteraar.

Waarschijnlijk ben je niet van plan om radioreclames te gaan inkopen, maar je bedrijfsnaam noem je ook vaak in gesprekken. Als een gesprekspartner je naderhand op Google wil opzoeken maar jouw naam verkeerd spelt, dan loop je die potentiële klant al mis. Daar gaat je vindbaarheid.

Je ziet vaak dat juist hippe startups namen kiezen met een ‘bijzondere’ spelling. Aan het einde een klinker weghalen (Tumblr), een letter in een cijfer veranderen (Count3r), of een k in een q veranderen (bunq).

Ze willen zo opvallen in de zee van concurrentie. Een hartstikke leuk idee, maar verschrikkelijk onpraktisch.

Naast het feit dat het onpraktisch is, kan zo’n ‘leuke’ spelling extra verwarring veroorzaken. Bij bunq was die verwarring zo groot dat ze hun logo hebben moeten aapassen in 2017. Veel mensen lazen namelijk ‘buna’ in plaats van ‘bunq’.

bunq logo wijziging

2. Ben geen copycat

Helaas heb ik vaak genoeg gehoord dat een zzp’er na een aantal maanden een brief in de bus ontvangt van een advocaat met het verzoek om de bedrijfsnaam te wijzigen. De naam komt te veel overeen met een concurrerend bedrijf die de naam al eerder heeft vastgelegd.

Ga daarom na wat er al bestaat aan geregistreerde bedrijfsnamen. Dit kun je checken in het Handelsnamenregister van de Kamer van Koophandel. Namen die al geregistreerd zijn mag je niet meer gebruiken.

Een naam moet uniek zijn en mag ook niet te veel lijken op al geregistreerde bedrijfsnamen. En bepaalde tekens zoals (), ! en # invoegen in je bedrijfsnaam zijn niet toegestaan. Alleen de tekens &, +, – en @ mag je van de Kamer van Koophandel toevoegen aan je bedrijfsnaam. Jouw bedrijfsnaam moet dus uniek zijn en blijven hangen.

Het is jouw verantwoordelijkheid om te beoordelen of de bedrijfsnaam uniek is. De KvK voert een hele summiere check uit: zij controleren alleen op een exacte match. Zodra je een streepje of een andere letter (bijvoorbeeld c in plaats van de k) gebruikt, betekent dat niet dat je een unieke naam hebt. Daar kun je later alsnog problemen mee krijgen, terwijl de KvK daar niets van zegt.

 

3. Moeilijk uitspreekbare namen

Misschien heb je het idee dat je in een buitenlandse taal heel mooi kan verwoorden waar jouw bedrijf voor staat en daarom een Engelse of anderstalige bedrijfsnaam kiest. Dit kan ook prima het geval zijn natuurlijk, maar hou hierbij altijd rekening met het feit dat de naam van je bedrijf goed en makkelijk uit te spreken moet zijn.

Uit onderzoek van Venture Capitalist blijkt zelfs dat startups met makkelijk uitspreekbare namen meer investeerders trekken. De reden daarachter is dat heldere en makkelijke uitspreekbare namen vertrouwd overkomen. Moeilijke namen roepen een gevoel van onbekendheid op en creëren afstand tot een merk.

Als mensen er niet zeker van zijn hoe de naam uitgesproken moet worden, dan zal dit hen er ook van weerhouden om dit daadwerkelijk te doen. En daar gaat je mond-tot-mond reclame dan geheid de mist in.

Om wat voorbeelden te geven:

  • Oetker. Niet Dokter Oet.kermaar Dokter Ut.ker. Op z’n Duits
  • Adobe (software). Spreekt uit als do.bie. Niet als Ah.do.buh
  • Primark. prie.mark, prime.ark, prai.mark? Zelfs bij medewerkers ontstond er onduidelijkheid over, totdat primark in 2017 zelf uitsluitsel gaf over de naam. Spreekt uit als prai.mark
  • Levi’s (kledingmerk). Veel mensen vernederlandsen het merk door Lee.vies te zeggen. Maar de juiste uitspraak is gewoon op z’n Amerikaans: Lie.vais

slechte bedrijfsnamen

Niet jouw fout dus dat je al deze namen al jaren verkeerd uitspreekt, maar een slechte keuze van de merknaam.

4. Geen rekening houden met internationalisering

Om verder door te gaan op het derde punt Slecht uitspreekbare namen zien we vaak dat merken bij expansie naar het buitenland de mist in gaan. Dr. Oetker is van oorsprong een Duits familiebedrijf, daarom hoor je op de reclames dus ‘van Dokter Utker’. Levi’s is een Amerikaans bedrijf en daarom wordt het dus ook op z’n Engels uitgesproken.

