Beslissen welke naam je bedrijf krijgt is een beetje hetzelfde als de naam van je kind vastleggen. Het is een belangrijke beslissing die de toekomst van je bedrijf voor een aanzienlijk deel kan beïnvloeden. Het belangrijkste breekpunt heerst in de keuze tussen het gebruik van je eigen naam of een echte bedrijfsnaam. Wat zijn nu precies de pro’s en contra’s van beide mogelijkheden? We gaan er in dit artikel graag uitgebreid op in.

Als freelancer je eigen naam uitdragen heeft heel wat voordelen

Het verleden heeft aangetoond dat het als expert in je vakgebied zeker en vast de moeite waard kan zijn om je eigen naam te verbinden aan je business. Verschillende bedrijven die in de Fortune 500 lijst met ’s werelds grootste bedrijven zijn terug te vinden werden namelijk vernoemd naar de oprichter. Denk hierbij onder meer aan bedrijven als Procter & Gamble, Ford en Hewlett-Packard, maar ook aan J.P. Morgan Chase.

Bovenstaande is interessant, maar het succes van deze bedrijven is niet alleen te danken aan de naam van de oprichter(s). De onderstaande voordelen zetten de stelling dat gebruikmaken van je eigen naam als bedrijfsnaam interessant kan zijn echter de nodige kracht bij.

Presenteer jezelf als een echte expert

Als freelancer verkoop je als het ware jouw persoonlijke kennis en expertise. Door gebruik te maken van je eigen naam benut je optimaal je persoonlijke credibiliteit als een gerespecteerde expert binnen je sector.

Efficiënt opbouwen van vertrouwen

Klanten houden er van om te weten dat er echte mensen schuilgaan achter het bedrijf waarmee ze zaken doen. Persoonlijk contact met de eigenaar van het bedrijf zorgt voor een aanzienlijk groter vertrouwen waardoor klanten veel sneller kunnen worden overtuigd.

Onderscheid jezelf van je concurrenten

Tenzij één van je concurrenten over precies dezelfde naam beschikt zorgt het gebruik van je eigen naam steeds voor een unieke identiteit. Dit kan er voor zorgen dat je, je moeiteloos binnen je sector weet te onderscheiden op vlak van herkenbaarheid.

Het gebruik van je eigen naam straalt passie uit voor je vak

Een ondernemer die zijn of haar eigen naam verbindt aan haar bedrijf moet wel een echte passie hebben voor het vak dat ze beoefent. Ook dit draagt bij aan een structureel groter vertrouwen die (potentiële) klanten hebben in jouw dienstverlening.

Bovenstaande voordelen zorgen er stuk voor stuk voor dat elke dag opnieuw heel wat freelancers er voor kiezen om een bedrijf op te richten voorzien van hun eigen naam. Dat is goed, maar het neemt niet weg dat er ook enkele voordelen zijn verbonden aan het hanteren van een rasechte bedrijfsnaam zonder dat jouw persoonlijke naam daarin wordt gebruikt.

Wat maakt kiezen voor een ‘echte’ bedrijfsnaam interessant?

Er mogen dan wel heel wat ondernemers zijn die hun eigen naam aan hun bedrijf verbinden, toch duiken er ook elke dag opnieuw nog heel wat nieuwe bedrijven op met echte, unieke bedrijfsnamen. De belangrijkste reden hiervoor is waarschijnlijk terug te vinden in de herkenbaarheid van de diensten of producten die worden geleverd. Het hanteren van je eigen naam als bedrijfsnaam zorgt er namelijk niet meteen voor dat potentiële klanten weten binnen welke sector je precies actief bent. Het hanteren van een echte bedrijfsnaam maakt dat wel mogelijk.

Een tweede belangrijk punt is terug te vinden in de mogelijke expansie van je onderneming naar het buitenland. Ben je van plan om je met je bedrijf ook te richten op bijvoorbeeld een Spaanstalige markt? Dan moet je bedrijfsnaam daar wel degelijk uitspreekbaar zijn. Dat lijkt een voor de hand liggend gegeven, maar dat is het niet. Meer dan de helft van de freelancers zou hier bij de oprichting van hun bedrijf geen rekening mee houden. Bij een mogelijke internationale expansie dient er dan gebruik te worden gemaakt van een andere benaming of moet de oorspronkelijke naam van het bedrijf aangepast worden. Het is onnodig om te zeggen dat beide situaties ver van ideaal zijn.

Rekening houden met de evolutie van je bedrijf is cruciaal

Het potentieel van een internationale expansie is er één die altijd ten volle moet worden benut. Om er voor te zorgen dat je op dit ogenblik niet tegen vervelende hindernissen aanloopt is het aan te raden om hier reeds bij de keuze van de naam rekening mee te houden. Dat rekening houden met de toekomst van je bedrijf van cruciaal belang is voor de naamkeuze blijkt ook uit het feit dat er mogelijks een verandering in het management kan optreden. Wordt het bedrijf op een zeker ogenblik overgenomen en heb je als ondernemer nog een relatief jonge leeftijd? Dan betekent dat per definitie dat je, je eigen naam niet meer kan verbinden aan een andere onderneming. Het zogenaamde concurrentiebeding dat wordt opgemaakt bij de overname van een bedrijf biedt op dit vlak geen enkele ruimte voor interpretatie. Bovendien zal het de bedrijfsnaam zijn die voor een aanzienlijk deel bepalend zal zijn voor de verkoopwaarde van je onderneming. Ook dit is een belangrijke factor om rekening mee te houden bij de naamkeuze van je bedrijf.

Drie concrete tips voor de naam van je bedrijf

Zowel het verbinden van je eigen naam aan je onderneming als het uitvinden van een unieke bedrijfsnaam heeft dus zijn voordelen. Voor welke van beide opties je uiteindelijk ook mag kiezen, het is altijd de moeite waard om rekening te houden met deze drie cruciale tips:

  1. Zorg voor een duidelijke, efficiënte naam die kan worden uitgesproken door alle mensen die zich binnen je (internationale) doelgroep bevinden.
  2. Focus op de expertise van de eigenaar. Als freelancer ben jij het gezicht en de kracht van je bedrijf. Eender wat de naam voor je bedrijf wordt, ze moet ten allen tijde vertrouwen, passie en kennis uitstralen.
  3. Kies een naam waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Als ondernemer moet je vaak beslissingen nemen afgaande op je buikgevoel. Doe dit ook voor je bedrijfsnaam. Klinkt de naam die je in eerste instantie in gedachten had niet helemaal lekker of heb je er een ietwat vervelend gevoel bij? Wees dan niet bang om terug aan tafel te gaan zitten en te brainstormen over een nieuwe benaming. Een goed bedrijf met een slechte naam kan immers haar eigen toekomstpotentieel ondermijnen.