Wat hebben Charlotte van ’t Wout, Elon Musk, Oprah Winfrey en Brené Brown gemeen?
Het zijn alle 4 ondernemers met een sterk personal brand.
In een tijd waarin competitie sterk en aandacht beperkt is, is een personal brand hetgeen dat je helpt je te onderscheiden in een volle markt. Juist ook als ‘kleine’ zzp’er.
Ontdek wat 4 belangrijke onderdelen van een personal brand zijn, inclusief inspirerende voorbeelden en praktische tips – zodat jij deze week nog je personal brand een boost kan geven 🔥
Leestijd: 5 minuten en 36 seconden.
Waarom je werk wilt maken van je personal brand
“Your brand is what people say about you when you’re not in the room.” – Jeff Bezos (oprichter van Amazon)
Als zzp’er ben jij het gezicht van je bedrijf. Hoe mensen over jou denken heeft invloed op het succes van jouw bedrijf.
Een sterk personal brand weerspiegelt wie je bent, waar je voor staat en welke unieke waarde je biedt. Het bestaat uit een mix van jouw vaardigheden, ervaringen en persoonlijkheid. En ’t zorgt voor herkenbaarheid en betrouwbaarheid.
Voor veel zzp’ers voelt het in het begin overdreven of onwennig om meer van jezelf te laten zien. Of ze zijn bang dat anderen denken dat ze te veel aandacht vragen.
Maar voor wie zou jij kiezen: de zzp’er waar je een persoonlijke klik mee voelt, omdat jullie dezelfde visie hebben of je je herkent in persoonlijke ervaringen, of de zzp’er waar je verder niets van af weet?
Uiteindelijk kopen mensen van mensen. Of zoals marketing guru Seth Godin het mooi zegt:
“People do not buy goods and services. They buy relations, stories and magic”.
Hoog tijd om meer van jezelf te laten zien 🙋🏻
4 onmisbare onderdelen van een sterk personal brand
Authentiek zijn zoals Charlotte van ’t Wout
Een authentiek persoon is trouw aan zijn of haar eigen persoonlijkheid, dat maakt iemand echt en geloofwaardig. Dit is de basis van een sterk personal brand.
Authentiek jezelf zijn schept verbinding en vertrouwen bij de ander. En dat heb je nodig als zzp’er die z’n personal brand ook inzet om klanten aan te trekken. Want zonder vertrouwen geen verkopen.
Charlotte van ’t Wout is online ondernemer en deelt op Instagram en in haar podcasts openlijk over haar uitdagingen en fouten. Zoals in een podcast over hoe ze haar miljoenenbedrijf bijna de afgrond in hielp.
Deze persoonlijke, eerlijke inkijkjes in haar leven en bedrijf maken haar geloofwaardig en zorgen voor een diepe connectie met haar doelgroep.
Werk aan jouw authenticiteit
Om authentiek te kunnen zijn, is het belangrijk jezelf goed te kennen. Wat vind jij echt belangrijk en wat wil je dus uitdragen?
Start hiermee door 5 kernwaarden te bepalen: jouw fundamentele overtuigingen of idealen.
Zo pak je dat aan:
➡️ Download deze lijst met 60 kernwaarden, print ‘m uit en streep eerst de helft van de waarden weg die niet belangrijk voor je zijn. Doe dat nogmaals. Bekijk de overgebleven waarden en markeer met verschillende kleuren welke belangrijk, heel belangrijk en meest belangrijk zijn. De 5 meest belangrijke die overblijven zijn jouw kernwaarden.
Een duidelijke visie en missie zoals Elon Musk
Aan het personal brand van Elon Musk ligt een duidelijke visie en missie ten grondslag: een duurzame toekomst creëren door middel van innovatie.
Hij staat bekend als visionair, innovator en doorzetter 🔮
Dit sijpelt door in alles wat hij doet: zelfrijdende elektrische auto’s met Tesla, internet overal ter wereld door middel van Starlink en het bewoonbaar en bereikbaar maken van andere planeten met SpaceX.
Op zo’n duidelijke en aansprekende visie en missie willen mensen aanhaken 🙌🏻
Werk aan een duidelijk visie en missie
Voordat je dit kunt bepalen, moet je weten waarom je doet wat je doet.
