Zoek naar:

Customer Relationship Management (CRM) draait om het beheren van je klantrelaties. Veel zzp’ers kunnen dit in het begin van hun carrière zelfstandig doen, maar zodra de onderneming groeit, is daar al gauw een (geautomatiseerd) systeem voor nodig. Zo’n systeem heet een CRM en beheert alles wat klanten aangaat op één plek. Doe mee met CRM-systemen vergelijken en check welke voordelen op jouw voorkeuren aansluiten, zodat je het beste CRM-systeem voor jouw onderneming kan vinden

Samenvatting

Dit vinden we de beste CRM-pakketten voor zzp’ers

  • Monday
  • Salesforce
  • Sharpspring
  • Zendesk
  • Zoho

Dit kosten CRM-systemen

MondayGratis tot een prijs op aanvraag
SalesforcePrijs op aanvraag
Sharpspring€496,42 per maand tot een prijs op aanvraag
Zendesk€19 tot €199 per maand
ZohoGratis tot €52 per maand
Monday - Unsplash

1. Monday

Geschikt voor

Zzp’ers op zoek naar een laagdrempelige, maar duidelijke manier om klantgegevens bij te houden.

Belangrijkste voordelen

  • Pas de workflows helemaal aan naar jouw behoeften;
  • Stroomlijn je werk voor een maximale productie;
  • Profiteer van het feit dat Monday ook inzetbaar is voor andere doelen.

Kosten

Gratis tot een prijs op aanvraag

Monday

Wat is Monday?

Monday is een platform dat zich richt op wat ze zelf een nieuwe manier van werken noemen. De bijbehorende online software, Work OS genaamd, is zodoende bruikbaar voor zo’n beetje alle bedrijfsprocessen. Voorbeelden zijn projectbeheer, marketing en dus CRM-apps.

Dat werkt allemaal aan de hand van digitale sheets – workflows genaamd. Je kunt hier onder meer belangrijke klantgegevens in kwijt, waardoor je één plek hebt om ze allemaal te beheren. Zie het als een soort Excel-bestand, maar dan veel uitgebreider en visueler.

Wat vonden wij van Monday?

Het feit dat alle workflows compleet aanpasbaar zijn naar voorkeur is hét grote voordeel van Monday. Deze unieke functie kwam onze afstemming, efficiëntie én productiviteit absoluut ten goede.

We vonden het dankzij Monday ook erg prettig samenwerken met anderen. Het toevoegen van gebruikers zorgde ervoor dat iedereen wist hoe de relatie met welke klant er op dat moment uitzag. Dit leidde indirect tot tevreden klanten en andere belanghebbenden.

Het is ook een pluspunt dat de workflows van Monday zijn te gebruiken voor praktisch alles. We hebben de online software zodoende niet alleen gebruikt voor CRM, maar ook voor projectbeheer. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Prijzen Monday

Wat kost Monday?

Monday onderscheidt vijf verschillende prijspakketten:

  • Individueel
  • Basic
  • Standaard
  • Plus
  • Onderneming

Individueel

Individueel is gratis en bedoeld voor individuen die hun werk willen bijhouden. Let op: maximaal twee plekken.

Basic

Basic kost €6 per plek per maand en is bedoeld voor ondernemers die het werk van diverse teams en aan verschillende projecten op één plaats willen bewaren.

Standaard

Standaard kost €10 per plek per maand en is bedoeld voor ondernemers die samenwerken en teamprocessen willen optimaliseren.

Plus

Plus kost €22 per plek per maand en helpt je in het stroomlijnen en uitvoeren van meer complexe workflows.

Onderneming

Onderneming is geschikt voor organisaties op zoek naar functies voor grote bedrijven. De prijs is op aanvraag.

Salesforce - Unsplash

2. Salesforce

Geschikt voor

Ondernemers die alle facetten van de zogenoemde customer journey binnen één CRM-app willen beheren.

