Een blog maken was een van de beste beslissingen in mijn leven. Ik startte zzpdaily.nl met het idee om wat geld bij te verdienen naast mijn studie accountancy, en na 12 maanden was mijn blog uitgegroeid tot fulltime inkomen.

Dat had ik nooit durven dromen. Mijn idee was om een paar honderd euro bij te verdienen met de blog als passief inkomen.

Maar het ging harder
dan verwacht.

  • Na 9 maanden verdiende ik €300 per maand, toen schreef ik me in bij de KvK.
  • Binnen 12 maanden verdiende ik €1.920 per maand. Wat startte als een klein project om uit te proberen of ik online geld kon verdienen, was nu geëxplodeerd

En het mooie is dat ik accountancy studeerde. Ik wist niets over een blog starten, ik kon niet mooi schrijven en wist niets over online marketing. En nu, 3 jaar later verdien ik meer dan €10.000 per maand met deze blog en lezen meer dan 100.000 mensen per maand mijn artikelen.

Blog maken

Blog maken

Met het internet en de technologie van tegenwoordig is het in 2022 super makkelijk om te beginnen.

Jaren terug koste het minimaal €500-600 om een blog te starten. Je had een dure server nodig en software kostte geld.

Wat je tegenwoordig nodig hebt, is 30 minuten van je tijd en een paar tientjes.

Er zijn zelfs gratis
manieren om te bloggen (later meer daarover).

Kortom, iedereen heeft tegenwoordig de mogelijkheid om online geld te verdienen met een blog.

Ongeacht of je een blog wil starten om je passie te delen, om je creativiteit te uiten of om er geld mee te verdienen, met dit artikel zit je goed.

Ik ga je leren hoe je binnen 20 minuten jouw blog online hebt staan, hoe je bezoekers trekt en hoe je geld kunt verdienen met je blog.

Het is een lang artikel, dus het is handig om deze blog te bookmarken of op te slaan. Zo kan je terug komen en verder gaan waar je gebleven was wanneer je wil.

Blog maken (en geld verdienen) in 8 stappen voor beginners

1. Domeinnaam kiezen voor je blog

2. Zet je blog online met een hosting provider

3. WordPress installeren

4. Template kiezen en je blog ontwerpen

5. Een niche kiezen

6. Je contentstrategie definiëren

7. Hoe ziet een goed geschreven blog post eruit?

8. Gratis afbeeldingen gebruiken in je blog artikelen

De inhoudsopgave hierboven is klikbaar, dus als je direct door wil naar een bepaalde stap kan je op een kopje klikken om naar die stap te gaan.

Maar ik raad je aan om vooraan te beginnen. Want voor de stappen verderop heb je een domeinnaam en hosting nodig, die je in stap 1 & 2 gaat aanmaken.

Let’s get started!

1. Domeinnaam kiezen voor je blog

Iedere blog begint
met een domeinnaam. Dat is de naam van de website die mensen intikken om naar
je website te gaan of die ze zien in Google.

Mijn domeinnaam is zzpdaily.nl.

domeinnaam

Je registreert een domeinnaam voor 1 jaar (of langer) en verlengt de naam ieder jaar. Een domeinnaam registreren kost rond de €10 per jaar.

Een blog maken begint
met je domeinnaam registreren, hosting uitzoeken en een blog platform kiezen.

De domeinnaam en
hosting provider die ik gebruik voor mijn eigen websites én voor klanten waarvoor
ik websites heb ontwikkeld, is SiteGround in combinatie met WordPress. Je
krijgt 60% korting op SiteGround als je de links in deze blog gebruikt om je
aan te melden. SiteGround is super simpel en ze hebben een 30 dagen geld terug
garantie als jij je nog bedenkt.

Klik hier om naar SiteGround te gaan en klik op GET STARTED bij WordPress Hosting.

blog maken web hosting

Zoals je ziet is
SiteGround een Engelstaig webhosting bedrijf. Dat hoeft niet echt een probleem
te zijn, maar wel goed om je daar van bewust te zijn! Ondanks dat ze Engels
zijn verkies ik SiteGround boven alle Nederlandse hosting bedrijven. Het belangrijkste
vind ik goede en betrouwbare hosting.

Ze worden officieel
aangeraden door WordPress.org. En SiteGround heeft een goede helpdesk die je 24/7
kunt bereiken (direct antwoord met chat, binnen 10 min. antwoord via email).
Dat vind ik belangrijk als er urgente problemen zijn met mijn website. Er is
geen enkele Nederlandse hosting provider die 24/7 support biedt.

Voordat je jouw domeinnaam
kiest moet je een hosting pakket bij SiteGround kiezen. Kies het StartUp pakket,
dat is voorlopig ruim voldoende. Daarmee heeft je pakket het vermogen om 10.000
bezoekers per maand aan te kunnen. Tegen de tijd dat je 10.000 bezoekers p/m
bereikt kun je jouw pakket makkelijk upgraden.

Blog maken siteground

Met het StartUp plan
krijg je alle Essentiële WordPress funties die je nodig hebt om makkelijk je
blog te starten.

blog maken met SiteGround

Met 1 klik WordPress
installeren, gratis beveiligd SSL certificaat (veilige https verbinding), email
accounts, backups, automatische updates en 24/7 support.

Kies je domeinnaam.

Vervolgens ga je door
naar de pagina waar je een domeinnaam kan kiezen. Typ de naam in die jij wil
gebruiken en kies voor de .nl extensie als je een Nederlandse blog begint. Voor
Engelse blogs raad ik .com aan.

Als je nog geen idee
hebt voor een goede naam kun je ook je eigen voor+achternaam gebruiken. Dat
maakt je blog persoonlijk en grote kans dat je eigen naam nog beschikbaar is.

blog maken domeinnaam registreren

Als je een domeinnaam
hebt die beschikbaar is kan je jouw SiteGround account aanmaken.

Je account aanmaken:

blog maken account maken

Vervolgens kies je
hoe je wil betalen.

Handig: je kunt
gewoon met iDeal betalen.

blog maken gratis

Tot slot: kies de periode waarvoor je hosting wil afsluiten.

zelf een blog maken

SiteGround geeft je de
mogelijkheid om 12, 24 of 36 maanden af te sluiten. Ze bieden geen betaling per
maand aan (want hosting bedrijven die dat wel doen vragen veel meer geld). Dus je betaalt net zoals bij bijna ieder hosting
bedrijf vooraf.

Let op dat de 60% korting via dit linkje van toepassing is op de periode waarvoor je het pakket afsluit. Als je 12 maanden kiest, dan krijg je het eerste jaar 60% korting. Als je langer vooruit betaalt (maximum is 36 maanden) dan krijg je voor de gehele drie jaar de korting.

Welke periode is het beste?

Als je €150 kunt missen dan is het de moeite waard om voor 36 maanden te
kiezen. Zo krijg je het meeste korting.

Als je nu niet zo veel geld hebt is 12 maanden alsnog een goede keuze.
Je hebt dan een jaar lang kwalitatief super goede hosting voor maar €47,40 voor
1 jaar.

Kies het datacenter in Amsterdam
(NL).

Als het goed is staat het datacenter al goed ingesteld, maar controleer
het even voor de zekerheid. Hoe dichterbij het data center staat, hoe sneller
jouw website geladen wordt. Met een datacenter in Amerika of Engeland kan het
tot bijna een seconde langer duren om je website te laden! Amsterdam is dus de
beste keuze.

De SG Site Scannner is niet
nodig.
Later in dit artikel
gaan we een gratis beveiligings plugin
installeren die je website veilig gaat houden.

Je hebt een 30 dagen geld terug garantie als je toch niet tevreden bent of als je het bloggen toch niet helemaal ziet zitten. Je kunt dus met een gerust hart je bestelling afronden 🙂

blog aanmaken

De BTW komt er nog bij (net zoals alle andere hosting providers).

Als je staat ingeschreven met een onderneming bij
de KvK (of binnen 3 maanden gaat starten) kun je de btw terugvragen van de
belastingdienst.

Klik op de Pay Now
button en je wordt doorgestuurd naar de veilige iDeal omgeving om te betalen.

blog maken iDeal

Hoera!

*vreugdesprongetje*

Je hebt officieel de
eerste stap gezet om je blog te beginnen. De basis van je blog staat!

In stap twee gaan we verder om je blog verder op te zetten en klaar te stomen voor je eerste bezoeker. Ik ga je uitleggen hoe je WordPress goed instelt, welke templates goed zijn (zoals Divi die ik voor mijn blogs gebruik) en welke gratis plugins je absoluut nodig hebt. Vervolgens ga je écht aan de slag met je blog: je leert hoe je goede blog posts schrijft. Hoe je een content strategie in elkaar zet. Hoe je jouw eerste bezoeker trekt en hoe je geld verdient met bloggen.

Hoe kies je de juiste naam voor je blog

Ik krijg vaak vragen van lezers over het
kiezen van een domeinnaam. Want een goede naam, dat is waar het allemaal mee begint.

Welke elementen heeft
een goede naam?

Misschien heb je al
iets creatiefs ingedachte, misschien heb je totaal geen idee.

