Wanneer je als zzp’er aan de slag gaat, komt er veel op je af. Het is een spannende tijd waarin je veel verschillende zaken moet regelen.
Naast dat je gefocust bent op de core business van je bedrijf, vaak het verkopen van een product of dienst, zijn er nog allerlei andere dingen van belang. Zaken waar je in eerste instantie geen rekening mee hebt gehouden. Je bent tenslotte zelf verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de organisatie.
We doelen hiermee niet alleen op de organisatorische en uitvoerende, maar ook de financiële kant. Voor veel ondernemers is dit een flinke klus. Het is niet de hoofdreden waarom jij je bedrijf bent begonnen en dus voelt het als een bijzaak.
Het is echter een belangrijk en vooral noodzakelijk onderdeel voor jou als ondernemer. Hoe zorg je er nu voor dat jouw administratie staat als een huis?
Maak gebruik van facturatiesoftware
Een deel van je financiële taken bestaat uit het versturen van facturen naar je klant(en). Hier kan behoorlijk wat tijd in gaan zitten. Door gebruik te maken van facturatie software maak je het jezelf een stuk makkelijker.
Maak gebruik van een professionele omgeving, zoals WeFact. Factureren en de administratie bijhouden gaat zo een stuk sneller en dus efficiënter.
Met behulp van deze software heb je altijd en overal inzicht in je administratie. Of je nu beginnende onderneming of al jarenlang actief bent en of je nu met of zonder een boekhouder werkt: in alle gevallen kan het een uitkomst zijn om gebruik te maken van slimme software. Ze zijn er niet voor niets.
Schakel de juiste hulp in
Als ondernemer ligt je expertise niet altijd bij de financiële kant. Je wilt je focus leggen op waar jij wel goed in bent, zoals innovatieve ideeën bedenken of contact leggen met klanten.
Juist door goede mensen in te schakelen voor de gebieden waar je niet zo goed in bent ben je in staat om als ondernemer te groeien.
Als kleine ondernemer is het goed mogelijk zelf de boekhouding te doen. Toch kan het prettig zijn om een boekhouder in te schakelen. Dit kun je doen vanaf het moment doen dat je je onderneming start. Juist in die onzekere begin periode kan het helpen dat iemand je hierbij ondersteunt, zeker wanneer daar niet jouw expertise ligt.
Aan de andere kant kan het zijn dat je in die eerste tijd nog niet de financiële middelen hebt om daar iemand voor in te huren. In dat geval is het verstandig je er goed in te verdiepen, zodat je weet waar je op moet letten.
Wees er op tijd bij
Van uitstel komt afstel – wordt vaak gezegd. Als ondernemer ben je verplicht een administratie bij te houden voor de Belastingdienst. Zodra je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel is jouw onderneming gestart en moet je aan de slag. Laat je administratie niet verslonzen, maar zit er bovenop, zelfs als je een boekhouder hebt ingeschakeld. Het is belangrijk dat je alsnog zelf op de hoogte bent van wat er moet gebeuren. Begin op tijd en voorkom daarmee dat je achter de feiten blijft aanlopen. Meestal moet je aan het einde van het kwartaal de aangifte doen. Door op vaste momenten, bijvoorbeeld één keer in de week, tijd in te plannen en vrij te maken voor je administratie creëer je rust en houd je meer overzicht.
Houd het overzicht
Wees als zzp’er altijd goed op de hoogte van wat er binnen je bedrijf gebeurt. Dit wordt al een stuk makkelijk door bijvoorbeeld gebruik te maken van bovengenoemde software: simpel en overzichtelijk.
Het is daarbij je eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van wat er in en uit gaat en of je financieel gezond bent en blijft. Grijp op tijd in wanneer je merkt dat de administratie achter loopt en het papierwerk zich opstapelt. Dat is een teken dat er in de planning dingen moeten worden aangepast. Op die manier zorg je ervoor dat je bedrijf onder controle is.
Dit alles heeft ook zijn invloed op jou als persoon. Je bent tenslotte niet alleen ondernemer, maar ook nog gewoon mens. Als zzp´er lopen zakelijke dingen en privézaken nog wel eens in elkaar over. Het staat of valt dus ook met een goede balans en planning. Alleen dan krijg je niet alleen het financiële plaatje goed op orde, maar ook de rest van je organisatie. En dat is belangrijk voor een gezond bedrijf én een gezond mens.
0 reacties