Belangrijkste voordelen

  • Gebruik verschillende apps om je klanten te helpen;
  • Zorg ervoor dat eventuele collega’s ook weten hoe je klant in elkaar zitten;
  • Profiteer van een centraal klantbeeld.

Kosten

Prijs op aanvraag

Salesforce

Wat is Salesforce?

Salesforce steekt heel anders in elkaar dan Monday. Het bedrijf is allereerst specifiek gestoeld op online CRM en dus een echte CRM-softwareleverancier. Dat doen ze door het aanbieden van verschillende pakketten die allemaal iets met Customer Relationship Management hebben te maken. 

Het meest omvangrijk is de CRM-applicatie Customer 360. Dit brengt analyses, commercie, IT, marketing, sales én services op één lijn. Alles om een centraal beeld van je klanten te kunnen krijgen. Salesforce biedt daardoor mogelijk het beste CRM-systeem én de beste CRM-software.

Het is desondanks ook mogelijk om de focus op meer specifieke delen van het fenomeen klantbeheer te leggen. Salesforce heeft bijvoorbeeld ook het pakket Sales: specifiek bedoeld om de verkopen te stroomlijnen. Het pakket Marketing is nog zo’n voorbeeld: gestuurd op het opbouwen van relaties.

Het bedrijf biedt daarnaast pakketten die een soortgelijke werking hebben, maar verder relatief weinig met CRM in Nederland te maken hebben. Een voorbeeld daarvan is het pakket Duurzaamheid, dat je helpt in het bereiken van bijvoorbeeld specifieke klimaatdoelen.

Wat vonden wij van Salesforce?

Het pakket Customer 360 hielp ons tijdens het traceren van alle facetten van de zogenoemde customer journey: van lead tot loyaliteit. We konden daarbij, aan de hand van onze wensen en voorkeuren, allerlei apps toevoegen die de verzameling van klantgegevens nóg beter maakte.

We hadden daarnaast veel aan het fenomeen Einstein AI. Dit verwijst naar artificiële intelligentie die ervoor zorgde dat iedereen binnen ons team productieve werkte aan de hand van effectievere communicatie. 

Salesforce hielp ons daarnaast de wereld te zien door de ogen van onze klanten. Dat zorgde ervoor dat we onze producten, in dit geval teksten, beter op hen konden afstemmen.

Wat kost Salesforce?

Het is lastig om één prijs voor de producten van Salesforce te noemen. Ze werken namelijk met bedragen per dienst en bieden dan ook nog eens verschillende tarieven aan.

We raden je daarom aan om de website van Salesforce te bekijken om erachter te komen wat het CRM-bedrijf nu precies vraagt voor wat jij nodig hebt. Je kunt vervolgens een CRM-systeem vergelijken met een ander CRM-systeem voor zzp’ers om erachter te komen wat nu de beste CRM-softwareoplossing is.

Kijken we naar de prijs en de omvangrijke functionaliteiten? Dan is dit het beste CRM-systeem voor MKB, maar té uitgebreid als CRM-systeem voor zzp.

Sharpspring - Unsplash

3. Sharpspring

Geschikt voor

Ondernemers op zoek naar een alles-in-één-platform voor omzetgroei.

Belangrijkste voordelen

  • Versnel de customer journey met behulp van Smart Mail;
  • Visualiseer succes met een handige pijplijnweergave;
  • Profiteer van een eenvoudige integratie met andere apps;

Kosten

€496,42 per maand tot een prijs op aanvraag

Wat is Sharpspring?

Sharpspring omschrijft zichzelf als een alles-in-één-platform voor omzetgroei. Ze bieden dan ook meerdere functies die allemaal iets te maken hebben met het vermeerderen van je winst. Voorbeelden: marketingautomatisering en end-to-end-verkoop.

