Het geven van relatiegeschenken is al heel wat jaren een traditie in het bedrijfsleven. De meeste grote bedrijven geven standaard geschenken weg aan bijvoorbeeld het personeel, maar ook zakelijke relaties, bij bijzondere gelegenheden én op feestdagen. Daarnaast zijn er relatiegeschenken die aan (potentiële) klanten worden uitgedeeld. 

Hoewel dit bij veel bedrijven inmiddels een traditie is, vraag je het jezelf als zelfstandige misschien af of dit wel iets voor jou is. Word je hier zelf ook beter van? En levert het wat op?

Deze twijfels kunnen verschillende redenen hebben. Misschien ben je pas net begonnen als zzp’er en geef je liever niet onnodig geld uit. Misschien heb je het idee dat je niet in de juiste branche zit voor het geven van relatiegeschenken. Of wellicht je ziet hier gewoon helemaal niet het nut van in. 

Hoog tijd om hier eens verder onderzoek naar te doen. In veel gevallen blijken relatiegeschenken voor zzp’ers namelijk erg nuttig. Hieronder geven we drie redenen om als (beginnende) zzp’er relatiegeschenken in te zetten.

1.      Meer naamsbekendheid

Relatiegeschenken worden niet alleen gegeven om de ontvanger gelukkig te maken. Vaak wordt het ook als relatief goedkope vorm van reclame gezien, bijvoorbeeld wanneer je bedrukt materiaal aan klanten geeft. 

Denk bijvoorbeeld aan simpele dingen die dagelijks gebruikt kunnen worden: een pen of een paraplu, inclusief naam en logo van jouw bedrijf. Elke keer dat deze items worden gebruikt, wordt de klant herinnerd aan jouw bedrijf. Ze komen dan dus onbewust telkens in aanraking met je organisatie. De kans is groter dat ze ook als klant terugkeren.

Bovendien worden deze items ook door anderen gezien. Dat zorgt voor onbewuste naamsbekendheid.

Feit is dat veel mensen pas in zee gaan met een bedrijf als de naam ze iets zegt – en positieve associaties oproept. Zeker in de huidige tijd kiezen mensen sneller voor bedrijven die ze kennen. 

Een geheel onbekende naam moet dus heel veel extra moeite doen om klanten binnen te slepen. Hoe meer reclamemateriaal er in ons land rond zweeft, hoe vaker mensen in aanraking komen met jouw logo en naam. Dit leidt tot meer naamsbekendheid en een algeheel gevoel van vertrouwen.

2.      Relatiegeschenken zijn (meestal) aftrekbaar

Ook fiscaal kan het interessant zijn om relatiegeschenken te geven. Hier gelden wél speciale regels voor. Daarom is het altijd belangrijk om aan je boekhouder door te geven dat het om relatiegeschenken gaat. 

Zo geldt er een drempelbedrag van €227 exclusief btw. Als de kosten per persoon lager dan dit bedrag zijn, is de btw aftrekbaar via de voorbelasting. Bedragen daarboven moeten aan specifieke regels voldoen.

3.      Relaties versterken

Dit is misschien wel de belangrijkste reden om relatiegeschenken te geven. Het versterken van de banden is enorm belangrijk. Waar zou jij immers zijn zonder leveranciers, zakelijke relaties of je klanten? Dit zijn de mensen die je nodig hebt om je bedrijf te laten groeien. 

Met het geven van relatiegeschenken, creëer je meer goodwill. Hierdoor geniet je van een nog fijnere samenwerking of ontvang je grotere opdrachten van klanten.