Zoek naar:

Customer Relationship Management (CRM) draait om het beheren van je klantrelaties. Je kunt daar eventueel een CRM-systeem of CRM-pakket voor gebruiken. We vertellen je in deze uitgebreide handleiding hoe je het beste CRM-systeem voor jouw bedrijf vindt.

In dit artikel

1. CRM-systemen in het algemeen
Wat is een CRM-systeem?
Wat doet een CRM-systeem?
Welke soorten CRM-systemen zijn er?
Wat zijn de voordelen van een CRM-systeem?

2. De beste keuze maken
Analytisch, operationeel of sociaal?
Eenvoudig of uitgebreid?
On-premise of SaaS?
Nederlandstalig of niet?

3. Het aanbod CRM-systemen
Monday
Salesforce
Zendesk
Zoho

4. Veelgestelde vragen

CRM-unsplash

1. CRM-systemen in het algemeen

Wat is een Customer Relationship Management systeem?

Stel: je begint je eigen hondentrimsalon. Tijdens je allereerste werkdag loopt er een klant met een nogal harige golden retriever je nieuwe zaak in. Tijd om je vakkennis in de praktijk te brengen.

Eén kundige knip- en wasbeurt later huppelt het beest tevreden de salon uit. Jij hebt inmiddels met de eigenaar afgesproken dat mens en dier twee maanden later terugkomen voor een nieuwe sessie. 

Omdat je hebt gemerkt dat de viervoeter in kwestie niet heel goed reageerde op een specifieke soort shampoo neem je jezelf voor de volgende keer een ander merk te gebruiken.

Op aanraden van de eerste klant loopt er op dag twee nóg een klant naar binnen, dit keer met een poedel. En ook deze klant wil na afloop meteen een vervolgafspraak inplannen. Aanvullend verzoek: of je de volgende keer ook de nagels van de poedel wil knippen.

Twee maanden later staan beide vervolgafspraken voor de deur. In de tussentijd heb je echter een stuk of zestig klanten aan minder wollige honden geholpen. Je twijfelt daardoor of het nu de golden retriever óf de poedel was voor wie je een ander merk shampoo moest gebruiken.

Wat dat in hemelsnaam te maken heeft met een CRM-systeem? Nou – zo’n systeem had je in dit voorbeeld aardig uit de brand kunnen helpen. CRM staat voor Customer Relationship Management. Een digitaal Customer Relationship Management systeem (CRM) helpt je namelijk alles wat klanten aangaat op één centrale plek te beheren. En dat kan voor snel groeiende mkb-bedrijven onmisbaar worden…

Wat doet een CRM-systeem?

De situatie die we hierboven schetsten is natuurlijk maar een klein voorbeeld van iets waarvoor je CRM-software kunt gebruiken.

Andere voorbeelden van dingen waarvoor je CRM-software gebruikt, zijn:

  • Het aanbieden van aanvullende producten of diensten aan bestaande klanten (cross-selling).
  • Het aanbieden van duurdere producten of diensten aan bestaande klanten (upselling).
  • Het beheren van gegevens van bestaande en potentiële klanten.
  • Het bijhouden van leads en sales.
  • Het maken van prognoses rondom leads en sales.
  • Het opstellen en versturen van mailings en vervolgmails.
  • Het opzetten en bijhouden van chats met klanten.

Je weet met CRM-software dus precies wat er speelt bij je klanten en in welke informatie ze geïnteresseerd zijn. Hierdoor heb je de mogelijkheid om hen een snelle en persoonlijke ervaring te bieden. En dat helpt weer om je interacties met klanten om te zetten naar tevreden klanten en duurzame relaties.

Welke soorten CRM-systemen zijn er?

CRM-software van nu bestaat vaak uit veelomvattende programma’s met een enorm breed scala aan mogelijkheden. Het is dan ook lastig om hier een onderscheid in soorten in aan te brengen. Deze grenzen vervagen tenslotte meer en meer. Maar we doen ons best.

Dit zijn over het algemeen de drie verschillende CRM-systemen die worden onderscheiden:

  • Analytische CRM-systemen
  • Operationele CRM-systemen
  • Sociale CRM-systemen

Analytische CRM-systemen

Analytische CRM-software is ideaal voor het maken van prognoses. Je verzamelt gedetailleerde info over (potentiële) klanten en voorspelt op basis daarvan hoe ze zich gedragen. Je kunt daarmee inspelen op cross- en up-selling.

