Zonder klanten heb je geen bedrijf. Maar niet iedere klant is goed voor je bedrijf. Niet-leuke klanten bezorgen je zorgen of stress waardoor je het enthousiasme in je werk verliest. 

Dat is niet waarom je bent gaan zzp’en. Je wilt flexibiliteit en vrijheid ervaren, ook in met wie je werkt. Daarom wil je ontdekken wie jouw ‘ideale klant’ is. 

Want met de juiste klanten bouw je niet alleen een succesvol bedrijf, maar ga je ook elke dag fluitend aan het werk.

In dit artikel ontdek je hoe je erachter komt welk type klant jouw ‘ideale klant’ is. 

Je leest ‘m in 4 minuten en 4 seconden.

Dit levert werken met ideale klanten je op

We komen allemaal wel een keer een vervelende klant tegen. Die zich niet aan de planning houdt, waarmee communicatie stroef verloopt, die je onprettig behandelt of de factuur niet op tijd betaalt.

Als startende zzp’er ben je nog blij met elke klant, maar naarmate je bedrijf groeit, wil je toe naar werken met jouw ‘ideale klant’: het type klant dat het best bij jou past.

Werken met je ideale klant zorgt voor:

🤩 meer plezier in je werk
🔥 meer energie
🙏🏻 meer voldoening 
🤝 langdurige klantrelaties waarmee het klikt
💰 hogere omzet

Zeker de moeite waard om je in te verdiepen dus!

Kijk eerst naar jezelf 🪞

Je wilt een heel duidelijk beeld hebben van jouw ideale klant. Een eerste vraag die slim is om jezelf te stellen is: wat vind ik belangrijk?

Door jezelf als uitgangspunt te nemen, kom je erachter welke kenmerken van de klant voor jou van belang zijn en van welke type klant jij ‘aan’ gaat.

Dit zijn vragen die je hierbij kunnen helpen:

  • Wat zijn jouw kernwaarden? Weet je dit nog niet, bepaal dan welke 3-5 voor jou het belangrijkst zijn.
  • Welk probleem wil jij graag oplossen?
  • Hoe ziet jouw ideale werkweek eruit?
  • Hoe help jij het liefst, in welke vorm komt jouw skill of kennis het best tot zijn recht?
  • Wat voor type mensen of welke sector vind je leuk?

Dit is de eerste stap in helder krijgen naar welke ideale klant je precies zoekt.

Ken je ideale klant 🔍

Als je weet wie je zoekt, wil je dit type klant beter leren kennen. Dat werkt het best door in gesprek te gaan door middel van interviews of via enquêtes.

Vervolgens maak je op basis van al deze inzichten je ideale klant concreet. Dit kun je doen doen aan de hand van deze 5 stappen:

1️⃣ Bepaal demografische kenmerken:
Zoals leeftijd, geslacht, regio en inkomen.

2️⃣ Bepaal de levensstijl:
Dit gaat om interesses, hobby’s, waarden en normen van jouw ideale klant.

3️⃣ Begrijp waar je je ideale klant bereikt:

Weet waar jouw ideale klant zich online en offline bevindt.

4️⃣ Begrijp pijnpunten en dromen:
Weet wat het probleem is van je ideale klant. Net als de grootste uitdagingen, frustraties, verlangens en dromen.

5️⃣ Creëer een persona:
Dit is een omschrijving van een persoon uit jouw doelgroep op basis van voorgaande stappen en brengt je ideale klant tot leven. Extra tip: geef je ideale klant een naam!

Een voorbeeld laat zien wat het effect is van het bepalen van een ideale klant en het creëren van een persona. In situatie 1 is er geen ideale klant gekozen, in situatie 2 wel.

Zo’n concrete beschrijving maakt je ideale klant veel levendiger. Je ziet Laura voor je. Dat helpt je bij het maken van keuzes en maakt marketing een stuk makkelijker. Je weet precies tegen wie je ’t hebt.

☝🏻 Durf bij het kiezen van je ideale klant keuzes te maken en mensen uit te sluiten. Je kunt niet iedereen helpen. Hoe meer gericht je een niche kiest, hoe krachtiger je boodschap.

Maak ook een overzicht van jouw niet-ideale klant. Noteer met welke klanten je absoluut niet wilt werken en waarom, dit kan veel inzicht bieden in het ontdekken van wie jouw ideale klant wel is.

Maak ook een overzicht van jouw niet-ideale klant. Noteer met welke klanten je absoluut niet wilt werken en waarom, dit kan veel inzicht bieden in het ontdekken van wie jouw ideale klant wel is.


Wil je hier meteen mee aan de slag? Je ideale klant ontdekken is een proces, dus neem daar de tijd voor. Pak het aan op basis van deze stappen:

➡️ Bepaal wat jij belangrijk vind in je werk

➡️ Ga in gesprek met je doelgroep

➡️ Maak in 4 stappen je ideale klant concreet

➡️ Creëer een persona

Veel succes met het ontdekken en werken voor jouw ideale klant 🫶🏻