Boost je zzp-bedrijf met gratis CRM-software. Leer hoe je klanten beter beheert en groei stimuleert. Bekijk de beste gratis CRM-systemen!
1. Gratis CRM-systemen in het algemeen
Wat is een CRM-systeem?
Stel – je start een carrière als zelfstandig designer. Je specialisatie? Het vormgeven van brochures en folders voor regionale winkeliers. Je besluit alle winkeliers in een winkelcentrum te benaderen via e-mail en telefoon.
Lees ook: Dit is de Top 5 e-mailmarketingsoftware voor zzp’ers
Dit is hét perfecte moment om een CRM-systeem aan te schaffen. CRM staat tenslotte niet voor niets voor Customer Relationship Management. Het helpt je jouw klantrelaties te beheren, zodat je precies weet hoe je klanten zijn te bereiken, welke communicatie met hen reeds heeft plaatsgevonden en nog véél meer.
Lees ook: Vijf tips om het contact met je klanten te verbeteren
Een goede klantenservice biedt de juiste ondersteuning en bevordert de goede relatie met de klant. Wie wilt dat nou niet?
Welke CRM-systemen zijn er?
De markt voor CRM-systemen is groot. Je vindt er eenvoudige, maar ook zeer uitgebreide systemen. On-premise-versies en SaaS-varianten. Goedkope én gratis CRM-software – waar we later in dit artikel uitgebreid op ingaan.
We onderscheiden over het algemeen echter drie soorten CRM-systemen die veel voorkomen. Dit zijn:
- Operationele CRM-systemen
- Analytische CRM-systemen
- Sociale CRM-systemen
Operationele CRM-systemen
De situatie zoals we die hierboven schetsten, schreeuwt om een operationeel systeem. Zo’n systeem stelt je namelijk in staat om alle klantgegevens op één plek te beheren.
Maar er is meer. Je kunt hiermee ook bijhouden wie je hebt gemaild, wie er is gebeld, et cetera.
Analytische CRM-systemen
Analytische CRM-systemen gebruiken de door jou verzamelde klantendata voor het doen van prognoses en voorspellingen.
Zo’n systeem laat je bijvoorbeeld zien welke branches veel gebruikmaken van vormgevers en waar dat juist niet het geval is. Analytische CRM-software kan je zomaar vertellen dat bakkers vaak een designer zoeken, maar slagers meestal terughoudend zijn.
Sociale CRM-systemen
Dit soort systemen zijn bijvoorbeeld erg handig wanneer je klanten probeert te benaderen via sociale media. Ze kunnen je helpen met het inplannen van posts op Facebook en Instagram, maar je ook – op basis van eerdere berichten – inzicht geven in welke designs aanslaan en welke niet.
Wat dat betreft, is zo’n sociale variant een beetje een combi tussen een operationeel en een analytisch systeem.
Wat kan ik met een CRM-systeem?
We noemden hierboven al een aantal toepassingen, maar er is meer. Véél meer.
Dit zijn enkele voorbeelden van dingen waarvoor je een customer relationship management-tool kunt gebruiken:
- Het bijhouden van informatie over je klanten – ook via mobiele apparaten.
- Het creëren van een overzicht aan contactpersonen.
- Het managen van sales.
- Het opzetten van chats met klanten.
- Het vastleggen van het aantal telefoongesprekken met je klanten.
Je profiteert daarmee van verschillende voordelen die CRM-loze ondernemers niet hebben:
- Je biedt klanten meerdere mogelijkheden om contact met je op te nemen.
- Je houdt beter bij wie op welke manier contact met je heeft gezocht.
- Je houdt een goed overzicht van je klanten en je communicatie met hen.
- Je leert hoe je bedrijfskeuzes beter afstemt op de wensen van je klanten.
- Je voorkomt zoekgeraakte gegevens.
2. De beste keuze maken
Plannen om CRM-software te gebruiken? Stel jezelf dan in ieder geval de volgende vragen:
- Kies ik voor een operationeel, analytisch of sociaal CRM-systeem?
- Ga ik voor open source CRM-software of juist niet?
