Zoek naar:

Je wil zzp’er worden of bent misschien al gestart. Je ZZP uurtarief bepalen is één van de lastigste beslissingen als zzp’er. Het bepaalt niet alleen hoeveel jij gaat verdienen, maar ook wat voor soort bedrijven je aanspreekt met je uurtarief. ZZP ondernemers nemen het niet zo nauw, ruim 60% vraagt namelijk een te laag uurtarief als zzp’er.

Je wilt geen mooie klus mislopen, dus dan maar onderbetaald worden. De meeste zzp’ers zullen ontkennen dat ze te weinig vragen, maar het is helaas wel de realiteit.

In dit artikel leg ik je uit hoe jij nooit meer te weinig in rekening brengt en toch die goedbetaalde klus kan binnenhalen.

Zelf je uurtarief berekenen? Met deze tool bereken je jouw uurtarief super nauwkeurig o.b.v. hoeveel je iedere maand wil verdienen.

(nee, niet zoals al die andere simpele tools online. Dit is de meest uitgebreide tool op het internet. Probeer het zelf uit als je het niet gelooft 🙂 )

Prijsstrategie

Voordat je besluit om simpelweg het marktgemiddelde als jouw uurtarief te nemen, is er een belangrijke vraag die jij jezelf moet stellen.

Wil je een paar goed betalende klanten waar jij veel tijd in moet investeren, of geef je de voorkeur aan veel kleine klanten die een laag uurtarief aan je betalen?

Kortom, op wat voor soort klant wil jij je richten?

Heb je prijsstrategie duidelijk om het juiste type klant aan te trekken.

Het kan verleidelijk zijn om een laag zzp uurtarief te hanteren, in de hoop zoveel mogelijk klanten binnen te halen dat je het lage inkomen compenseert met een hoog volume van opdrachten. Maar op de lange termijn is dat verre weg van ideaal…

Het kan de ondergang van je bedrijf zijn als je probeert te groeien. Je gaat overuren werken om het volume op te krikken, maar daar zit ook een limiet aan omdat je tijd beperkt beschikbaar is.

Een les die keer op keer herhaald wordt door ’s werelds beste ondernemers in hun boeken en cursussen is dat tijd het meest waardevolle aspect in je leven is.

Weet je tijd dus te waarderen, ook bij het bepalen van jouw zzp uurtarief.  

Weet je precies hoeveel kosten je hebt als zzp’er? € 20 per uur in loondienst is absoluut niet hetzelfde als € 20 per uur als zzp’er. Je moet alle bedrijfskosten die voorheen door je werkgever betaald werden (werkplek, telefoon, boekhoudsoftware, boekhouder, AOV, pensioen, belastingen), meenemen in jouw berekening.

Uurtarief zzp

zzp uurtarief

Om je te helpen met jouw berekening, heb ik deze handige infographic voor je ontworpen.

Aan de slag met je eigen uurtarief berekenen? Met deze rekentool bereken je jouw uurtarief op de meest nauwkeurige manier die er is!

Ga een stap verder: vraag wat jij waard bent

Eerder in dit artikel legde ik uit dat het belangrijk is om te vragen wat jij waard bent. Jouw tijd is namelijk waardevol en helaas zit 60% van de zzp’ers in Nederland onder zijn of haar uurtarief.

ZZP’en is continue leren. Ik heb deze les over waarde ook moeten leren door te doen.

Ik nam mijn eerste zzp project aan toen ik nog studeerde.

Ik mocht een set promotiematerialen zoals banners gaan ontwerpen voor een bedrijf. Gaaf, mijn eerste klus was binnen. Maar wat ga ik in hemelsnaam vragen? Bovenstaande infographic had ik nog niet en de informatie op internet was destijds veel schaarser. Ik besloot om € 12 euro per uur te vragen.

Waar baseerde ik dat op?

Ik was 19 jaar en werkte als teamleider in een supermarkt, daar verdiende ik ongeveer € 12 per uur. Leeftijdsgenoten met een bijbaan verdienden destijds rond de € 8 per uur, dus € 12 was zo slecht nog niet dacht ik.

Maar promotiematerialen ontwerpen is toch heel iets anders dan een bijbaan in een supermarkt? Ja… dat klopt. Maar ik had nog geen vaste lasten en ik had weinig ervaring als web/print designer. Dus € 12 leek me wel gerechtvaardigd.

