Dit gaat een BV jaarrekening kosten volgens 18 boekhouders

Ben je de gelukkige eigenaar van een BV? Dan moet na afloop van het boekjaar je BV jaarrekening weer worden opgesteld, én gedeponeerd worden bij de Kamer van Koophandel. En vervolgens moet ook je aangifte vennootschapsbelasting (VPB) netjes worden ingediend. Wat dat gaat kosten?

Ik vroeg 18 boekhouders, van zelfstandige boekhouder tot middel en groot boekhoudkantoor, wat het opstellen en deponeren van een jaarrekening kost.

Wat ik in mijn offerte aanvraag vermeldde 

Het is altijd goed om – voordat je in zee gaat met een boekhouder of accountant – prijzen op te vragen, te informeren naar de werkwijze en of er überhaupt nog plek is voor nieuwe klanten. 

Dat deed ik bij 18 verschillende boekhoudkantoren. Ik koos 8 zelfstandige boekhouders uit, 6 kleine boekhoudkantoren (<10 werknemers) en 4 grote boekhoudkantoren (10-100 werknemers).

In mijn offerte aanvraag vroeg ik naar de prijzen van:

  • Het opstellen van een jaarrekening
  • Deponering van de jaarrekening bij de Kamer van Koophandel
  • De jaarlijkse aangifte Vennootschapsbelasting

Deze drie handelingen zijn in Nederland verplicht voor iedere BV. Het zijn dus kosten die je jaarlijks zult gaan maken. 

Dit kost het opstellen van een jaarrekening van een BV

1. Bij een zelfstandig boekhouder

Laat ik beginnen met de zelfstandige boekhouders. Ik vroeg aan 8 zelfstandige boekhouders wat het kost om mijn BV jaarrekening te laten opstellen & deponeren, én de aangifte Vennootschapsbelasting te laten verzorgen.

De voordeligste zelfstandige boekhouder schat de kosten op € 350. De zelfstandige boekhouder met het hoogste tarief vraagt voor dezelfde werkzaamheden € 750. Dat loopt dus aardig uiteen. 

Gemiddeld ben ik (op basis van 8 offertes) voor het opstellen van een BV jaarrekening door een zelfstandig boekhouder €555 per jaar kwijt. 

De prijs is inclusief het bespreken van de jaarrekening met de boekhouder in kwestie. En de genoemde prijzen zijn exclusief btw. 

2. Tarieven administratiekantoor (klein)

Dan de tarieven van administratiekantoren met 2 tot 10 werknemers. Bij een kantoor vind je meestal een stukje meer expertise dan bij een zelfstandige boekhouder. Zou je hier duurder uit zijn?

Dat valt eigenlijk best mee.

Ook hier krijg ik de prijs van €350 aangeboden, van een klein boekhoudkantoor uit de Randstad. Toch ben ik bij het grootste boekhoudkantoor (met 10 medewerkers) dat ik benaderde het ‘duurst’ uit. Van hen kreeg ik een offerte van €750. 

Als ik ervoor kies om mijn jaarrekening te laten opstellen door een klein boekhoudkantoor dan kost me dat gemiddeld €606 per jaar kwijt.

Dat kost je dus niet heel veel meer dan een zelfstandig boekhouder.

3. Bij een groot boekhoud- of accountantskantoor

Er zijn geen officiële grenzen wanneer een kantoor groot of klein is, maar meestal spreken we van echt een groot kantoor als er 500+ mensen werken.

Maar jij hebt waarschijnlijk een kleine BV (lees <50 werknemers). En met jou omvang zijn de grote jongens zoals KPMG, EY, Deloitte en pwc ten eerste veel te duur en ten tweede uit bereik. Ze zullen je niet eens aannemen als klant omdat je te klein bent.

Om alles even in perspectief te zetten heb ik me bij mijn offerte aanvragen van ‘grote’ kantoren gericht op kantoren tussen de 10 en 100 medewerkers.

Ik kan me voorstellen dat je daar als kleine maar ambitieuze ondernemer mee in zee zou willen: ze hebben expertise aanwezig op veelzijdige onderwerpen, maar vragen niet de hoofdprijs zoals KPMG, EY, Deloitte of pwc. 

Heb je een idee van de kosten bij een groot kantoor?

Zoals je wellicht al verwacht liggen de kosten hier een stuk hoger. De goedkoopste aanbieding die ik kreeg was €1.225. 