- Neem in on-premise of Saas?
- Wil ik écht niets betalen of kies ik voor low budget?
Operationeel, analytisch of sociaal?
De keuze voor een operationeel, analytisch of sociaal CRM-systeem is afhankelijk van wat je ermee wil doen.
Wil je meer structuur aanbrengen in de communicatie met je klanten? Kies dan voor een operationele variant.
Wil je meer inzicht in wie je klanten nu precies zijn? Ga dan voor analytische CRM-software.
Plannen om het systeem ook te gebruiken voor de daadwerkelijke communicatie? Neem dan een sociale uitvoering.
Open source CRM-oplossing of niet?
Gratis CRM-systemen worden vaak in één adem genoemd met de term open source.
Dat zit zo:
Een gratis CRM-systeem is een systeem dat je kosteloos kunt gebruiken.
Een gratis open source-CRM-systeem is kosteloos te gebruiken, maar ook gratis aan te passen – met wat kennis van codering.
On-premise of SaaS?
Het begrip on-premise verwijst naar een systeem dat op één computer, tablet of telefoon wordt geïnstalleerd.
SaaS staat voor Software as a Service en is diens tegenhanger: je werkt hiermee namelijk in de cloud.
Gratis of low budget?
Veel zzp’ers vragen zich vaak af: zijn gratis CRM-systemen wel écht gratis? Grote softwarepakketten zijn dat tenslotte meestal niet…
Het goede nieuws is dat CRM-systemen als Monday en Zoho wel degelijk gratis CRM-software bieden. Dit zijn bovendien opties waarmee je écht wel iets kunt.
Het is natuurlijk wél zo dat dit soort partijen je bijna altijd willen verleiden tot het afnemen van een betaald pakket. En die zijn, hoe goed de gratis CRM-systemen soms ook zijn, altijd omvangrijker en uitgebreider.
Dat betekent niet dat je hiervoor direct de hoofdprijs betaalt. Sommige CRM-systemen bieden je voor lage maandlasten al meteen véél meer functies.
Het loont daarom altijd om ook dit soort low budget-opties te verkennen. Kijk verderop in dit artikel voor een aantal van onze favorieten!
3. Het aanbod gratis CRM-systemen
We hebben een aantal gratis CRM-systemen geselecteerd waarvan we denken dat jij er als zzp’er veel aan hebt.
Analytisch, operationeel of sociaal? | Open source of niet? | On-premise of SaaS? | |
Bitrix24 | Analytisch, operationeel en sociaal | Ja | SaaS |
CiviCRM | Analytisch en operationeel | Ja | SaaS |
Insightly | Analytisch en operationeel | Nee | SaaS |
Monday | Operationeel | Nee | SaaS |
Zoho | Operationeel en sociaal | Nee | SaaS |
Bitrix24
Geschikt voor
Zzp’ers die de gegevens van en communicatie met hun klanten kosteloos willen bijhouden – op een visueel aantrekkelijke manier.
Belangrijkste voordelen
- Manage alle klantgegevens op één uiterst overzichtelijke plek.
- Profiteer van de veelzijdigheid en vervang apps waarvan de functie is inbegrepen bij Bitrix24.
- Gebruik bijkomende functies die je niet zo snel bij gratis CRM-systemen ziet, zoals het maken van websites.
Analytisch, operationeel of sociaal?
Analytisch, operationeel en sociaal
Open source of niet?
Ja
On-premise of SaaS?
SaaS (on-premise mogelijk tegen betaling)
Wat is Bitrix24?
Met Bitrix24 kun je alle klantgegevens én de communicatie met je klanten op één plaats beheren. Het SaaS-systeem is prima geschikt voor eventuele samenwerkingen met opdrachtgevers of andere zzp’ers. Bitrix24 biedt tenslotte allerlei functies om verschillende taken mee te managen, zoals aanpasbare sheets en Gantt-grafieken.
Aanvullend hierop biedt Bitrix24 haar klanten ook een gratis websitebouwer.
Wat vinden wij van Bitrix24?