Ik was bang dat als ik veel meer zou vragen, dat de verwachtingen van de klant veel hoger zouden zijn. En aangezien ik nog niet zoveel ervaring had, kon ik misschien niet aan die verwachting voldoen. Dus met € 12 zat ik wel ‘safe’.

Het project was afgerond, ik had mijn uiterste best gedaan om mooi werk op te leveren, en dat was gelukt. De klant was zeer tevreden, net zoals ik.

Als de klant zo tevreden is, waarom kan ik niet meer vragen?

Dat zette me aan het denken. Ik was nog wel een student, maar dat moet geen reden zijn om een lager tarief in rekening te brengen. Het gaat immers om de kwaliteit en waarde die ik lever.

Ik besloot bij de volgende klant mijn uurtarief te verdubbelen, van € 12 naar € 24. Na het verdubbelen van mijn uurtarief kreeg geen negatieve feedback en nieuwe klanten gingen altijd direct akkoord met het tarief.

Na enkele maanden had ik meer ervaring opgedaan en was er naar mijn mening nog steeds ruimte om mijn prijs te verhogen. Ik was enthousiast en zelfverzekerd over het werk dat ik opleverde, dus besloot om het tarief nog een keer te verdubbelen, naar € 48 per uur. En dat terwijl ik een aantal maanden eerder nog dacht dat € 12 per uur gerechtvaardigd was als 19 jarige student.

Voor sommige potentiële klanten was dat uurtarief te hoog, waardoor ik enkele klanten misliep. Maar door mijn uurtarief dusdanig te verhogen steeg mijn omzet alsnog significant, ondanks dat ik enkele klanten links moest laten liggen. Een soort weegschaal effect dus.

Vraag een uurtarief dat jij waard bent

Wat ik in de loop van de tijd geleerd heb, is dat “het perfecte uurtarief” betrekking heeft op de toegevoegde waarde die jij biedt als zzp’er. Is jouw tarief te verantwoorden doordat je goede kwaliteit en waarde levert? Dan hoef je niet bang te zijn dat jouw uurtarief te hoog is.

Ik ben van mening dat een ‘te hoge prijs’ niet bestaat.

Wat wel mogelijk is, is dat je uurtarief te hoog is voor het soort klant waar jij voor werkt. Dat betekent dat je eens moet heroverwegen of het type bedrijf waar je op focust wel geschikt is voor de waarde die jij levert.

Bij de start van jouw bedrijf heb je jouw doelgroep bepaald. Heb jij wel de juiste doelgroep gekozen, heeft jouw doelgroep voldoende budget om jouw uurtarief te kunnen bekostigen?

Verwachting speelt een grote rol

Plaats, tijd, kwaliteit, vraag en aanbod beïnvloeden allen het uurtarief van zzp ondernemers.

Uurtarieven voor exact dezelfde werkzaamheden variëren in Nederland tot wel 55%.

Wat kan jij vragen voor je diensten en nog belangrijker, hoe krijg jij wat je wil?

Het antwoord hangt af van een groot aantal factoren.

Wat is waardevoller voor de verdwaalde wandelaar in de woestijn, een fles water of een rugzak met goud? Wat koop je voor je geliefde, een literfles parfum voor € 5 of die kleine flacon van € 30?

Een goed zzp uurtarief wordt niet alleen bepaald aan de hand van de kwaliteit of kwantiteit van het werk, maar met name door de verwachtingen van de klant of opdrachtgever.

Overtuig jouw opdrachtgever van jouw kwaliteiten en waarde die jij levert en verkoop datgene dat jouw klant nodig heeft, voor een prijs die verantwoordbaar is. Zolang jij kwalitatief goed werk levert, is de juiste groep klanten altijd bereid om daarvoor te betalen.

Project prijs in plaats van uurtarief als zzp’er

In sommige branches is het gebruikelijk om met een projectprijs te werken. Als web designer merkte ik op dat veel klanten de voorkeur geven om met een projectprijs te werken, in plaats van een prijs per uur. Op die manier weet de klant waar hij aan toe is en hoeveel kosten hij ongeveer kan verwachten.

Een projectprijs bepalen kan lastig zijn, zeker in het begin als je net begint met je zzp bedrijf.

