Zo positioneer jij jezelf in de markt

Als zzp’er werk je zelfstandig en dat kan soms hetzelfde betekenen als ‘alleen’. Het kan op sommige momenten een soort van eenzaam bestaan zijn, zeker op de momenten dat klanten het even af lijken te laten weten. Je hebt een goed concept en je weet voor jezelf zeker dat jij anderen uitstekend van dienst zou kunnen zijn. Maar, hoe bereik je positieve resultaten en hoe kom je aan opdrachten? Een regelmatig terugkerend vraagstuk voor een zzp’er. Wat je ontzettend kan helpen om het vraagstuk makkelijker te maken is jezelf goed positioneren op de markt.

Positioneren, wat is dat precies?

Heel simpel gezegd is positioneren een marketingtechniek om jezelf een bepaalde, voor jou, gunstige positie in de markt te bezorgen. Door middel van het toepassen van een aantal strategieën en stappen kun jij jezelf een onderscheidende positie verschaffen. Het is daarbij vooral belangrijk dat je in de ogen van je doelgroep een unieke positie inneemt. Je klanten moeten het gevoel hebben dat ze niet zonder jou kunnen. Als je jezelf goed weet te positioneren, dan vragen je klanten zich als het goed is af hoe ze het voorheen ooit zonder je hebben weten te redden.

Welke stappen moet je zetten als zzp’er?

Er zijn een heel aantal zaken die je eerst voor jezelf helder moet maken. Misschien heb je dit al eens gedaan en denk je nu dat dit dus blijkbaar niet voldoende geholpen heeft en nu zinloos is. Niets is minder waar. Misschien is er wel iets veranderd op de markt en sluit je met je huidige positie niet goed meer aan. Om die eventuele verandering helder in beeld te kunnen krijgen zul je toch echt wat nader onderzoek moeten doen. Het kan je alleen maar helpen bij het (weer) juist positioneren van jezelf in de markt.

1. Stel je doelgroep nauwkeurig vast als zzp’er

Om jezelf een sterke positie te kunnen verwerven heb je een goed beeld nodig van je doelgroep. Als je de doelgroep niet helemaal precies weet te duiden, dan is de doelgroep te breed. Als je werk binnen wilt halen moet je niet met hagel schieten in de hoop dat er ergens per ongeluk een kogeltje blijft steken onderweg. Je moet gericht te werk gaan en hiervoor misschien wel 90% van de mensen uitsluiten. Precies weten op wie je de inspanningen moet richten en zo alleen die personen bereiken waar jij werk vandaan kunt halen. De doelgroep definiëren dus. Stel vast wie je potentiële klanten precies zijn en waarom juist zij jouw diensten nodig hebben om hun probleem op te lossen.

2. Bekijk de posities van je concurrenten

Je zult als zzp’er zelden alleen actief zijn binnen een bepaalde markt. Tenzij je echt iets heel erg unieks in handen hebt, maar over het algemeen zijn er kapers op de kust. En wanneer die zich nu net een beetje beter gepositioneerd hebben dan jij, dan sta ja al 1-0 achter in de strijd. Zoek daarom uit wie je concurrenten precies zijn en probeer te ontdekken wat zij als onderscheidende factoren toch gemeen hebben. De bedoeling is namelijk dat jij je weet te onderscheiden van de concurrentie op een bepaald punt. Dat kan simpelweg prijstechnisch zijn, maar ook in een bepaalde manier van je doelgroep bereiken bijvoorbeeld.

3. Unique selling points

In simpel Nederlands: de unieke factor die jij te bieden hebt en die jou onderscheidend maakt ten opzichte van je concurrenten. Om dit goed te kunnen bepalen moet je jezelf eerst verdiepen in het probleem dat je doelgroep daadwerkelijk ervaart. Jij kunt wel een beeld van het probleem van je doelgroep hebben, maar klopt dit wel? Ervaren zij hetgeen dat jij als hun probleem ziet ook als een probleem? Pas op het moment dat je jezelf volledig kunt verplaatsen in wat je doelgroep nu eigenlijk precies nodig heeft zul je in staat zijn om te kunnen bedenken wat jou uniek kan maken ten opzichte van anderen.

4. Welke boodschap wil je afgeven als zzp’er?

Je hebt in de voorgaande stappen ontdekt wat het probleem van je doelgroep is en hoe jij hier onderscheidend op in kunt springen. Je weet als het goed is precies waarom mensen niet zonder jouw diensten kunnen. Maar, hoe breng je de boodschap goed over op je doelgroep? Om dat te ontdekken zul je eerst na moeten gaan wat je überhaupt uitstraalt als persoon. Klopt dat met het beeld dat je wilt creëren van jezelf? Als zzp’er ben je op jezelf aangewezen en moet je jezelf bewust zijn van je uitstraling om een boodschap goed over te kunnen brengen. Je boodschap moet geloofwaardig overkomen voor je doelgroep.

5. Onmisbare probleemoplosser

Een onmisbare probleemoplosser. Dat is wat je zou moeten zijn als zzp’er. Het probleem van je doelgroep heb je als het goed is al helemaal vastgesteld. Alleen als je jezelf richt op een daadwerkelijk bestaand probleem kun je jezelf goed positioneren.

Je kunt wel willen proberen om mensen een probleem op te dringen, maar dat is precies de verkeerde volgorde. Die daardoor niet gaat werken. Je doelgroep moet het idee hebben dat jij de enige persoon bent die ze van hun, door henzelf ervaren, probleem af kan helpen. Daar moet je op in springen en jezelf daarbij op één of meerdere punten profileren als absolute expert. Vergeet nooit om jezelf hierbij duidelijk onderscheiden van je concurrenten, want dat is pas echt positioneren.

statisticsPoll van deze week
Hoeveel kost jouw boekhouder?
Je ziet de antwoorden van iedereen nadat je gestemd hebt poll

6. Hou je doelen als zzp’er realistisch

Een punt dat je altijd en bij elke stap in het oog moet houden is de realiteit. Je moet jezelf duidelijke doelen stellen van je zzp’er schap. Wat wil je bereiken en per wanneer? Positioneren in de markt is slechts een (hele belangrijke) stap in dit geheel. Stel vast wat op financieel gebied realistisch is en verlies hierbij je doelgroep niet uit het oog. Kun jij ze echt bieden wat ze nodig hebben of moet je jezelf misschien op een andere doelgroep gaan richten? Vraag jezelf hierbij ook altijd af hoeveel werk je in je eentje daadwerkelijk kunt verzetten als het nodig is en blijf altijd eerlijk naar jezelf en je klanten toe.

7. Positie innemen in de markt

Als je alle stappen goed hebt doorgenomen en nu precies weet waar jij je positie in de markt in moet gaan nemen om een unieke kansen te kunnen gaan grijpen, dan wordt het tijd om die positie ook daadwerkelijk in te gaan nemen.

Communicatie, daar gaat het vanaf nu om. Je hebt als het goed is je sterke en zwakke punten op dit gebied al onder de loep genomen en nu is het aan jou de eer om alle opgedane kennis toe te gaan passen. Als je jezelf daadwerkelijk voldoende in je doelgroep hebt verdiept, dan weet je nu ook precies hoe je die doelgroep moet bereiken.

Dat kan zijn door bij ze langs te gaan of door precies die sociale mediabronnen te gaan gebruiken waar ze te vinden zijn. Draag je boodschap als onmisbare probleemoplosser geloofwaardig uit en ga de vruchten plukken van je prima positie op de markt.

Navigeer