Wie zit er nou op mij te wachten 👀?

Veel zzp’ers voelen een hoge drempel om zichtbaar te zijn op social media. Ze vinden het spannend of het voelt als aandachttrekkerij.

Toch kan zichtbaarheid op social media je veel opleveren. Zoals de 4 ondernemers in dit artikel laten zien.

Je leest hoe je social media content maakt waar mensen wél op zitten te wachten en krijgt praktische tips die je helpen aan meer opdrachten via social media.

Leestijd: 6 minuten en 15 seconden.

Wat posten op social media je oplevert

👉🏻 Meer mensen ontdekken je en zo vergroot je je netwerk

👉🏻 Door content te delen van waarde, gaan mensen je zien als expert

👉🏻 Je onderscheidt je van anderen

👉🏻 Je bouwt een band op met je volgers. Dat zorgt voor meer betrokkenheid en vertrouwen en dat is belangrijk voor een samenwerking.👉🏻 Door regelmatig zichtbaar te zijn, blijf je top-of-mind.

Frank Bruin: Het belang van consistentie en herkenbaarheid

Frank Bruin is mentor voor creatieve ondernemers. Op LinkedIn deelt hij bijna dagelijks content over het bouwen van een simpele, winstgevende business. 

Zijn content is visueel opvallend

De felblauwe en groene kleur trekt de aandacht en zorgt voor herkenbaarheid. Hij gebruikt vaak afbeeldingen met visuele elementen, zoals emoji’s en grafieken. Da’s slim, want dat trekt meer aandacht dan een post met alleen tekst. Frank laat zo zien dat je heus niet altijd zelf in beeld hoeft om op te vallen.

Hij kent zijn doelgroep

In de comments zie je: de creatieve ondernemer herkent zich in de situaties die hij schetst. Omdat hij hen zo goed begrijpt, geeft hij geen standaard tips, maar praktisch advies dat aansluit waar zijn doelgroep mee worstelt.

Hij post consistent

Frank post dagelijks. Hij varieert in het type post, maar je ziet dat hij bepaalde formats heeft. Zoals een carrousel, quotes en klantreviews. Daarmee maakt hij ‘t makkelijker om in korte tijd veel content te maken. Die consistentie in combinatie met een herkenbare stijl, maakt dat hij opvalt in je feed en top-of-mind blijft.

Justin Welsh: De kracht van een simpele boodschap

Een ondernemer iets verder van huis die succesvol LinkedIn inzet is de Amerikaanse Justin Welsh. Net als zijn content, kunnen we daar kort en bondig over zijn. Dit doet hij goed:

Hij gebruikt een eenvoudig, herkenbaar ontwerp

Zijn afbeeldingen bestaan altijd uit een tekstuele boodschap. Blauwe achtergrond met witte tekst, of een screenshot van een tweet met zijn profielfoto erbij. Simpel en herkenbaar.

Hij communiceert een heldere boodschap

Zijn content bestaat altijd uit een korte, krachtige boodschap. Veelal eentje die je aan het denken zet of inspireert door te zetten. Hij gebruikt veel korte zinnen en witregels, dat maakt zijn content snel leesbaar en makkelijk te begrijpen.

Hij schrijft een sterke openingszin

Een volger ziet een afbeelding en leest de eerste zin. Dat bepaalt of iemand verder leest (en klikt op ‘meer weergeven’). Zo’n zin moet stopping power hebben, je aandacht trekken en nieuwsgierig maken om verder te lezen, zoals het voorbeeld hieronder.

Charlotte van ‘t Wout: Een sterk personal brand

Charlotte van ’t Wout is een online ondernemer die het totaal anders doet. Zij laat juist wél zichzelf zien. Op Instagram en in haar podcasts deelt ze openlijk over haar bedrijf en haar persoonlijke leven.

Ze geeft een persoonlijk inkijkje

Via vlogs in haar stories neemt ze haar volgers mee in onderwerpen als haar nieuwe leven in New York en alleenstaande moeder worden. Dingen die niet direct te maken hebben met het werk dat ze doet, maar zorgen voor een diepe connectie en hoge engagement met haar volgers op Instagram die ‘t gevoel hebben haar echt te kennen.

Ze gebruikt storytelling

Met goede verhalen wek je emoties op en emoties leiden tot een sterkere connectie. Hier maakt Charlotte veel gebruik van, waardoor haar content niet alleen leerzaam, maar ook entertaining is.

