Zoek naar:

Wanneer je als zzp’er een nieuw kantoor betrekt, betekent dit over het algemeen dat het goed gaat met je bedrijf. Blijf desondanks niet te lang op een roze wolk plakken. Er moet tenslotte nog een hoop worden geregeld…

1. Denk na over een fatsoenlijke inrichting

De inrichting van een nieuw kantoor moet niet alleen voor jou, maar ook voor je (potentiële) klanten appetijtelijk zijn.

‘Waarom?’

Nou – neem jij graag iemand in dienst die werkt in een zwijnenstal met bureaustoelen? We bedoelen maar.

Kies daarom allereerst voor de juiste meubelen. Ga niet voor de allergoedkoopste optie, maar neem iets dat bovenal ergonomisch verantwoord is. We hebben het dan met name over je bureaustoelen en bureautafels. Ga bij voorkeur voor afstelbare exemplaren, zodat je zeker weet dat je altijd op de juiste hoogte werkt.

Andere, belangrijke benodigdheden voor een nieuw kantoor zijn onder meer archiefkasten, ladeblokken en kapstokken.

2. Geef je kantoor een fijne look-and-feel

Dat doe je niet zozeer met meubels, maar wel met met behulp van verschillende accessoires. We onderscheiden daarin twee officieuze soorten: 

  • Decoratieve accessoires
  • Zakelijke accessoires

Decoratieve accessoires zijn van die typische dingetjes die je kantoor een nét iets fijnere touch geven. Denk bijvoorbeeld aan de toevoeging van (kunst)planten. Of schilderijen die – op de een of andere manier – je expertise benadrukken.

Zakelijke accessoires zijn bovenal handig. Voorbeelden hiervan zijn presentatiematerialen, whiteboards en – indien nodig – scheidingswanden.

3. Zorg voor de juiste aansluitingen

Het is eigenlijk overbodig om te vermelden, maar goed: internet is tegenwoordig onmisbaar. 

Zorg er daarom voor dat je kantoor altijd over de juiste aansluitingen beschikt. En dat niet alleen. Zorg er óók voor dat eventuele kabels optimaal zijn weggewerkt, zodat je ze niet zien. Dat is fijn voor jou én je klanten. Het staat tenslotte netjes en opgeruimd. Er is zelfs een woord voor het vakkundig wegwerken van kabels en snoeren: kabelmanagement.

Overigens geldt dit natúúrlijk niet alleen voor internetkabels, maar voor alle soorten snoeren.

4. Koop de juiste apparatuur

Een bedrijf is niets zonder apparatuur – in de meeste gevallen. Investeer daarom, als je dat niet allang al hebt gedaan, gerust in een desktop, laptop, smartphone of tablet.

Bepaal daarbij goed wat voor type ondernemer je precies bent. Werk je hoofdzakelijk vanaf kantoor óf wil je ook weleens vanaf een andere plek aan de slag gaan, bijvoorbeeld bij een klant? In dat laatste geval is een laptop wellicht een slimmere keuze dan een computer die locatiegebonden is.

Printers, scanners, kopieerapparaten en andere bakbeesten vallen uiteraard ook onder de noemer apparatuur. Is zo’n bakbeest voor jou onmisbaar? Zet hem dan op een logische plek in je nieuwe kantoor, zodat dit niet ten koste gaat van de fatsoenlijke inrichting waar we het eerder over hadden.

5. Hou je kantoor schoon

Is je nieuwbakken kantoor eenmaal fatsoenlijk ingericht en voorzien van een fijne look-and-feel? Zijn alle kabels goed weggewerkt en beschik je over voldoende apparatuur om in ieder geval te starten? Dan ben je er. Bijna.

Het is namelijk wél zaak om je kantoor ook flitsend te houden. Dat wordt makkelijker wanneer je hier meer mogelijkheden toe hebt. 

Investeer bijvoorbeeld in een rolcontainer, om maar wat te noemen. Daarmee voorkom je dat het vuil zich opstapelt – en dat is wel zo prettig. Een rolcontainer huren kan ook. Scheelt je weer vaste kosten.

Auteur

Schrijf een reactie