Je verwacht het misschien niet, maar ondanks de pandemie telt Nederland meer bedrijven dan ooit – blijkt uit recente cijfers van het CBS. Dat betekent dat er in vrijwel iedere branche meer concurrentie te vinden is. 

Om als zzp’er alsnog op te vallen voor potentiële klanten is het nodig om online zichtbaar te zijn. Dat doe je met een goede website die door een professional volledig geoptimaliseerd is voor Google, bijvoorbeeld door SmartRanking. Waarom een goede website voor zzp’ers belangrijk is, lees je in dit artikel, evenals een paar tips om een zo’n website te (laten) maken.

Website als online visitekaartje van je bedrijf

Tegenwoordig doen we bijna alles online. Naast het updaten van sociale mediakanalen en het checken van het laatste nieuws gebruiken veel mensen het wereldwijde web om informatie op te zoeken over bepaalde producten en diensten. Wanneer jij als zzp’er een product of dienst aanbiedt, is het wel zo’n prettig idee dat je goed vindbaar bent in Google. 

Je kunt je website als het ware ook wel zien als je online visitekaartje. Mensen leren er meer over wie je bent, wat je doet en natuurlijk wat je aanbiedt. 

Het grote voordeel van zo’n online visitekaartje is dat mensen je kaartje niet ‘kwijt’ kunnen raken, zoals bij een fysiek kaartje het geval kan zijn. Ze kunnen je keer op keer opzoeken als ze dat willen. Daarom is het belangrijk om als zzp’er een eigen website te hebben.

Meer klanten voor je bedrijf met een goede website

Eerlijk is eerlijk: het is fijn om bezoekers en potentiële klanten naar je website te kunnen lokken, maar het grootste doel blijft: iets verkopen. Het maakt niet uit wat je aanbod is. Wie weet werk je als freelance marketeer of maak je je eigen schilderijen. In alle gevallen wil je íets verkopen. 

Juist omdat een groot deel van je klanten vandaag de dag waarschijnlijk via het internet komt, is het aan te raden om een goede website te hebben. Wanneer mensen alle nodige informatie binnen no time kunnen vinden én direct zien wat ze waar kunnen kopen, is de kans groter dat ze wat aanschaffen. Een slechte website qua design en content doet vaak toch iets minder betrouwbaar aan. 

Kortom: wil je klanten scoren en je omzet en winst verhogen? Check. Daarbij is een goede website dus écht onmisbaar.

Je website als bron van leuke informatie en kennis

Het grootste doel van je website als zzp’er is dus klanten vergaren en geld verdienen. Die klanten komen echter niet zomaar op je website. Daarvoor moet het platform aan de hand van technische SEO écht goed in elkaar zitten. 

Dat betekent dat je website vandaag de dag meer is dan alleen een plek waar je iets verkoopt. Het is bijvoorbeeld steeds belangrijker om informatieve content aan te bieden. 

Daarom hebben veel ondernemers een blog met interessante artikelen op hun website of in hun webwinkel staan. Wanneer je ervoor zorgt dat jij de meest complete informatie binnen jouw vakgebied aanbiedt, is de kans groot dat potentiële klanten je website aanklikken. 

Hoewel niet iedereen daarvan iets aanschaft, zorgt dergelijke content wel voor een hogere positie in Google. Juist dat is van belang, omdat dat je uiteindelijk weer meer klanten en meer verkoop kan opleveren.

Kenmerken van een goede website voor je bedrijf

Nu vraag je je misschien af wat dan precies een goede website is en hoe zo’n website eruit ziet. Een goede website heeft in ieder geval een duidelijk doel. Voor zzp’ers is dat doel informeren en verkopen. Om je website relevant te houden voor de zoekmachine is het nodig om het platform regelmatig te updaten met nieuwe content. Wanneer je zelf geen schrijver bent, is het aan te raden om dit over te laten aan een expert, zoals een freelance schrijver of een SEO-bureau. Google wordt namelijk alsmaar slimmer, waardoor de nodige technische SEO echt niet mag ontbreken.

Andere kenmerken van en tips voor een goede website zijn onder andere:

Een goede website moet beschikbaar zijn voor alle devices 

Steeds vaker zoeken we naar informatie, producten en diensten via de smartphone. Zorg er daarom voor dat je website volledig mobielvriendelijk is, zodat de site hoger in Google scoort. Een hogere positie betekent een grotere kans op meer klanten.

Een goede website beschikt over duidelijke taal, voldoende informatie en kwalitatieve foto’s

De content moet volledig SEO geoptimaliseerd zijn om een hogere positie in de zoekmachine te krijgen. Daardoor krijg je meer mensen op je website die er daadwerkelijk wat te zoeken (en vinden) hebben.

Een goede website moet snel laden

De laadtijd van een site heeft namelijk ook weer invloed op de plek in Google. Uit de praktijk blijkt dat mensen sneller een website verlaten wanneer de laadtijd lang duurt. Google interpreteert dat als een minder goede website, waardoor de positie in Google lager wordt.

Kort samengevat is een goede website met technische SEO, een snelle laadtijd en duidelijke taal belangrijk voor je vindbaarheid in de zoekmachine, wat uiteindelijk tot meer klanten kan leiden.