Een factuur maken als particulier is niet zomaar toegestaan. Stuur in plaats daarvan een kwitantie. Lees er in dit artikel meer over.

Mag ik als particulier een factuur sturen?

Het kan zomaar zo zijn dat jij als particulier een dienst levert aan een bedrijf. En uiteráárd is dit andersom ook mogelijk. Je kunt als zzp’er iemand inschakelen die zelf geen bedrijf heeft.

Dit is – gelukkig – gewoon toegestaan. Maar er zijn wél regels waaraan je dan moet voldoen. En die hebben met name betrekking op je factuurtjes…

🚫 Het is namelijk niet toegestaan om als particulier een factuur te sturen. Ook bonnetjes zijn niet mogelijk. Er is ook geen limiet of iets dergelijks: het mag simpelweg niet.

Dat komt omdat je simpelweg geen ondernemer bent. Je hebt geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel, daarmee geen KvK-nummer en geen btw-nummer. Beide nummers zijn vereisten op een factuur. Zonder deze informatie is een factuur ongeldig. 

☝🏼 Het is officieel zelfs fraude wanneer je als particulier toch een factuur de deur uit doet. Niet doen, dus.

🔗 Lees ook:
Alles wat je moet weten over factuurnummering

Wat zijn de regels om als particulier tóch een factuur te sturen?

Het is dus niet mogelijk om als particulier een factuur te maken. Het is gelukkig wél mogelijk om iets anders te doen. We doelen daarmee op de kwitantie.

Een kwitantie maken is zo gedaan met online tools, dit zijn de populairste:

🔥 e-Boekhouden.nl – 15 maanden gratis voor starters! (Best getest!)
🔥 Snelstart – 30 dagen gratis proberen!
🔥 MoneyBird – Boekhouden voor zzp’ers. Probeer 60 Dagen Gratis!

Een kwitantie is een betalingsbewijs. Een particulier persoon kan een bedrijf een kwitantie sturen als bewijs van betaling.

Een kwitantie is een particuliere factuur, maar met twee belangrijke verschillen:

ℹ️ Een kwitantie heeft geen btw.
ℹ️ Een kwitantie vermeldt niet het woord Factuur, maar het woord Kwitantie.

💡 Tip:Vergelijk hier de beste facturatiesoftware

Zo’n kwitantie moet, net als een factuur, duidelijk maken welke goederen of diensten er zijn geleverd, hoeveel dit er waren en voor welk bepaald bedrag. Ook moet worden vermeld aan wie de kwitantie is gericht en wat de datum van de levering was.

De kwitantie moet tot slot zijn ondertekend door de particulier. Hij of zij verklaart hiermee dat het bedrijf de betaling heeft voldaan en de goederen of diensten heeft ontvangen.

🔗 Lees ook:
Alles over wettelijke factuurvereisten
Zo maak je een goede kwitantie

💡 Tip:
Ontvang je als zzp’er zelf een kwitantie? Dan kun je de kosten in je boekhouding verwerken. Het bedrag op de kwitantie kan je gewoon van je inkomsten aftrekken. Dit zorgt voor een lagere winst en dus minder belasting. Een kwitantie is een geldig document voor je bedrijfsadministratie.

Wat zijn de verschillen tussen een factuur en een kwitantie?

We noemden hierboven al even de belangrijkste verschillen tussen een factuur en een kwitantie, maar ter verduidelijking hebben we ze in de onderstaande tabel nog even voor je samengevat.

Factuur Kwitantie
Bedrag
Btw-bedrag en -tarief
Datum
Factuur- of kwitantienummer
Handtekening
KvK-nummer
Naam- en adresgegevens opdrachtgever
Naam- en adresgegevens opdrachtnemer
Omschrijving en hoeveelheid van goederen of diensten

Hoe maak ik een kwitantie?