CRM voor e-commerce maakt hier ook een belangrijk deel van uit. Sharpspring is zodoende ook te gebruiken als CRM-software voor zzp’ers en CRM voor freelancers.

Wat vonden wij van Sharpspring?

Sharpspring kun je niet enkel als CRM-systeem vergelijken met zowel Monday als Salesforce. De software is allereerst enorm omvangrijk. Het is weliswaar te gebruiken als CRM, maar dat is niet het primaire doel. Dat is tenslotte meer omzet behalen.

We vonden het gebruik van Sharpspring als CRM-pakket desondanks goed te doen. De interface van Sharpsprings CRM-systeem voor zzp’er is eenvoudig en gaf ons direct een overzicht van de voortgang die we op het gebied van CRM boeken. De software geeft je alle relevante info met betrekking tot je klanten, waardoor je eenvoudiger beslissingen maakt.

Een andere unieke feature van Sharpspring: Smart Mail. Dit is een app die ons hielp tijdens het maken van gepersonaliseerde follow-up mails naar (potentiële) klanten.

Sharpspring is tot slot goed te combineren met apps van derde partijen, zelfs met andere CRM’s voor zzp’ers. Een koppeling met Salesforce is bijvoorbeeld mogelijk.

Prijzen Sharpspring

Wat kost Sharpspring?

Sharpspring maakt in haar tarieven onderscheid tussen vijf mogelijkheden:

  • Agenten
  • Enterprises
  • Het mkb – tot 1.500 contacten
  • Het mkb – tot 10.000 contacten
  • Het mkb – tot 20.000 contacten

Agenten

Prijs op aanvraag.

Enterprises

Prijs op aanvraag.

Het mkb – tot 1.500 contacten

€496,42 per maand met een jaarcontract.

Het mkb – tot 10.000 contacten

€767,20 per maand met een jaarcontract.

Het mkb – tot 20.000 contacten

€1.128,24 per maand met een jaarcontract.

Zendesk - Unsplash

4. Zendesk

Geschikt voor

Ondernemers die zoeken naar een volledig pakket voor het verbeteren van de klantenservice, inclusief CRM.

Belangrijkste voordelen

  • Beheer al je interacties met klanten op één plaats;
  • Krijg onbeperkt toegang tot de community van Zendesk;
  • Profiteer van alle andere tools die Zendesk biedt.

Kosten

€19 tot €199 per maand

Wat is Zendesk?

Zendesk is niet per definitie een beheersysteem, maar meer een pakket gespecialiseerd in de verbetering van de klantenservice. Het is met Zendesk bijvoorbeeld mogelijk om geautomatiseerde chats te maken – om maar wat te noemen.

Een goede klantenservice vereist natuurlijk een gestroomlijnde registratie van alles wat met consumenten te maken heeft – en dus biedt Zendesk wel degelijk een CRM-oplossing. 

Zendesk

Wat vonden wij van Zendesk?

We hebben Zendesk eerder geprobeerd als chatbot. Wat ons toen al opviel, is dat het programma zo sterk is in het stroomlijnen van verschillende kanalen. Je kunt Zendesk voor van alles gebruiken, maar alles wordt verzameld op één dashboard. 

Dat geldt ook voor klantinteracties, mocht je Zendesk gebruiken als een CRM-systeem. Deze zijn daar toegankelijk voor alle belanghebbenden, indien nodig. Een mate van duidelijkheid die we erg prettig vinden.

We zijn ook te spreken over de onbeperkte toegang tot de community van Zendesk. Deze bestaat uit oprichters en leiders op het terrein van klantervaringen. Dit gaf ons de kans om van andere ondernemers te leren én ons netwerk uit te breiden.

Zendesk is tot slot – en zoals gezegd – gespecialiseerd in alles wat de verbetering van de klantenservice aangaat. Een groot voordeel van werken met Zendesk is dus het feit dat je dan ook profiteert van alle andere tools die de software biedt, zoals het aanmaken van geautomatiseerde chats en online hulpcentra.