Ik heb een uitgebreid artikel geschreven over het kiezen van een goede bedrijfsnaam. Niet precies hetzelfde als een naam voor je blog, maar vrijwel alle tips, voorbeelden en handvaten die ik daar geef gelden ook voor een blog naam. Zeker de moeite om even te checken voor inspiratie en ideeën.

Er zijn tientallen
manieren om een blog naam te kiezen. Een naam die voor iedereen geschikt is en wat
ik veel mensen aanraad, is om je eigen naam te kiezen (jouwnaam.nl of nicknaam.nl). Simpel maar super krachtig:

  • Beschikbaarheid.
    grote kans dat de domeinnaam nog vrij is omdat je voor en achternaam vrij uniek
    zijn
  • expertise.
    Door je eigen naam aan je blog te koppelen gebruik je je eigen reputatie om je
    blog te groeien. En als je blog groter is word je sneller geassocieerd als
    expert op het vakgebied waarover je blogt, omdat je onder je eigen naam schrijft.
  • Je zit
    nooit mis. Soms zie je namen voorbij komen waarvan je denkt dat ze die beter
    nooit hadden moeten kiezen.. met je eigen naam zit je altijd safe en is neutraal.

En ook al kies je
niet je eigen naam als blognaam, dan is het nog steeds verstandig om je
voornaamachternaam.nl te registreren. Zou zonde zijn als iemand anders er met
jouw naam vandoor gaat mocht je er over 5 of 10 jaar iets mee willen doen.

Welke extensie kies je

Een domeinextensie is
alles dat na je naam komt. Bijvoorbeeld .nl of .com. Die twee extensies zijn
tegenwoordig niet meer de enige mogelijkheid, er bestaan nu ontzettend veel
extensies (.shop, .biz, .amsterdam, .info, etc etc etc).

Maar de meeste
domeinextensies zijn troep.

Bedenk eens, welke
naam klinkt betrouwbaarder:

  • mijnblog.nl
  • mijnblog.biz

Of voor webshops.. horloge.nl of horloge.shop.

Wijs advies:

  • als je
    een Nederlandse blog start, neem een .nl domeinnaam
  • als je
    een Engelstalige blog start, neem een .com domeinnaam

Niets anders.

In Nederland is .nl veruit de meest gebruikte extensie, 74 % van de Nederlandse ondernemers kiest een .nl bedrijfsnaam. Dat is niet voor niets natuurlijk, want een .nl naam komt bekend voor en wekt vertrouwen op.

2. Zet je blog online met een hosting provider

In stap 1 heb je al een hosting pakket
gekozen. Mijn voorkeur is SiteGround, maar als je een andere hosting provider
op het oog hebt is dat ook prima.

Ik ben er in stap 1 even snel doorheen gegaan,
maar web hosting en alles eromheen is vaak overweldigend voor veel mensen die
een blog beginnen. Daarom wil ik de webhosting basics nog even kort maar
krachtig uitleggen:

Wat is website hosting?

Je website is eigenlijk een verzameling van
duizenden bestanden. Als je die bestanden op je eigen computer zet, kan alleen jij
de website zien. Om de bestanden toegankelijk maken voor iedereen heb je een host nodig. Een bedrijf dat de bestanden
24/7 online heeft staan.

Je website wordt op speciaal beveiligde servers
gehost, die ook nog eens sterk genoeg zijn om een hoop verzoeken tegelijk
kunnen verwerken. Want als 100 mensen tegelijkertijd jouw website bezoeken,
moet de server al die 100 verzoeken tegelijkertijd verwerken.

Siteground is mijn #1 WordPress hosting bedrijf. Je krijgt goede hosting met snelle servers. En de support is super goed. Ook voor niet-hosting gerelalteerde vragen (zoals vragen over WordPress of je website) kan je bij SiteGround terecht. Handig voor beginners dus.

Als je jouw domeinnaam in stap 1 al geclaimd
hebt, dan heb je ook je hosting pakket afgesloten en kan je deze stap
overslaan.

Nog geen hosting? Sluit dan een pakket af bij SiteGround met 60% korting. Of kies voor het hosting bedrijf dat jij op het oog hebt als je ervan overtuigd bent dat die beter is dan SiteGround.

Wat maakt een goede hosting provider?

Een goed hosting bedrijf kiezen is belangrijk.
Maar de keuze is reuze. Alleen in Nederland hebben we al honderden hosting bedrijven.

Een goede hosting provider zich aan:

  • Snelheid
  • Betrouwbaarheid
  • Veiligheid
  • Support

Met name snelheid vind ik belangrijk. Maar hosting
is ingewikkeld. Echt. 

Als een leek is het super lastig om hosting bedrijven
te vergelijken. Hoe snel een host is hangt af van de computers en configuratie
die zij gebruiken. Maar dat is zo ingewikkeld dat de gewone mens – die geen IT gestudeerd heeft – daar niets van
snapt.

Daarom zoeken hosting bedrijven andere
manieren om hun hosting te promoten. Tegenwoordig is opslagruimte en
dataverkeer de meest gebruikte manier om hun hosting services te promoten.

Maar opslagruimte en dataverkeer zegt helemaal
niets.

Want je
kunt wel onbeperkt dataverkeer hebben. Maar als de server super langzaam is, duurt
het nog 10 seconden voordat je website geladen is
.

Voor de snelheid van je server maakt het
helemaal niets uit of je onbeperkt dataverkeer of opslagruimte hebt.

Waar
kijken de experts dan naar?

TTFB: Time to First Byte. Oftewel, als je een website bezoekt, hoelang duurt het dan voordat er een eerste reactie is van de website. In 2016 heeft Marketingfacts een test gedaan naar de 10 populairste Nederlandse hosting bedrijven. Het resultaat? De snelste provider was Domeinwinkel met een TTFB van 0,343 seconden. Hostnet was het langzaamst met 2,709 seconden.

En waarom ik naast de betrouwbaarheid,
veiligheid en goede support zo’n fan ben van Siteground, is omdat ze super snel
zijn.

SiteGround heeft een TTFB van 0,17 seconden. Dat is 2x zo snel dan het snelste Nederlandse hosting bedrijf.

De prijzen van SiteGround zijn vergelijkbaar met
andere hostingproviders. Voor de snelheid en support die je bij hen krijgt is
de prijs-kwaliteit verhouding dus dik in orde.

Vanaf dit punt in het artikel gaan we ervan
uit dat je een domeinnaam en hosting hebt. In de volgende stappen ga je namelijk
Wordpress instellen en je blog ontwerpen. Als je nog geen hosting en domeinnaam
hebt geregistreerd, neem dan een paar minuten de tijd om je account bij Siteground
te registreren.  

3. WordPress installeren

Met een domeinnaam en
hosting heb je de basis om een eigen blog te beginnen. De volgende stap is een
Content Management System (CMS). We gaan nu echt aan je blog werken!

Wat is een CMS?

Je hebt een manier
nodig om content te schrijven, publiceren en beheren. Alle blog posts moeten op
een overzichtelijke manier te managen zijn, je wil de mogelijkheid hebben om afbeeldingen
en video’s te uploaden en instellen hoe je blog er uitziet. Daarvoor gebruik je
een Content Management Systeem.

WordPress
Het meest bekende en populairste content management systeem is WordPress. 75.000.000 websites (waaronder mijn blog die je nu leest) draaien op WordPress. Dat zegt al genoeg. WordPress is naar mijn mening veruit hét beste content management systeem voor een blog.

WordPress blog maken

Niet alleen kleine
websites en blogs draaien op WordPress, maar ook grote miljoenenbedrijven (tele2.nl,
d66.nl, hpdetijd.nl, vtwonen.nl) gebruiken WordPress. 14 van de 100 grootste
websites ter wereld maken gebruik van WordPress.

Praktisch alles op je website is te veranderen
met WordPress, waardoor je veel vrijheid en maatwerk mogelijkheden hebt. Aan de
andere kant is WordPress makkelijk in gebruik.

Er is een kleine
leercurve, in het begin kost het je wat tijd om gewenning te worden aan
Wordpress. Maar zodra je het eenmaal onder de knie hebt is het super fijn
werken. Simpel, snel en krachtig.

Is WordPress gratis?
Ja, WordPress is open source software en is
daarom 100% gratis. Open source
software houdt in dat dat iedereen vrij is om de software te gebruiken, aan te
passen en op voort te bouwen.

Doordat WordPress
open source is, heeft het inmiddels een community opgebouwd van tienduizenden
mensen (met name web developers) die contributies hebben gedaan om WordPress te
verbeteren. Er is een klein vast team dat het WordPress project leidt, maar
iedereen kan bijdragen door stukjes software te schrijven, bugs te fixen en
suggesties doen voor nieuwe functies.

Wat zijn je mogelijkheden naast WordPress?

Naast WordPress zijn
er tientallen andere CMS. Je hebt misschien al gehoord van Wix of Squarespace.

En ja.. hoewel die platformen prima werken raad
ik je sterk af om een ander platform dan WordPress te gebruiken.

Waarom?

WordPress is de beste keuze op de lange termijn,
betrouwbaar, up to date en blijft altijd gratis.

En met name als je
geld wil gaan verdienen met je blog, is WordPress erg flexibel.

Wix en Squarespace hebben heel veel beperkingen, waardoor je jouw inkomsten uiteindelijk ook beperkt.