Neem het voorbeeld van de hondentrimsalon. Je kunt dan, op basis van eerder afgenomen diensten, voorspellen waar meer vraag naar is: wassen of nagels knippen.

Verkoop je veganistische koeken via je webshop? Gebruik dan analytische CRM-software om te kijken welke ingrediënten het beste scoren. Als dat chocolade is, kun je daar bij eventuele nieuwe smaken rekening mee houden.

Operationele CRM-systemen

Operationele CRM-systemen brengen ook data van klanten in beeld, maar op een nét iets andere manier. Deze CRM-software wordt bovenal meer praktisch ingezet.

Een operationeel CRM-systeem toont daarbij niet alleen naam- en adresgegevens van je klanten, maar ook specifieke wensen, zoals het verzoek om de nagels van een hond te knippen.

Heb je een klein PR-bureau en wil je relevante vloggers informeren over de komst van een nieuw restaurant door ze eerst te mailen en daarna nog eens te bellen? Gebruik het operationele CRM-systeem dan als manier om bij te houden wie je hebt gemaild, wie er is gebeld en wie niet opnam en dus nog een keer gebeld moet worden. Ideaal als je het moet hebben van e-mailmarketing!

Sociale CRM-systemen

Een sociaal CRM-systeem steekt weer anders in elkaar en is speciaal bedoeld voor ondernemers die veel met sociale media te maken hebben. 

Zulke CRM-software stelt je niet alleen in staat om berichten op Facebook, Instagram en LinkedIn te publiceren en in te plannen, maar vertelt je op basis van eerdere posts ook waarin jouw klanten geïnteresseerd zijn.

Sociale CRM-systemen worden meestal gebruikt in combinatie met operationele CRM-software.

Wat zijn de voordelen van een CRM-systeem?

Het gebruik van CRM-software heeft veel voordelen, maar dit vinden wij de vier belangrijkste:

  • Je kunt slimme prognoses maken.
  • Je leert je klanten beter kennen.
  • Je verbetert het contact met je klanten.
  • Je werkt nauwkeuriger.

Je kunt slimme prognoses maken

Een CRM-systeem, en vooral een analytische versie, helpt je bedrijfskeuzes beter op je klanten af te stemmen. Zo weet je vrij snel of het zinvol of zinloos is om je trimsalon uit te breiden met een uitlaatservice.

Je leert je klanten beter kennen

Het beter leren kennen van je klanten met CRM-software werkt in dit geval tweeledig. Je weet beter wat hun wensen zijn door ze goed te analyseren, maar je leert ze ook letterlijk beter kennen doordat je bijhoudt hoever de communicatie is gevorderd.

Je verbetert het contact met je klanten

Bedrijven anno nu bieden klanten doorgaans tal van mogelijkheden om contact met ze op te nemen. Facebook, Twitter, per e-mail en per telefoon: de opties zijn eindeloos.

Dit kun je als zzp’er ook aanbieden, maar dan wordt het al gauw een warboel. Tenzij je gebruikmaakt van CRM-software, een centrale database. Het wordt hiermee namelijk makkelijk om bij te houden wie op welke manier contact zoekt met je bedrijf én hoever deze communicatie is gevorderd.

Je werkt nauwkeuriger

Een CRM-systeem is bovenal een manier om alles rondom je klanten goed bij te houden. Wat hun wensen zijn, maar ook hun contactgegevens en hoevaak ze contact met jou hebben gezocht. Dit voorkomt zoekgeraakte gegevens – en als je ooit collega’s krijgt, hebben ook zij meteen toegang tot alle benodigdheden. Het heeft hierdoor ook een positieve impact op interne processen. Door informatie over klanten te delen binnen de CRM-software, kunnen collega’s makkelijk taken van elkaar overnemen.

zakelijke-rekening-kiezen

2. De beste keuze maken

Wat ons betreft, zijn er vier vragen die je jezelf moet stellen voordat je een keuze voor jouw beste CRM-systeem maakt. 

Dit zijn:

  • Kies ik een analytisch, operationeel of sociaal CRM-systeem?
  • Ga ik voor een eenvoudig of uitgebreid programma?
  • Kies ik voor on-premise of SaaS?
  • Wil ik wel of geen Nederlandstalige omgeving?

