Zoek naar:

Chatbots nemen voor veel organisaties een deel van de online klantenservice over. Het zijn geautomatiseerde gesprekspartners die consumenten onder meer voorzien van antwoorden op veelgestelde vragen. Deze chatting apps kunnen ook handig zijn voor zzp’ers die tijd en dus geld willen besparen. Check ons overzicht om populaire chatapps te ontdekken!

1. Intercom

Wat is Intercom?

Intercom is zo’n aanbieder van populaire chatapps. Hun bots zijn, door middel van artificiële intelligentie (AI), in staat om bijna-menselijke antwoorden op vragen van klanten te geven. Het gebruik daarvan resulteert mogelijk in betere klantrelaties en meer werk voor jou als zzp’er.

Wat zijn de belangrijkste features van Intercom?

Werk aan betere klantrelaties met persoonlijke bots

Een persoonlijke bot ontstaat doordat Intercom vooraf info over (mogelijke) klanten inzamelt. Het lijkt er daardoor écht op alsof jij hoogstpersoonlijk achter de knoppen zit.

Creëer geautomatiseerde antwoorden zonder het gebruik van ingewikkelde codes

Je hebt geen kennis van HTML nodig om met Intercom aan de haal te gaan. Een chatapp maken werkt aan de hand van een soort schematische weergave, waarbij je de uitkomst van een gesprek met een klant zelf kunt sturen.

Zorg voor een 24/7-beschikbaarheid

Gesprekken met consumenten kunnen dankzij deze populaire chatapp altijd doorgaan. Middenin de nacht, bijvoorbeeld. Of wanneer je op vakantie bent.

Prijzen Intercom

Wat kost Intercom?

Intercom biedt een aantal pakketten aan, maar het pakket Starter is specifiek bedoeld voor kleine ondernemers en dus zzp’ers. Dit kost je €67,05 per maand bij een jaarabonnement en helpt je onder meer in het maken van geautomatiseerde live chats en e-mails.

Je hebt tevens de optie om add-ons te kopen. Voorbeeld: geautomatiseerde WhatsApp-berichten voor €8,15 per maand bij een jaarabonnement.

2. Watermelon

Wat is Watermelon?

Watermelon helpt je met het bouwen en vormgeven van live chats. Je werkt bijvoorbeeld aan geautomatiseerde antwoorden voor klanten met vragen over je onderneming, maar ook aan persoonlijke mails ten behoeve van je marketing. Watermelon omschrijft zichzelf hierbij als een gebruiksvriendelijk platform: er is geen HTML nodig om een live chatapp te bouwen.

Wat zijn de belangrijkste features van Watermelon?

Laat je klanten niet meer wachten

Live chatservices nemen de rol van eerstelijnsmedewerker over. Ze voorkomen daarmee dat klanten in een virtuele wachtrij belanden en geven kordaat antwoord op de meest gestelde vragen.

Geef altijd en overal antwoord

’s Nachts. In het weekend. Wanneer je op vakantie bent. Een livechat voorziet (potentiële) klanten altijd van antwoord – en dat verbetert je beschikbaarheid behóórlijk.

Reduceer het gebruik van mail en telefonie

Watermelon zelf stelt dat een geautomatiseerde online chat tot 85 procent van het klantcontact per mail of telefoon kan reduceren. Dat scheelt tijd – en dus geld.

Wat kost Watermelon?

Watermelon biedt ondernemers drie pakketten: Standard, Business en Enterprise.

Prijzen Watermelon

Standard

Standard kost €199 per maand bij een jaarabonnement. Je betaalt daarnaast €0,007 per conversatie per maand en €49 per extra bot per maand. Alle talen zijn beschikbaar, waaronder een chatbot in het Nederlands.

Business

Business kost €399 per maand bij een jaarabonnement. Je betaalt daarnaast €0,007 per conversatie per maand, €49 per extra bot per maand en €49 per extra taal per maand.

Extra features binnen dit pakket zijn onder meer de toevoeging van AI en een zogenoemde suggestiebot.

Enterprise

Enterprise is bedoeld voor grote bedrijven die een AI-bot willen integreren binnen alle facetten van de bedrijfsstructuur. Prijzen zijn alleen op aanvraag beschikbaar,

3. Zendesk

Wat is Zendesk?

Zendesk is gespecialiseerd in het verbeteren van de online klantenservice, maar niet per se alleen de chatservice. Ze bieden meer dan Intercom en Watermelon: een compleet pakket aan callcentersoftware waarmee je als bedrijf klanten kunt helpen. 

Dit omvat onder meer de mogelijkheid om geautomatiseerde livechats te maken, maar ook de optie om een online hulpcentrum op te zetten. Het product functioneert zodoende ook als helpdesksoftware.

Wat zijn de belangrijkste features van Zendesk?