Oh, en wil je na een tijdje veranderen van CMS, bijvoorbeeld van Wix naar WordPress? Vergeet het dan maar. Da’s praktisch niet mogelijk. Je moet dan al je artikelen, afbeeldingen en video’s één voor één kopiëren en over zetten.

Kortom, maak een verstandige keuze en blijf daarbij. WordPress is het to-go platform voor blogs.

Let op: Er is een GROOT verschil tussen WordPress.com en WordPress.org.

WordPress.com

  1. Je kunt geen
    eigen domeinnaam gebruiken (maar krijgt bijv. naam.wordpress.com)
  2. je moet
    betalen om het WordPress merk uit je domeinnaam te halen
  3. weinig blog
    designs, allemaal heel basic
  4. beperkte
    mogelijkheden. Geen plug-ins (bijv om mail adressen te verzamelen en
    bezoekersstatistieken bij te houden)
  5. Slechte
    optimalisatie voor Google dus moeilijker om gevonden te worden

Om je een idee te geven, WordPress.com is vergelijkbaar met Wix en Squarespace.

WordPress.org

  • onbeperkte
    mogelijkheden in je design
  • duizenden
    plug-ins beschikbaar
  • 100%
    controle over de manieren waarop je geld verdient met je blog
  • Goede
    optimalisatie voor Google, makkelijker vindbaar
  • Gratis (je hebt alleen hosting nodig zoals in
    stap 2 uitgelegd)

De WordPress waar ik in dit artikel over praat is natuurlijk WordPress.org. Dat is de WordPress die je nodig hebt voor jouw blog.

1-klik WordPress install

In je SiteGround account kun je met één klik WordPress installeren.

wordpress blog

Kies je
gebruikersnaam en wachtwoord, bevestig. En klik op Complete Setup.

Het kan 30 seconden
duren om WordPress te installeren.

blog aanmaken

Zodra WordPress is
geïnstalleerd krijg je een bevestiging en kunnen we door naar de volgende stap!

4. Template kiezen en je blog ontwerpen

Wohoo, je hebt het saaie gedeelte achter de rug. Nu je WordPress hebt opgezet, zijn alle wijzigingen die je vanaf nu gaat maken zichtbaar op je blog.

We beginnen met het ontwerp van je blog. We gaan je saaie website omtoveren tot een kunstwerk.

Je WordPress theme uitzoeken

WordPress werkt met templates, ook bekend als themes. Je kiest een theme en dat is de basis voor het ontwerp van je blog. In het theme kan je nog allerlei aanpassingen doen, zoals lettertypen en accent kleuren.

Inmiddels zijn er duizenden web developers die ontelbaar themes op de markt hebben gebracht. Een deel van de themes is gratis, een deel is betaald.

Gratis of betaalde theme?

Sla de gratis themes over. Behalve als je een specifiek gratis theme kent dat je graag wil gebruiken, raad ik je aan om geen gratis template te kiezen. Waarom? Omdat veel gratis themes niet geupdate worden (of in de toekomst niet meer geupdate gaan worden). Oude templates laten steken vallen op gebied van beveiliging en zijn daarom het ideale doelwit voor hackers. Het risico is het niet waard.

Het maakt me niet uit of je het WordPress template kiest dat ik aanraad, of dat je zelf op zoek gaat naar een goed theme. Maar de veiligheid van premium templates is een belangrijk voordeel.Naast veiligheid zijn er een hoop andere voordelen van betaalde themes:

Betaalde themes hebben:

  1. meer maatwerk
    mogelijkheden
  2. goede support en service die jou kunnen helpen bij vragen of het
    ontwerpen van je blog
  3. levenslange
    updates
  4. betere
    optimalisatie voor snelheid
  5. betere
    optimalisatie voor SEO
  6. geen
    copyright of link naar de website van de ontwikkelaar in de footer (onderaan)
    op je website
  7. (meestal)
    een mooier design

Dus wees verstandig:
als we het doen, dan doen we het goed 😉

Een betaald theme is een eenmalige investering en dan ben je voor altijd eigenaar. Je krijgt onbeperkt updates, en goede support als je vragen hebt.

Waarom design zo belangrijk is bij een blog maken

Een goed design straalt autoriteit, vertrouwen en professionaliteit uit. Bij een goed design staat de content centraal, dat is uiteindelijk waar het allemaal om gaat.

Blijf dus weg van
themes met alle kleuren van de regenboog, overbodige animatie van elementen en
schreeuwerige elementen. Een goed design is simpel, duidelijk en makkelijk
leesbaar.

Maak een goed logo (bijvoorbeeld met Logaster), of laat er een maken. En kies een goed web design. Een goed website thema is een van de beste investeringen die je in het begin kunt maken. Als je begint met een blog maken heb je nog geen naamsbekendheid en je bent nog geen autoriteit. Je moet het vertrouwen winnen van je lezers. Je kunt je voorstellen dat dat met een amateuristisch template een stuk moeilijker is dan met een professioneel design.

Hoe vind je een goed thema?

Het aantal themes is overweldigend, de keuze is zo groot en er zijn ontzettend veel goede themes.

En ieder theme ziet er net een beetje beter uit dan de andere. Hoe kies je het beste theme voor WordPress?

9 dingen om rekening mee te houden bij een WordPress theme kiezen:

1. Test of het theme goed werkt op mobiel. Een responsive theme dat werkt op dekstop, tablet én mobiel is tegenwoordig geen overbodige luxe maar een must. Hoewel vrijwel alle themes responsive zijn, hebben er veel nog kleine foutjes.

Kopiëer de URL van de demo van het theme en plak die in Google’s Mobile Friendly Test.

blog maken snelheid

Google laat meestal waarschuwingen zien, ook al is het theme responsive. Bijvoorbeeld als de tekst te klein is om te lezen, of de content wijder is dan het scherm.

2. Design staat niet gelijk aan gebruikerservaring. Er zijn tegenwoordig talloze schitterende templates beschikbaar, maar veel themes hebben een te grote focus op design. Waardoor de gebruikerservaring minder maakt. Het doel van je blog is om je content – tekst, foto’s en video’s – zo duidelijk mogelijk over te brengen.

3. Check het theme op mobiel en desktop. In 200 gaat meer dan de helft van al het internet verkeer via mobiel. Een template kan er op mobiel heel anders uitzien dan op een desktop. Kijk dus niet alleen of het responsive is, maar ook of het thema mooi is en een goede gebruikservaring geeft op zowel tablet en mobiel.

4. Zoekmachine geoptimaliseerd (SEO). Met een hoop styling en een hoop functies wordt een website niet altijd beter en sneller. Integendeel juist. Nu is het best ingewikkeld om de code te gaan controleren en de sitesnelheid te testen als je niets afweet van het ontwikkelen van websites of themes. Maar controleer in ieder geval of de developer iets noemt in de beschrijving over dat het theme geoptimaliseerd is voor Google/SEO.

5. Drag & Drop Page builders. Met een drag & drop pagina bouwer maak je heel makkelijk mooie pagina layouts in een simpel drag en drop scherm.

Veel premium WordPress templates hebben vooringestelde pagina bouwers. Sommige pagina bouwers worden alleen door die specifieke theme developer gebruikt.

Zo’n pagina bouwer kan een hoop ongewilde code creëren. En als je wisselt van theme hebben je pagina’s een hele grote schoonmaak nodig.

Koop daarom alleen WordPress Themes die gebruik maken van de grootste en bekendste page builders (Visual Composer, WP Bakery, Beaver builder, Elementor, Page Builder by SiteOrigin of Divi).

6. Vertaling beschikbaar.

WordPress vertaling

Alle themes worden in het Engels ontwikkeld. Daardoor wordt standaard tekst op je website in het engels weergegeven. Bijvoorbeeld tekst op knoppen, datum van publicatie, tekst in de zoekbalk en andere standaard teksten.

Ben er zeker van dat je theme vertaald kan worden (translation-ready) en meertalige WordPress plugins ondersteunt. Dat noemt een developer meestal in de omschrijving van het template op de verkooppagina.

7. Support. Je wil er zeker van zijn dat het theme goede support biedt. Het theme moet samenwerken met plug-ins. Maar er zijn letterlijk tienduizenden verschillende plug-ins. Soms werken die niet helemaal goed samen met het theme. Je wil dan dat je theme support biedt zodat je jouw blog alsnog werkend krijgt met je gewenste plug-ins.

8. Goede ratings. Op alle marktplaatsen waar je themes kunt kopen hebben de themes beoordelingen en reviews. Kies geen theme met minder dan 4 van de 5 sterren. En lees de comments door, soms schrijven mensen over problemen die meermaals worden aangekaart maar niet opgelost. Dat is een rode vlag.

Mijn favoriete WordPress Theme

Een mooi theme is niet zomaar een goed theme.

Er zijn best veel
aspecten om rekening mee te houden.

Je kunt niet zomaar een template kiezen dat je ‘mooi vindt’, want dan weet je niet of die wel geoptimaliseerd is voor jouw wensen (mobile friendly, snelheid, SEO, vertaling, juiste pagebuilder en goede gebruikservaring). En tussen al die duizenden themes zit ook behoorlijk wat troep.

