Zoek naar:

Het is een van de meest voor de hand liggende manieren om je vaste klanten eens in de watten te leggen: een treffend relatiegeschenk. Ook als zzp’er? Misschien wel juist als zzp’er. Want wie zaken doet met grote bedrijven en organisaties verwacht vaak een presentje, maar een zelfstandige die uitdeelt, is simpelweg uniek. Opvallen is daarmee gegarandeerd, maar eh – vergeet ook déze regels niet. 

Klanten trakteren op relatiegeschenken werkt altijd. De vraag is – heb je er als zzp’er budget voor? Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, dus als je denkt dat het er – voor nu – nog even niet inzit, geloof ik je op de blauwe ogen.

Wél wil ik je attenderen op het feit dat je, tijdens de aanschaf van potentiële, geschenken, bepaalde belastingvoordelen genieten. Daarvoor is het alleen niet héél eenvoudig om de juiste regels te vinden. Daar ga ik je een handje bij helpen!

Hoe zit het met de belasting en relatiegeschenken?

Allereerst: relatiegeschenken zijn bedrijfskosten. Ze hebben een zakelijk belang in jouw onderneming en daardoor is ook aan cadeautje voor de klant fiscaal aftrekbaar. Dus ja – je mag jouw relatiegeschenken opvoeren als zakelijk kosten.

En wat vindt de inkomstenbelasting daarvan?

Handig, niet waar? Toch zitten er een aantal haken en ogen aan het al dan niet opgeven van relatiegeschenken. Die problemen hebben betrekking op bijvoorbeeld de inkomstenbelasting. Volgens deze belasting valt een relatiegeschenk namelijk onder de zogenoemde gemengde kosten. Dat houdt in dat de geschenken slechts deels aftrekbaar zijn. Dit in tegenstelling tot aankopen als bureaus, computers en algemene kantoorbenodigdheden.

De inkomstenbelasting vindt er al met al het volgende van: voor eenmanszaken is twintig procent van de kosten voor relatiegeschenken niet aftrekbaar. Dit deel wordt opgeteld bij je winst.

Maar wat zijn dan de regels rondom de btw?

Is alles duidelijk rondom de inkomstenbelasting? Mooi. Dat volgt hier een overzicht van alle perikelen rondom de omzetbelasting. Want helaas kennen relatiegeschenken ook daar een eigen set aan regels. Het is daarbij bijvoorbeeld van belang wat voor soort cadeau je aan je klant hebt gegeven. Dit moet namelijk iets zijn dat de ontvanger zelf mag aftrekken van zijn of haar btw (omzetbelasting).

Geef je een automonteur een moersleutel cadeau? Dan is je gulle gift voor de omzetbelasting aftrekbaar. Trakteer je deze persoon echter op een boek over datamanagement? Dan kun je het schudden. Koop dus altijd iets relevants wil je belastingcenten besparen op je relatiegeschenken.

Zijn dat de enige regels? Helaas niet, hoewel we er wél bijna zijn. Je mag de btw namelijk alleen aftrekken als je minder dan €227, exclusief btw, aan relatiegeschenken spendeert. Gaat dat om het totale bedrag? Nee – gelukkig niet. €227 per jaar per persoon is wat je mag besteden.

Samengevat houdt het dus in dat je aan twee regels moet voldoen, wil je daadwerkelijk besparen tijdens het uitdelen van relatiegeschenken.

  1. Zorg voor een relevante gift die de ontvanger zelf ook van zijn of haar btw mag aftrekken.
  2. Houd de kosten per persoon per jaar onder de €227 – en dat lijkt me geen hele moeilijke opgaven, tenzij je wel héél gul bent aangelegd

Hup, en nu op zoek naar een leuk relatiegeschenk!

Mooi – ik ken de regels. Dan sla ik ook alvast wat relatiegeschenken in om nieuwe klanten te werven…

En daar zit nu net ons laatste, nog aan te kaarten probleem. We spreken namelijk alleen van een relatiegeschenk wanneer dit aan een bestaande klant wordt gegeven. Tenslotte is het anders geen relatiegeschenk, maar kosten die je maar om nieuwe klanten voor je te winnen. Die kosten worden gedefinieerd als acquisitiekosten en daarvoor gelden weer andere regels.

Is dat erg? Dat valt wel mee. Misschien zijn acquisitiekosten juist wel beter: die worden als normale bedrijfskosten beschouwd en zijn dus volledig aftrekbaar – in tegenstelling tot relatiegeschenken, zoals je inmiddels weet.

Auteur

Job Verberne is oprichter van ZZP Daily en helpt meer dan 50.000 zzp’ers per maand bij de start van hun onderneming. Hij heeft een Bachelor of Science in Accountancy en is door The Next Web verkozen tot één van de 500 meest inspirerende digitale talenten van Nederland. Zijn artikelen zijn door meer dan 1 miljoen mensen gelezen.

Schrijf een reactie