Willekeurige afschrijving voor starters in Jip & Janneke taal

De term afschrijven ben je als beginnend ondernemer ongetwijfeld al tegengekomen. Ondanks dat het een tamelijk veelgebruikt begrip is, merken we dat afschrijven nog steeds iets is waar zzp’ers over twijfelen. Waarover dan? Nou – om te beginnen over de betekenis. Want zo eenvoudig legt de belastingdienst het ons starters allemaal niet uit. Daarom leggen we het hieronder een stuk simpeler voor je neer. Doe er je voordeel mee en besluit aan de hand daarvan of willekeurig afschrijven ook iets voor jou is.

Afschrijven en willekeurig afschrijven

Om te beginnen: dat afschrijven – wat is dat nou precies? Onder afschrijven verstaan we een administratieve bewerking van een specifiek bedrijfsmiddel.

Niet helder genoeg? Snappen we. Laten we het dan zo stellen. Je koopt een laptop, omdat je die voor je onderneming nou eenmaal nodig hebt. Die geef je dan op als bedrijfskosten. Het gevolg daarvan is dat je minder belasting betaalt omdat je ook meer hebt uitgegeven.

So far so good, toch? Maar er zit een behoorlijke adder onder het gras. Want een laptop is een behoorlijke uitgave. Althans – hij heeft je meer dan €450,- gekost. En dus ziet de belasting het niet als alleen een kostenpost, maar ook als een investering. En investeringen mag je niet zomaar als kosten opgeven. Deze moet je uitsmeren over een langere periode. Tenslotte verwacht je het toestel langer te gebruiken dan een kalenderjaar.

Wat is het voordeel van afschrijven?

Wat daar het voordeel van is? Nou – er is niet echt een voordeel. Het is meer gewoon een verplichting die de belastingdienst aan ondernemers stelt. Het maakt de boekhouding namelijk een stuk realistischer, anders kan een ondernemer zijn hele gezin op telefoons trakteren en ze allemaal als kosten opgeven. ‘Maar dan wordt het allemaal héél nadelig voor mij!’ Dat valt wel mee. Je kunt in je eerste jaar weliswaar minder winst opgeven, maar na verloop van tijd trek je dat allemaal wel weer recht.

Maar goed – wat is dan willekeurig afschrijven?

Afschrijven is dus in het geval van prijzige uitgaves, also known as investeringen, verplicht. De kosten van een laptop dien je te verspreiden over een aantal jaar. ‘Kunnen jullie dat niet uitleggen aan de hand ván die laptop?’ Tuurlijk, komt ‘ie. 

Stel – de laptop kostte je €1500,-. Je verwacht hem vijf jaar te gebruiken en schrijft hem dus ook af over een periode van vijf jaar. Je geeft dan ieder jaar €300,- op als gemaakte kosten.

Een voordeel dat alleen startende ondernemers hebben, is het feit dat je ervoor kunt kiezen om de laptop willekeurig af te schrijven, de belastingdienst noemt dit willekeurige afschrijving voor startende ondernemers.

Je geeft dan niet jaarlijks €300,- op, maar het ene jaar €600,- en het andere jaar €150,-, om maar wat te noemen.

En wat is daar het nut van?

Waarom je dat zou doen? Nou – omdat dit nogal kan schelen op de hoeveelheid inkomstenbelasting die je betaalt. Verdien jij in je eerste jaar als ondernemer €15.000,-? Dan betaal je weinig tot geen inkomstenbelasting.

Maar verwacht je dat je in het vierde jaar €40.000,- binnenharkt? Dan betaal je deze belasting natuurlijk wél. Het is dan verstandig om in het vierde jaar méér af te schrijven dan in het eerste jaar, waarin je sowieso al bijna geen inkomstenbelasting betaalt. 

Met willekeurig afschrijven, kun je een groter bedrag (of alles) afschrijven in het jaar waarin je meer inkomstenbelasting betaalt.

Dit principe kan ook andersom werken. Misschien maak je bij je debuut als ondernemer wel een gigantische, financiële klapper en ben je direct in staat om een groot deel af te schrijven. Je kunt er dan voor kiezen om €600,- af te schrijven in je eerste jaar, waarna je het restant verspreid over de overige jaren. Of je kunt zelfs het gehele bedrag afschrijven, en alleen de restwaarde op de balans laten staan. Een boekhouder of boekhoudprogramma kan je ongetwijfeld adviseren over wat in jouw geval het handigst is om te doen.

Wat heb ik nodig om willekeurig af te schrijven?

Goed – wat heb je nodig om dit überhaupt te kunnen doen? Je moet als eerste de aanschafkosten weten, bestaande uit de kostprijs, de aankoopprijs en de eventuele installatiekosten. Daar haal je vervolgens eventuele subsidies en kortingen vanaf.

Je hebt daarnaast ook nog de restwaarde nodig. Dat is de waarde die, in dit geval, de laptop heeft wanneer hij na vijf jaar is afgeserveerd, gebaseerd op een schatting. 

De derde factor is de vermoedelijke gebruiksduur. Ook dat baseer je op een schatting: je weet tenslotte niet van te voren hoelang je iets exact gaat gebruiken. 

Met deze drie factoren weet je wat het bedrag is dat je tijdens de gebruiksduur moet afschrijven. Een simpel rekensommetje: aanschafkosten – restwaarde / door de vermoedelijke gebruiksduur = het af te schrijven bedrag.

Wat moet ik nog meer weten?

Zijn we er zo? Bijna. Zoals gezegd mag niet iedereen willekeurig afschrijven. In de jaren waarin je willekeurig wil afschrijven moet je in aanmerking komen voor de startersaftrek. Dat betekent dat je:

  1. minimaal 1225 uur per jaar aan je onderneming moet werken
  2. startende ondernemer moet zijn. De belastingdienst ziet je als startende ondernemer als je jouw onderneming minder dan 5 jaar geleden bent gestart
  3. je mag de startersaftrek maximaal 3 keer toepassen in je 5 startersjaren. Zodra je de startersaftrek 3 keer hebt gebruikt, kom je in de opvolgende jaren niet meer in aanmerking voor willekeurige afschrijvingen.
  4. Je ondernemings moet een eenmanszaak, maatschap, commanditaire vennootschap óf vennootschap onder firma zijn. BV’s komen dus niet in aamerking.

In Principe komen alle investeringen in aanmerking voor willekeurig afschrijven, maar de belastingdienst maakt enkele uitzonderingen op grotere en zeer specifieke investeringen, zoals aankoop van huizen, dieren, auto’s en bedrijfsmiddelen die bestemd zijn voor verhuur. Hier vind je het hele lijstje.

Heb je hulp nodig?

Ik werk samen met Paperdork. Een slim online boekhoudprogramma mét gratis boekhouder. Die klaar staat voor al jouw vragen. Hij controleert ook je boekhouding, én doet je belastingaangiften.

Een super concept voor zzp'ers die hun boekhouding graag zelf doen, maar wél de zekerheid willen van een sluitende administratie, en soms gewoon even de hulp van een expert nodig hebben. Hij benut natuurlijk ook alle belastingvoordelen voor je. En dat voor een prikkie. Meer weten?

Reactie toevoegen

Navigeer