Het eerste dat opvalt aan Bitrix24 is dat de CRM-oplossing er erg strak uitziet. Bitrix24 gebruikt een moderne interface die ons enigszins doet denken aan een bestuurssysteem van Microsoft.
Dit maakt het programma ook duidelijk, want je ziet precies wáár je voor wát moet zijn, zowel op de desktop- als de mobiele variant. Het is hierdoor bijvoorbeeld makkelijk om klanten toe te voegen en per klant aan te geven in hoeverre de communicatie met hem of haar is gevorderd.
Bitrix24 is bovendien opvallend veelzijdig, zeker voor een programma dat ook een kosteloze variant biedt. We zijn erg te spreken over alle functies die de interne communicatie ten goede komen. De mogelijkheden om te videobellen, bijvoorbeeld.
Het is zelfs mogelijk om met behulp van Bitrix24 polls te maken – voor als jij en andere projectleden ergens niet uitkomen. Dat zagen we niet eerder en met zoveel mogelijkheden worden apps als Slack eigenlijk overbodig…
Je kunt met Bitrix24 zelfs websites bouwen. Ja – ook met de gratis versie. Dat is misschien niet waarvoor je een CRM-oplossing in de arm neemt, maar het is wel degelijk een leuk extraatje.
👉 Zo maak je zelf een website: een complete handleiding
Wat de gratis CRM-software niet ondersteunt zijn zaken als: rapportages, marketing functies en andere meer geavanceerde oplossingen. Ook is er een beperking op het aantal gebruikers.
Hoe gratis is Bitrix24?
Bitrix24 heeft verschillende betaalmogelijkheden en één daarvan is het pakket Free, een gratis CRM-pakket.
Je krijgt hiermee onder meer toegang tot alle belangrijkste functies die de gemiddelde zzp’er nodig heeft om zijn of haar klantgegevens te beheren, maar ook tot de mogelijkheid tot videobellen, de websitebouwer, et cetera.
De betaalde versies van Bitrix24 worden eigenlijk pas interessant wanneer je veel samenwerkt met andere bedrijven. Je krijgt dan meer opslagruimte en toegang tot functies als je scherm delen.
CiviCRM
Geschikt voor
Zowel kleine bedrijven als grote ondernemingen die bekend zijn met open source en hun CRM-oplossing volledig willen customizen.
Belangrijkste voordelen
- Profiteer van een volledige vrijheid tijdens het samenstellen van je eigen CRM-oplossing.
- Gebruik ongelimiteerde oplossingen voor alle CRM-uitdagingen, zoals het beheren van je contacten en e-mailmarketing.
Analytisch, operationeel of sociaal?
Analytisch en operationeel
Open source of niet?
Ja
On-premise of SaaS?
SaaS
Wat is CiviCRM?
CiviCRM is marktleider als het gaat om gratis, open source CRM-systemen. Je kunt hiermee niet alleen een CRM-systeem beheren, maar deze volledig naar wens inrichten. Vergelijk het een beetje met een WordPress-website: de opties zijn eindeloos.
En over WordPress gesproken: je kunt de gegevens die je in CiviCRM invoert ook exporteren naar een CMS als WordPress. Kan handig zijn.
De SaaS-software wordt vooral gebruikt door non-profitbedrijven, maar handige zzp’ers kunnen er uiteraard ook mee aan de slag.
Lees ook: Drupal vs. WordPress: welke moet ik kiezen voor mijn website?
Wat vinden wij van CiviCRM?
CiviCRM is bovenal enorm uitgebreid en je kunt er verschrikkelijk veel mee doen. Wil je een systematisch overzicht van je klanten bouwen waarin alle contactgegevens worden beheerd in één database? Dat kan. Bestellingen van klanten hierbij integreren en het geheel doorsturen naar je boekhouder wanneer hij of zij dit nodig heeft? Ook mogelijk. Liever je leads via e-mailmarketing op orde houden? Geen probleem. De opties zijn letterlijk eindeloos.
Klinkt CiviCRM als de ideale gratis CRM-oplossing? Dat kunnen we ons voorstellen.
Onthoud echter wel dat het geen simpele software is. Dat komt doordat CiviCRM volledige open source CRM-software is.
