Als zzp’er heb je het ‘t ene moment drukker dan het andere. Da’s normaal. Maar ‘t moet niet te lang duren.

Heb jij ruimte voor meer klanten, maar zit er (te) weinig in de pijplijn? 

Dan is tijd om net dat stapje extra te zetten en de acties te doen die buiten je comfortzone liggen. Grote kans dat dat je meer oplevert dan op dezelfde voet doorgaan. Doe dat door één of meer van deze 6 manieren om vandaag nog nieuwe opdrachten te vinden.

Leestijd: 4 minuten en 3 seconden.

📱Bel oud-klanten op

We doen tegenwoordig bijna alles online, lekker veilig achter onze laptop. Een mailtje is zo verstuurd, maar verdwijnt net zo makkelijk in de overvolle mailbox van de ontvanger. 

Pak je telefoon erbij en ga door je contacten: met welke oud-klanten of anderen uit je netwerken kun je eens inchecken? Dat hoeft niet ongemakkelijk te zijn. Toon oprechte interesse – refereer bijvoorbeeld naar een post of campagne die je recent hebt gezien -, vraag waar ze mee bezig zijn en of ze ergens hulp bij nodig hebben.

Nee heb je, ja kan je krijgen.

🖥️ Meld je aan bij een freelance platform

71% van de zzp’ers die gebruik maakt van platformen, doet dit vanwege het gemak om aan opdrachten te komen. 

Platformen brengen je in staat om heel snel bij een grote doelgroep je profiel te tonen. Je hoeft niet zelf dat netwerk te groeien, het platform brengt potentiële klanten voor je samen. Zo kom je dus gemakkelijk nieuwe opdrachtgevers tegen die buiten jouw eigen netwerk vallen.

Er is een groot aanbod van freelance platformen. Kies er een aantal die passen bij het type werk dat je doet, je branche en jouw karakter. Kijk bijvoorbeeld eens op: Upwork, Hoofdkraan of Jellow.

📃 Verspreid flyers

Dit klinkt misschien ouderwets, maar als je lokaal werkt kan dit heel effectief zijn. In tegenstelling tot vluchtige online marketing, creëer je met een flyer iets tastbaars. En als je ‘t goed doet, blijft dat hangen. 

Belangrijk: weet goed waar jouw klant zich bevindt, anders komen je flyers onder de neus van verkeerde mensen terecht. Dat is zonde van je geld.

Stel je voor: 
🍱 je bent social media manager voor restaurants, doe dan flyers in de brievenbus van restaurants in jouw woonplaats. 

🧘🏽 je doelgroep als webdesigner is yoga-docenten, laat dan flyers achter op plekken waar zij veel komen. Denk aan yogastudio’s, maar ook winkels zoals de Ekoplaza.

Zorg dat er een speciale actie en goede call-to-action op staat, dat vergroot de kans dat mensen in actie komen. Ook slim: plaats een QR-code naar je website, Whatsapp of Calendly.

🤝🏻 Vorm een team met andere zzp’ers

Uit onderzoek van TNO-CBS blijkt dat veel zelfstandige ondernemers dit doen: in 2023 werkte 31% vaak of altijd samen met andere zelfstandigen.

Neem bijvoorbeeld een developer, designer en copywriter: een perfect team om samen websites te ontwikkelen.

Benader dus andere zzp’ers uit je netwerk om te kijken hoe jullie elkaar kunnen versterken en aan nieuwe opdrachten kunnen helpen.

🙋🏼 Volg je leads op

Die ene persoon die al een tijdje om je heen hangt, of die ander die zei ‘nog bij je terug te komen’. Dat zijn potentiële klanten die de stap naar een samenwerking nog niet hebben gezet. Vaak vanwege drukte, minder hoge prioriteit of twijfels.

Pak hierin de leiding en stuur zelf een bericht. Veel (startende) zzp’ers vinden dit spannend, omdat het opdringerig kan voelen en omdat er een kans is dat afgewezen wordt. Maar hierdoor laten veel zzp’ers kansen liggen. 

Maak ‘t niet te moeilijk, stuur zoiets als:

“Hey [naam], een tijdje terug hebben we contact gehad over [probleem klant]. Ik heb weer wat meer ruimte in mijn agenda en ik ben benieuwd of ik nog iets voor je kan betekenen? We kunnen deze week even bellen, ik kan bijvoorbeeld op [data + tijdstip]. Hoor graag van je, fijne dag!” 

💡 Pro tip: hou je leads goed bij in een overzicht, zo verlies je geen kansen uit het oog.

🗣️ Vraag je klanten anderen door te verwijzen

Mond-op-mond reclame is nog steeds een van de meest effectieve manieren voor zzp’ers om aan klanten te komen. En een klant die blij met jou is, zal anderen met alle liefde doorverwijzen naar jou.

Je kunt je huidige klanten net dat extra zetje geven om mensen vaker naar je door te sturen, door hen er iets voor terug te geven. Een korting op hun tarief, extra werkzaamheden of een commissie. Dat zorgt voor extra motivatie.

Stuur vandaag je klanten een mailtje (of bel ze op!), met de vraag of zij nog bedrijven kennen die jouw hulp kunnen gebruiken en vertel wat zij daarvoor terugkrijgen.


Zo zie je maar, dat er altijd kleine acties zijn die je nú kunt zetten om nieuwe opdrachten te vinden.

We dagen je uit: doe vandaag minimaal één van deze zes acties om nieuwe opdrachten te vinden. Veel succes!