We snappen dat een begrip als SaaS nogal wat vragen oproept. Daarom hieronder een uitleg per vraag.

Analytisch, operationeel of sociaal?

De keuze voor een analytisch, operationeel of sociaal CRM-systeem hangt af van je eigen doelen. 

Wil je het CRM-systeem vooral gebruiken om meer inzicht te krijgen in de wensen van je klanten en zo gebruik kan maken van effectieve campagnes? Ga dan voor analytische CRM-software.

Heb je vooral behoefte aan een manier om klantgegevens bij te houden? Neem dan een operationeel CRM-systeem.

Veel actief op sociale media? Kies dan voor een sociaal CRM-systeem.

Tip van ons

Weet je niet precies welk type CRM-systeem je nodig hebt? Neem ze dan gewoon allemaal.

 

En nee – we bedoelen niet dat je drie verschillende abonnementen moet afsluiten. We bedoelen dat je in dat geval misschien wel het beste kunt gaan voor CRM-software dat zowel analytisch als operationeel is – de alles in één oplossing.

 

Je hebt dan waarschijnlijk wel meer functies dan je nodig hebt, maar eh – maakt dat uit?

 

Eenvoudig of uitgebreid?

Sommige CRM-systemen zijn enorm uitgebreid met tal van functies, zoals de versies van Salesforce en Zoho. Andere CRM-software moet het juist hebben van enkele add-ons die dan wel weer enorm uitgebreid zijn. Een specialisatie in klantenservice, bijvoorbeeld. Of alles op het gebied van het beheer van leads.

Wat is de beste CRM-software voor jouw bedrijf? Dat hangt opnieuw af van je wensen en voorkeuren, maar wij zijn fan van uitgebreide pakketten. Je weet tenslotte maar nooit in hoeverre jouw bedrijf nog gaat groeien – en dan heb je meteen alles bij de hand.

Voorbeelden van interessante functies

Ga je voor een uitgebreid CRM-systeem? Check dan of onder meer déze functionaliteiten aanwezig zijn.

Analytics Inzicht in verschillende statistieken, zodat belangrijke patronen kunnen worden ontdekt.
Artificial Intelligence (AI) De mogelijkheid om handelingen te laten verrichten door kunstmatige intelligentie.
Bestanden Een optie om bestanden uit te wisselen met klanten en/of projectleden.
Chatfuncties Een manier om te communiceren met klanten en/of projectleden.
Contactbeheer Een manier om je klanten te beheren: contact- en adresgegevens, maar ook in hoeverre de communicatie met hen is gevorderd.
Dashboards Een centrale plek om de meest belangrijke elementen van het CRM-systeem in één oogopslag te bekijken.
E-mailtracking De mogelijkheid om te kijken of ontvangers je e-mails hebben ontvangen en geopend – ideaal voor e-mailmarketing.
Integraties met mailprogramma’s De mogelijkheid om programma’s als MailChimp aan je CRM-systeem te koppelen.
Leadsbeheer Een manier om mogelijke aankopen mee te beheren: welke klanten zijn benaderd, wie moet opnieuw worden gecontacteerd, wie heeft er een product of dienst afgenomen, et cetera.
Mobiliteit De mate waarin het CRM-systeem ook op smartphones toegankelijk is
Salesprognoses Een overzicht aan verkoopdoelstellingen en in hoeverre deze zijn behaald.

 

On-premise of SaaS?

Deze begrippen moeten we waarschijnlijk even uitleggen.

On-premise verwijst naar CRM-software die op één computer tegelijk wordt geïnstalleerd. SaaS is de tegenhanger en werkt door ergens in te loggen. Vandaar die naam: Software as a Service.

Beiden hebben voor- en nadelen. On-premise heeft als voordeel dat je maar één keer een pakket hoeft aan te schaffen: een keer instellen en klaar is Kees. 

SaaS is echter toegankelijker. Je hebt in feite alleen een internetverbinding nodig en je kunt gegevens eenvoudig delen met anderen.

Tip van ons

Wij houden van werken in de cloud: geen gedoe met installaties en gegevens die makkelijk deelbaar zijn. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar een SaaS-CRM-systeem. Vandaar dat onze suggesties verderop in dit artikel allen SaaS-oplossingen zijn.

