Search for:

We gaan maar gewoon heel eerlijk zijn: geen enkele ondernemer vindt boekhouding doen leuk. Ja – misschien als je een beginnend boekhouder bent. Maar buiten dat is het voor veel zzp’ers toch hoofdzakelijk een afleiding van de daadwerkelijke werkzaamheden. Gelukkig kun je jouw boekhouding wél zo opzetten dat de door jou bestede tijd beperkt blijft tot een absoluut minimum. Daartoe hebben we vijf handige tips voor je.

1.

Ga zorgvuldig te werk

Een goed begin is – héél cliché, we know – het halve werk. Wat we eigenlijk willen zeggen: hou je administratie op orde. Meet jezelf een werkwijze aan waarbij je losse bonnetjes direct in een bak legt of in een map plaatst. Zo voorkom je dat je aan het einde van ieder kwartaal in allerijl op zoek gaat naar die ene bon van die airfryer van de Blokker. 

En ja – we weten dat een airfryer geen goed voorbeeld van een zakelijke aankoop is. Maar het gaat om het idee.

2.

Wees voorbereid op het betalen van belasting

We zien het nog té vaak: ondernemers die geen btw kunnen afdragen, omdat ze dat geld al hebben besteed aan – laten we zeggen – een nieuwe bestelbus. Daarom – nog één keer: wees ervan bewust dat je, afhankelijk van in welke branche je actief bent, 21% van je inkomsten kunt afdragen aan de Belastingdienst, want omzetbelasting

Wees je er óók van bewust dat de inkomstenbelasting ook langs kan komen voor een eventuele vordering. Kortom: hou altijd genoeg geld achter de hand om belastingen te kunnen betalen. Kom je ook niet voor vervelende verrassingen te staan.

3.

Let op het aantal uren

Zelfstandigenaftrek en meewerkaftrek zijn zomaar wat voorbeelden van belastingvoordelen die zzp’ers genieten. Je moet daarvoor natuurlijk wel echt een zzp’er zijn. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar als jij niet kunt aantonen dat je tenminste 1.225 uur per jaar in je zaak hebt gestoken, kun je fluiten naar je voordeeltjes.

Daarom: hou goed bij hoeveel tijd je aan je werk besteedt. Voor werk dat je voor klanten verricht, is dat vanzelfsprekend. Maar zorg ook dat je het ergens noteert als je aan een ondernemingsplan werkt, een website bouwt of actief zoekt naar nieuwe klanten. Allemaal uren besteed aan je onderneming; allemaal uren die optellen naar het vereiste aantal van 1225.

4.

Hou rekening met het fenomeen deugdelijke administratie

Deugdelijke administratie, ja. Dat is de term waarmee de Belastingdienst verwijst naar het feit dat je een bewaarplicht van zeven jaar hebt. Met andere woorden: zorg dat je jouw gegevens minstens zeven jaar van een enkeltje prullenbak weerhoudt. 

Overigens geldt op voor onroerende zaken, zoals de huur van een kantoor, een langere bewaarplicht: tien jaar.

5.

Gebruik een boekhoudprogramma

Boekhoudprogramma’s kunnen voor ondernemers handige tools zijn. Deze software helpt je bijvoorbeeld tijdens het creëren van overzicht in het aantal uitgaande en binnenkomende facturen, het aangeven de omzetbelasting en het incasseren van betalingen.

Een voorbeeld van zo’n programma is BUNNI. BUNNI is speciaa lontwikkeld voor zzp’ers die niet alleen een hekel hebben aan het bijhouden van de boekhouding, maar er ook simpelweg niet veel van begrijpen. Het programma werkt razendsnel, is inzichtelijk én fiscus-proof, ook niet onbelangrijk.

Je kunt BUNNI daarnaast gebruiken voor het vormgeven en versturen van facturen, het bijhouden van een agenda én het inscannen van bonnetjes – die eerder genoemde bon van die airfryer, bijvoorbeeld. Een compleet pakket en een handige tool tijdens het boekhouden voor zzp’ers!

Auteur

Schrijf een reactie