Misschien heb je altijd al grote ambities gehad. Of niet. Maar je ambities kunnen in een later stadium veranderen of je bedrijf kan toch groter groeien dan aanvankelijk je bedoeling was. In dat geval is een internationaal goed uitspreekbare naam best handig.

Maar, zelfs als dit echt niet aan de orde is, dan is nadenken over hoe je bedrijfsnaam internationaal klinkt belangrijk. Het kan zijn dat de door jouw gekozen bedrijfsnaam in een andere taal een hele negatieve of lachwekkende lading krijgt. Vooraf hier even bij stilstaan kan je later een onbedoeld negatief imago besparen.

Voorbeeld
BudgetGift is een bedrijf dat betaalbare relatiegeschenken verzorgt. Gift betekent in het Duits echter vergif. Expansie naar Duitsland zit er met deze naam dus al niet in.

5. Tijdsgebonden (en te beperkend)

Je bedrijfsnaam moet eigenlijk voor eeuwig zijn. Let er dus op dat je niet de fout maakt om trends of tijdelijk taalgebruik in je bedrijfsnaam op te nemen. Voor nu en de eerstkomende jaren kan dat heel lucratief lijken en misschien ook zijn, maar over tien jaar zal het juist tegen je gaan werken als je een tegen die tijd ‘ouderwetse’ bedrijfsnaam hebt gekozen.

Hierbij is het ook goed om te bedenken dat het opnemen van je huidige woonplaats in je bedrijfsnaam niet tijdloos is. Zeker wanneer je bedrijf zal groeien of wanneer je om andere redenen naar een andere locatie zult moeten verhuizen, dan heb je niets aan een plaatsnaam in je bedrijfsnaam.

Niet alleen tijd en plaats zijn beperkend bij een bedrijfsnaam bedenken. Wat ook veel voorkomt is dat een ondernemer begint met de verkoop van een specifiek product en exact die productnaam verwerkt in de bedrijfsnaam. Neem bijvoorbeeld dekbed-discounter.nl. Ooit begonnen met dekbedden, want daar bleken grote marges op te zitten. Vervolgens heeft oprichter Niels Verwij het assortiment uitgebreid met textiel, maar tegenwoordig kan je er zelfs BBQ’s, keukengerei, stoelen en tafels kopen. Je kunt je voorstellen dat de naam dekbed-discounter.nl de verkoop van BBQ’s niet echt bevordert.

6. De vloek van kennis

M202, Eukanuba, Mzinga, SPQR. Het zegt je waarschijnlijk niets. Het zijn namen van een iPhone oplaadstation (M202), dierenvoeding (Eukanuba), Mzinga (social software) en een restaurant (SPQR).

Hoewel de namen nietsbetekenend lijken, heeft iedere naam toch een betekenis.

SPQR is bijvoorbeeld de afkorting van het Latijnse Senatus Populusque Romanus, “De Senaat en het Volk van Rome”. De eigenaren hebben deze benaming gebruikt voor hun populaire italiaanse restaurant in New York. Leuk bedacht, maar ik was nooit op de beteknis gekomen.

Voor sommige namen moet je vergaande kennis hebben over een specifiek onderwerp om de naam te begrijpen. En de realiteit is dat 99% van je klanten de naam niet zal begrijpen.

Hetzelfde geldt met vakjargon. Je kunt er soms leuke woordspelingen mee maken, er creatief mee zijn en je kennis van het vak laten zien door gebruik te maken van dergelijke termen. Maar als het gros de naam niet begrijpt, dan ken je de vloek van kennis nog niet.

Tip: merknamenspecialist Hans Prummel (De Naamafdeling) heeft samen met merk-  en mediadeskundige Richard Otto (Tens Media) de 500 leukste, slimste, merkwaardigste en meest opvallende merknamen en bedrijfsnamen in het boek ‘Namespotting’ gebundeld. 

bel me teen

Houd het simpel

Naast de do’s en don’ts heb ik één vuistregel die niet mag missen: houd het simpel. Hoe simpeler, hoe beter geldt in het geval van een bedrijfsnaam.

Wanneer je een onnodig lange en ingewikkelde bedrijfsnaam gaat gebruiken, zullen mensen moeite hebben om de naam te kunnen onthouden. Zeker in het geval van het op willen zoeken van je bedrijf op internet is een simpele en makkelijk te onthouden en te begrijpen naam in je voordeel. Hoe makkelijker de naam is, hoe beter hij blijft hangen.

De zogenaamde ‘stickiness’ van je bedrijfsnaam is belangrijk.