Maar ik ben er om je een handje op weg te helpen 🙂

Voordat ik fulltime blogde was ik freelance web designer, en heb ik verschillende websites voor klanten gemaakt. In totaal heb ik 27 themes gekocht. Sommigen daarvan heb ik 1x uitgeprobeerd en daarna nooit meer gebruikt.

Maar er is één themes dat is blijven hangen en dat ik gebruik op iedere nieuwe website die ik maak.

Mijn favoriete theme is Divi.

Bekijk demo of ontdek meer over Divi.

Divi

Toen ik Divi ontdekte wist ik dat dit het enige theme is dat ik ooit nog nodig ga hebben.

Ze hebben web design makkelijker gemaakt met hun makkelijke visuele pagina bouwer. Ook zonder website kennis kan je hun theme dus gebruiken. Op deze pagina kun je de visuele pagina bouwer uitproberen, het ziet er zo uit:

Ze hebben web design sneller gemaakt, ik bouw pagina’s ongeveer 3x zo snel als ik voorheen deed. Divi heeft vooraf ontworpen pagina layouts en standaard elementen. Handig als basis, en vervolgens kan je de elementen waar jij nog iets aan wil doen zelf aanpassen.

Met meer dan 500.000 gebruikers is Divi één van de meest gebruikte WordPress theme ooit. En het mooie is dat iedere website uniek is, doordat je ieder detail kunt aanpassen (als je wil).

Dat was toen ik Divi 2 jaar geleden kocht. In
de tussentijd is het Divi Theme alleen maar beter geworden.

4 redenen
waarom je Divi moet gebruiken voor jouw blog

1.    
Updates

Het komt regelmatig voor dat een web developer een theme maakt en die op een marktplaats zoals Themeforest verkoopt. Prima, je krijgt netjes support. Maar na een paar brengt de developer een nieuw WordPress theme uit en dan ligt daar zijn focus. En opeen krijg jij geen updates meer voor jouw theme. En daar sta je dan.. als je een probleem hebt met je theme kan je niet meer terecht bij de developer. Maar moet je een eigen web developer inhuren. Of erger, je krijgt geen updates meer waardoor je website makkelijk gehackt kan worden.

Hoofdpijn puntje dus.

Maar bij Divi staat er een heel team achter van 68 mensen. Het theme blijft niet alleen goed, maar wordt continu verbeterd om aan de nieuwste standaarden en technologie te voldoen. En er staat een team voor je klaar voor je vragen en problemen.

2.    
Visuele pagina bouwer

Een van de sterkste punten van Divi: hun
visuele drag & drop pagina bouwer. Ze lossen het probleem op dat alle onervaren
bloggers en web designers hebben: ontbreken van kennis over code en
programmeren.

Je kunt met Divi je website zelf ontwerpen
zonder code, zonder programmeren en zonder een web developer.

What you see is what you get.

Je krijgt een visuele editor waarmee je
creatief kan zijn en je eigen website visueel kan ‘bouwen’.

3.    
Community

Divi bestaat al meer dan 8 jaar en sindsdien
zijn er verschillende Facebook groepen met super behulpzame mede Divi gebruikers
die andere Divi gebruikers helpen om succes te behalen met hun blog of website.
Je ziet vaak als er een vraag gesteld wordt dat een behulpzame Divi gebruiker
je te hulp schiet en soms zelfs een stukje code voor je schrijft om precies die
aanpassing te maken die jij nodig hebt.

4.    
Resources

Er is online een hoop te vinden over Divi om alles over het WordPress theme te leren dat je moet weten. En daar komen iedere dag nieuwe artikelen en video’s bij. Hier is een lijstje van mijn favoriete en meest gebruikte Divi hulpbronnen:

  1. Divi blog – dagelijkse tips en handleidingen voor Divi en alles gerelateerd aan WordPress
  2. Divi documentatie –  de offieicële documentatie waar iedere functie van Divi gedetailleerd wordt uigelegd
  3. Elegant themes Youtube kanaal – wekelijkse instructie video’s, how to’s en een kijkje achter de schermen over toekomstige updates
  4. Divi Theme Users facebook groep – voor hulp van de super community
  5. Divi Chat – Interviews met pro’s en divi gebruikers

What’s next?

Divi is hét WordPress thema dat ik iedere
blogger aanbeveel. Met onderstaande knop kun je Divi uitproberen. Op de pagina
vind je een 10% kortingscode en Divi heeft een 30 dagen geld terug garantie als
het toch niet bij je past.

[su_button url=”https://www.elegantthemes.com/affiliates/idevaffiliate.php?id=54228″ target=”blank” style=”flat” background=”#3498db” size=”4″ icon=”icon: arrow-right” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″ rel=”nofollow”]Divi gebruiken voor jouw website[/su_button]

En hoewel Divi niet gratis is, gaat het je
enorm vooruit helpen. 

Je website is de EERSTE INDRUK die je maakt. De indruk die bepaalt wat jij
uitstraalt. Creativiteit en professionaliteit.

Denk aan hoeveel die investering je gaat opleveren in plaats van er simpelweg een prijskaartje aan te hangen. En op deze pagina heeft Divi meestal een 10% kortingscode lopen, scheelt ook weer een beetje 🙂

9 must have WordPress plug-ins

Een belangrijke reden waarom WordPress zo handig is, is omdat er tienduizenden plug-ins zijn. Je kunt vrijwel alles doen wat je je ook maar kan voorstellen.

Wil je een forum
maken, dan is er daar een plug-in voor.

Een webshop, geen
probleem.

E-mails verzamelen, website statistieken bijhouden, een poll maken. Of unicorns laten zien als een bezoeker meer dan 5 seconden inactief is. Haha, je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk.

Er zijn 9 belangrijke plug-ins die ik altijd installeer als ik een nieuwe website start. Je kunt er later nog zo veel toevoegen als je wil.

Maar let wel op, hoe
meer plug-ins hoe langzamer je website.

Deze 9 plug-ins zijn een must bij een blog beginnen:

1. Yoast SEO

Je wil dat je blog gevonden wordt in Google. En dat is precies waar Yoast bij helpt. Met Yoast optimaliseer je jouw blog titels, lengte van de content, de zoekwoorden, uitgaande links en meer, zodat je blog artikelen beter vindbaar zijn in Google.

Yoast SEO plugin

2. Contact Form 7

Een essentiële pagina op je blog is de contactpagina. Met contact Form 7 kan je een contactformulier opnemen op je contactpagina, zodat wanneer een bezoeker jou een bericht stuurt, jij het als een e-mail ontvangt in jouw mailbox.

Contact Form 7 plugin

3. GDPR Cookie Compliance

Waarschijnlijk heb je het wel meegekregen, de AVG die op 25 mei 2018 is ingevoerd. En die nieuwe privacywet heeft ook effect op je blog. Want je plaatst cookies bij jouw gebruiker. Met deze plug-in stel je jouw bezoeker daarvan op de hoogte en voldoe je netjes aan de regelgeving. Zo, volgende.

GDPR Cookie Compliance plugin

4. WordFence

Het wereld wijde web is een donkere plaats. Het stikt van de hackers en vroeg of laat kan je een hack verwachten. Hackers proberen met behulp van robots (automatische scripts) duizenden websites per minuut te hacken. Het maakt dus niet uit hoe groot je website is. Als jouw domeinnaam eenmaal bekend is bij hackers kun je maar beter een goede beveiligings plug-in hebben zoals WordFence. Die al het duistere buiten houdt.

WordFence plugin

5. W3 Total Cache

Je wil een snelle website. Fijn voor je bezoekers en snelle websites ranken ook beter in Google. Deze plug-in verkleint bestanden en gebruikt een slimme cache techniek om je website een stuk sneller te maken.

W3 Total Cache plugin

6. Insert Headers and Footers

Ik had je beloofd dat
je voor het starten van een blog met dit artikel geen programmeer kennis nodig
hebt. Deze plugin is daarom een vreemde eend in de bijt. Met Insert Headers and
Footers kan je namelijk code toevoegen aan je website. Maar don’t panic! Je hoeft zelf namelijk ook
niets te coderen. Dat beloof ik je 😉

Alleen kan het soms
voorkomen dat je een stukje code moet kopiëren en plakken naar je blog. Die
code plak je hier, in deze plugin. Bijvoorbeeld om je bezoekersstatistieken bij
te houden.

Insert Headers and Footers plugin

7. E-mail programma

Een bezoeker die eenmalig op de website komt en vervolgens wegklikt is een verloren kans. Je wil die bezoeker aan jouw blog binden. Hoe? Door emailaressen te verzamelen met formulieren, pop ups, slide-ins en wat nog. Je kunt natuurlijk mails sturen naar je mailinglijst. En geavanceerde emailmarketing campagnes opzetten. Een mailprogramma is een must-have en super sterke marketingtool.

8. Sumo

Social shares en email signups, eigenlijk een echte no-brainer als je jouw lezersbasis wil groeien.

Sumo plugin

9. Backup

Soms gaan dingen verkeerd. In die
uitzonderlijke gevallen ben je suuuper blij dat je een Backup hebt van je website,
zodat je alles terug kan draaien. Alsof er niets gebeurd is.