 

Nederlandstalig of niet?

De CRM-systemen die wij aanbevelen ontgaan elkaar niet zo gek veel qua functionaliteiten en gebruikersgemak. Iets waarin ze wél van elkaar verschillen? De taal.

We doelen daarmee niet op de taal van de CRM-software zelf. Hoewel sommige aanbevelingen van oorsprong Amerikaanse bedrijven zijn, zijn de vertalingen dermate goed dat je dit nauwelijks doorhebt.

Het kan pas een probleem worden wanneer je contact opneemt met de klantenservice. Die zijn – laten we zeggen – wat minder bedreven in de Nederlandse taal.

Vind je dat helemaal niets? Dan loont het om in zee te gaan met een Nederlandse aanbieder van CRM-systemen.

overstappen

3. Het aanbod CRM-systemen

We hebben vier CRM-systemen uitgekozen waarvan wij denken dat zzp’ers ze goed kunnen gebruiken. Dit zijn:

Klik op de naam van de CRM-software om onze mini-reviews te lezen óf check de onderstaande tabel voor een snel antwoord op je meest prangende vragen, zodat je snel jouw beste CRM-systeem kunt kiezen.


Analytisch, operationeel of sociaal?Eenvoudig of uitgebreid?On-premise of SaaS?Nederlandstalig?Prijs
MondayOperationeelUitgebreidSaaSJaGratis tot een prijs op aanvraag
SalesforceAnalytisch en operationeelUitgebreidSaaSJaPrijs op aanvraag
ZendeskOperationeelEenvoudigSaaSJa€19 tot €199 per gebruiker per maand
ZohoOperationeel en sociaalUitgebreidSaaSJaGratis tot €52 per maand
Monday - Unsplash

Monday

Geschikt voor

Ondernemers op zoek naar een laagdrempelige, maar duidelijke CRM-software om klantgegevens bij te houden.

Belangrijkste voordelen

  • Pas workflows helemaal aan naar je wensen.
  • Stroomlijn je werk met dat van anderen voor een maximale productie.
  • Gebruik Monday voor veel meer dan alleen CRM dankzij de multifunctionele inzetbaarheid.

Analytisch, operationeel of sociaal?

Operationeel

Eenvoudig of uitgebreid?

Uitgebreid

On-premise of SaaS?

SaaS

Nederlandstalig?

Ja – op de klantenservice na

Prijs

Gratis tot een prijs op aanvraag

Monday

Wat is Monday?

Monday is een platform dat zich richt op wat ze zelf een nieuwe manier van werken noemen. De bijbehorende online software, Work OS genaamd, is bruikbaar voor zo’n beetje alle bedrijfsprocessen. Voorbeelden zijn projectbeheer, marketing en dus Monday Sales CRM.

Dat werkt allemaal aan de hand van digitale sheets die workflows heten. Je kunt hier onder meer belangrijke klantgegevens in kwijt, waardoor je één plek hebt om ze allemaal te beheren.

Zie het als een soort Excel-bestand, maar dan veel uitgebreider en visueler.

Monday

Wat vinden wij van Monday?

Het feit dat alle workflows compleet aanpasbaar zijn naar voorkeur is hét grote voordeel van Monday. Deze unieke functie komt onze afstemming, efficiëntie én productiviteit absoluut ten goede. Inderdaad: we gebruiken Monday zelf ook.

Het wordt dankzij Monday ook makkelijk om samen te werken met anderen. Het toevoegen van gebruikers zorgt ervoor dat iedereen precies weet hoe de relatie met welke klant er op dat moment uitziet. Dat leidt indirect tot tevreden klanten en andere belanghebbenden.

Het is ook een pluspunt dat de workflows van Monday zijn te gebruiken voor praktisch alles. We gebruiken deze CRM-software hierdoor niet alleen voor online CRM, maar ook voor projectbeheer. De opties zijn eindeloos.

Prijzen Monday

Wat kost Monday?

Monday heeft vijf verschillende prijspakketten:

  • Individueel
  • Basic
  • Standaard
  • Plus
  • Onderneming

Individueel

Individueel is gratis CRM-software en bedoeld voor individuen die hun werk willen bijhouden. 

