Zoek naar:

Plannen om een eigen bedrijf te starten en zelfstandig ondernemer worden? Loop dit plan door en bezorg jezelf metéén een vliegende start.

Hoe start je een bedrijf?

Opeens weet je het: ik wil een eigen bedrijf starten. Voor jezelf beginnen? Een eigen onderneming starten verloopt via de volgende tien stappen.

1. Bepaal wat voor ondernemer je bent

2. Maak een ondernemingsplan

3. Kies een rechtsvorm

4. Schrijf je bedrijf in bij de Kamer van Koophandel (KvK)

5. Zet een administratie op

6. Kies passende verzekeringen

7. Bepaal je uurtarief

8. Zorg voor modelovereenkomsten

9. Ga op zoek naar klanten

10. Promoot je bedrijf op de juiste manier

Stap 1: Bepaal wat voor ondernemer je bent

Hoe word je ondernemer? 

Allereerst – een eigen onderneming starten en zelfstandig ondernemer worden is een forse stap. Voor jezelf beginnen heeft echter vele voordelen. Je bent je eigen baas en bepaalt zodoende precies waar en wanneer je werkt. Je kiest zelf je uurtarief en profiteert van verschillende belastingvoordelen. Zolang je maar voldoet aan het urencriterium. De Belastingdienst stelt tenslotte dat je pas een zzp’er bent wanneer minimaal 1.225 uur per jaar aan je onderneming besteedt.

Een eigen bedrijf starten heeft natuurlijk ook nadelen. Werk je in loondienst? Dan worden veel zaken automatisch voor je geregeld, zoals het inhouden van pensioen, het afdragen van premies voor verschillende verzekeringen, et cetera. Een zzp’er daarentegen moet dit allemaal zelf regelen.  Er komt daarmee véél meer op je bord dan slechts de werkzaamheden die je zelfstandig wil verrichten.

Een goede, oriënterende fase is vanzelfsprekend tijdens een kleine onderneming starten, maar daardoor niet minder belangrijk. Ga voor jezelf goed na of je deze risico’s en verplichtingen kunt managen. Sta je open voor een uitdaging? Of vind je het stiekem ook best lekker dat dit soort dingen voor je worden geregeld? 

Wie de eerste vraag met een volmondig ‘ja’ kan beantwoorden, is klaar voor het ondernemingsschap en kan een eigen coachingbedrijf starten, een eigen horecabedrijf staren of een eigen salesbedrijf starten – om maar wat te noemen.

Eigen bedrijf starten naast loondienst

We kunnen het ons desondanks voorstellen dat je het risicovol vindt om zomaar in het diepe te springen. Een eigen bedrijf starten betekent tenslotte veelal dat je in het begin géén of weinig inkomsten hebt. Dat terwijl alle vaste lasten natuurlijk gewoon doorlopen.

Het kan daarom slim zijn om – zeker in de beginfase – je baan in loondienst (deels) te behouden. Je houdt dan een stabiel salaris van je werkgever en kunt relatief rustig wennen aan het leven als ondernemer.

Bovendien kun je op deze manier altijd nog terugvallen op je leven als werknemer, mocht het ondernemerschap toch niets voor jou zijn.

Eigen bedrijf beginnen maar waarin?

De meeste ondernemers weten precies waar hun passie ligt en volgen deze wanneer ze hun eigen online business starten. 

Het kan echter ook zo zijn dat je het jezelf afvraagt – een eigen bedrijf beginnen maar waarin? 

Kijk in dat geval naar de kansen op de markt. Kies een branche waarmee je affiniteit hebt, voer een kort marktonderzoek uit, breng concurrenten in kaart en zet je positionering op papier. Zijn de plannen die daaruit voortkomen realistisch? Dan is het aantrekkelijk om hierin een bedrijf te starten.