Als je jouw website host bij SiteGround maken zij al automatische backups voor jou. Dat hoef je zelf dan niet meer te doen met een plugin. Daardoor laadt je website weer net iets sneller. Host je ergens anders dan SiteGround, dan is er een grote kans dat je wel een backup plugin nodig hebt. In dat geval raad ik de plugin Updraft Plus aan.

5. Een niche kiezen

De kans dat jij de volgende beautygloss
(866.000 bezoekers p/m), Chickslovefood.com (455.000 bezoekers p/m) of Uit Pauline’s
keuken wordt is klein.

Heel klein.

Niet omdat ik geen vertrouwen in je heb.

Maar omdat die onderwerpen veel te breed zijn.

Een blog beginnen over eten of over beauty is
zo algemeen.

Beautygloss, chickslovefood en Uit Pauline’s
keuken konden zich dat veroorloven toen zij begonnen met bloggen. Want zij
begonnen 8 of 10 jaar geleden.

Toen er nog geen concurrentie was.

Toen 90% van de mensen hun recepten nog uit
kookboeken haalden in plaats van het internet.

Maar tijden veranderen. Er zijn nu duizenden blogs over eten. Als nieuwe
speler op de markt moet je specifiek zijn.

Om nu een succesvolle blog te starten moet jij
een niche kiezen.

Wat is een niche?

Een niche is een specifiek onderwerp waarover
jij wil bloggen.

Een
niche geeft focus aan je blog.
Je niche bepaalt
waarover je gaat schrijven, hoe je content kalender eruit gaat zien en waar je
jouw blog gaat promoten.      

Als je
voor iedereen schrijft, dan schrijf je voor niemand.

Oké, er is geen internetpolitie die op je deur
klopt als je niet bij je niche blijft, en er zijn ook mensen die succesvol zijn
geworden zonder niche. Maar het probleem waar je tegenaan gaat lopen:

Je lezers zullen niet geïnteresseerd zijn in alle onderwerpen waar jij wel van
houdt. Dus behalve als je jezelf het onderwerp van de blog maakt, is het
moeilijk om een doelgroep en lezersbasis aan je blog te verbinden.

En aan de andere kant: als je bij 1 specifiek
onderwerp blijft, ben je ervan verzekerd
dat de mensen die geïnteresseerd zijn in één artikel, alle andere artikelen ook
interessant gaan vinden. En dus aanmelden voor de nieuwsbrief, je volgen op
social media en regelmatig terugkeren naar de blog.

Food is geen niche.

Wil je een niche in het onderwerp food, denk dan
richting:

  • Een blog met vegan recepten
  • Een blog over gezond vegetarisch
    koken
  • Een blog over BBQ’en
  • Een blog over koken met maximaal 5 ingedienten

Minimalist baker is een goed voorbeeld van een niche blog. Hun uitgangspunt is:

We share simple recipes requiring 10 ingredients or less, 1 bowl, or 30 minutes or less to prepare.

Niet te breed, maar ook niet te specifiek.
Hoeveel bezoekers ze krijgen? 2.000.000+ bezoekers per maand. Hebben ze goed
bekeken dus.

Hoe vind je jouw niche

Nog geen idee waar je over wil bloggen? Dan ga
ik je aan wat inspiratie helpen. En ook als je al wel iets in gedachte hebt,
lees mee om erachter te komen of jouw niche specifiek genoeg is, maar niet té
klein.

Schrijf altijd over iets waar jij affiniteit
bij hebt, wat je leuk vindt of wat je interesseert. Zet die dingen op een rij.
Om je op weg te helpen:

  • Doe je aan sport?
  • Heb je huisdieren?
  • Heb je hobby’s, of zijn er hobby’s
    die je graag wil leren?     
  • Waar besteed je veel tijd aan?
  • Heb je bepaalde normen en waarden
    die andere mensen niet hebben?
  • Waar word je super blij van?
  • Wat is jouw droom?

Met dit lijstje moet je al een prima idee
krijgen waar je over wil bloggen. Of misschien heb je meerdere ideeën. Waar
kies je dan voor?

eigen blog beginnen Niche kiezen

Stel je voor..

  1. Je kiest een super winstgevend
    onderwerp waar tienduizenden mensen in geïnteresseerd zijn, maar zelf geef je
    niets om het onderwerp
  2. Je hebt een onderwerp waar je van
    houdt met producten die je kunt verkopen, maar niet genoeg mensen zijn er
    geïnteresseerd in.
  3. Of, je kiest een onderwerp waar je
    gepassioneerd over bent en waar veel mensen interesse in hebben, maar waar geen
    geld mee te verdienen valt.

In het eerste geval ga je simpelweg geen
motivatie en inspiratie hebben om te schrijven.

Waardoor je blog flopt.

En in het tweede en derde geval flopt je blog
ook door gebrek aan lezers of geld.

Je wil die sweet
spot
vinden. Een onderwerp waarover jij gepassioneerd bent, waar een
(redelijk) grote doelgroep voor is en waarmee je geld kunt verdienen.

1. Is dit iets waar ik over 1 jaar en 100 blog posts verder
nog steeds met liefde en plezier over schrijf?

Dit is een belangrijke. Het internet staat vol
met blogs waar mensen sterk beginnen en iedere week een artikel publiceren
gedurende de eerste paar maanden.

Dan…

Wordt het minder.

Om de week een post.. 1x in de maand een post.
En dan stopt het.

Er komt nog even een wanhopig berichtje dat
mensen het ‘druk hebben’ en beloven om binnenkort weer actiever te gaan zijn.

Je ziet dan nog 1 nieuwe blog post
verschijnen.

En dan is de blog dood.

Kies een onderwerp waarvan je houdt. Waar je
over 1 jaar nog steeds kan schrijven. Waarover je na 100 artikelen nog niet
uitgeschreven bent.

Waarover
je altijd zin hebt om te schrijven. Ook als je blog niet loopt. Als de
resultaten tegen vallen. Als je het even niet meer ziet zitten.

Ik wil niet je moed niet in de schoenen doen
zinken. Maar wel even goed wakker schudden.

2. Zijn er genoeg mensen die hierover willen lezen?

Klaar met het emotionele gedeelte. Voor deze
vraag gaan we wat onderzoek doen, die kunnen we beantwoorden met harde cijfers.

Je onderwerp ontdekken in Google Trends

Google heeft een super handige tool genaamd
Google Trends. Je kunt een zoekterm invoeren en je krijgt de populariteit door
de tijd heen te zien.

  1. Bedenk de belangrijkste woorden die bij jouw onderwerp horen
  2. Ga naar google.trends.nl
  3. Type je zoekwoord in
  4. Kies een periode van 5 jaar
Google Trends

Wil je bloggen over het paleo dieet? Niet zo’n
goed plan. We zien namelijk dat het paleo dieet sinds 2015 steeds minder
populair wordt.

Klik op
het vraagtekentje naar ‘Interest over time’ om erachter te komen wat de nummers
1 tot 100 op de verticale as betekenen.

Je kunt op + Compare klikken om het zoekwoord te vergelijken met een ander woord.

Google Trends

Twijfel je tussen bloggen over paleo of keto
dieet? Dan zie je dat keto een betere keuze is.

Google Trends is een super simpele maar
tegelijkertijd super sterke tool waarmee je snel een beeld kunt krijgen hoe
geschikt jouw idee is. Dat is belangrijk, zodat je geen tijd verspilt aan
zoekwoordonderzoek voor onderwerpen die niet populair zijn.

Doe je zoekwoordonderzoek (het is niet zo moeilijk!)

Je hebt met behulp van Google Trends een grof
beeld van hoe populair jouw niche is. Maar Google Trends geeft relatieve
cijfers.

Met
Google Trends zie je hoe populair een onderwerp is ten opzichte van een tijd
terug
.

1. Om te weten hoeveel mensen op het onderwerp zoeken, en waar ze op zoeken, ga je een kort zoekwoordonderzoek doen. We willen namelijk absolute getallen, we willen harde cijfers. Bedenk 5 tot 10 zoekwoorden rond jouw onderwerp, bijvoorbeeld:

  • Keto dieet
  • Keto recepten
  • Keto menu
  • Keto review
  • Wat is Keto
  • Etc.

2. Gebruik een gratis tool voor zoekwoord onderzoek. KWFinder is de go-to tool daarvoor. Ik heb zelf een abonnement maar ze hebben ook een gratis variant.      

KWFinder is handig omdat ze ook allerlei gerelateerde zoekwoorden aanbevelen.

3. Voer je zoekterm in, kies land ‘Nederland’ en taal ‘Dutch’

Blog maken zoekwoord onderzoek

Et voila.

Je ziet precies hoe vaak er op een zoekwoord
gezocht wordt. 15.928 keer per maand voor ‘Keto dieet’. En rechts zie je de ‘keyword
SEO Dificulty’. Met andere woorden: hoe moeilijk het is om op de eerste pagina
in Google te komen voor dat zoekwoord. Op een schaal van 1 tot 100.

Zoekwoord moeillijkheid

De moeilijkheidsgraad om te ranken kan
meespelen bij het kiezen van een niche. Maar het belangrijkste uit het
overzicht van KWFinder is het maandelijkse zoekvolume.

Wat is een goed zoekvolume? Wat is te weinig, wat is te veel?