Verzamel alle manieren om met klanten te communiceren op één plaats

Communicatie met klanten gebeurt per mail, online chats, (chatprogramma’s van) sociale media, enzovoort. Dit kan onoverzichtelijk worden – maar niet met Zendesk. Zendesk verzamelt al deze kanalen op één dashboard, waardoor jij meer overzicht hebt.

Ontwikkel een digitaal hulpcentrum of forum waar klanten vragen zelf kunnen beantwoorden

Met behulp van andere klanten, bijvoorbeeld. Scheelt jou aanzienlijk in tijd.

Zorg voor persoonlijke communicatie via door AI aangedreven online chats

…maar de belangrijkste feature van Zendesk is toch het aanmaken van chatbots. Dat kan op uiterst persoonlijke wijze dankzij de toevoeging van AI, waardoor klanten altijd antwoord in de juiste context krijgen. Het is bovendien niet moeilijk om deze live chats vorm te geven.

Wat kost Zendesk?

Zendesk maakt in zijn tarieven onderscheid tussen Zendesk voor klantenservices en Zendesk voor sales. We lichten ze hieronder toe.

Prijzen voor Zendesk voor klantenservice

Zendesk voor klantenservice

Wil je een chatbot inzetten ten behoeven van je chat-klantenservice? Kies dan voor een van onderstaande pakketten. Aangepaste pakketten zijn op aanvraag beschikbaar.

Suite Team

Suite Team kost €49,00 per licentie per maand. Je mag dan onder meer één helpcentrum en tot vijftig AI-gedreven, geautomatiseerde antwoorden maken.

Suite Growth

Suite Team kost €79,00 per licentie per maand. Je mag dan onder meer meerdere helpcentra en tot honderd AI-gedreven, geautomatiseerde antwoorden maken.

Suite Professional

Suite Team kost €99,00 per licentie per maand. Je mag dan onder meer meerdere helpcentra en tot vijfhonderd AI-gedreven, geautomatiseerde antwoorden maken.

Suite Enterprise

Suite Team kost €150,00 per licentie per maand. Je ontvangt dan alle kernelementen die je nodig hebt voor een uitmuntende online klantenservice.

Prijzen voor Zendesk voor sales

Zendesk voor sales

Wil je een chatrobot inzetten voor je sales? Kies dan een van onderstaande pakketten.

Sell Team

Sell Team kost €19,00 per gebruiker per maand. Je ontvangt dan onder meer e-mailintegratie, een volledig geïntegreerde mobiele CRM en kant-en-klare chat-apps en integraties.

Sell Professional

Sell Professional kost €49,00 per gebruiker per maand. Je ontvangt dan onder meer alle features van Sell Team, gepersonaliseerde bulkmails en een onbeperkt aantal e-mailsjablonen.

Sell Enterprise

Sell Enterprise kost €99,00 per gebruiker per maand. Je ontvangt dan onder meer alle features van Sell Professional, activiteitenrapporten en geavanceerde machtigingen.

Sell Elite

Sell Elite kost minimaal €199,00 per gebruiker per maand. Je ontvangt dan onder meer alle features van Sell Enterprise, onbeperkte API-toegang en praktische ondersteuning. 

Veelgestelde vragen

Waarom moet ik als zzp’er een chatbot gebruiken?

Zzp’ers met een beperkt aantal klanten kunnen de communicatie best zelf afhandelen. Dit verandert echter wanneer je groeit.

We zien niet zelden ondernemers die dagelijks uren bezig zijn met customer support door chats live uit te voeren. Tijd die je liever besteedt aan je eigenlijke werkzaamheden.

Chatting software neemt dit van je over, waardoor je meer tijd hebt voor andere zaken. Chatbots zijn daarmee in feite een manier van je klantenservice uitbesteden door middel van customer support software.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een chatbot?

De keuze voor live schatsoftware is er meestal een van persoonlijke voorkeuren: er bestaat in die zin niet zoiets als de beste chatapp.

Ons advies: maak gebruik van de vaak aanwezige gratis proefversies van populaire chat apps en service desk software. Voel aan de hand daarvan aan welke interface je het beste ligt. De verschillende aanbieders van chatbots ontgaan elkaar qua functies niet heel veel. De uiteindelijke keuze komt daardoor vaak neer op gevoel en prijs.

Bepaal vooraf wél goed naar wat voor type customer servicesoftware je precies op zoek bent. Wil  je callcentersoftware, knowledge base software, servicesoftware of ticketing software?

Welke chatbots zijn het goedkoopst?

Je bent in beginsel het goedkoopst uit bij Zendesk wanneer je met klantenservicesoftware chats wilt vormgeven. Sluit hier het pakket Suite Team af en je betaalt €49,00 per licentie per maand.

Bestaat er ook een chat app die gratis is? Nee – helaas is een gratis chat app (nog) geen mogelijkheid.

Auteur

Schrijf een reactie