Stap 2: Maak een ondernemingsplan

Simpelweg weten wat voor ondernemer je bent en hoe je onderneming er grofweg uit moet komen te zien, is vanzelfsprekend niet genoeg. Het is altijd belangrijk om het een en ander op papier te hebben, zoals informatie over jou als persoon, je visie op de huidige markt binnen jouw branche én je financiële plannen. Alle informatiestukken komen samen in één document: het ondernemingsplan.

Ondernemingsplannen verschillen in uitvoering. Sommige exemplaren zijn ellenlang, anderen bestaan uit niet veel meer dan twee A4’tjes. Het is niet verplicht om er een te hebben, maar het is wél altijd handig om er een op te stellen. Risico’s helemaal uit de weg gaan, doet het niet, maar zo’n plan geeft je wél een concreet kader om op terug te vallen wanneer je – tijdens een latere fase – belangrijke besluiten moet maken.

Een ondernemingsplan bestaat veelal uit de volgende onderdelen:

  • Info over jou als ondernemer
  • Info over je onderneming
  • Info over de markt
  • Een marketingplan
  • Een financieel plan

Info over jou als ondernemer

Een ondernemingsplan bevat allereerst informatie over jou als persoon. Jij gaat tenslotte zelfstandig ondernemer worden. Wie ben je? Wat zijn je werkervaringen? En wat zijn je motivaties om een eigen bedrijf te starten?

Info over je onderneming

Kleine onderneming starten? Informatie over je op te richten onderneming mag uiteraard ook niet ontbreken. Wat zijn je bedrijfsplannen? Wat zijn je doelen? En hoe verwacht je deze om te zetten in bedrijfsresultaten?

Het belang van doelen stellen

Een goede onderneming kan niet zonder strak geformuleerde doelen. Weten wat je wil bereiken, is een maatstaaf voor succes tijdens een eigen bedrijf starten. Zorg er daarom altijd voor dat je concrete doelen hebt en zorg ervoor dat deze SMART zijn geformuleerd: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Wil je een eigen zaak starten? Onthoud deze vijf woorden dan goed.

Voorbeelden van concrete doelen:
- Ik verdien minimaal €1.000 per maand als zzp’er vóór ik mijn vaste baan opzeg;
- Ik besteed minimaal acht uur per week aan acquisitie en marketing;
- Geen enkele klant mag verantwoordelijk zijn voor meer dan 25 procent van mijn omzet.

Info over de markt

Niet alle branches zijn even kansrijk tijdens een eigen zaak starten. Sommigen zijn oververzadigd, anderen juist té specifiek om kansrijk te zijn.

Het is daarom belangrijk om de markt die jij wil aanboren goed in kaart te brengen. Wie zijn je grootste concurrenten – en hoeveel zijn het er? Wat zijn de kansen – en wat zijn de bedreigingen? Je vermeldt het allemaal in je ondernemingsplan.

Marketingplan

Het marketinggedeelte in het ondernemingsplan is het deel waarin je aangeeft hoe jij denkt de eerder omschreven markt te veroveren. Belangrijk tijdens een eigen business starten, dus. 

Dit deel is meer praktisch van aard, met concrete plannen over onder meer de acquisitie (het werven van klanten) en promotie.

Financieel plan

Dit financiële onderdeel van een ondernemingsplan is een schatting van wat jij denkt kwijt te zijn aan lasten en wat je verwacht binnen te halen. 

Met andere woorden: hoeveel gaat erin en hoeveel gaat eruit? En belangrijker – zijn de twee geldstromen met elkaar in balans?

Eigen bedrijf starten kosten

Een veelgehoorde vraag: wat zijn de eigen bedrijf starten kosten? 

Het is echter lastig hier een concreet antwoord op te geven. De kosten van een bedrijf starten lopen namelijk gigantisch uiteen en zijn compleet afhankelijk van jouw situatie en of je een eigen bedrijf starten naast een baan gaat doen. 

De gemiddelde kosten eigen bedrijf starten lopen daarom uiteen – van €200 tot €1.000.