Je kunt dit gebruiken om voor jezelf een soort mini-CRM op te zetten, maar je krijgt maximaal twee plekken. Dat houdt in dat je naast jezelf nog één persoon toegang kan geven tot je workflows.

Basic

Basic kost €6 per plek per maand en is bedoeld voor ondernemers die het werk van diverse teams en aan verschillende projecten op één plaats willen bewaren.

Standaard

Standaard kost €10 per plek per maand en is bedoeld voor ondernemers die samenwerken en teamprocessen willen optimaliseren.

Plus

Plus kost €22 per plek per maand en helpt je in het stroomlijnen en uitvoeren van meer complexe workflows.

Onderneming

Onderneming is geschikt voor organisaties op zoek naar functies voor grote of middelgrote bedrijven. De prijzen hiervoor zijn op aanvraag.

Salesforce - Unsplash

2. Salesforce

Geschikt voor

Ondernemers die alle facetten van de customer journey binnen dezelfde CRM-software willen beheren.

Belangrijkste voordelen

  • Alles in één CRM-systeem
  • Gekozen als beste Sales CRM.
  • Ontvang een centraal beeld van je klanten door verschillende bedrijfsonderdelen op één lijn te brengen.
  • Gebruik artificiële intelligentie voor een effectievere communicatie.
  • Ontdek hoe de wereld er door de ogen van je klanten uitziet.

Analytisch, operationeel of sociaal?

Analytisch en operationeel

Eenvoudig of uitgebreid?

Uitgebreid

On-premise of SaaS?

SaaS

Nederlandstalig?

Ja

Prijs

Prijs op aanvraag

Salesforce

Wat is Salesforce?

Salesforce zit heel anders in elkaar dan Monday. Het bedrijf is allereerst specifiek gestoeld op online CRM en dus een echte CRM-software leverancier.

Dat doen ze door het aanbieden van verschillende pakketten die allemaal iets met Customer Relationship Management hebben te maken.

Het meest omvangrijk is de CRM-app Customer 360. Dit brengt analyses, commercie, IT, marketing, sales én services op één lijn. Alles om een centraal beeld van je klanten te kunnen krijgen.

Het is desondanks ook mogelijk om de focus op meer specifieke delen van het fenomeen klantbeheer te leggen. Salesforce heeft bijvoorbeeld ook het pakket Sales. Deze is specifiek bedoeld om de verkopen te stroomlijnen. Het pakket Marketing is nog zo’n voorbeeld: gestoeld op het opbouwen van relaties.

Het bedrijf biedt daarnaast pakketten die een soortgelijke werking hebben, maar verder relatief weinig met CRM te maken hebben. Een voorbeeld daarvan is het pakket Duurzaamheid. Dit helpt je in het bereik van specifieke klimaatdoelen.

Wat vinden wij van Salesforce?

Het pakket Customer 360 helpt tijdens het traceren van alle facetten van de zogenoemde customer journey: van lead tot loyaliteit. Je kunt hiermee, aan de hand van je wensen en voorkeuren, allerlei CRM-apps toevoegen die de verzameling van klantgegevens nóg beter maakt.

We zijn daarnaast erg te spreken over het fenomeen Einstein AI. Dit verwijst naar artificiële intelligentie die ervoor zorgt dat iedereen binnen je team productief werkt aan de hand van effectievere communicatie.

Salesforce helpt je daarnaast de wereld te zien door de ogen van je klanten. Dat zorgt ervoor dat je producten en diensten beter op hen afstemt.

salesforce

Wat kost Salesforce?

Het is lastig om één prijs voor de producten van Salesforce te noemen. Ze werken namelijk met bedragen per dienst en bieden dan ook nog eens verschillende tarieven aan. Dat zorgt soms voor tarieven die voor zzp’ers gangbaar zijn (€25 per gebruiker per maand voor de Sales Cloud, bijvoorbeeld), maar soms ook in prijzen die de meeste zelfstandigen de pet te boven gaan.

We raden je daarom aan om de website van Salesforce te bekijken om erachter te komen wat het CRM-bedrijf nu precies vraagt voor wat jij nodig hebt.

Zendesk - Unsplash

Zendesk

Geschikt voor

Ondernemers die zoeken naar een volledig CRM pakket voor het verbeteren van de klantenservice.

