Chatbots nemen voor veel bedrijven een deel van de online klantenservice over. Het zijn geautomatiseerde gesprekspartners die klanten onder meer voorzien van antwoorden op veelgestelde vragen. Deze chatting apps zijn ook handig voor zzp’ers die tijd en dus geld willen besparen. Check ons overzicht om populaire chatapps te ontdekken.
Dit vinden we de beste chatbots voor zzp’ers
- Intercom
- Watermelon
- Zendesk
Dit kosten deze chatbots
Intercom | €67,05 per maand |
Watermelon | €199 tot een prijs op aanvraag |
Zendesk | €49 tot €199 per maand |
1. Intercom
Geschikt voor
Zzp’ers die hun klantenservice willen verbeteren met de toevoeging van een chatbot.
Belangrijkste voordelen
- Werk aan betere klantrelaties met persoonlijke bots;
- Creëer geautomatiseerde antwoorden zónder het gebruik van ingewikkelde codes;
- Zorg voor een 24/7-beschikbaarheid.
Kosten
€67,05 per maand
Wat is Intercom?
Intercom is een aanbieder van populaire chatapps en servicedesk software. Hun bots zijn, door middel van artificiële intelligentie (AI), in staat om bijna-menselijke antwoorden op vragen van klanten te geven. Het gebruik daarvan resulteert mogelijk in betere klantrelaties en méér werk voor jou als zzp’er.
Wat vonden wij van Intercom?
Het eerste dat ons opviel aan het gebruik van chatprogramma Intercom is hóe goed de AI daadwerkelijk is. Het leek er écht op alsof we zelf hoogstpersoonlijk achter de knoppen zaten, terwijl dat natuurlijk niet het geval was. Deze persoonlijke bot ontstond overigens doordat Intercom info over (mogelijke) klanten verzamelde.
Wat Intercom verder onderscheidt van haar concurrentie, is dat het gebruik ervan géén HTML vereist. Een chatapp maken werkt namelijk aan de hand van een soort schematische weergave, waarbij je de uitkomst van een gesprek met een klant zelf kunt sturen. Vonden we erg makkelijk, want niet iedereen is een developer.
Het resultaat van dit alles is dat we met een gerust hart konden slapen: de gesprekken met consumenten kunnen tenslotte 24/7 doorgaan door onze chat klantenservice.
Wat kost Intercom?
Intercom biedt een aantal betaalpakketten aan, maar alleen het pakket Starter is bedoeld voor kleine ondernemers en dus zzp’ers die hun klantenservice uitbesteden willen. Dit kost je €67,05 per maand bij een jaarabonnement. Je kunt hiermee onder meer geautomatiseerde live chats en e-mails maken.
Je hebt tevens de optie om add-ons te kopen. Voorbeeld: geautomatiseerde WhatsApp-berichten voor €8,15 per maand bij een jaarabonnement.
2. Watermelon
Geschikt voor
Ondernemers die contact per mail of telefoon willen reduceren via een online chatfunctie.
Belangrijkste voordelen
- Laat klanten niet langer wachten dankzij een geautomatiseerde live chat;
- Geef altijd en overal antwoord op consumenten – zónder kennis van HTML;
- Reduceer het gebruik van mail en telefonie.
Kosten
€199 tot een prijs op aanvraag
Wat is Watermelon?
Watermelon helpt zzp’ers met het bouwen en vormgeven van online chats. Je werkt hiermee bijvoorbeeld aan geautomatiseerde antwoorden voor klanten met vragen over je onderneming, maar ook aan persoonlijke mails ten behoeve van je marketing.
Het bedrijf omschrijft zich hierbij als een gebruiksvriendelijk platform. Je hebt géén kennis van HTML nodig om een live chatapp te bouwen.
Wat vonden wij van Watermelon?
Watermelon hielp ons tijdens de bouw van live chatservices die de rol van eerstelijnsmedewerker feilloos overnamen. De chatbots voorkwamen dat klanten in een virtuele wachtrij belandden en gaven kordaat antwoord op de meest gestelde vragen.
We hadden de chat daarbij relatief snel vormgegeven, doordat Watermelon – net als Intercom – géén kennis van HTML vereist. We ervaarden het platform daardoor als gebruiksvriendelijk en goed bruikbaar voor iedereen.
Eén nadeel: de prijzen van Watermelon zijn vrij hoog, zeker gezien het feit dat het pakket eigenlijk geen unieke features biedt ten opzichte van de concurrentie.
Wat kost Watermelon?
Watermelon biedt ondernemers de volgende drie pakketten chat software:
- Standard
- Business
- Enterprise
Standard
Standard kost €199 per maand bij een jaarabonnement. Je betaalt daarnaast €0,007 per conversatie per maand en €49 per extra bot per maand.