Stap 3: Kies een rechtsvorm

Eigen bedrijf starten? Wanneer je een strak ondernemingsplan hebt geschreven, is het tijd om te bepalen welke rechtsvorm je gaat kiezen. Zzp’ers gaan meestal voor een eenmanszaak, maar wie voor zichzelf wil beginnen, is daar niet aan gebonden. We onderscheiden de volgende vier varianten tijdens een eigen bedrijf starten:

  • Eenmanszaken
  • Vennootschappen onder firma (vof’s)
  • Besloten vennootschappen (bv’s)
  • Stichtingen

Eenmanszaken

Dit is de meest voorkomende vorm onder zzp’ers die een eigen onderneming starten. Het woord spreekt eigenlijk boekdelen: één persoon is de eigenaar. Jij, dus.

Voordelen

  • Eenmanszaken zijn makkelijk op te richten;
  • Je profiteert van belastingvoordelen, zoals de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-winstvrijstelling.

Nadelen

  • Eigenaren van eenmanszaken zijn privé aansprakelijk. Dat houdt in dat je eigen geld kunt verliezen mócht je bedrijf onverhoopt failliet gaan.

Vennootschappen onder firma (vof’s)

Een eigen business starten kan ook aan de hand van een vennootschap onder firma. Een vof is handig wanneer je als startende ondernemer een bedrijf begint met een andere (startende) ondernemer. Beide vennoten leggen hierbij iets in. Dat kan geld zijn, maar ook goederen, arbeid of kennis.

Voordelen

  • Vof’s zijn op te richten zonder tussenkomst van een notaris;
  • Een vof is door zijn eenvoud aantrekkelijk in de startfase.

Nadelen

  • Alle vennoten zijn aansprakelijk met hun privévermogen;
  • Je betaalt inkomstenbelasting over de winst.

Besloten vennootschappen (bv’s)

Een eigen onderneming starten kan ook via een besloten vennootschap. Zo’n bv steekt echter anders in elkaar ten opzichte van een eenmanszaak of vof. Het grote verschil is dat je hierbij niet als persoon, maar als bedrijf aansprakelijk bent. Een bv is namelijk een rechtspersoon. De komst van de zogenoemde flex-bv’s heeft ervoor gezorgd dat de oprichting ervan voor sommige zzp’ers aantrekkelijk kan zijn.

Voordelen

  • Je betaalt minder belasting wanneer je een jaarlijkse winst maakt van ongeveer €150.000;
  • Je bent niet als persoon aansprakelijk voor eventuele schulden.

Nadelen

  • Het is relatief veel werk om een bv op te richten – hier komt een notaris bij kijken;
  • Je moet jezelf als directeur-grootaandeelhouder (dga) verplicht een salaris van minstens €4.600 per maand uitkeren. Wil je een eigen bedrijf starten zonder geld? Dan is een bv misschien niet handig.

Stichtingen

Bedrijfje beginnen? Dat kan ook aan de hand van een stichting. 

Een stichting is wéér anders. Belangrijk hierbij is dat winst maken géén primair doel mag zijn. Het is een zelfstandige rechtsvorm waarbij het bestuur aansprakelijk is voor de gevolgen van het handelen van de stichting. Daarbij geldt wel dat ook hier oprichters en directeuren bij een onverhoopt faillissement veilig zijn.

Voordelen

  • Je bent niet aansprakelijk bij een eventueel faillissement;
  • Een ideale rechtsvorm wanneer je een sociaal of maatschappelijk doel voor ogen hebt.

Nadelen

  • De oprichting van een stichting gaat via een notaris en brengt kosten met zich mee;
  • Je kunt weinig winst maken.
Een eigen bedrijf starten zonder geld

Een eigen bedrijf starten zonder geld? Dan is het handig om te kiezen voor een eenmanszaak. Je betaalt dan tenslotte alleen de kosten voor een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Een bedrijf opzetten op een laagdrempelige manier, dus.