Belangrijkste voordelen

  • Beheer al je interacties met klanten op één plaats;
  • Krijg onbeperkt toegang tot de community van Zendesk;
  • Profiteer van alle andere tools die Zendesk biedt.

Analytisch, operationeel of sociaal?

Operationeel

Eenvoudig of uitgebreid?

Eenvoudig

On-premise of SaaS?

SaaS

Nederlandstalig?

Ja

Prijs

€19 tot €199 per gebruiker per maand

Zendesk

Wat is Zendesk?

Zendesk is niet per definitie een CRM, maar meer een pakket gespecialiseerd in de verbetering van de klantenservice. Het is met Zendesk bijvoorbeeld mogelijk om geautomatiseerde chats te maken, om maar wat te noemen.

Een goede klantenservice vereist natuurlijk een gestroomlijnde registratie van alles wat met consumenten te maken heeft. Zendesk kan zodoende wel degelijk als CRM-oplossing worden gebruikt. Zeker door zzp’ers.

zendesk

Wat vinden wij van Zendesk?

We hebben Zendesk eerder geprobeerd als chatbot. Wat ons toen al opviel, is dat het programma zo sterk is in het stroomlijnen van verschillende kanalen. Je kunt Zendesk voor van alles gebruiken, maar alles wordt verzameld op één dashboard.

Dat geldt ook voor interacties met klanten, mocht je Zendesk gebruiken als een CRM-systeem. Deze zijn daar toegankelijk voor alle belanghebbenden, indien nodig. Een mate van duidelijkheid die we erg prettig vinden.

We zijn ook te spreken over de onbeperkte toegang tot de community van Zendesk. Deze bestaat uit oprichters en leiders op het terrein van klantervaringen. Dit geeft je de kans om van andere ondernemers te leren én je netwerk uit te breiden.

Zendesk is tot slot – en zoals gezegd – gespecialiseerd in alles wat de verbetering van de klantenservice aangaat. Een groot voordeel van werken met Zendesk is het feit dat je dan ook profiteert van alle andere tools die de software biedt, zoals het aanmaken van geautomatiseerde chats en online hulpcentra.

Prijzen voor Zendesk voor sales

Wat kost Zendesk?

Zendesk maakt in zijn tarieven onderscheid tussen twee pakketten:

  • Zendesk voor Klantenservices
  • Zendesk voor Sales

Wil je gebruikmaken van het CRM-programma van Zendesk? Kies dan voor Zendesk voor Sales. Maak vervolgens een keuze uit een van de onderstaande varianten:

  • Sell Team
  • Sell Professional
  • Sell Enterprise
  • Sell Elite

Sell Team

Sell Team kost €19 per maand. Je krijgt dan onder meer het volledig geïntegreerde mobiele CRM en verschillende kant-en-klare apps en integraties.

Sell Professional

Sell Professional kost €49 per maand. Je krijgt dan onder meer alle features van Sell Team en gepersonaliseerde bulkmails.

Sell Enterprise

Sell Enterprise kost €99 per maand. Je krijgt dan onder meer alle features van Sell Professional en activiteitenrapporten.

Sell Elite

Sell Elite kost minstens €199 per maand. Je krijgt dan onder meer alle features van Sell Enterprise en onbeperkte API-toegang.

Zoho - Unsplash

Zoho

Geschikt voor

Ondernemers die de communicatie met klanten willen verbeteren en daaraan relatief niet al te veel tijd kwijt willen zijn.

Belangrijkste voordelen

  • Pas CRM-oplossingen aan naar wens en smaak.
  • Bereik klanten via alle kanalen en ontvang realtime-meldingen wanneer zij jouw bedrijf proberen te bereiken.
  • Bespaar tijd door geautomatiseerde CRM-oplossingen.

Analytisch, operationeel of sociaal?

Operationeel en sociaal

Eenvoudig of uitgebreid?

Uitgebreid

On-premise of SaaS?

SaaS

Nederlandstalig?

Ja

Prijs

Gratis tot €52 per maand

Zoho

Wat is Zoho?

Zoho biedt verschillende CRM-software pakketten die specifiek zijn bedoeld voor groeiende ondernemingen. Een van hun paradepaardjes is het CRM-programma.

Dit CRM-systeem wordt wereldwijd door 250.000 bedrijven gebruikt als tool voor het opbouwen van klantrelaties. Dat alleen al maakt dit een van de beste CRM-systemen ter wereld.

