Zoek naar:

Je stuurt als zzp’er waarschijnlijk regelmatig offertes de deur uit. Doe je dat niet? Dan is het nooit te laat om hiermee te beginnen. Je sleept er tenslotte méér opdrachten mee binnen. Lees hieronder met behulp van welke programma’s je kunt offreren.

Allereerst – wat moet er precies op een offerte staan?

Een offerte bevat doorgaans minstens déze gegevens:

  • Een beschrijving van de werkzaamheden;
  • De contactgegevens- en adresgegevens van de klant;
  • De contact- en adresgegevens van jouw bedrijf;
  • De datum;
  • Je bankgegevens;
  • Je btw-nummer;
  • Je KvK-nummer;
  • Het logo van je bedrijf;
  • De prijs exclusief btw;
  • De prijs inclusief btw;
  • Een uniek offertenummer.

Let er daarbij op dat een offerte, naast een prijsgave, ook een soort visitekaartje is. Je overtuigt hiermee de klant dat jij met jouw ervaring, vaardigheden én tarieven de juiste kandidaat voor de klus bent. Maak je offerte daarom professioneel en zorg ervoor dat alles er overzichtelijk en mooi uitziet. Het zijn de kleine details die ervoor zorgen dat een potentiële klant zijn of haar opdracht aan jou geeft.

Hoe maak ik een offerte?

Een offerte maken kan op verschillende manieren. We maken onderscheid tussen de volgende, bruikbare methodes:

  • Een offerte maken met een boekhoudpakket;
  • Een offerte maken met Excel;
  • Een offerte maken met Word.

Een offerte maken met een boekhoudpakket

Online vind je verschillende websites waarop je een gratis offerte maken kunt. Dit zijn meestal vaste sjablonen waarop je jouw gegevens invoert. De site in kwestie maakt dan automatisch een offerte voor je.

Snel en makkelijk? Wij vinden van niet. Zoals met zoveel gratis tools moet je meestal na een x-aantal offertes betalen. Bovendien is er niet zelden een watermerk op je offerte te zien.

Kies in plaats daarvoor voor een boekhoudpakket, zoals e-Boekhouden.nl of MoneyMonk. Deze programma’s kun je gebruiken voor je administratie, maar zijn ook zeer geschikt om offertes mee te maken. Je kunt ze hier met elkaar vergelijken.

Een offerte maken met Excel

Excel leent zich uitstekend voor het maken van formules. Het is daarom een veelgebruikt programma voor het opstellen van offertes.

Het grote voordeel hiervan is dat je minder kans maakt op fouten in je uren- en prijsberekeningen. Je tekstmogelijkheden zijn daarentegen wel erg beperkt. 

Concrete voorbeelden zien? Kijk hier voor verschillende voorbeelden!

Een offerte maken met Word

Word is eveneens een voor de hand liggend programma voor offertes. Het palet voor- en nadelen is hierbij echter precies andersom vergeleken bij Excel. Je maakt er goede teksten mee, maar het aantal mogelijkheden omtrent formules is beperkt.

Tip: gebruik de formule-optie van Excel en importeer deze in Word. Je hebt dan een beetje het beste van beide werelden.

Voorbeeld nodig? Kijk hier voor verschillende voorbeelden!

Kan ik ook offertes maken met behulp van Apple-programma’s?

Excel en Word zijn ingeburgerde programma’s, maar Apple-gebruikers zijn wellicht ook bekend met de Mac-varianten: Numbers en Pages. Ze werken min of meer hetzelfde, maar hebben één probleem: Numbers- en Pages-bestanden zijn moeilijker te openen door Windows-gebruikers.

Wil je deze programma’s gebruiken voor het maken van offertes? Sla deze dan altijd op als PDF-bestanden. Zo voorkom je problemen waarbij je een opdracht misloopt doordat de klant je offerte niet kan openen.

Auteur

Schrijf een reactie