Stap 4: Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KvK)

Weet je welke rechtsvorm het beste bij jou past? Dan ben je bijna klaar om je bedrijfje te beginnen, zodat je kunt beginnen met ondernemen. Maak dan een afspraak bij de Kamer van Koophandel om je nieuwe bedrijf aan te melden. Ieder Nederlands bedrijf is verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister. Je kunt pas daarna écht een eigen bedrijf starten.

Een bedrijf beginnen doe je met een aanvraag op de website van de KvK. Je maakt daarna een afspraak bij een filiaal bij jou in de buurt.

De kosten hiervoor zijn €50 per inschrijving. Je betaalt €15 voor een papieren uittreksel hiervan. Dit is niet verplicht.

Stap 5: Zet een administratie op

De administratie bijhouden behoort bij de meeste zzp’ers niet tot de favoriete werkzaamheden. Veel ondernemers zijn tenslotte liever bezig met hetgeen waarvoor ze hun eigen bedrijf überhaupt zijn begonnen.

Het is echter wel slim om van meet af aan te starten met het behouden van op z’n minst je verkoop- en kostenfacturen. Alleen dan creëer je voor jezelf een goed overzicht van wat er je bedrijf in- en uitgaat. Rommelige administraties kosten je – zeker wanneer je bedrijf groter wordt – alleen maar meer tijd.

Het is bovendien min of meer verplicht om een administratie bij te houden. Wanneer de Belastingdienst je bedrijf controleert, moet je tenslotte wel kunnen aantonen dat jij voldoet aan het eerder genoemde urencriterium van minstens 1.225 uur.

Een administratie opzetten kan op vier verschillende manieren:

Zelf

De goedkoopste optie voor het bijhouden van een administratie? Dat is simpelweg door het zelf te doen. Kan in een Word-bestandje, kan in een Excel-sheet. Een eigen bedrijf starten zonder geld? Dan kun je voor deze werkwijze kiezen.

Deze manier kent echter nogal wat nadelen. Het is wellicht voordelig, maar je bent – waarschijnlijk – géén financieel expert. Bovendien kom je al gauw in de problemen wanneer je bedrijf groeit en het aantal te verwerken paperassen toeneemt.

Via een boekhouder of accountant

Je kunt er ook voor kiezen om je administratie compleet uit te besteden aan een boekhouder of accountant. Je hebt er dan vrijwel geen omkijken naar (hoewel je zelf wel altijd eindverantwoordelijk blijft) en kunt je tijd daardoor volledig besteden aan het doen waar je goed in bent. 

Zo’n boekhouder of accountant doet dat natuurlijk niet voor niets. Het grote nadeel hiervan is dan ook het kostenplaatje.

Daar staat dan wel weer tegenover dat een goede boekhouder je juist geld kan besparen. Hij of zij is tenslotte op de hoogte van alle regels van de Belastingdienst. Grote kans dat je door zijn of haar kennis minder belasting hoeft te betalen.

Met behulp van een boekhoudprogramma

Een boekhoudprogramma helpt je met het verwerken van inkomende en uitgaande facturen – en dat niet alleen. Dit soort software helpt ondernemers vaak ook met het opstellen van facturen, het maken van bankkoppelingen en het creëren van overzicht in je inkomsten en uitgaven. Voorbeelden: e-Boekhouden.nl, Moneybird en MoneyMonk.

Dit soort boekhoudprogramma’s vragen meestal een maandelijks bedrag, hoewel sommigen ook gratis proefpakketten aanbieden. Wil je een programma vinden dat aansluit op jouw wensen en voorkeuren? Check dan onze vergelijkingspagina!