Slogan kan duidelijkheid bieden

Juist omdat het zo moeilijk kan zijn om je doelstelling en werkzaamheden in één ultieme bedrijfsnaam uit te drukken kan het je misschien helpen om een pakkende slogan aan je bedrijfsnaam toe te voegen. Wie kent de uitspraken niet als: ‘Wie is er niet groot mee geworden?’ of ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan.’ Een goede slogan is niet alleen voor grote merken weggelegd, ook als zzp’er kun je er prima gebruik van maken om je bedrijfsactiviteiten en bedrijfsnaam kracht bij te zetten. Je zet er niet alleen kracht mee bij, maar met een pakkende slogan gaat je stickiness level door het dak.

Is jouw bedrijfsnaam beschikbaar?

Je denkt de perfecte bedrijfsnaam gevonden te hebben, maar bij een zoekopdracht in het handelsregister blijkt de naam al te bestaan… En de domeinnaam is ook al bezet.

Check goed of de bedrijfsnaam die jij op het oog hebt beschikbaar is bij de KvK, in het BBIE merkregister, als domeinnaam en op social media channels.

Merkregister

Wanneer je als zzp’er van plan bent om een uniek product of gedachtegoed op de markt te brengen, dan wil je met je bedrijfsnaam wellicht meteen een merknaam uitdrukken. Of misschien heb je simpelweg zo’n goede bedrijfsnaam bedacht, dat je de naam wil beschermen. In dit geval is registratie van je merk belangrijk. Net als het vooraf checken of het merk niet al geregistreerd is. Er bestaat een zogenaamd Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendommen (BBIE). Dit Bureau registreert rechten op intellectuele creaties.

Kort samengevat zijn dit alle zaken die uniek en zelfverzonnen zijn. Denk hierbij aan merken (merkenrecht), ontwerpen en concepten (octrooirecht). Maar ook boeken, muziek, teksten en software (auteursrecht). Door hier je merk te registreren heb je al een goede stap in de richting van een sterke bedrijfsnaam gezet.

Domeinnamen

Nog een puntje van aandacht dat niet direct bij het bedenken van je bedrijfsnaam hoort – maar wat je niet mag vergeten – is het registreren van je domeinnaam.

Hierbij is het van belang dat je ook rekening houdt met de diverse mogelijkheden die er zijn. Denk er daarom aan om niet alleen de .nl extensie te checken en registreren, maar neem meteen de .org, .net, .com en .info versies mee als het kan. Vooraf nagaan of de domeinnamen nog vrij zijn is een wijze zet in het proces van een bedrijfsnaam bedenken.

Waarschijnlijk ga je niet alle extensies zelf gebruiken, maar je voorkomt er een hoop verwarring mee. Stel je voor dat je alleen de .nl domeinnaam registreert, en vervolgens gaat een ander bedrijf aan de haal met de .com extensie. Dat kan behoorlijk wat verwarring opleveren als mensen googlen op jouw bedrijfnaam.

Wave is hier een goed voorbeeld van. Wave is een Canadees bedrijf dat tools aanbied aan kleine bedrijven zoals een facturatie- en boekhoudprogramma. Ze groeien hard, sinds hun start in 2010 hebben ze meer dan € 55 miljoen aan investeringen opgehaald.

Het probleem ligt bij de domeinnaam: ze zijn te vinden op WaveApps.com. De domeinnaam die ze op het oog hadden – wave.com – was namelijk al in gebruik door een bedrijf dat je kostenloos betalingen laat verzenden naar Afrika. Inmiddels zijn ze goed vindbaar in Google, maar ze hebben miljoenen gestoken in hun marketing en online vindbaarheid om dit op orde te krijgen.

Social media channels

Wil je actief aan de slag met social media marketing? Check dan ook even of alle social media channels die je wil gebruiken ook vrij zijn.

Vraag feedback aan anderen

Omdat je zelf al een beeld van je op te richten onderneming in je hoofd hebt kan het lastig zijn om nog ‘out of the box’ te denken. Blijf je dan bewust van je doelgroep en van de mensen waar je op wilt richten. Voor wie ga je werken en waarom? Wat is het unieke dat jij hen te bieden hebt en hoe kun die uniciteit weergeven in je bedrijfsnaam? Omdat het soms lastig kan zijn een objectief beeld te houden doe je er goed aan om anderen te vragen om met je mee te denken over je bedrijfsnaam. Vraag ze om input en sta er voor open dat anderen soms een beter idee kunnen hebben dan jijzelf.

Nu is het jouw beurt

Welke naam heb jij in gedachte? Ik denk graag met je mee. Laat hieronder een reactie achter zodat ik en andere lezers jou een stap in de goede richting kunnen helpen met jouw bedrijfsnaam!

Reactie toevoegen

Navigeer