Wat vinden wij van Zoho?

Wat meteen opvalt aan Zoho is dat de gebruiksvriendelijke interface van alle CRM-oplossingen volledig aanpasbaar is. Dat vinden we leuk, want daardoor voldoet Zoho CRM-software altijd aan iedereens persoonlijke wensen en voorkeuren. Extra pluspunt: hier is géén kennis van programmeren voor nodig.

Het systeem stelt je bovendien in staat om klanten via alle kanalen te bereiken. Via chats, via sms-berichten, maar ook via e-mail. Via sociale media, maar ook per telefoon. Je ontvangt daarbij realtime-meldingen wanneer consumenten je bedrijf proberen te bereiken. Een interessante functie die niet alle CRM-systemen bieden.

Een derde, belangrijke functie is dat de CRM-systemen van Zoho volledig zijn geautomatiseerd. Het kost hierdoor weinig tijd om leads te starten en follow-ups te ontwikkelen. Wil je in je onderneming zoveel mogelijk taken en processen automatiseren? Dan is Zoho CRM-software ideaal voor jou!

Een belangrijke feature, want we vinden een goede automatisering in CRM-software altijd erg belangrijk.

Prijzen Zoho

Wat kost Zoho?

ZoHo heeft vijf betaalmogelijkheden:

  • Free
  • Standaard
  • Professional
  • Enterprise
  • Ultimate

Free

De gratis CRM versie van Zoho’s CRM-systeem, Free, geeft drie gebruikers de mogelijkheid om gebruik te maken van hoofdfuncties als documenten, mobiele CRM-apps en leads. Hij is bedoeld voor werk vanuit huis.

Standaard

Standaard kost €14 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alle functies van Free en op maat gemaakte dashboards.

Professional

Professional kost €23 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alles van Standaard en web-naar-case-formulieren.

Enterprise

Enterprise kost €40 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alles van Professional en portalen voor meerdere gebruikers.

Ultimate

Ultimate kost €52 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alles van Enterprise en uitgebreide functiebeperkingen.

Bigin

Het is ook mogelijk om een aangepaste, verkleinde versie van Zoho CRM-software te kiezen. Deze versie heet Bigin en kost €7 per gebruiker per maand. Dat kan een interessante optie zijn voor jou als zzp’er.

veelgestelde-vragen

Veelgestelde vragen

Hoe duur is een CRM-systeem?

De prijzen voor CRM-systemen lopen enorm uiteen. Sommige versies zijn gratis te gebruiken, waar anderen prijzen op aanvraag hebben. Hou als zzp’er rekening met een bedrag van zo’n €35 per gebruiker per maand voor CRM-software.

Wat is het verschil tussen ERP en CRM?

Een CRM-pakket is specifiek bedoeld als systeem om je klanten mee te beheren. Een ERP-systeem gebruik je om allerlei bedrijfsprocessen mee te stroomlijnen. Het kan zijn dat een ERP-systeem ook gebruik maakt van een CRM-software.

Wat leg je vast in een CRM-systeem?

Je gebruikt een CRM-systeem om alles wat je klanten aangaat vast te leggen. Dat varieert van naam- en adresgegevens tot hoevaak je telefonisch contact met ze hebt opgenomen.

Wat zijn de voordelen van een CRM-systeem?

Dit vinden wij de vier belangrijkste voordelen van een CRM-systeem:

– Je kunt slimme prognoses maken.
– Je leert je klanten beter kennen.
– Je verbetert het contact met je klanten.
– Je werkt nauwkeuriger.

Hoe duur is een CRM-systeem?

De prijzen voor CRM-systemen lopen enorm uiteen. Sommige CRM-software versies zijn gratis te gebruiken, waar anderen prijzen op aanvraag hebben. Hou voor zzp rekening met een bedrag van ongeveer 35 euro per gebruiker per maand.

Wat is het verschil tussen ERP en CRM?

Een CRM-pakket is specifiek bedoeld als systeem om je klanten mee te beheren. Een ERP-systeem gebruik je om allerlei bedrijfsprocessen mee te stroomlijnen. Het kan zijn dat een ERP-systeem ook gebruik maakt van een CRM-software.

Auteur

Schrijf een reactie