ZZP Daily testte de elf belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland voor zzp’ers. Dit is onze review van Visma. Benieuwd naar de andere scores? Check dan onze vergelijkingspagina!
Prijs
€14,50 per maand (gemiddeld)
Onze reviews zijn zorgvuldig samengesteld op basis van verschillende factoren. Wil je weten hoe ze precies tot stand zijn gekomen? Kijk dan hier!
Dit is onze Visma Review!
Visma is als organisatie verantwoordelijk voor het maken van complete cloud-oplossingen voor ondernemers. Voorbeelden hiervan zijn producten voor projectadministratie, accountancy en dus boekhouding. Het boekhoudpakket heet Visma eAccounting en we hebben ‘m eens goed onder de loep genomen. Onze bevindingen lees je hieronder!
Deze review is opgesplitst in vijf verschillende onderdelen:
- De functionaliteiten
- De klantervaringen
- De klantenservice
- De kosten
- Onze ervaringen
1. De functionaliteiten
Hoe zit het met de automatisering?
Tijdwinst door gebruiksgemak. Eén van de beloftes die Visma doet aan nieuwe klanten. Het pakket zou daardoor de nodige automatiseringsfuncties moeten bevatten. Dat zorgt tenslotte voor tijdsbesparingen.
Deze functionaliteiten zijn bij Visma online aanwezig. Het boekhoudpakket biedt een automatische bankkoppeling, de mogelijkheid tot elektronische aangiftes en een scan- en herkenfunctie met automatische gegevensherkenning.
Hoe werkt het opstellen van facturen en offertes?
Wat het opstellen van facturen betreft, is Visma eAccounting een van de beste opties voor zzp’ers. Alle functionaliteiten die ondernemers zoeken, zijn aanwezig. Het is mogelijk om facturen in een huisstijl vorm te geven, deze direct te versturen én ze te voorzien van een betaallink met iDEAL. Het is zélfs een optie om facturen per post te versturen.
De module om offertes mee te maken is eveneens uitgebreid, maar er is geen optie om klanten deze online te laten goedkeuren.
Welke modules heeft dit boekhoudprogramma?
Qua modules is Visma eAccounting eveneens tamelijk uitgebreid. Je kunt het programma gebruiken om projecten, uren en vaste activa te registreren – om maar wat te noemen.
Het ontbreken van een kilometerregistratie is daarentegen een gemis.
Welke koppelingen zijn er?
Wil je Visma-software gebruiken voor de administratie van je webshop? Dat is goed mogelijk. Het pakket beschikt namelijk over een zogenoemde API-koppeling, waar software van externe partijen eenvoudig is te koppelen aan dit systeem. Voorbeelden zijn connecties met kassa’s, salarissoftware en urenregistraties.
Het is alleen niet mogelijk om je Payment Service Provider (PSP) hieraan te koppelen. Toch jammer.
Wat voor rapportages kan ik maken?
Wil je meer inzicht creëren in je eigen financiën? Dat wordt met Visma eAccounting een béétje een lastig verhaal. Het is weliswaar mogelijk om balansen, debiteuren- en crediteurenoverzichten op te stellen, maar een omzetoverzicht per contact is dan weer geen optie.
We missen ook de mogelijkheid om winst- en verliesrekeningen op te stellen.
Kan ik dit boekhoudprogramma met meerdere gebruikers tegelijk gebruiken?
Ja – het is mogelijk om Visma eAccounting te gebruiken in samenwerking met andere gebruikers. Dat kan bijvoorbeeld je boekhouder of accountant zijn. Handig wanneer je graag iemand over je schouder laat meekijken.
Kan ik mijn gegevens exporteren?
Je gegevens exporteren is bij Visma mogelijk. Dit kan als Excel-sheet of als universeel auditbestand.
Beoordeling van de functionaliteiten: 4 sterren
2. De klantervaringen
Wat vinden anderen van dit boekhoudprogramma?
We hebben het platform Trustpilot gebruikt om te checken wat andere ondernemers vinden van Visma eAccounting.
