9 manieren om je werkplek gezonder en ergonomischer te maken

Je bent acht uur per dag aan het werk, of nog meer. Hoewel sommige beroepen fysiek veeleisend zijn zoals bouwwerkzaamheden, hoeft dat niet te betekenen dat je kantoor een gezonde plaats is om de hele dag in door te brengen. Stress en ongezonde gewoonten kunnen zowel fysiek als mentaal hun tol eisen.

Of je nu een kantoorruimte huurt of vanuit huis werkt, er zijn manieren om je werkplek te verbeteren voor je gezondheid en welzijn.

1.  Zit minder, beweeg meer

Uit onderzoek blijkt dat mensen met een kantoorbaan minimaal twee uur per dagen moeten staan of rondlopen om gezondheidsproblemen door te veel zitten te voorkomen. Bewegen tijdens je werkdag is erg belangrijk, het is niet alleen goed voor je fysiek, maar je werkt er ook productiever door.

Vind je het lastig om een pauze in te lassen? Er zijn een hoop apps beschikbaar op zowel iOS als Android die jou eraan herinneren om iedere paar uur een break te nemen. Of probeer regularbreaks.com, een website die om de ingestelde tijd een push notificatie weergeeft in je browser.

2.  Probeer een sta-bureautafel

Eén manier om minder te zitten en méér te bewegen, is een sta-bureautafel. Let erop dat als je de hele dag staat, je pijn in je voeten en benen kan krijgen, dus wissel staan en zitten af. Een verstelbaar bureau is hier ideaal voor.

3.  Een schone lucht

Het is niet ongebruikelijk dat kantooromgevingen zogenoemde ‘beroep allergieën’ stimuleren: gevoeligheden voor chemicaliën in tapijten, kantoormeubilair of muurverf. Dat kan vervelende effecten veroorzaken zoals huiduitslag of hoofdpijn.

Het is eenmaal zo dat je een tapijt of kantoormeubilair niet gemakkelijk kan vervangen. Om het probleem te verminderen kun je wel frisse lucht binnenlaten door bijvoorbeeld de deur of ramen open te zetten.

Ook al heb je geen fysieke klachten, dan kan een benauwde lucht alsnog een verminderde productiviteit tot gevolg hebben. Ventileer je werkplek dus voldoende.

4.  Geef je werkplek een boost met meer groen op kantoor

Groen op je werkplek geeft sfeer en gezelligheid. Maar waar je misschien nooit bij hebt stilgestaan, is dat planten en bloemen wetenschappelijk bewezen voordelen hebben.

groene werkomgeving

Verschillende internationale studies tonen aan dat je 12% productiever werkt in een groene werkplek. Door een groene omgeving vermindert je stress waardoor je je gezonder en gelukkiger voelt. En dat verhoogt jouw productiviteit.

Planten zijn perfect voor een schonere lucht op je werkplek. Ze zetten CO2 om in zuurstof en brengen waterdamp in de lucht, waardoor de luchtvochtigheid verbetert en jij minder snel last hebt van hoofdpijn of een lage productiviteit.

Ook helpen planten tegen geluidoverlast. Handig als er vaak ruis is op je gedeelde kantoor, of als je thuis werkt en de kinderen hebt rondlopen.

Ben je onregelmatig op je werkplek, omdat je veel op locatie werkt? Dan zijn kunstplanten een prima optie om te overwegen. Tegenwoordig zijn kunstplanten nauwelijks te onderscheiden van echte planten, mits je ze bij een kwalitatieve kantoorartikelen winkel koopt die uitsluitend hoogwaardige en natuurgetrouwe materialen gebruiken.

5.  Eet nooit aan je bureau

Misschien wel een van de belangrijkste dingen, is om je lunch niet aan je bureau te eten waar je werkt.

Eet je lunch in een afzonderlijke ruimte zoals de keuken, de kantine of in een restaurant zodat je echt even een break neemt van je werk. Neem niet tóch even die documenten mee om tijdens de lunch door te lezen, maar focus je op heel iets anders. Of nog beter, lunch met andere mensen.