Combinatie van de hierboven genoemde middelen

Een combinatie van zelfstandigheid, een boekhouder en/of een boekhoudprogramma is natuurlijk altijd mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld je administratie verwerken via een boekhoudprogramma en deze een keer per kwartaal laten checken door een boekhouder. Sommige boekhoudprogramma’s bieden deze optie zelfs binnen hun pakket aan. Je weet dan in ieder geval zeker dat je administratie op orde is én bespaart geld doordat je de boekhouder in kwestie niet de volle mep bent verschuldigd. Handig tijdens een eigen bedrijf starten!

Een eigen bedrijf starten vanuit huis

Een goede administratie weergeeft dus je kosten en opbrengsten op overzichtelijke wijze. Eén van de meestvoorkomende kostenposten is die van een kantoor. Wil je een online business starten of een eigen online bedrijf starten? Ga dan goed voor jezelf na of dit wel nodig is. Een eigen bedrijf starten vanuit huis zonder geld is tenslotte een interessante optie. Dit bespaart aanzienlijk op je maandelijkse kosten.

Stap 6: Kies passende verzekeringen

Voor je begint met een eigen bedrijf starten, is het handig om eventuele risico’s af te dekken. Dat doe je met een verzekering

Welke verzekeringen jij nodig hebt? Dat is afhankelijk van de branche waarin je werkt en het beroep dat je uitoefent. Déze vormen horen bij de meest voorkomende:

  • Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen
  • Beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen
  • Rechtsbijstandsverzekeringen

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zorgt voor een dekking wanneer een klant je aansprakelijk stelt voor schade. Voorbeeld: een kop koffie die jij per ongeluk over zijn of haar tablet hebt laten vallen, waardoor deze niet meer werkt.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen

Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering steekt iets anders in elkaar. Deze dekt schade die voorkomt uit de diensten of producten die jij aanbiedt. Voorbeeld: een ontwerpfout in een door jou gemaakte skippybal, waardoor er een kind is gevallen.

Dit type verzekering is in sommige gevallen niet alleen handig, maar ook verplicht. Bepaalde brancheverenigingen kunnen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering namelijk eisen. Check vooraf of dit in jouw branche het geval is.

Rechtsbijstandsverzekeringen

Een eigen zaak beginnen kan een rechtsbijstandsverzekering vereisen. Rechtsbijstandsverzekeringen dekken je wanneer je onverhoopt juridische kosten maakt. Voorbeelden: kosten voor een advocaat of jurist tijdens een onverwachtse rechtszaak tegen jouw bedrijf.

Andere vormen van verzekeringen voor zzp’ers tijdens een eigen bedrijf starten zijn:

  • Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
  • Bedrijfsschadeverzekeringen
  • Pensioenverzekeringen
  • Voorraad- en inventarisverzekeringen
  • Zakelijke autoverzekeringen

Stap 7: Zorg voor modelovereenkomsten

Verzekeringen dekken de nodige risico’s, maar je kunt ook voorkomen dat een persoon of bedrijf jou aansprakelijk stelt voor geleden schade. Dat doe je bijvoorbeeld met algemene voorwaarden: een taai document waarin desondanks staat met welke voorwaarden de afnemer van jouw diensten of producten akkoord gaat.

Dit soort voorwaarden zijn afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Je vindt een modelovereenkomst dan ook vaak bij verschillende brancheverenigingen. Kijk daar goed tijdens een eigen bedrijf starten.

Stap 8: Bepaal je uurtarief

Verzekeringen en modelovereenkomsten gereed? Schakel dan over naar de volgende stap tijdens het eigen bedrijf starten. Een lastige, want hierin bepaal je wat je gaat verdienen.

We zeggen lastig omdat hier geen raamwerk voor bestaat. Je uurloon als zzp’er wordt grotendeels door je expertise, ervaring, opleiding (hoewel een eigen bedrijf starten zonder diploma ook mogelijk is), maar nog meer door je onderhandelingsstrategie. Het is de bedoeling dat je niet te veel, maar ook zeker niet te weinig vraagt. 

