Het starten als ondernemer is een hele uitdaging op zich. Er gaat ontzettend veel tijd en passie zitten in het opzetten van een succesvolle onderneming. Tip van ons: besteed daarbij voldoende aandacht aan het fenomeen SEO.

Het hebben van een goed werkende en goed uitziende website is de eerste stap naar een succesvolle onderneming. Het grootste gedeelte van de verkoop gaat tegenwoordig immers digitaal. 

Maar met alleen een goed werkende website ben je er nog niet. Wanneer jij een goed werkende website hebt die vervolgens nergens wordt gevonden, kom je nog niet heel ver. 

Daar komt het stukje zoekmachine-optimalisatie, ofwel SEO, om de hoek kijken. Voor veel beginnende ondernemers een lastig onderdeel, omdat ze er simpelweg niet voldoende vanaf weten. En tóch is SEO de sleutel tot een succesvolle onderneming.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization – in het Nederlands vaak omschreven als zoekmachine-optimalisatie. Om het heel gemakkelijk uit te leggen betekent dit het verbeteren van jouw positie in online zoekmachines. 

Wanneer potentiële klanten op zoek gaan naar een product of dienst, wordt er in negen van de tien gevallen gebruikgemaakt van het internet en zoekmachines zoals Google. 

Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw website helemaal bovenaan in Google komt te staan wanneer er gezocht wordt op zoekwoorden die passen bij jouw product of dienst. Zoekwoorden zijn woorden of zinnen die internetgebruikers intypen bij een zoekmachine om bepaalde producten of diensten te kunnen vinden. Wanneer jouw pagina bovenaan het lijstje verschijnt, klikken de meeste mensen automatisch op deze link klikken. Daarmee heb je de meeste kans op nieuwe klanten – en dus ook omzet. 

Als startende ondernemer is SEO uitbesteden een goede optie. Zeker wanneer je hier weinig kennis van hebt, kost dit enorm veel tijd en energie.

Waarom is SEO zo belangrijk?

De vindbaarheid van jouw bedrijf is essentieel bij het bereiken van nieuwe klanten. Wanneer jouw website niet wordt gevonden, komen mensen simpelweg niet in contact met jouw producten of diensten en kunnen ze ook geen aankoop doen. 

SEO is echter iets waar je veel tijd en energie in moet steken om er resultaten mee te kunnen behalen. Het is niet zo dat je website automatisch aan de SEO-normen voldoet wanneer deze er goed uitziet. SEO is namelijk een compleet andere stap.

Wanneer jij als bedrijf nog niets aan SEO hebt gedaan, kun je eens zoeken via Google naar termen die met jouw onderneming te maken hebben. De kans dat jouw website bovenaan verschijnt, is dan nihil. Daarom is het zo belangrijk om SEO op de juiste manier in te zetten voor jouw bedrijf.

Wat zijn de belangrijkste onderdelen van SEO?

Dat het inzetten van SEO voor jouw bedrijf ontzettend belangrijk is, moge duidelijk zijn. Het is dus de hoogste tijd om SEO in te zetten voor je bedrijf. Maar eh – hoe doe je dat?

SEO is op te delen in drie belangrijke onderdelen: content, technische SEO en linkbuilding.

Met content bedoelen we de informatie die jij graag wilt delen met jouw klanten. Met technische SEO bedoelen we de techniek achter de website. Deze moet goed in elkaar zitten. 

Met linkbuilding bepaal je de waarde van jouw website. Dit doe je door interne links op je eigen website te plaatsen en door externe linkjes van andere websites naar jouw eigen website te genereren. Hoe meer links er naar jouw website te vinden zijn op andere pagina’s, hoe interessanter Google jouw pagina vindt. Jij moet immers wel goede content delen, anders vonden andere pagina’s jouw linkjes niet zo interessant. 

Linkbuilding is vrij ingewikkeld. Linkbuilding uitbesteden is dan ook zeker aan te raden wanneer jij de beste resultaten wilt behalen.

Moet ik investeren in een SEO-specialist?

Als startende ondernemer die hiervoor nog nooit van het woord SEO had gehoord, kan al deze informatie overweldigend aanvoelen. Je kunt SEO weliswaar zelf toepassen op jouw website; daar zijn verschillende plugins voor te vinden. Maar je moet dan wel bereid zijn om hier heel wat uurtjes en energie in te steken. Tijd en energie die je ook in je eigenlijke werk kunt steken.

Het uitbesteden van SEO is een goede optie om de beste resultaten te kunnen behalen zonder dat jij er teveel tijd en energie in hoeft te steken. Hoewel het een investering is, kun je op deze manier wel gebruik maken van de kennis en kunde van een SEO-specialist. SEO-specialisten hebben veel ervaring en weten de fijne kneepjes van het vak. Het is niet voor niks dat SEO een fulltime baan is!