De Golden Circle van Simon Sinek helpt je hierbij. In dit model werk je van binnen (wat je drijft) naar buiten (hoe je dat doet en wat je aanbiedt). In deze TedTalk legt hij scherp uit hoe je dit aanpakt.
Tips om het eenvoudig te houden:
1️⃣ Begin klein met je ‘why’: Waarom ben je begonnen als zzp’er en wat hoop je te bereiken voor jezelf en je klanten? Dit hoeft geen wereldveranderend doel te zijn; focus op wat je drijft en waarom je gepassioneerd bent over je werk.
2️⃣ Identificeer je ‘how’: Denk na over de methoden of benaderingen die je uniek maken in je werk. Hoe verschilt jouw aanpak van die van anderen? Dit kan bijvoorbeeld een specifieke werkwijze zijn die je toepast.
3️⃣ Definieer je ‘what’: Dit is het meest concrete deel en verwijst naar de diensten die je aanbiedt. Maak een duidelijke lijst van wat je doet en zorg ervoor dat het verbonden blijft met je ‘why’ en ‘how’.
Consistent zoals Oprah Winfrey
Consistentie draait niet alleen om regelmatig zichtbaar zijn. Consistent zijn in je boodschap, uitstraling en tone of voice zijn minstens even belangrijk, dit zorgt voor herkenning en vertrouwen bij je doelgroep.
Je doelgroep wil weten wat ze van je kunnen verwachten en bepalen of ze aangehaakt blijven. Deel je over teveel verschillende onderwerpen, of wissel je steeds van mening, dan zorgt dat voor verwarring en haken mensen af.
Kies vanuit je waarden en visie enkele thema’s en spreek je daarover uit.
Neem Oprah Winfrey. Al vanaf “The Oprah Winfrey Show” in 1986 staat ze voor hetzelfde: persoonlijke groei, empowerment en het delen van verhalen 🎤
Dit komt in haar hele carrière en in verschillende vormen consistent terug, in zowel oude als nieuwe interviews, Oprah’s Book Club en de Oprah Winfrey Foundation.
Werk aan je consistentie
1️⃣ Ontwikkel een herkenbare visuele stijl en tone of voice voor al je communicatie. Maak bijvoorbeeld een ‘woordenbank’ met woorden die je veel gebruikt en passen bij jouw merk.
Gebruik ook overal dezelfde profielfoto en dezelfde pitch.
2️⃣ Maak het jezelf makkelijk om consistent zichtbaar te zijn door middel van een contentkalender. Zo weet je precies wat je elke week gaat delen, kun je vooruit werken en content vooraf inplannen.
Storytelling inzetten zoals Brené Brown
Verhalen zijn verslavend, worden beter onthouden dan cijfers en zijn het beste middel om mensen aan te spreken op hun emoties. En dat zorgt voor verbinding met je doelgroep.
Wetenschapper, auteur en spreker Brené Brown heeft haar personal brand gebouwd door haar persoonlijke ervaringen te delen over de thema’s waar zij expert in is: moed, kwetsbaarheid en schaamte.
In deze video, die meer dan 20 miljoen keer is bekeken, zie je hoe zij dat doet.
Werk aan jouw storytelling skills
1️⃣ Deel verhalen over jouw reis als zzp’er, inclusief successen en uitdagingen. Een makkelijke verhaallijn om te gebruiken is ‘before and after’. Vertel bijvoorbeeld het verhaal van voor en na je keuze te starten als zzp’er en wat het je heeft gebracht.
2️⃣ Gebruik je klant (eventueel anoniem) als hoofdpersoon in een verhaal om het resultaat van jullie samenwerking te beschrijven.
3️⃣ Deel dit soort verhalen op socialmedia, in interviews, blogs en je over mij-pagina.
Op welk van deze 4 onderdelen van een personal brand ga jij je als eerste richten? En welke stap ga je deze week nog zetten om meer van jezelf te laten zien?
📖 Boekentips
Wil je je meer verdiepen in personal branding? Twee boekentips:
- Start with Why van Simon Sinek
- Building a Storybrand van Donald Miller
0 reacties