Er zijn geen harde regels voor het minimum
aantal zoekopdrachten per maand. Ik hanteer een ondergrens van minimaal 1000
zoekopdrachten per maand, maar het liefst wordt er een paar duizend keer
gezocht op jouw belangrijkste zoekwoord.

Met minder dan 1000 zoekopdrachten zijn er
niet genoeg mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp en is het
waarschijnlijk ook moeilijk om onderwerpen voor blogposts te bedenken.

Met te veel zoekopdrachten (10.000+) is de
concurrentie meestal groot, te groot. Er zijn dan vaak al gevestigde spelers
met veel autoriteit, of grotere bedrijven die er goed op inspelen. Niets is
onmogelijk, maar leg de lat niet te hoog voor jezelf.

Het begin van je blog is het lastigst, en
zeker bij onderwerpen met hoge zoekvolumen is het moeilijk om als kleine speler
met je kop boven het maaiveld uit te steken. En zonder bezoekers, zonder die
tractie te krijgen wordt je alleen maar gedemotiveerd. Vermijd dus te hoge
zoekvolume.

Wie is je ideale lezer?

Een andere goede oefening bij het kiezen van
je niche, is om je ideale lezer in kaart te brengen. Wat voor iemand gaat jouw
blog bezoeken en gaat waarde halen uit jouw artikelen?

Als je een idee in gedachte hebt, bedenk dan wat
voor iemand de ideale lezer is voor dat onderwerp.

Is het (te) moeilijk om je onderwerp te
matchen met een ideale lezer?

Grote kans dat je dan een te breed onderwerp
hebt.

Wie is bijvoorbeeld de ideale lezer als je wil
schrijven over afvallen?

Zegt u
het maar…

Lastig te zeggen.

Conclusie: het onderwerp is veel te breed.

Half Nederland wil namelijk afvallen. Mannen,
vrouwen. Tieners, bejaarden. De één wil dat laatste beetje buikvet kwijt. De
ander wil 50 kilo afvallen.

Maak het specifiek.

  1. Afvallen
  2. Afvallen voor moeders
  3. Afvallen voor moeders na hun
    zwangerschap
  4. Afvallen voor moeders na hun
    zwangerschap met een druk leven

Zie je welke kant ik op wil?

Door een ideale lezer aan je onderwerp te
koppelen kan je veel specifieker je niche omschrijven. En dat heeft ontzettend
veel voordelen.

Je kunt je gaan inleven in de doelgroep
waardoor je betere artikelen gaat schrijven. En waardoor zij meer waarde uit je
artikelen kunnen halen. Je weet waar je je artikelen moet gaan promoten, je
kunt een inschatting maken op welke Social media kanalen je doelgroep veel te
vinden is. Je kunt interviews gaat doen met fitte moeders. De mogelijkheden
zijn eindeloos met een goede niche.

blog maken SEO

Zoekvolume
is wat aan de lage kant, maar ‘afvallen na bevalling’ en ‘afvallen na
zwangerschap’ zijn samen toch goed voor 1440 zoekopdrachten per maand. De niche
heeft dus potentie. En met een KD (Keyword Difficulty) van 23 is het zelfs best
makkelijk om op die zoektermen te gaan ranken in Google. Een prima niche om een
blog over te maken zou ik zeggen.

Wil je
weten of jouw niche specifiek genoeg is?

Laat onderaan het artikel een reactie achter. Ik reageer op alle vragen!

6. Je content strategie definiëren

Splinternieuwe blog.

Mooi design.

Goede niche.

Maar nog geen bezoekers.

Hoe krijg je lezers?

In ieder geval niet door als een malle te gaan
schrijven.

Als jij wil dat meer mensen dan alleen je
ouders en je oma jouw blog gaan lezen, heb je een sterke content strategie
nodig.

Wat is een content strategie

Een content strategie is een plan waarom, hoe en welke content je
gaat maken.

Zonder
een content strategie kom je nergens.

Klinkt saai. Is het niet.

Als je een goede niche hebt en weet wie jouw
ideale lezer is, leg je de vinger op de zere plek met een content strategie. Je
maakt een plan van hoe je de grootste vragen en problemen van lezers kunt
oplossen.  

1. Stel het doel vast van de blog

Waarom wil je überhaupt content schrijven?
Waarom wil je dat mensen jouw woorden gaan lezen?

Wil je online geld verdienen met je blog door
producten aan te prijzen? Wil je e-Books gaan verkopen, online cursussen geven
of wil je juist bekendheid creëren om geboekt te worden als spreker op events?

Je doel hoeft niet voor altijd vast te staan.
Het kan veranderen naarmate je blog groeit.

Toen ik zzpdaily.nl startte was mijn doel met
deze website om klanten te krijgen voor mijn freelance web design
werkzaamheden. Ik wilde startende zzp’ers bereiken die een website nodig
hadden. Dat was mijn doel. Zodat ik webites voor hen kon gaan bouwen.

En ik dacht die zzp’ers te kunnen bereiken
door te schrijven over starten als zzp’er en je administratie opzetten.

En dat klopte, ik bereikte mijn doelgroep.
Maar al snel kwam ik erachter dat er ook op andere manieren geld te verdienen
valt met bloggen. Dus veranderde mijn doel.

Je kunt je doel gaandeweg bijstellen. Maar hoe
groter je blog groeit, hoe moeilijker het wordt om een ander doel te kiezen. Je
bent niet meer zo vrij en flexibel als je eenmaal eenmaal volgens een bepaalde
contentstrategie werkt, als je 100 artikelen online hebt staan en je een
lezersgroep hebt die voor bepaalde content naar jouw website komen.

2. Leer je doelgroep kennen

Ik had het al even over jouw ideale lezer.

Dit is zo belangrijk.

Breng je doelgroep in kaart en leer ze kennen.
Leef je in, kruip in iemand hoofd. Download hun hersenen zodat je precies weet
hoe ze denken. Wat ze willen. Waar ze tegen aanlopen.

Een goede manier om dit te doen is om een
persona te maken. Een denkbeeldig persoon. Iedere keer dat je schrijft denk je
aan die persoon. Alsof je de tekst voor hem of haar schrijft.

Breng je persona tot leven. Geef hem of haar
een naam. Teken de persoon in het midden van een leeg vel. En schrijf daar
omheen de demografie en eigenschappen van die persoon:

  • Geslacht, leeftijd, woonplaats, beroep, sociaal economische status, leefstijl en andere demografische factoren
  • Relevante eigenschappen, bijv. Interesses, persoonlijkheid, politieke overtuiging geloof, gedrag

Met je blog ga je waarde creëren voor je
persona.

Je gaat de struggle van jouw persona ontdekken.
Hoe los je die struggle op met je artikel? Is het artikel makkelijk te lezen
voor jouw persona, of gebruik je te veel jargon? Zijn er specifieke voorbeelden
die je in het artikel kunt verwerken om je persona aan te spreken? Bij ieder
artikel dat je schrijft denk je aan jouw persona, dat gaat je artikelen zoveel
beter maken.

3. Bepaal waarover je gaat schrijven

Je begint niet blind met schrijven over een
willekeurig onderwerp in je niche. Je wil een samenhangend geheel creëren.
Bezoekers moeten meer van je blog willen ontdekken ze moeten meer van je willen
lezen. Maar je moet ergens een grens trekken. Je kunt niet over alles
schrijven. Wat hoort nog wel bij mijn niche, en wat valt erbuiten?

Trek een grens. De manier waarop ik een grens
trek, gaat zo:

Zie je blog als een stad

Bijna iedere stad heeft een paar hoge
wolkenkrabbers. Gigantische gebouwen die tientallen of honderden meters de
lucht in rijken. Maar daar staat de stad niet vol mee, de rest van de grond is
gevuld met kleinere gebouwen van hooguit een paar verdiepingen. Of gewoon
woonhuizen.

Dat idee trekken we door naar je blog. Je wil
een paar wolkenkrabbers hebben. Uithangborden van je website. Lange artikelen,
die beter zijn dan de rest. Die de belangrijkste onderwerpen raken en daar in
detail op in gaan.

Deze post die je nu leest bijvoorbeeld, dat is
zo’n wolkenkrabber. Een gigantisch artikel dat de diepte in gaat, dat je van A
tot Z uitlegt hoe iets werkt. Hoe je een blog maakt in dit geval. En bij deze
wolkenkrabber kan ik allerlei kleinere artikelen schrijven die gerelateerd zijn
aan hetzelfde onderwerp.

Met zo’n ‘skyscraper technique’ bereik je twee
dingen:

  1. Het geeft je blog focus. Je schrijft alleen
    nieuwe artikelen over onderwerpen die passen bij bestaande wolkenkrabber
    artikelen. Zo blijf je binnen je niche. Als een nieuw artikel idee niet
    aansluit bij een bestaande wolkenkrabber, weet je dat je te breed gaat.
  2. Door zo’n gedetailleerde post te
    schrijven heb je een beter artikel dan 99% van wat er op internet te vinden is.
    Je komt er makkelijker hoog mee in Google,
    het onderscheid je van alle nadere blogs en het belangrijkste: je zet jezelf
    weg als een expert. Je bouwt reputatie op in jouw niche.

4. Doe ideeën op

Grote kans dat je al een hoop ideeën hebt over
de artikelen die je wil gaan schrijven . Maar na 20 artikelen, heb je dan nog
steeds inspiratie? Of na 50, na 100 of na 200 artikelen?