Dit betekent grofweg dat je geen bestaande elementen kunt bewerken, zoals bij Bitrix24 wél het geval is, maar je jouw CRM-systeem letterlijk van meet af aan moet opbouwen.
Het grote voordeel is dat je jouw systeem zo groot en zo uitgebreid kunt maken als je zelf wilt. Het nadeel is dat je zonder enige kennis van open source waarschijnlijk niet ver komt.
Dus – wat wij van CiviCRM vinden? Ideaal voor kieskeurige zzp’ers met kennis van open source, niet handig voor alle andere freelancers.
Hoe gratis is CiviCRM?
CiviCRM is een geheel gratis CRM-oplossing.
Insightly
Geschikt voor
Ondernemers die kennis willen maken met de mogelijkheden van een overzichtelijke CRM-oplossing.
Belangrijkste voordelen
- Werk sneller en efficiënter door een helder design en een gebruiksvriendelijke interface.
- Profiteer van allerlei handige functies waarmee je jouw service verbetert, zoals A/B-tests.
- Koppel Insightly eenvoudig met apps van derden, waaronder WooCommerce.
Lees ook: Magento vs. Shopware vs. WooCommerce: welke moet ik kiezen?
Analytisch, operationeel of sociaal?
Analytisch en operationeel
Open source of niet?
Nee
On-premise of SaaS?
SaaS
Wat is Insightly?
Insightly is een CRM-oplossing die zich focust op groeiende kleine en middelgrote bedrijven. Het systeem is makkelijk op te zetten en bevat alle functies die de gemiddelde ondernemer met ambities nodig heeft.
Voorbeelden hiervan zijn de verschillende functies om je klantgegevens beter te beheren, marketingtools om de zogenoemde customer journey beter in de gaten te houden en service-elementen die je in staat stellen de verwachtingen van de klant te overtreffen.
Wat vinden wij van Insightly?
Insightly is, net als Bitrix24, een eenvoudig te beheren en daardoor overzichtelijk CRM-systeem. Misschien is Insightly zelfs nog ietsje inzichtelijker, moeten we zeggen. De interface heeft lekker veel witruimte en het is duidelijk wáár je voor wát moet zijn. Erg simpel – en zo zien we het graag.
De functies zijn daarnaast uitgebreid. Insightly biedt alles wat je nodig hebt op het gebied van sales, maar ook op marketing- en serviceterrein. Deze functies zijn bovendien flexibel en makkelijk aan te passen: misschien niet zo riant als bij een open source CRM- als CiviCRM het geval is, maar hier en daar een contactveld of een pipeline toevoegen is zo gebeurd.
En als je dan alsnog niet vindt wat je nodig hebt, kun je Insightly altijd koppelen met software van derden, zoals Sage, WordPress of WooCommerce. Wij hebben Insightly zelf niet op deze manier gebruikt, maar kunnen het ons goed voorstellen als het aantal via WooCommerce verkochte producten direct wordt verwerkt in je CRM-oplossing – en dat is met Insightly goed mogelijk.
Hoe gratis is Insightly?
Tot dusver zijn er eigenlijk geen nadelen aan Insightly. Maar we moeten het toch even over de prijzen en pakketten hebben…
Insightly biedt, net als Bitrix24, gratis CRM-software. Maar in tegenstelling tot bij Bitrix24 kun je hier relatief niet zo heel veel mee.
De kosteloze versie is weliswaar bedoeld voor kleine en middelgrote bedrijven, maar er zitten behoorlijk wat beperkingen aan het gebruik ervan. Je kunt bijvoorbeeld maar een beperkt aantal klantgegevens bijhouden. Deze gratis CRM-software is in de absolute beginfase van je onderneming misschien handig, maar we zijn geneigd te zeggen dat je al gauw een betaalde versie van Insightly nodig hebt.
Die betaalde versies gaan vanaf $29 per gebruiker per maand.
Monday
Geschikt voor
Zzp’ers die de gegevens van klanten op een laagdrempelige, maar inzichtelijke manier willen managen.