Een eigen kwitantie kan je zo als particulier zelf gratis maken en versturen. Kies dan voor een van déze manieren:

➡️ Een kwitantie maken met een Word-template.
➡️ Een kwitantie maken met een online tool.

Een kwitantie maken met een Word-template

Wil je zelf een kwitantie maken in Microsoft Word? Dat kan – en dat snappen we. Word is tenslotte lekker toegankelijk.

Gebruik in dat geval ons gratis voorbeeld. Dit voorbeeld helpt je een factuur te maken als een particulier persoon zonder BTW-nummer of KvK-nummer.

Een kwitantie maken met een online tool

Je kunt een kwitantie ook snel en gratis online maken met behulp van een tool. Dit voorkomt kostbare fouten en bespaart je waarschijnlijk een hoop tijd.

Dit zijn de populairste kwitantie-tools:

🔥 e-Boekhouden.nl – 15 maanden gratis voor starters! (Best getest!)
🔥 Snelstart – 30 dagen gratis proberen!
🔥 MoneyBird – Boekhouden voor zzp’ers. Probeer 60 Dagen Gratis!

Hoe zit het met de belastingen wanneer ik een kwitantie maak?

Maak je een kwitantie? Dan heeft dat gevolgen voor twee soorten belastingen:

➡️ De inkomstenbelasting
➡️ De omzetbelasting

Inkomstenbelasting

Een eigen kwitantie opstellen betekent dat je geld hebt verdiend door diensten te verlenen of goederen te verkopen. Dit zijn dus inkomsten geweest waarover je inkomstenbelasting moet afdragen.

Let er dus op dat je deze inkomsten opgeeft bij de aangifte voor de inkomstenbelasting. Geef het verdiende bedrag aan als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Het is belangrijk dat je dit ook daadwerkelijk doet, want anders is er sprake van belastingontduiking. Ontduiking is fraude en dus ook strafbaar.

De Belastingdienst kan achter je inkomsten uit overige werkzaamheden komen. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer er een belastinginspectie wordt gedaan bij een bedrijf waaraan jij een kwitantie hebt afgegeven.

Heeft dit bedrijf de kwitantie verwerkt in de administratie? Dan moet hetzelfde bedrag zichtbaar zijn in jouw aangifte inkomstenbelasting. 

Omzetbelasting

Omdat je een kwitantie als particulier stuurt, mag je geen btw over het bedrag rekenen. Je hebt hier namelijk een btw-nummer voor nodig – en dat hebben particulieren niet. Het bedrag dat op de kwitantie vermeld staat, is dus het exacte bedrag dat je ontvangt. Je hoeft hier geen omzetbelasting over af te dragen.

Het bedrijf waaraan je goederen of diensten hebt geleverd, mag natuurlijk ook geen btw aftrekken. Jij brengt tenslotte geen btw-bedrag in rekening. Als het bedrijf in kwestie dit toch doet, krijgen ze namelijk geld terug van de Belastingdienst terwijl jij géén btw afdraagt. Dat zou betekenen dat de Belastingdienst verlies draait, terwijl het idee van btw juist is dat er bij de fiscus geld in het laatje komt.

Het bedrijf verantwoordt dus het hele bedrag dat op de kwitantie vermeld wordt als kosten. Ze hoeven niets met de btw te doen.

Wanneer moet ik me als particulier inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Particulieren sturen dus kwitanties – en geen facturen. Het kan echter zo zijn dat je te veel extra inkomsten uit overige werkzaamheden genereert. De Belastingdienst ziet je dan als ondernemer. Je moet jezelf dan inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK), btw betalen en een administratie bijhouden.

Daar tegenover staan ook een aantal voordelen. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met een mkb-winstvrijstelling en als je aan het urencriterium voldoet (lees: meer dan 1.225 uur per jaar aan je onderneming werkt), ontvang je ondernemers- en startersaftrek.

Het kan dus in sommige gevallen lonen om zzp’er te worden. Heb je geen intentie om regelmatig bij te klussen? Dan volstaat een kwitantie.