Bij de term zzp’er denken de meeste mensen toch al gauw aan een grafisch vormgever, een schilder of een timmerman. Niet aan een bassist, engineer of dj. Toch zijn ook veel ondernemers in de muziekwereld zelfstandig. En hoewel dat op papier misschien hetzelfde is als iedere ander freelancer, blijken er in de praktijk toch de nodige verschillen te zijn wanneer het aankomt op administratie. Met deze tips houd je jouw boekhouding als zelfstandige dj op orde en vergroot je jouw kansen op een succesvolle carrière – een nette administratie geeft je tenslotte mentale rust voor de werkzaamheden waar je écht goed in bent.

Ja – zowel een schilder als een dj kunnen zelfstandig ondernemers zijn en worden door de Kamer van Koophandel (KvK) en de Belastingdienst als één gezien. Maar aan het dj-bestaan kleven nogal wat aanvullende haken en ogen. Allereerst is er de artiestenregeling: een maatregel die de inkomstenbelasting ten goede, maar het btw-voordeel ten nadele komt. Daarnaast maakt een dj meer uren op voor zzp’ers vreemde tijdstippen – in het holst van de nacht, bijvoorbeeld. En een dj is doorgaans vaker bij toeval zzp’er geworden, waar dit bij bewuste ondernemingen vaak een keuze is geweest.

Redenen genoeg dus om een gedegen administratie op poten te zetten. Onthoud de volgende tips wanneer je géén fouten wilt maken.

1. Geef je kostenfacturen op

Als dj is de kans groot de je meer kosten maakt dan de doorsnee zzp’er. Je hebt weliswaar geen kantoor (toch?), maar moet wel telkens apparatuur en up-to-date software aanschaffen. Geef je dit niet op als kostenfacturen? Dan kun je fluiten naar je btw-voordelen, want de Belastingdiensten gaat jou écht niet op je tekortkomingen wijzen. Met andere woorden: bewaar alle kostenfacturen goed en dien ze ieder kwartaal in, naast je verkoopfacturen.

Lees ook: Boekhouding 101: de ultieme gids voor zzp’ers

2. Verdiep je in de verschillende belastingvoordelen

Startersaftrek en mkb-winstvrijstelling zijn twee voordelen van alle belastingvoordelen die veel zzp’ers, en dus ook dj’s, over het hoofd zien. Het is namelijk absoluut niet zo dat je per definitie de helft van je verdiensten naar de Belastingdienst kunt overhevelen. Sterker nog: je mag in Nederland best wat verdienen zonder dat je er ook maar een cent aan inkomstenbelasting over betaalt. Het loont dus om je hierin te verdiepen.

Lees ook: zo betaal jij de eerste 3 jaar geen belasting onder de €33.095 winst

3. Verwerk ook kosten die in eerste instantie niets met je vak te maken hebben in de administratie

Te denken valt aan vakbladen, telefoonkosten, dj mixers, et cetera. Deze gebruik je tenslotte met je zaak in het achterhoofd – en dus zijn ze (deels) aftrekbaar. Dat geldt trouwens ook voor het aantal kilometers dat je zakelijk maakt. Ook per fiets! Het is wel belangrijk dat je deze kosten goed noteert in een boekhoudprogramma.

4. Neem een boekhouder of accountant in dienst

Het klopt dat deze personen geld kosten – veel geld, soms. Maar doorgaans geldt: een goede boekhouder of accountant helpt je juist met besparen. Tenslotte is hij of zij veel beter op de hoogte van alle ins en outs op gebied van administratie en boekhouden.

Ook relevant:

De meest eenvoudige boekhoudprogramma’s
Compleet overzicht van gratis boekhoudprogramma’s