Belangrijkste voordelen
- Pas de werkbladen aan naar je persoonlijke wensen en voorkeuren.
- Geef andere belanghebbenden gratis toegang tot je werkbladen en gegevens.
- Profiteer van het feit dat Monday méér is dan alleen een CRM-systeem.
Analytisch, operationeel of sociaal?
Operationeel
Open source of niet?
Nee
On-premise of SaaS?
SaaS
Wat is Monday?
Om te beginnen is Monday géén specifiek CRM-systeem. Het kan echter wél makkelijk als zodanig worden gebruikt.
Dit komt doordat Monday werkt aan de hand van sheets die ze zelf workflows noemen. Dit zijn visuele – bij het gebrek aan een beter woord – tabellen waarin je eigenlijk alles kunt bijhouden. Ook klantgegevens. En die kun je dan vervolgens weer voorzien van allerlei statussen, zoals Gebeld, Nog Niet Gebeld, et cetera.
Zo hou je eenvoudig gedetailleerde rapporten bij hoe de communicatie met je klanten eruit ziet, in welk stadium deze zich bevindt en méér.
👉 Vergelijk hier de beste workflowsoftware voor zzp’ers
Wat vinden wij van Monday?
Omdat Monday zo multifunctioneel is, zijn wij groot fan. Nee – het is eigenlijk geen volwaardige CRM-oplossing, maar het functioneert wel als zodoende.
Vervang de kolom met statussen eenvoudig door een tekstkolom, vul hier de contactgegevens van je klanten in en voilà: je hebt je eigen digitale adressenboek. En door het gebruiksgemak heb je hiervoor géén kennis van open source of iets dergelijks nodig.
Daarbij komt nog kijken dat je andere personen – denk aan projectleden of opdrachtgevers – gratis toegang kan geven tot deze bestanden, zodat ook zij op de hoogte zijn van je vorderingen. Een aanrader.
Hoe gratis is Monday?
Monday heeft gratis CRM-functionaliteiten en deze zijn goed gratis te gebruiken. Je krijgt hiervoor alle basisfuncties, zoals het toevoegen van statussen, en je mag één ander persoon toegang geven in je workflows.
Je hoeft pas te betalen als je méér dan twee personen volledige toegang wil geven (alleen kijken kan altijd) of wanneer je meer functies aan je sheets wil toevoegen, zoals een timer. Dat kan vanaf €6 per plek per maand.
Zoho CRM
Geschikt voor
Zzp’ers die tijd willen besparen tijdens het managen van de gegevens van en de communicatie met klanten.
Belangrijkste voordelen
- Pas het CRM-systeem aan naar je persoonlijke voorkeuren.
- Beheer de communicatie per chat, telefoon, sociale media én e-mail op één plaats.
- Bespaar tijd en geld door gebruik te maken van automatisering.
Analytisch, operationeel of sociaal?
Operationeel en sociaal
Open source of niet?
Nee
On-premise of SaaS?
SaaS
Wat is Zoho CRM?
Zoho CRM is een leverancier van allerlei programma’s die groeiende ondernemers ondersteunen, waarvan de CRM-oplossing er één is.
Dat deze CRM-oplossing populair is, blijkt wel uit de cijfers: zo’n 250.000 ondernemers maken er gebruik van. Het systeem typeert zich door eenvoud, overzicht en en marketing automation.
Wat vinden wij van Zoho CRM?
Wat meteen opvalt aan het gebruik van Zoho’s CRM-oplossing is het feit dat de interface aanpasbaar is. Dat is niet alleen leuk, maar ook handig. Hiermee voldoet het systeem namelijk altijd aan wat jij overzichtelijk vindt. Oh – en dat aanpassen gaat vrij makkelijk. Nog een pluspunt.
Alle functies zijn gericht op het verbeteren van de communicatie tussen jou en je klanten. Je kunt eventuele chats beheren, mailcommunicatie op orde houden, gesprekken via sociale media in kaart brengen – en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Daar komt nog eens bij kijken dat Zoho verschillende automatiseringsfuncties biedt. Het wordt hiermee mogelijk om snel leads op te starten of follow-ups vorm te geven. Dat scheelt tijd – en zoals je inmiddels weet, is tijd geld.