En ook hier heb ik voor het grootste kantoor, met meerdere vestigingen in heel Nederland, de grootste portemonnee nodig. Van hen kreeg ik een prijs opgaaf van €2.175. 

Gemiddeld kost het opstellen van de BV jaarrekening bij een groot boekhoudkantoor €1.690. 

Voor veel kleine BV’s is het werken met een groot boekhoud- of accountantskantoor simpelweg niet aantrekkelijk. Daarom zien we dat ondernemingen die specifieker advies nodig hebben veelal voor een groter kantoor kiezen. Denk aan internationaal belastingrecht, advisering bij acquisitie, faillissementsrecht, e.d.

Zelfstandige boekhouder goedkoper dan een groot administratiekantoor

Het mag duidelijk zijn. Bij een zelfstandig boekhouder ben je, volgens mijn prijzenonderzoek, het voordeligst uit. Daar bovenop krijg je een flinke dosis persoonlijk contact. Ook erg fijn! 

Nadeel is wel dat wanneer je gaat groeien, de boekhouder niet altijd de ruimte heeft om met je mee te groeien en je dus alsnog moet overstappen naar een groter kantoor.

Starten bij een klein boekhoudkantoor kan daarom een goed idee zijn. Je bent relatief niet veel duurder uit (€605 in vergelijking met € 555 bij een zelfstandige) en de kans is groter dat het boekhoudkantoor met je mee kan groeien.

Als je interesse hebt kan ik je in contact brengen met een aantal goede kleinere boekhoudkantoren. Laat hier je wensen en gegevens achter. Dan matchen we jouw aanvraag met 3 boekhouders, waarvan we denken dat die goed bij jouw aanvraag passen. De boekhouders die we selecteren brengen binnen 24 uur een offerte uit op maat.

Kies je voor een groot boekhoud- of accountantskantoor, omdat deze kennis in huis heeft op veel verschillende gebieden? Dan moet je toch echt rekenen op een hogere rekening. 

Het voordeligste tarief dat ik ontving, was van een zelfstandig boekhouder. Zijn tarief was €350. Het duurste aanbod dat ik kreeg was van een groot boekhoudkantoor. Hier zou ik maar liefst €2.175 betalen voor dezelfde werkzaamheden. 

Prijzen variëren van € 350 tot € 2.175. Bij een klein boekhoudkantoor ben je gemiddeld €605 kwijt voor een BV jaarrekening.

Belangrijk om te vermelden is dat er bij de offertes er vanuit is gegaan dat ik, of jij, een volledige en kloppende resultatenrekening aanlevert, de administratie op orde is en de btw-aangiftes netjes zijn gedaan. Als dit niet het geval is, komen er uiteraard kosten bij.

Let op: je hebt meer nodig dan alleen de jaarrekening

Nu je weet wat de kosten zijn van de jaarrekening, en de werkzaamheden die daar bijhoren, is het ook goed om je beeld te vormen van de overige kosten. Zoals de kosten van een salarisadministratie, de aangifte inkomstenbelasting en uiteraard ook het bijhouden van de administratie en de btw-aangiftes. Houd er rekening mee dat deze kosten er nog bovenop komen. Afhankelijk van wat je wel/niet zelf kunt, is de jaarrekening dus niet het enige waarbij je hulp nodig hebt.

Doe je veel zelf? Dan zullen de kosten uiteraard lager uitvallen dan wanneer je alles uitbesteed. Besef je wel dat veel zaken bij een BV wat ingewikkelder zijn, zoals bijvoorbeeld de aangifte inkomstenbelasting. De kans is dus groter dan je hierbij hulp kunt gebruiken. 

Wil je precies weten op welke kosten je kunt rekenen als je jouw hele administratie wil laten uitbesteden? Of de loonadministratie, aangifte IB of een combinatie daarvan? Hier op ZZP daily kun je gratis en vrijblijvend een goede prijsopgave aanvragen. In 2 minuten laat je weten wat jouw wensen zijn. Op basis van jouw aanvraag duiken wij ons netwerk in en kiezen we 3 boekhouders uit waarvan we denken dat die goed bij jouw aanvraag passen. Die geselecteerde boekhouders sturen jou een offerte op maat binnen 24 uur.

De aanvraag is gratis en vrijblijvend, je zit dus nergens aan vast.

Heb je geen BV maar een eenmanszaak? In het artikel “Wat kost een boekhouder voor zzp’ers” vroeg ik 75 boekhouders wat het kost om mijn administratie volledig uit te besteden.

Reactie toevoegen

Navigeer