Het programma krijgt hier een goede, gemiddelde score van 3,8 uit 5 sterren. Voorstanders roemen onder meer de eenvoudige werking van Visma, de overzichtelijkheid en het gegeven dat het gebruik ervan hen tijd scheelt in hun administratie.
Negatieve reviews gaan onder meer over de opzegservice, de werking van de mobiele app en de verschijning van foutmeldingen.
Beoordeling van de klantervaringen: 4 sterren
3. De klantenservice
Op welke manieren is het bedrijf bereikbaar?
Visma is bereikbaar via telefoon, mail en sociale media (Facebook). We vinden dit zelf prettig, omdat het een fijn gevoel geeft om te weten dat een bedrijf bij noodgevallen telefonisch bereikbaar is.
Hoe kundig is de klantenservice?
We hebben Visma per mail een paar vragen gesteld die betrekking hadden op zowel hun boekhoudprogramma als een administratie voeren in het algemeen.
Stelden de antwoorden ons tevreden? Nee – niet echt. Visma gaf namelijk aan niets voor ons te kunnen doen: we moesten bij een boekhouder zijn. Best vreemd, want daarmee gaven ze ook geen antwoord op vragen die over Visma-software gingen.
Hoe snel reageert de klantenservice?
We moeten zeggen dat de klantenservice van Visma wel snel reageerde: binnen een uur. Daarnaast werden we enkele dagen later nog gebeld met de vraag of we meer wilden weten. Vonden we ook best netjes.
Beoordeling van de klantenservice: 3 sterren
4. De prijs
Wat kost dit boekhoudpakket?
Visma heeft twee verschillende betaalmogelijkheden:
- Factureren
- Standaard
Factureren
Het pakket Factureren biedt slimme software voor het onbeperkt verwerken van (e-)facturen, periodiek factureren, Visma Online koppelingen met je bankrekening en het aanmaken van herinneringen. Je betaalt hier voor €8,00 per maand.
Standaard
Het pakket Standaard biedt slimme software voor een automatische factuurverwerking, het boeken van inkoop- en verkoopfacturen, snel inzicht in je cijfers, het maken van meer dan honderd koppelingen én de mogelijkheid om samen te werken met je accountant. Je betaalt hiervoor €21,00 per maand.
De gemiddelde maandprijs ligt bij Visma op €14,50. Dat is erg laag en dus aantrekkelijk.
Beoordeling van de kosten: 4 sterren
5. Onze ervaringen
Wat vonden wij er zelf van?
Het aanmaken van een account bij Visma ging vlot, waardoor we direct aan de slag konden. Dat ging allemaal nóg sneller doordat Visma je voorbeeldcijfers geeft om mee te puzzelen. Een soort neppe boekhouding, zeg maar. Een fijne introductie.
Daarvandaan werd ons enthousiasme toch enigszins getemperd. We vonden de interface behoorlijk rommelig. Het dashboard bevatte dusdanig veel cijfers, grafieken en tabellen dat het ons allemaal een beetje duizelde. Dat zorgde er niet bepaald voor dat we zin kregen in het bijhouden van onze administratie…
Die irritaties namen verder toe toen we een aantal basale handelingen probeerden te verrichten. Het factureren ging in principe goed, al vonden we de mogelijkheden om je eigen huisstijl hierin te verwerken zowel lastig als beperkt.
Het uploaden van een aantal kostenfacturen ging ook niet van een leien dakje. Het duurde lang voordat we doorhadden waar we deze nu konden terugvinden. Té lang.
Samengevat vonden we Visma eAccounting zelf niet zo heel erg geschikt voor zzp’ers. Visma richt zich tenslotte ook op mkb’ers en dat is te zien. Het boekhoudpakket bevat dusdanig veel functies dat we het ons kunnen voorstellen wanneer zzp’ers door de bomen het bos niet meer zien. Omvangrijk zijn is op zich een compliment waard, maar in ons geval schoot het een beétje zijn doel voorbij.
het opzeggen van Visma is niet eenvoudig, sterker nog, het lukt gewoon niet. Vele mails gestuurd van opzegging en telkens komt men met een herinnering. Pas op wanneer je ermee begint. JE KOMT ER NOOIT MEER VANAF.