Hoe gratis is Zoho CRM?
Zoho werkt met verschillende betaalmogelijkheden, waaronder een gratis abonnement.
Het mooie hiervan is dat deze kosteloze variant nog best uitgebreid is. Je kunt drie gebruikers toegang geven tot jouw systeem en de functionaliteiten zijn vrij uiteenlopend. Zo kun je met de gratis versies gewóón gebruikmaken van de mobiele app en de mogelijkheid om leads te beheren.
Een betaalde versie wordt interessant wanneer je extra functies nodig hebt, niet wanneer je meer gegevens moet verwerken.
Het aanbod low budget CRM-systemen
We hebben het hierboven uitgebreid gehad over gratis CRM-systemen. De varianten die wij aanraden zijn allemaal prima te gebruiken – en uiteraard kan dat geheel kosteloos.
Toch willen we je ook nog even wijzen op een andere optie: een low budget CRM-systeem. Dit zijn CRM-systemen die weliswaar geld kosten, maar waarbij de kosten binnen de perken blijven, terwijl je er best veel voor terug krijgt.
De volgende CRM-systemen zijn misschien het overwegen waard:
Bigin | €7 per maand |
Insightly (betaalde versie) | Vanaf $29 per maand |
Monday (betaalde versie) | Vanaf €6 per gebruiker per maand |
Pipedrive | €14,90 per maand |
Zendesk | Vanaf €19 gebruiker per maand |
Bigin
Lees onze mini-review van Zoho en je weet dat dit een van onze favoriete CRM-systemen is.
Zoho biedt tenslotte veel functies die specifiek zijn toegespitst op het beheren van klantgegevens. Dat kan allemaal nog gratis ook, want je betaalt pas vanaf het moment dat je meer functionaliteiten nodig hebt.
Het programma biedt echter ook nog een alternatieve versie van hun CRM-systeem: Bigin. Dit is een variant die specifiek is bedoeld voor zzp’ers. Hij beschikt zodoende alléén over de belangrijkste functies die de doorsnee zzp’er nodig heeft.
Bigin kent verder dezelfde voordelen als Zoho (aanpasbaar naar specifieke behoeften en voorkeuren, communicatiebeheer in één database, et cetera) en kan daardoor een waardevolle investering zijn.
Prijs: €7 per maand
Insightly (betaalde versie)
‘Wacht – alwéér Insightly?’
Ja – alwéér Insightly.
Dit is namelijk eveneens een van onze favoriete CRM-systemen, ware het niet dat we de gratis versie nét iets te karig vinden. De kosteloze versie van Bitrix 24 volstaat in de meeste gevallen; de gratis versie van Insightly net niet.
Daarom denken we dat het slim is om een betaalde versie van Insightly te overwegen. Je krijgt dan gewoon nét iets meer mogelijkheden, zoals het bijhouden van al je klantgegevens.
Het wordt dan bijvoorbeeld wél mogelijk om al je klantgegevens bij te houden. En uiteráárd profiteer je verder van dezelfde inzichtelijkheid en fijne interface waar Insightly om bekendstaat.
Prijs: vanaf $29 per gebruiker per maand
Monday (betaalde versie)
Je weet: wij zijn groot fan van Monday. En dat terwijl het eigenlijk niet eens een echt CRM-systeem is…
Het is gewoon zo makkelijk om de sheets van Monday te bewerken dat het programma eenvoudig als zodoende kan functioneren. De gratis versie volstaat in de meeste gevallen, maar als je écht alles uit Monday wil halen, kun je misschien eens kijken naar de betaalde varianten.
Dit geeft je namelijk toegang tot diverse, aanvullende functies. Je kunt dan bijvoorbeeld je sheets verrijken met een timer. Handig als je ook op zoek bent naar iets om je gewerkte uren mee bij te houden.
Prijs: vanaf €6 per gebruiker per maand
Pipedrive
Een programma dat we nog niet eerder noemden, is Pipedrive.