Je inspiratie is soms op, maar er zijn genoeg
tools om je te helpen:

Brainstormen.
Pak een notebook of post its en ga ouderwets brainstormen. Internet uit, geen
afleiding in de buurt en gaan. Schrijf alle ideeën rondom je niche op die in je
opkomen. Beperk jezelf niet. Schrijf alles op, ook dingen die in eerste
instantie misschien tot niet leiden. Ze kunnen als inspiratie dienen voor
ideeën die wel goed zijn.

KWFinder.
Bij het kiezen van je niche hebben we KWFinder ook gebruikt. Die tool geeft ook
honderden gerelateerde zoekwoorden aan. Bekijk ook de tabjes autocomplete en
questions. Alleen al bij autocomplete vind ik 415 zoekwoorden gerelateerd aan
keto dieet.

autocomplete zoekwoorden

Google Related Search.
Voer een zoekopdracht in op Google, en onderaan de
pagina vind je een blok met gerelateerde zoekopdrachten. Weer 5 tot 10
zoekwoorden erbij waarover je mogelijk een artikel kunt schrijven.

En als je doorklikt
naar een gerelateerd zoekresultaat, krijg je bij dat gerelateerde resultaat nóg
meer gerelateerde resultaten. Zo kan je door blijven gaan.

Blog maken Google

Met KWFinder en Google related searches heb je
waarschijnlijk al een mooie lijst zoekwoorden en blog ideeën verzameld. Meer
inspiratie nodig? In dit
blog
vind je 5 goede tools gratis en betaald) om zoekwoorden te vinden.

5. Je ideeën organiseren

Één niche, maar tientallen of honderden
zoekwoorden. Daar ga je structuur in aanbrengen zodat het overzichtelijk wordt,
en je duidelijk al je artikel ideeën op een rij hebt, gesorteerd op prioriteit.

Maak een excel bestandje met de rijen:

  • Zoekwoord
  • zoekopdrachten per maand
  • moeilijkheidsgraad
  • prioriteit

Het aantal zoekopdrachten en de moeilijkheid (KD) kun je uit KWFinder halen. De prioriteit ga je zelf toekennen, op basis van hoog, normaal of lage prioriteit.

Schoon het lijstje vervolgens op:

  1. Haal de dubbele zoekwoorden eruit
    (of zoekwoorden die heel erg op elkaar lijken zoals meervoud en enkelvoud).
  2. Zet gelijksoortige zoekwoorden bij
    elkaar.

Zodra je de zoekwoorden georganiseerd hebt, ga
je ze toekennen aan je belangrijkste blog onderwerpen: de wolkenkrabber artikelen.

Bepaal op basis van alle artikel ideeën je
wolkenkrabber artikelen. Dat zijn er meestal 3 tot 5. Je wil niet te veel
wolkenkrabber artikelen hebben, omdat dan het hele idee van een wolkenkrabber
artikel er niet meer toe doet.

Zodra je een paar wolkenkrabber onderwerpen
bepaald hebt, maak je die vetgedrukt.

Vervolgens ga je alle andere zoekwoorden
toekennen aan de wolkenkrabber onderwerpen.

Klaar?

Ga dan zoekwoorden bundelen die goed in één
artikel passen. Bedenk een titel in je gedachte, en welke sub kopjes er in dat
artikel passen.

Schrijf vervolgens het artikel idee op en
bundel de zoekwoorden die daarbij horen onder het artikel idee.

En wat je overhoud is een overzichtelijke
spreadsheet met:

  • 3 tot 5 belangrijke sleutelartikelen. De wolkenkrabbers.
  • Een lijst met artikel ideeën, gesorteerd per wolkenkrabber artikel
  • Een lijst met zoekwoorden per artikel idee

Neem genoeg tijd om dit te doen. Een
succesvolle blog staat of valt met de structuur van je website. Dit spreadsheet
dat je maakt is super belangrijk voor jouw blog. Je zit al snel een paar uur,
of een hele dag voor een goede lijst met artikel ideeën.

Je doet dit niet eenmalig. Het is work in progress. Als mijn artikelen ‘op
raken’ ga ik weer aan de slag om een lijst met nieuwe ideeën te vinden. En zo
blijf ik iedere maand of iedere paar maanden weer nieuwe ideeën toevoegen aan
de spreadsheet.

Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het
gaat. En hoe vanzelfsprekender het wordt.

6. Een content kalender maken

Je kunt een artikel schrijven, controleren en zodra
die klaar is gaan publiceren op je blog.

Maar dat is vrij willekeurig. De ene week heb
je tijd om twee artikelen te schrijven, terwijl je de week niet eens één
artikel afkrijgt.

Met een
content kalender maak je een planning wanneer je welk artikel gaat publiceren.

Het handige daarvan voor jou is dat je al vooruit kan werken.

Het handige voor de lezer is dat die op een vaste dag en tijd je artikel kan
verwachten.

Je kunt een buffertje maken, door bijvoorbeeld
je content voor 4 weken vooruit al kaar te hebben. Zo kan jij op je gemak
werken aan nieuwe content, zonder dat daar druk achter zit. Je kunt daardoor
schrijven op momenten wanneer jij inspiratie hebt, in de plaats van dat te
forceren omdat je morgen een nieuwe blog
moet plaatsen
.

Een content kalender geeft jou en je lezer een
stukje rust.

Online tools voor je content kalender

Je bent niet de enige die aan de slag gaat met
een content kalender. Samen met jou
zijn er honderd duizenden andere bloggers. Het voordeel daarvan is dat er gigantisch
veel tools te vinden zijn (gratis en betaald) die je helpen bij het organisen van een content kalender.

Ik gebruik voor zzpdaily het gratis account van Airtable. Andere populaire tools voor content kalenders zijn Trello (gratis), Google Docs i.c.m. Google Calendar (gratis) of CoSchedule (betaald).

7. Heb content klaar voordat je begint

In de eerste stappen van dit artikel heb je
jouw blog online gezet.

Maar.. wacht nog even met het van de daken
schreeuwen over je nieuwe blog.

Voordat je iedereen vertelt over je nieuwe
blog is het verstandig om al content online te hebben staan. Om mensen te
interesseren en hopelijk terug te laten komen. Om vrienden en kennissen te
laten weten wat je schrijft en of het resoneert met hen.

Maak er een soort van mini lancering van.

Hoeveel artikelen je nodig hebt voordat je
begint is geheel aan jou. Ik ben pas naar buiten getreden met mijn blog toen ik
20 artikelen online had staan. Bij mij was het met name onzekerheid dat me
tegenhield.

Maar waarschijnlijk heb jij aan een stuk of 5
artikelen al genoeg om een goede indruk te geven van jouw blog, waar jij voor
staat en voor wie jij schrijft.

7. Hoe ziet een GOED geschreven blog post eruit?

Goed schrijven is een kunst.

Na 3 jaar bloggen en 200 artikelen verder is dit
mijn schrijfstijl.

De blog die je nu leest, dat is waar ik sta.
Misschien vind je het super, misschien vind je het niets.

Of ik er tevreden over ben?

ja, min of meer.

Er is altijd ruimte voor verbetering. Al ik
soms andere blogs lees met geweldige schrijfstijlen denk ik wauw, ik wil ook zo
schrijven.

Maar ik ben ik. En zij zijn zij.

Door iemand anders’ schrijfstijl te kopieëren
maak je het jezelf alleen maar lastig. Want het is niet van jou, het is niet
eigen. Dus blijf ik lekker bij mijn eigen schrijfstijl. En die ontwikkelt
beetje bij beetje. Als ik dit artikel vergelijk met mijn allereerste artikel,
zie ik al een gigantische vooruitgang.

Maar dat neemt niet weg dat er methodieken
zijn om je blogs beter te maken. En die kan ik je wel leren.

Een luchtige schrijfstijl

Sommige boeken lees je in één ruk uit. En
andere boeken valt niet doorheen te komen.

Schrijf je blogs als boeken die je in één ruk uitleest. Houd het lekker luchtig.

Schrijf je blogpost alsof je met een vriend of
vriendin praat. Één op één. Als je schrijft wil je dezelfde woorden wanneer je
een mond-tot-mond gesprek hebt met iemand.

Want dat is hoe jij bent, in het echt. Je hoeft
niet altijd je hele vocabulaire te benutten.

Schrijf in jij en ik. Maak het persoonlijk. Je eigen voorbeelden, valkuilen en successen gebruiken is sterk. Misschien herkent de lezer zichzelf in jouw acties, of ze dienen als voorbeeld wat niet of wat juist wél te doen.

En tot slot, schrijf verrassend. Dat houdt je artikelen voor jouw én voor je lezer interessant.

Leesbaarheid, leesbaarheid, leesbaarheid

artikel schrijven

Welk stuk tekst is makkelijker te lezen, links
of rechts?

Laat dat antwoord duidelijk zijn, afgezien dat de linkse tekst in Latijn is.

Wat
maakt de rechtste tekst beter dan de linkse tekst?