Ze gebruikt meerdere kanalen

Wat Charlotte slim doet is een combinatie van Instagram en haar podcast. In haar podcast gaat ze de diepte in, op zowel persoonlijke als zakelijke onderwerpen. En die podcast promoot ze via reels en stories op haar Instagram. Da’s slim, omdat social media content vluchtig is, maar een podcast steeds opnieuw gevonden blijft worden.

Marjan Heemskerk: Een succesvol video-format

Marjan Heemskerk is registeraccountant en startte de blog The Happy Financial om financiën voor zzp’ers op een leuke en praktische manier over te brengen. Inmiddels doet zij dit ook via video’s op TikTok, met ruim 67.000 volgers.

Ze laat de kracht van video zien

Financiën is niet het meest sexy onderwerp en soms moeilijk te begrijpen. In haar korte video’s legt ze een ingewikkeld onderwerp, in heldere taal uit.

Ze speelt in op de vragen van haar doelgroep

Marjan gebruikt één simpel en effectief video-format. Je ziet haar in beeld, vanaf een vaste plek in haar woonkamer. In elke video behandelt ze een concreet onderwerp of een vraag van een zzp’er, zoals: ‘Hoe ga je om met onbetaalde facturen?’

Ze speelt in op de actualiteit

Delen over wat er speelt in jouw branche, maakt je interessant om te volgen. Dit doet Marjan door video’s te maken over actuele onderwerpen, zoals ‘nieuws over de verplichte AOV voor zzp’ers’.

Ze hergebruikt haar content slim

Ze plaatst haar TikTok video’s door op Instagram, waar ze 20.000+ volgers heeft. Zo bereikt ze zonder extra moeite, nog meer mensen, met hetzelfde stuk content.

Wat jij van deze zzp’ers kunt leren:

❤️ Kies wat bij jou past

Zichtbaar zijn kan op verschillende manieren, je hoeft niet per se zelf in beeld en je hoeft niet goed te zijn in schrijven. Hoe breng jij van nature een boodschap het best over: in tekst, mondeling of door het visueel te maken? En belangrijk: waar haal jij plezier uit?

➡️ Kies één contentvorm en één kanaal dat het best bij jou (en je doelgroep) past. Ga daarmee experimenteren.

💭Ken je doelgroep & deel waarde

Wat al deze zelfstandig ondernemers gemeen hebben, is dat ze weten wat er speelt bij hun doelgroep. Alleen dan kun je content maken die mensen herkenbaar, interessant en waardevol vinden en waardoor ze keer op keer terugkomen.

➡️ Ga in gesprek met je doelgroep en/of noteer wat je klanten zeggen. Krijg antwoorden op vragen als: Waar loopt je klant telkens tegenaan? Waarmee is je klant geholpen? Welke vragen krijg je steeds weer? Dit zijn haakjes voor je content.

🙋🏼 Deel persoonlijke verhalen en inzichten

Wees open en eerlijk over je eigen ervaringen, zowel zakelijk als persoonlijk. Dit maakt je menselijker, bouwt een diepere connectie met je volgers op en dat zorgt voor meer vertrouwen.

➡️ Reflecteer wekelijks op je voortgang en noteer je successen, uitdagingen en lessen. Gebruik deze persoonlijke inzichten als een bron om uit te putten voor je content.

📅 Wees consistent & herkenbaar

Consistent zijn gaat niet om ‘posten om het posten’. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Maar probeer wel regelmatig zichtbaar te zijn, dat houdt je volgers betrokken. Gebruik terugkerende formats, herkenbare kleuren of een unieke schrijfstijl, om je betrouwbaarheid te vergroten en je te onderscheiden van anderen.

➡️ Voorkom dat je ‘t vergeet of uitstelt om te posten door een praktische aanpak: maak een contentkalender, blok elke week of maand tijd om content te maken en plan dit vooruit in.

♻️ Hergebruik je content

Je hoeft niet altijd nieuwe content te maken. Ga slim om met de content die je hebt liggen.

➡️ Plaats je TikTok video door op Instagram. Gebruik je podcast om 3 reels van te maken. Maak van je nieuwsbrief een LinkedIn post, of andersom.


Welk van deze vier ondernemers is zichtbaar op een manier die bij jou past? 

En wat is de eerste stap die jij deze week gaat zetten om je zichtbaarheid te vergroten?