Je onderneming staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en je website en huisstijl zijn klaar. Kortom: je bent klaar om aan de slag te gaan! Er is echter een belangrijke stap die veel ondernemers vergeten te zetten: het registreren van je merknaam. Dat kan belangrijk zijn voor zowel startende als ervaren ondernemers.
Een registratie bij de KvK alleen is niet voldoende
Wanneer je jezelf inschrijft bij de Kamer van Koophandel, wordt er altijd een check gedaan of er bij jou in de regio bedrijven zijn met een vergelijkbare naam. Is dit niet het geval? Dan kun je jouw bedrijfsnaam gewoon inschrijven en gebruiken. Komt er op een later moment iemand bij de KvK die zich in dezelfde sector met (ongeveer) dezelfde naam wil inschrijven? Dan lukt dat waarschijnlijk niet. In die zin ben je dus redelijk beschermd tegen het gebruik van jouw naam door derden.
Hier zit alleen wel een grote maar aan. Deze bescherming werkt namelijk alleen in je regio. Als iemand aan de andere kant van het land dezelfde bedrijfsnaam wilt gebruiken, kan dat in de meeste gevallen zonder problemen. Dat kun je alleen voorkomen door de bedrijfsnaam als merknaam te registreren. Wanneer je dus heel veel belang hecht aan je gekozen naam is de merknaam registreren van groot belang.
Bescherming tegen ieder gebruik
Je merknaam laten registreren biedt dus veel meer bescherming dan alleen een registratie bij de Kamer van Koophandel. Bij handelsnamen kun je namelijk alléén actie ondernemen wanneer iemand anders jouw handelsnaam ook als handelsnaam gebruikt. Bij merkregistratie kun je ook in actie komen op het moment dat iemand jouw merknaam gebruikt voor bijvoorbeeld een website. En dat kan dan zelfs wanneer die website slechts hobbymatig is.
Zó herken je een geregistreerd merk
Heb je je merknaam officieel geregistreerd? Dan heb je de garantie dat niemand binnen de Benelux – of zelfs binnen de EU – jouw naam mag gebruiken.
Je kunt bovendien heel simpel zien of een merknaam is of niet geregistreerd. Na registratie mag je namelijk een speciaal merktekentje bij de naam zetten, in de vorm van een rondje met de hoofdletter R erin.
Bij grote merken zie je dit bijna standaard staan, maar je merknaam hoeft helemaal niet groot en bekend te zijn om voor registratie in aanmerking te komen. Als je het merkteken voert, laat je in ieder geval zien dat je het belangrijk vindt om je merknaam te beschermen. Het is dus een duidelijk signaal richting anderen.
Voor startende en bestaande ondernemingen
Ga je (binnenkort) van start met je eigen bedrijf? Dan kun je naast je inschrijving bij de KvK ook direct je merk registreren.
Deze merknaam mag hetzelfde zijn als je handelsnaam, maar het is niet noodzakelijk. Je kunt bijvoorbeeld ook verschillende merknamen registreren, die al dan niet overeenkomen met je handelsnaam of handelsnamen. Door dit bij aanvang al te regelen, weet je zeker dat je van begin af aan je merk beschermd hebt.
Je kunt ook besluiten je merknaam te registeren wanneer je al wat langer aan de weg timmert. Dat kun je bijvoorbeeld doen op het moment dat er concurrenten opduiken die vergelijkbare namen proberen te gebruiken.
Dit scenario kun je echter het beste vóór zijn door op tijd met het registratieproces te starten.
0 reacties