  1. Lettertype, lettergrootte en
    regelafstand
  2. Korte alinea’s
  3. Gebruik van kopjes
  4. Tekstopmaak, schuingedrukte en
    vetgedrukte tekst
  5. Gebruik van opsomming lijstjes

1. Lettertype, lettergrootte en regelafstand

Een duidelijk leesbaar lettertype spreekt voor
zich.

De tijden dat we Comic Sans MS gebruikten ligt
achter ons.

Voor zzpdaily.nl gebruik ik Open sans. Maar er zijn tegenwoordig duizenden lettertypen beschikbaar, dus er is niet één lettertype dat het beste is. Of het slechtste. Ga uit op je gevoel, als een lettertype goed leesbaar is kan je het gebruiken. En zorg ervoor dat je een goede lettertype combinatie van het lettertype voor je kopjes en voor je tekst.

Meestal heeft jouw WordPress theme

al goede standaard lettertypen.

Dan door naar de lettergrootte. In Word kun je
prima uit de voeten met een lettergrootte van 11 of 12 punten.

Maar op internet werkt dat net iets anders.
Daar is een lettergrootte van 11 zo goed als onleesbaar.

Dit is namelijk lettergrootte 11.

Je hoeft je blog niet gebruiksvriendelijk te
maken voor slechtzienden, maar ons zicht is slechter op bepaalde tijden van de
dag. Ben je vermoeid, dan kost het een grote inspanning om een klein lettertype
te lezen. Hetzelfde geldt als we de helderheid van het scherm laag hebben
staan, of met het scherm in de zon zitten.

Neem minimaal lettergrootte 15 voor je blog,
liefst 16 of nog groter.

Aansluitend op de lettergrootte, wil je ook
een vrij grote regelafstand gebruiken. World Wide Web Consortium (W3.org) raadt aan om een regelafstand
tussen de 1.5 en 2 te gebruiken
.

Veel mensen met cognitieve beperkingen hebben moeite om naar de volgende regel te springen als een tekstblok een enkele regelafstand heeft. Met een afstand van 1.5 tot 2 kan men gemakkelijker een nieuwe regel starten zodra ze de vorige regel gelezen hebben.

Ga niet hoger dan 2 met je regelafstand, omdat
het verschil tussen een regel en een alinea daardoor onduidelijk wordt. Voor
zzpdaily.nl gebruik ik een regelafstand van 1.75.

2. Korte alinea’s

Maak je alinea’s niet langer dan 4 regels.

Wissel de alinea lengte af. Alinea’s van één
of twee regels zijn ook geschikt en bevorderen de leesbaarheid.

3. Gebruik van kopjes

Tussenkopjes geven structuur aan de tekst.
Door kopjes weet de lezer waar hij is en
laat hem of haar makkelijk de tekst scannen. Oninteressante stukjes tekst kan
de lezer overslaan door simpelweg naar de kopjes te kijken.

Teksten langer dan 300 woorden hebben meestal
tussenkopjes nodig.

Nummer 4 (schuin- en vetgedrukte tekst) en
nummer 5 (opsommingen) spreken voor zich. Net zoals het feit dat je geen te
lange zinnen moet maken. En overgangswoorden kunt gebruiken om de tekst beter
leesbaar te maken zoals daarnaast, vervolgens, ook, etc.

De perfecte titel maken waarop mensen WILLEN doorklikken

Stel je voor, je rankt voor een zoekterm met 3000
zoekopdrachten per maand.

Met een goede titel klikt 30% door naar jouw
blog. Dat is 900 bezoekers per maand.

Met een slechte titel klikt ongeveer 5% door
naar je blog. 150 bezoekers per maand.

Met een goede titel zijn dat dus 6x zo veel
bezoekers. En ook 6x zo veel inkomsten.
Alleen door één goede titel te schrijven. Het loont dus letterlijk om een goede
titel te schrijven.

Een goede titel schrijven is iets dat je onder
de knie moet leren krijgen. Je leert het in de loop van de tijd. Je titels
worden stukje bij stukje beter. Begin door te gaan googelen op interessante
termen gerelateerd aan jouw niche. Wat voor titels gebruiken andere blogs?
Welke titels trekken je aandacht?

Zie je een bepaalde structuur in artikelen?

Je zult bijvoorbeeld zien dat veel artikelen
met nummers beginnen.

5 redenen waarom jij… 3 manieren waarop je..
10 beste… Een bekende techniek die het in bijna iedere niche goed doet.

Andere technieken om mensen door te laten
klikken die ik veel gebruik in mijn titels:

  • Jaartallen gebruiken om te laten weten dat het
    artikel actueel is
  • Een deel van de titel tussen (haakjes) zetten om
    aandacht te trekken
  • De doelgroep noemen waarvoor je het artikel schrijft

De titel van het artikel dat je nu leest is:

Blog maken (en geld verdienen) in 10 stappen voor beginners in 2021

Zie je hoe ik alle 4 de elementen in deze titel heb verwerkt? Ik gebruik een nummer (in 10 stappen), een deel van de tekst staat tussen haakjes, ik laat weten dat het artikel actueel is (in 2021) en benoem de doelgroep: voor beginners.

In vergelijking met een basic titel zoals ‘Hoe maak je een blog?’ is dat een wereld
van verschil.

Blog maken titel

Je uiteindelijke blogtitel is niet altijd de eerste de beste titel die in je opkomt.

Meestal schrijf ik 5 titels op, en als het artikel klaar is kies ik het best passende en de meest interessante titel.

Meer tips voor goede titels vind je hier. Een interessant artikel met als titel: 20 blogtitels die smeken om te worden aangeklikt.

8. Gratis afbeeldingen gebruiken in je blog artikelen

Naast een makkelijk leesbare blog met een
goede titel, zijn afbeeldingen belangrijk voor je blog.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Zo waar.

Een facebook post mét foto krijgt bijvoorbeeld 2,3X meer interactie dan posts zonder foto. Blog posts met afbeeldingen worden 94% meer gelezen dan posts zonder afbeeldingen.

Maar helaas (of gelukkig) bestaat er copyright. Ik ga in deze blog niet in hoe auteursrecht op afbeeldingen precies werkt, maar in de basis komt het op het volgende neer:De rechten van de afbeelding komen toe aan degene die de foto gemaakt heeft. Je mag een foto alleen gebruiken met toestemming van de eigenaar.

Dus een willekeurige foto van Google Afbeeldingen plukken wordt het helaas niet.

Wat zijn je andere opties?

Je kunt stock afbeeldingen kopen op websites
zoals shutterstock. Handig? Ja. Goedkoop? Nee. Voor een abonnement waarbij je
10 afbeeldingen per maand kunt downloaden betaal je €29 per maand. Wil je 50
afbeeldingen, €99 per maand.

15 websites voor gratis foto’s

Gelukkig zijn er sites waar je gratis foto’s
kunt downloaden. Geen copyright,
100% gratis do-whatever-you-want foto’s.

1.    
Unsplash

Unsplash

Unsplash is mijn go-to website voor afbeeldingen. Als ik niet mijn eigen foto maak dan
gebruik ik een foto van Unsplash.

Alle afbeeldingen op Unsplash worden geüpload
door fotografen en gecureerd door het team achter Unsplash. Op die manier komen
alleen goede foto’s van hoge kwaliteit op het platform en hoef jij dus niet
door rommel te bladeren. Geheel gratis, geen account nodig, super.

Webite: Unsplash.com

2.    
Freepik

Free pik gratis

Hoewel freepik niet super veel goede foto’s heeft, hebben ze wel goede vectors. Dat zijn grafische afbeeldingen zoals digitaal getekende afbeeldingen, figuren, iconen, visitekaartjes, achtergronden, en wat je maar kan bedenken dat digitaal gemaakt kan worden. De afbeelding helemaal bovenaan het artikel is bijvoorbeeld een vector van freepik! Deze:

Blog maken

Ik heb een premium account op freepik, maar je kunt ook prima uit de voeten met alle gratis afbeeldingen voor je blog.

Webite: freepik.com

Andere websites met goede afbeeldingen voor je blog

Unsplash en freepik zijn eigenlijk de enige
twee foto-websites die ik gebruik voor mijn websites. En soms maak ik mijn
eigen foto’s! Maar mocht je meer inspiratie nodig hebben: in het begin
gebruikte ik meer websites voor mijn foto’s. Websites die ik in het verleden
heb gebruikt om goede kwaliteitsafbeeldingen te vinden:

Niet alles in dit rijtje is 100% gratis. Veel
websites hebben een premium optie waarmee je toegang krijgt tot meer foto’s.
Want alle websites, óók zij die gratis foto’s verstrekken, moeten op een manier
geld zien te verdienen.

De beste oplossing blijft om zelf je foto’s te
maken. En zij die geen aangeboren talent hebben voor fotografie raad ik aan om
unsplash te gebruiken. Dat is wel 100% gratis.

Canva:
design tool voor je social media graphics

Blog maken Canva gratis

Naast foto’s ga je waarschijnlijk ook andere
graphics gebruiken. Bijvoorbeeld een design voor quotes, of afbeeldingen waar
je tekst op wil zetten.

Canva is een geweldige design tool (en is
gratis) voor ieder denkbaar design. Van social media posts voor pinterest,
facebook en twitter tot zelf gemaakte afbeeldingen met tekst en andere visuele
elementen. Of presentaties, banners, posters en folders.

Website: canva.com