Alle talen zijn beschikbaar, waaronder een chatbot in het Nederlands.
Business
Business kost €399 per maand bij een jaarabonnement. Je betaalt daarnaast €0,007 per conversatie per maand, €49 per extra bot per maand en €49 per extra taal per maand.
Extra features binnen dit pakket zijn onder meer de toevoeging van AI en een zogenoemde suggestiebot.
Enterprise
Enterprise is bedoeld voor grote bedrijven die een AI-bot willen integreren binnen alle facetten van de bedrijfsstructuur. Prijzen zijn alleen op aanvraag beschikbaar.
3. Zendesk
Geschikt voor
Zzp’ers die zoeken naar een volledig helpdesk software pakket voor het verbeteren van de klantenservice, inclusief chatbots.
Belangrijkste voordelen
- Verzamel alle manieren om met klanten te communiceren op één plaats;
- Ontwikkel een digitaal hulpcentrum of forum waar klanten vragen zelf kunnen beantwoorden;
- Zorg voor persoonlijke communicatie via door AI aangedreven online chats.
Kosten
€49 tot €199 per maand
Wat is Zendesk?
Zendesk is gespecialiseerd in het verbeteren van de online klantenservice, maar niet alleen de chatservice. Ze bieden namelijk veel meer dan Intercom en Watermelon: een compleet pakket aan callcentersoftware waarmee je als bedrijf klanten kunt helpen.
Dit omvat onder meer de mogelijkheid om geautomatiseerde livechats te maken, maar ook de optie om een online hulpcentrum op te zetten. Het product functioneert zodoende ook als helpdesksoftware. Dit is geen gratis chatapp, maar de prijs is relatief laag.
Wat vonden wij van Zendesk?
Het viel ons vrijwel direct op dat de chatting software van Zendesk inderdaad veel uitgebreider is dan de hierboven genoemde varianten. Het complete pakket bood bijvoorbeeld een chatservice, maar ook de optie tot geautomatiseerde mails, het aanmaken van forums en digitale hulpcentra en méér.
Dat leidde overigens niet tot onoverzichtelijkheid. Sterker nog: we ervaarden Zendesk als zéér duidelijk doordat alle kanalen worden verzameld op één dashboard.
De chatbots zelf maken eveneens gebruik van AI, waardoor klanten altijd antwoord in de juiste context krijgen. Het is bovendien ook bij Zendesk niet moeilijk om deze live chats vorm te geven.
Wat kost Zendesk?
Zendesk maakt in zijn tarieven onderscheid tussen twee pakketten:
- Zendesk voor Klantenservices
- Zendesk voor Sales
Zendesk voor klantenservice
Zendesk voor Klantenservices is weer verkrijgbaar in de volgende varianten:
- Suite Team
- Suite Growth
- Suite Professional
- Suite Enterprise
Suite Team
Suite Team kost €49,00 per licentie per maand. Je mag dan onder meer één helpcentrum en tot vijftig AI-gedreven, geautomatiseerde antwoorden maken.
Suite Growth
Suite Team kost €79,00 per licentie per maand. Je mag dan onder meer meerdere helpcentra en tot honderd AI-gedreven, geautomatiseerde antwoorden maken.
Suite Professional
Suite Team kost €99,00 per licentie per maand. Je mag dan onder meer meerdere helpcentra en tot vijfhonderd AI-gedreven, geautomatiseerde antwoorden maken.
Suite Enterprise
Suite Team kost €150,00 per licentie per maand. Je ontvangt dan alle kernelementen die je nodig hebt voor een uitmuntende online klantenservice.
Zendesk voor sales
Zendesk voor Sales is verkrijgbaar in de volgende versies:
- Sell Team
- Sell Professional
- Sell Enterprise
- Sell Elite
Sell Team
Sell Team kost €19,00 per gebruiker per maand. Je ontvangt dan onder meer e-mailintegratie, een volledig geïntegreerde mobiele CRM en kant-en-klare chat-apps en integraties.
Sell Professional
Sell Professional kost €49,00 per gebruiker per maand. Je ontvangt dan onder meer alle features van Sell Team, gepersonaliseerde bulkmails en een onbeperkt aantal e-mailsjablonen.
Sell Enterprise
Sell Enterprise kost €99,00 per gebruiker per maand. Je ontvangt dan onder meer alle features van Sell Professional, activiteitenrapporten en geavanceerde machtigingen.
Sell Elite
Sell Elite kost minimaal €199,00 per gebruiker per maand. Je ontvangt dan onder meer alle features van Sell Enterprise, onbeperkte API-toegang en praktische ondersteuning.
0 reacties