Plexiglas inzetten als coronamaatregel? Zó doe je het op een creatieve manier

Wie het afgelopen halfjaar in een supermarkt is geweest – iedereen dus – heeft ze ongetwijfeld zien hangen: de platen van plexiglas die rij één van rij twee scheiden. Zo blijft de veiligheid van de klanten gewaarborgd terwijl er geen kassa’s worden gesloten. ‘Wat heeft dat met mijn bedrijfsleiderschap te maken?’ Nou – wellicht is zo’n scherm ook handig op jouw werkplaats.

Wanneer je zelf een kleine winkel bezit, bijvoorbeeld. Of wanneer je gebruik maakt van een gedeelde kantoorruimte. En als je dan toch gaat printen op plexiglas, kun je het net zo goed groots aanpakken.

Schermen van plexiglas
Deze schermen van plexiglas worden liefkozend ook wel kuchschermen of coronaschermen genoemd. Wat de naam ook is: ze beschermen mensen en zijn derhalve effectief. Ze voorkomen dat vochtdruppels van de ene op de andere persoon overgaan en zijn daarin een essentieel onderdeel in de bestrijding van het coronavirus. Vooral wanneer mensen noodgedwongen dicht bij elkaar zitten of staan. Zoals in de supermarkt, bijvoorbeeld.

En dat zeggen wij niet. Dat zegt het RIVM ook gewoon. Die noemen zo’n scherm van plexiglas ‘een goede barrière’ en vergelijken het met een medisch spanmasker, ‘maar dan een hele grote’. Het maakt volgens hen daarin niet uit of het scherm is gemaakt van plexiglas of polycarbonaat, ogenschijnlijk de twee populairste materiaalsoorten. Het is het belangrijkst dat jouw variant geen vocht doorlaat.

Een scherm ontwerpen
De doorsnee supermarkt of winkel heeft gekozen voor een standaarduitvoering van het scherm: kleurloos en doorschijnend. Dat is begrijpelijk, maar ergens ook jammer. Er is qua design namelijk véél meer mogelijk. Onlangs bezochten we een opticien die gekozen had voor een brilvormig scherm van plexiglas, inclusief een modern montuurtje. Een ware eyecatcher – en bovendien bevorderlijk voor de veiligheid van klant én personeel.

Nu hoef je als zzp’er misschien niet zo groots uit te pakken, maar met een simpele bedrukking kom je al een heel eind. Laat bijvoorbeeld je logo op het scherm printen en je hebt niet alleen een effectieve coronamaatregel, maar ook reclameboodschap gecreëerd. 

En een scherm voorzien van je logo is daarin nog de eenvoudigste stap. Je kunt er ook voor kiezen je creativiteit de vrije loop te laten en het scherm rijkelijk voorzien van allerlei prints, uiteraard passend bij jouw organisatie.

Heb je personeel in dienst en wil je hun werkplaatsen door middel van plexiglas of polycarbonaat van elkaar scheiden? Ook dan hoef je je niet per se te focussen op een kleurloos exemplaar. Je kunt hem laten bedrukken en daarbij het personeel het proces betrekken. Het is voor hen toch een rare tijd om te werken en zo’n scherm in de nabijheid maakt het er allemaal niet veel beter op. Laat medewerkers bijvoorbeeld kiezen hoe hun scherm eruit komt te zien. Zo kunnen ze deze voorzien van persoonlijke foto’s of andere elementen die hen aanspreken. Dat maakt het saaie werken – met zo’n scherm ertussen – toch iets aantrekkelijker.

Reactie toevoegen

Navigeer