De CRM-software van Pipedrive werkt héérlijk. De interface is een intuïtief systeem; het gebruik ervan verloopt soepel. En zoals de naam al doet vermoeden, is dit systeem gespecialiseerd in weergaves via inzichtelijk tabellen en grafieken. Pipelines, bijvoorbeeld.
Ideaal voor zzp’ers die visueel zijn ingesteldGebruikers zijn dan ook te spreken over de intuïtieve interface en het gebruiksgemak van deze CRM.
Prijs: €14,90 per maand
Zendesk
Zendesk is als CRM-systeem ideaal voor het opzetten van een klantenservice. Dat mag ook wel, want Zendesk staat bekend als software gespecialiseerd in het stroomlijnen van alles wat met consumenten heeft te maken en kan ook voor zzp’ers erg handig zijn.
Fan van overzichtelijke dashboards waarin alle vormen van communicatie met je klanten worden weergeven? Kijk dan eens naar de betaalde pakketten die Zendesk biedt.
Sell Team is het goedkoopste pakket. Je krijgt dan toegang tot een volledig mobiel CRM, kant-en-klare mobiele apps en verschillende integraties.
Nog niet helemaal overtuigd? Zendesk biedt een gratis proefversie!
Prijs: vanaf €19 per gebruiker per maand
Welk gratis CRM-systeem is het beste?
Gebaseerd op onze bevindingen hebben we een aantal voorkeuren. Hou er daarbij wél rekening mee dat dit slechts onze favorieten zijn. Welke gratis CRM-software voor jou het beste is, hangt af van wat bij je onderneming past.
Het beste gratis CRM-systeem is Bitrix24. Dit omdat de kosteloze versie heel wat zzp’ers kan helpen tijdens allerlei aan CRM verwante vraagstukken, waaronder het beheren van klantgegevens en verschillende communicatiestromen.
Kun je overweg met open source? Kies dan voor CiviCRM: een toonaangevende, gratis CRM-oplossing die in staat is je te helpen met de bouw van een volledig op maat gemaakt CRM.
Wil je een CRM opzetten, maar hoeft dat voor jou niet per se met CRM-software? Check dan Monday. De zogenoemde workflows zijn uitstekend in te richten als beheersystemen voor klant- en relatiegegevens en de gratis versie biedt de meeste zzp’ers voldoende mogelijkheden.
Tot slot: ben je bereid een klein bedrag uit te geven aan een goed CRM-systeem? Kies dan voor Bigin: alle voordelen van Zoho en alléén functionaliteiten voor zzp’ers voor slechts €7 per maand.
Veelgestelde vragen
Een CRM-pakket is specifiek bedoeld als systeem om je klanten mee te beheren. Een ERP-systeem gebruik je om allerlei bedrijfsprocessen mee te stroomlijnen. Het kan zijn dat een ERP-systeem ook gebruik maakt van een CRM-software.
De prijzen voor CRM-systemen lopen enorm uiteen. Sommige versies zijn gratis te gebruiken, waar anderen prijzen op aanvraag hebben. Hou als zzp’er rekening met een bedrag van zo’n €35 per gebruiker per maand voor CRM-software.
Salesforce biedt haar klanten CRM-oplossingen op maat. Je kunt er terecht voor een alles-in-één-pakket rondom onder andere e-commerce, IT en marketing, maar ook voor pakketten die zich specifiek op één deel van CRM richten, zoals sales.
Een gratis CRM-systeem helpt je jouw klantrelaties te beheren, zodat je precies weet wie je klanten zijn, hoe ze zijn te bereiken en welke communicatie je met ze hebt gehad. Dit helpt je enorm bij het opvolgen van gesprekken en salesmogelijkheden.
Zoho werkt met verschillende pakketten, waarvan het basispakket gratis te gebruiken is. Dit gratis CRM-pakket is vrij uitgebreid en geeft voldoende functies voor de meeste zzp’ers.
Onze favorieten zijn Bitrix24, CiviCRM en Monday. Let wel, dit zijn onze favorieten. Het is vooral belangrijk om te kijken welk gratis CRM-systeem bij jouw onderneming past.
0 reacties