Werk je met een projectprijs? Dan is het belangrijk dat je het proces door en door kent. Hoeveel uur denk je te besteden aan het standaard proces. Komen daar nog aanvullende werkzaamheden bij? Zo ja, hoe veel tijd gaat daarin zitten? En wil je nog een marge inrekenen voor eventueel overwerk?

Communiceer goed met de opdrachtgever zodat jij exact in kaart hebt wat de opdrachtgever in gedachte heeft en weet hoeveel tijd en moeite je in het project moet gaan steken. Doe je dat niet, dan schiet je jezelf in de voet (of in de voet van de opdrachtgever). En ik kan je verzekeren dan beide scenario’s geen nieuw project of langdurige samenwerking zullen opleveren.

Het perfecte zzp uurtarief heeft tijd nodig

Een juist uurtarief bepalen is helaas niet makkelijk en de kans is klein dat je direct voor je eerste opdracht het perfecte uurtarief overeenkomt. Daarnaast verbeter je jouw vaardigheden naarmate de tijd vordert, waardoor je het uurtarief moet blijven bijstellen.

Het perfecte zzp uurtarief heeft tijd nodig en het is een continue proces van reflecteren en bijstellen.

Inmiddels zijn we een aantal jaar verder – ik ben geen 19 meer – en ben ik van mening dat mijn toegevoegde waarde meer waard is dan € 48 per uur. Mijn uurtarief is dus niet meer hetzelfde als toen ik 19 was, ik heb mijn tarief over de jaren heen verhoogd. 

Heb je vragen of een eigen methode van het bepalen van een uurtarief? Laat hieronder een reactie achter en ik doe mijn best om al je vragen te beantwoorden. We willen immers dat jij succesvol wordt als zzp’er!

Auteur

Job Verberne is oprichter van ZZP Daily en helpt meer dan 50.000 zzp’ers per maand bij de start van hun onderneming. Hij heeft een Bachelor of Science in Accountancy en is door The Next Web verkozen tot één van de 500 meest inspirerende digitale talenten van Nederland. Zijn artikelen zijn door meer dan 1 miljoen mensen gelezen.

2 reacties

  1. Hi Job,

    Jouw verhaal klinkt heel bekend. Ik ben ook mijn prijs gaan verdubbelen en met nieuwe klanten gaat dat prima. Maar ik heb ook een aantal terugkerende klanten van mijn tijd als beginnende student (2 jaar geleden) en bij hen vind ik het lastiger om mijn nieuwe tarief te vragen. Heb jij tips hoe je dat het beste aan kan pakken?

    Groetjes Anke

    • Hi Anke,

      Je skills zijn ondertussen waarschijnlijk verbeterd, je hebt meer vaardigheden en expertise. Als jouw bestaande klanten daarvan profiteren kun je prima redeneren waarom jij je tarief verhoogt.

      Het is denk ik belangrijk om in te schatten of het soort klant jouw nieuwe tarieven kan betalen. Heb je een zzp klant, maar werk je momenteel met Agency tarieven? Dan kan je waarschijnlijk weerstand verwachten. De vraag die ik mezelf stelde: blijven mijn diensten voldoende geld opleveren voor de klant als ik mijn tarieven verhoog?

      Daarbij heb ik bewust gekozen om van 2 kleine zzp klanten afscheid te nemen. Ik verzorgde nog maandelijks onderhoud aan hun websites, maar tegen mijn nieuwe tarieven zou dat niet meer interessant voor hen zijn. Wat ik heb gedaan, is een nieuwe web designer gezocht die tegen mijn oude tarieven werkt. Toevallig ook een student. Vervolgens heb ik de 2 zzp klanten gevraagd of ze bij mij wilde blijven tegen de nieuwe tarieven, of dat ze graag over wilde gaan naar de vervanger die ik voor hen gevonden heb, waar ik zelf ook vertrouwen in heb. Zij zijn over gegaan. naar de nieuwe designer die voor oude tarieven werkt.

      Eind goed, al goed. Iedereen blij. Ik 2 klanten minder die me eigenlijk meer kostte dan opleverde, en zij een nieuwe enthousiaste designer die voor dezelfde lage prijs voor hen aan de slag wilde.

      Soms moet je klanten ‘weg doen’ om nieuwe en betere klanten aan te kunnen nemen. Voor mij was dat een goede stap vooruit.

Schrijf een reactie