SEO kan een aanzienlijke ROI opleveren, vooral in vergelijking met andere marketingtechnieken zoals Google advertenties. Google beweert dat SEO een 5,3x ROI heeft, in vergelijking met gesponsorde zoekopdrachten (deze hebben slecht 2x ROI). Het bereiken van dergelijke resultaten met in-house SEO personeel is bijna even lastig.

Om deze resultaten te behalen, is effectieve zoekmachine optimalisatie vereist. Evenals diepgaande ervaring, strategie, onderzoek, technologie, en grenzeloze schaalbaarheid. Als jij aan het hoofd staat van de groei van je zzp business, moet je SEO uitbesteden aan een bedrijf dat met jou mee kan groeien.

SEO uitbesteed grondbeginselen

Het is vrij eenvoudig om zoekmachine optimalisatie uit te besteden. Je huurt een extern bedrijf in om een deel van of alle SEO-behoeften van je merk af te handelen. De derde partij kan: 

  • Een concurrentie-analyse uitvoeren.
  • De technische kenmerken van je website verbeteren.
  • Zoekwoordonderzoek uitvoeren.
  • Een contentplan ontwikkelen.
  • Nieuwe content maken.
  • Bestaande pagina’s optimaliseren (on-page SEO).
  • Interne verbindingen maken.
  • Wireframes voor nieuwe web lay-outs maken.
  • Het strategisch bereik uitvoeren.
  • Backlinks creëren.

Als het op SEO-diensten aankomt, heb je in principe drie opties:

  • Huur een SEO-bureau in.
  • Schakel een digitaal marketingbureau in (met SEO als een van hun diensten)
  • Werk samen met een freelancer

SEO uitbesteden aan een bureau

Het inhuren van een doorgewinterd SEO-bureau is een zeer succesvolle strategie. Je kunt vertrouwen op hun kennis, tactiek en middelen, omdat ze alleen gericht zijn op SEO. Vraag om voorbeelden van case studies met de ranking, verkeer en zakelijke resultaten.

Met behulp van een digitaal marketingbureau

Het tweede alternatief is om samen te werken met een digitaal marketingbureau dat een verscheidenheid aan marketing services biedt, waaronder SEO. Dit kan een slimme strategie zijn voor het integreren van marketingkanalen zoals betaald zoeken, display advertising, retargeting, en public relations.

Het probleem is dat de SEO-strategie en uitvoering van deze bureaus niet zo geavanceerd is als die van een SEO-bureau. Als gevolg daarvan, zou je waarschijnlijk genoegen nemen met een verwaterde SEO-strategie. Ze kunnen ook uitbesteden aan een andere leverancier. In het begin zul je misschien resultaten zien. Het is echter onwaarschijnlijk dat je op deze manier je Google-marktaandeel aanzienlijk kunt verhogen.

Een SEO-specialist inhuren: tips en tricks

De derde methode is minder duur, maar vereist dat je actiever deelneemt aan het gehele proces. Om het anders te zeggen, je kunt de samenwerking niet gewoon opzetten en vervolgens nooit meer aan denken. Bovendien kunnen zelfs de meest ervaren SEO-specialisten geen resultaten op grote schaal produceren. 

Het zijn vaak consultants die aanbevelingen doen aan jouw team om in actie te komen. Als alternatief werken ze via een SEO outsourcing bedrijf dat hun diensten white labelt. Helaas, wanneer je een SEO freelancer inhuurt, heb je vrijwel geen controle over het proces of de kwaliteit van het werk. Terwijl freelancers nuttig zijn voor kleine en middelgrote bedrijven, zijn ze niet goed genoeg voor een miljarden bedrijf.

Als je de vruchten wil plukken van een SEO-programma van hoge kwaliteit, is dit hét moment om je SEO-strategie te herzien.

Uitbesteden bevrijd je om te werken aan belangrijke projecten en taken, terwijl je ook de zoekmachine van je organisatie laat groeien. Door te vertrouwen op een team van  SEO-specialisten, kun je je SEO-werklast, kosten en fouten verminderen. Je zult zien dat je snellere resultaten behaalt.