Je uurtarief of prijs, die, bepaal je als zzp’er helemaal zelf. Maar hoe bepaal je hoeveel je vraagt?
Het is een van de meest gestelde vragen van zzp’ers.
Logisch, want je wilt niet een te lage prijs rekenen en niet rond kunnen komen. En ook niet een te hoge prijs vragen en daardoor klanten afstoten.
Er zijn verschillende manieren om je prijzen te bepalen. In dit artikel lees je over de verschillen tussen uurtarieven, projectprijzen en pakketprijzen en geven we tips om je prijzen te verhogen, zodat je vraagt wat je waard bent en meer kan gaan verdienen 🚀
Leestijd: 5 minuten en 12 seconden.
1. Uurtarieven: handig voor starters
Als startende zzp’er kan het nog uitdagend zijn om in te schatten hoeveel tijd een opdracht je kost. Het is dan slim om te beginnen met het rekenen van een uurtarief.
👉🏻 We schreven eerder dit artikel over hoe je je uurtarief bepaalt als zzp’er aan de hand van 4 stappen.
Qua inschatting van het aantal uren, zal je er in het begin nog weleens naast zitten. Daarin ben je niet de enige. Zorg wel dat je je uren per project goed bijhoudt, zodat je steeds beter leert inschatten.
Als je er echt niet uitkomt, vraag dan eens een ervaren collega-zzp’er om mee te kijken.
💡 Nog geen flauw idee wat je per uur kunt vragen? Gebruik dan onze uurtarief tool, waarin we de uurtarieven van 28.655 zzp’ers hebben meegenomen.
2. Projectprijzen: focus op waarde i.p.v. tijd
Het nadeel van een uurtarief – het woord zegt het al – is dat je tarief altijd hangt aan uren. Met andere woorden: als jij heel snel en efficiënt werkt, wordt je daarvoor gestraft. Je verdient dan minder dan een zzp’er die langer over dezelfde klus doet.
Dan kun je wel je uurtarief verhogen, maar als je twee keer zo snel werkt, dan zit een verdubbeling van je uurtarief er waarschijnlijk niet in.
Een ander nadeel is dat klanten bij projecten die op uurbasis zijn berekend, sneller kunnen gaan onderhandelen over het aantal uren. Wanneer zij bijvoorbeeld van mening zijn dat iets wel in minder uren kan. Dit is een discussie die je wilt voorkomen.
In de volgende fase van het zzp’en, waarin je meer ervaren bent en goed inzicht hebt in jouw uren per project, kun je gaan werken met projectprijzen.
Dat wil zeggen dat je per project een prijs bepaalt. Je communiceert niet in uren, maar neemt een vaste prijs op in je begroting.
Het rekenen van een projectprijzen is interessant als je veel projecten doet die inhoudelijk variëren en je vaak maatwerk levert.
Door te werken met projectprijzen bereken je de prijs op basis van de waarde die je levert in plaats van op de uren die je erin stopt. Dat betekent ook dat je hogere prijzen kunt vragen.
☝🏻 Wil je werken met projectprijzen, maar vind je het lastig in te schatten hoeveel uren je aan een project kwijt bent? Dan heb je 2 opties:
- Hou het de eerste 3 projecten nog bij facturatie op uurbasis om een beter gevoel te krijgen van de benodigde uren. Ga daarna werken met projectprijzen.
- Neem de gok met een projectprijs. Als het iets te weinig is, snij je jezelf in de vingers en leer je ervan voor de volgende keer. Als ‘t goed uitkomt, dan weet je dat je met deze prijs door kunt. Benader het als trial and error: van elk prijsvoorstel leer je.
3. Pakketprijzen: efficiënt werken en meer verdienen
Ben je een ervaren zzp’er, zien projecten er altijd hetzelfde uit en wil je je bedrijf slimmer inrichten, bepaal dan je prijzen door middel van pakketprijzen.
Laten we als voorbeeld Tim de webdesigner nemen. Tim heeft een vast werkproces voor elke nieuwe website en weet bij elke nieuwe klant precies welke taken hem te doen staan. Omdat hij klanten heeft met verschillende wensen en budgetten, kan hij gaan werken met bijvoorbeeld deze 3 pakketten:
Met een pakketprijs hang je dus een prijs aan het afronden van een project. Een klant betaalt voor dat resultaat. Jij wordt betaald voor de waarde die je levert, niet voor de uren die je erin stopt. Dat lijkt op een projectprijs, maar het verschil is dat je met vaste prijzen en pakketten werkt.
Om een pakketprijs te bepalen wil je weten: hoeveel is het resultaat voor een klant waard?
Dat kan per klant verschillen. Daarom is het slim om net als Tim verschillende pakketten aan te bieden, zodat er voor elk type klant iets bij zit wat past binnen het budget.
Werken met pakketprijzen kent nog 3 voordelen:
- Het scheelt je een hoop tijd, doordat je geen offertes meer op maat hoeft te maken.
- Doordat je werkprocessen voor elke klant hetzelfde zijn, kun je iets schaalbaars neerzetten. Pak onze laatste nieuwsbrief er nog eens bij, waarin we het hebben over áán je bedrijf werken door processen te optimaliseren, zodat je meer tijd overhoudt en meer kan gaan verdienen.
Marketing wordt een stuk makkelijker met een product of dienst met een vast prijskaartje, dan wanneer je altijd met losse offertes en wisselende prijzen werkt. Een klant weet precies welk resultaat hij krijgt voor welke prijs. En hoe duidelijker je boodschap, hoe makkelijker het is om te verkopen.
Tips om je prijzen te verhogen
Als je eenmaal je uurtarief of prijzen hebt bepaald, dan mag je die verhogen wanneer jij dat wilt. Jij bent immers de baas.
Onze graadmeter bij het verhogen van prijzen: “Als je je niet ongemakkelijk voelt zodra je een potentiële klant jouw tarief vertelt, vraag je waarschijnlijk niet genoeg”
Daag jezelf uit en durf met je prijzen te spelen. Maak bijvoorbeeld afspraken met jezelf over wanneer jij jouw prijs weer wilt verhogen, zoals:
- Ik verhoog mijn uurtarief bij iedere nieuwe klant.
- Ik verhoog mijn (project)prijs na het bedienen van 5 tevreden klanten.
- Ik verhoog mijn pakketprijs als ik 3 keer eenvoudig, zonder gedoe over de prijs, een pakket heb verkocht.
Welk inzicht heb jij opgedaan over het bepalen van je prijzen? En durf jij ‘t aan bij je eerstvolgende klant je prijs te verhogen? 💪🏻
0 reacties