6.  Breng meer licht in je kantoor

Licht is belangrijk om je productiviteit en biologische ritme op orde te houden. Het liefst natuurlijk daglicht, ga daarom zo dicht mogelijk bij een raam zitten als er een raam in de buurt is.

licht in werkplek

Daarnaast is een goede bureaulamp belangrijk. Het hebben van een plafondlamp is prima, maar vul dat altijd aan met een extra bureaulamp, die je gemakkelijk aan en uit kan zetten. Een goede bureaulamp zorgt ervoor dat je minder snel vermoeide ogen krijgt, erg belangrijk als je de hele dag achter een beeldscherm zit.

Let er ook op welke kleur het licht is van de plafond- of bureaulamp. Licht dat meer naar een blauwe kleur neigt, is perfect voor analytisch denken, terwijl warme kleuren zoals geel-oranje tinten beter geschikt zijn voor interactie en sociaal contact.

7.  Verf je muur groen

Dat klopt, groen. Omgevingspsychologen hebben aangetoond dat de kleur groen het creatieve denken verbetert. En creatief zijn moeten we allemaal, ongeacht of je een nieuw logo ontwerpt of uitzoekt hoe je dat extra beetje belastingvoordeel kan behalen.

Denk je er serieus over na om je muur groen te verven? Kies dan voor een kalme en rustgevende en groentint. Kleuren die helder zijn, maar niet al te fel, zijn perfect voor werk waarbij je moet nadenken of creatief moet zijn.

8.  Personaliseer je werkomgeving

Het is belangrijk om je thuis te voelen op je werkplek. Persoonlijke items zoals foto’s, beeldjes of een medaille helpen je om je op je plek te voelen en stress te verminderen. Maar vermijd te veel persoonlijke voorwerpen.

Door een vol bureau moet je brein meer informatie verwerken, wat mentaal vermoeiend is.  Kies het liefst maximaal drie items die belangrijk voor jou zijn en je trost of gelukkig maken en blijf daarbij. Will je iets nieuws? Ruil dan een voorwerp op je bureau in voor het nieuwe item, in plaats van alles simpelweg erbij te zetten.

9.  Neem een ergonomische houding aan

Last but not least, een ergonomische zithouding. Ongeacht of je de hele dag op kantoor zit of tussendoor een uurtje je laptop opent, een ergonomische houding is cruciaal als het gaat om je gezondheid. Kwalitatieve kantoorbenodigdheden en -meubels zijn daarbij belangrijk.

Een kantoorbaan kan fysiek erg slecht voor je zijn, rugklachten, nekklachten, een muisarm en Repetitive strain injury (RSI) zijn geen weinig gehoorde klachten.

werkplek

Een ergonomisch gevormde bureaustoel  is het begin van een gezonde werkplek. Daarnaast zorgt een op hoogte verstelbaar bureau dat je de ideale zithouding kunt aannemen. Een kijkafstand van 50 tot 60 centimeter naar het beeldscherm is ideaal, met een kijkhoek van 20 graden. Je elleboog wil je in een hoek hebben van 90 graden, net zoals je knieën.

Het toestenbord staat plat op je bureau met de pootjes ingeklapt, ongeveer 10 centimeter van de rand van je bureau. Steun je onderarm op de armsteun van de stoel, maar zorg ervoor dat je schouders ontspannen zijn. Stel de hoogte van je bureaublad in op dezelfde hoogte als de armsteunen van de bureaustoel. Tot slot wil je met je voeten plat de grond kunnen raken en ruimte onder het bureau vrijhouden zodat je vrije beenruimte hebt. Zit jij goed?

Wat ga je aan jouw werkplek doen?

Om je hele werkplek op zijn kop te zetten en alle tips door te voeren is een grote stap. Begin daarom simpel, begin met één punt uit dit artikel en raak gewend aan de verandering. Ben je gewend en klaar voor de volgende stap, verander dan weer iets. Door kleine stappen te zetten merk je er weinig van, zodat jouw werkzaamheden daar zo min mogelijk onder te leiden hebben.

Wat is jouw volgende stap voor een gezondere werkomgeving?

Reactie toevoegen

Navigeer