Op basis daarvan hebben we de volgende tips voor je samengesteld:

  • Schrik niet als sommige klanten je tarief te hoog vinden. Wanneer 20 tot 30 procent van de potentiële klanten je daarop afwijst, is dat niet meer dan normaal en is je prijs eigenlijk wel goed;
  • Geef klanten die regelmatig terugkeren een korting van 10 tot 20 procent. Je verdient dan weliswaar minder, maar dat vang je eenvoudig op doordat je hiermee simpelweg een vollere agenda creëert;
  • Ga nooit te laag zitten met je uurtarief. Voor je het weet, sta je bekend als de zzp’er die het ‘wel eventjes voor weinig doet’. En dat wil je natuurlijk niet.
Gratis werken: wel of niet doen?

Sommige zzp’ers nemen zo nu en dan gratis klussen aan. ‘Voor het portfolio’, wordt er dan gezegd. Zo’n gratis klus zou op termijn nieuwe klanten opleveren. Maar is dat wel handig tijdens een eigen onderneming starten?

Ons advies? Doe het niet. Wanneer een bedrijf iets gratis van je verwacht, gaan ze je in de toekomst echt niet opeens wél betalen. Dit zijn niet de bedrijen met wie je in zee wil gaan.

Bovendien – als jij iets gratis doet, ondermijn je daarmee indirect je eigen kwaliteit.

Stap 9: Ga op zoek naar klanten

Uurtarief duidelijk? Start dan met het vinden van klanten die matchen bij jouw visie en ondernemingsplan.

Klanten werven kan op verschillende manieren. Het werkt meestal het fijnst om je bestaande netwerk te benaderen, hoewel onbekende bedrijven mailen – de zogenoemde koude acquisitie – ook best iets kan opleveren.

Belangrijk is dat je klanten passen bij je eigen onderneming en dat je nooit teveel afhankelijk wordt van één klant. Wat doe je als deze opdrachtgever zich onverwachts terugtrekt? Precies. Goed om te onthouden tijdens een eigen bedrijf starten.

Stap 10: Promoot je bedrijf op juiste manier

Deze tiende en laatste stap tijdens een bedrijf beginnen hangt nauw samen met de hierboven genoemde fase van een eigen bedrijf starten. Promotie van je nieuwbakken organisatie kan tenslotte ook weer nieuwe klanten opleveren.

Belangrijk daarbij: doe het op de juiste manier. Je kunt best een advertentie in een lokale krant inkopen, maar als jouw business zich grotendeels online bevindt, is dat misschien niet de juiste stap.

Verkoop je een product of dienst waar veel vraag naar is en waar gericht naar wordt gezocht? Verken dan eens de mogelijkheden van Google. Jezelf onder de aandacht brengen kan door middel van het optimaliseren van zoekwoorden op je website (SEO), maar ook door gericht betaald te adverteren, bijvoorbeeld op bepaalde termen (SEA).

Heb je een kledingzaak en denk je er verstandig aan te doen om een vaste schare aan klanten op te bouwen? Kijk dan naar de sales-mogelijkheden die platforms als Facebook en Instagram je bieden.

De juiste manier van promotie is afhankelijk van wie je bent en wat je wil zijn. Als het goed is, heb je dat bij de tweede stap verwerkt in je ondernemingsplan. Handig om die er nog eens bij te pakken.

Conclusie

Als je alle stappen zorgvuldig hebt doorgenomen, weet je wat voor soort ondernemer je bent. Je weet of je een eigen bedrijf starten naast een baan wilt doen. Je weet of je een eigen bedrijf starten vanuit huis wil doen. Je weet ongeveer wat de eigen bedrijf starten kosten zijn. Kortom: je kunt voor jezelf beginnen. We hopen je van dienst te zijn geweest met deze stappen. Veel succes met het eigen bedrijf starten – en browse vooral verder op ZZP Daily voor meer inspiratie!

Auteur

Schrijf een reactie