Prijzen voor Zendesk voor sales

Wat kost Zendesk?

Zendesk maakt in zijn tarieven onderscheid tussen twee pakketten:

  • Zendesk voor Klantenservices
  • Zendesk voor Sales

Wil je gebruikmaken van het CRM-programma van Zendesk? Kies dan voor Zendesk voor Sales. Maak vervolgens een keuze uit een van de onderstaande varianten:

  • Sell Team
  • Sell Professional
  • Sell Enterprise
  • Sell Elite

Sell Team

Sell Team kost €19 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer een volledig geïntegreerde mobiele CRM en verschillende kant-en-klare apps en integraties.

Sell Professional

Sell Professional kost €49 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alle features van Sell Team en gepersonaliseerde bulkmails.

Sell Enterprise

Sell Enterprise kost €99 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alle features van Sell Professional en activiteitenrapporten.

Sell Elite

Sell Elite kost minstens €199 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alle features van Sell Enterprise en onbeperkte API-toegang.

Zoho - Unsplash

5. Zoho

Geschikt voor

Ondernemers met een groeiend bedrijf.

Belangrijkste voordelen

  • Gebruik Zoho voor elk bedrijf in iedere branche;
  • Maak contact met klanten – altijd en overal;
  • Bespaar veel tijd dankzij automatisering.

Kosten

Gratis tot €52 per maand

Zoho

Wat is Zoho?

Zoho biedt verschillende softwarepakketten die specifiek zijn bedoeld voor groeiende ondernemingen. Een van hun paradepaardjes is het CRM-programma. 

Dit Customer Relationship Management-systeem wordt wereldwijd door 250.000 bedrijven gebruikt als tool voor het opbouwen van klantrelaties. Alleen dat al maakt dit een van de beste CRM-systemen ter wereld.

Wat vonden jullie van Zoho?

Wat ons direct opviel aan Zoho, is dat de interface van alle CRM-oplossingen volledig aanpasbaar is. Vonden we leuk, want daardoor voldeed deze altijd aan iedereens persoonlijke wensen en voorkeuren. Extra pluspunt: hier is géén kennis van programmeren voor nodig.

Het systeem stelde ons bovendien in staat om klanten via alle kanalen te bereiken. Via chats, maar ook via mail. Via sociale media, maar ook per telefoon. We ontvingen daarbij realtime-meldingen wanneer consumenten ons bedrijf probeerden te bereiken. Een interessante functie die niet alle CRM-systemeen bieden.

Een derde, belangrijke functie is dat de CRM-oplossingen van Zoho volledig zijn geautomatiseerd. Het kostte ons hiermee weinig tijd om leads te starten en follow-ups te ontwikkelen. Een belangrijke feature, want we vinden een goede automatisering in een CRM-pakket altijd erg belangrijk.

Prijzen Zoho

Wat kost Zoho?

Zoho werkt met vijf betaalmogelijkheden:

  • Free
  • Standaard
  • Professional
  • Enterprise
  • Ultimate

Free

De gratis versie van Zoho’s CRM-softwaresysteem geeft drie gebruikers de mogelijkheid om gebruik te maken van hoofdfuncties als documenten, mobiele apps en leads. Hij is bedoeld voor werk vanuit huis.

Standaard

Standaard kost €14 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alle functies van Free en op maat gemaakte dashboards.

Professional

Professional kost €23 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alles van Standaard en web-naar-case-formulieren.

Enterprise

Enterprise kost €40 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alles van Professional en portalen voor meerdere gebruikers.

Ultimate

Ultimate kost €52 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alles van Enterprise en uitgebreide functiebeperkingen.

Het is tot slot ook mogelijk om een aangepaste, verkleinde versie van Zoho’s CRM-pakket te gebruiken. Deze variant heet Bigin en kost €7 per gebruiker per maand.

Auteur

Schrijf een reactie