Zoek naar:

ZZP Daily testte de elf belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland voor zzp’ers. Dit is onze review van SnelStart. Benieuwd naar de andere scores? Check dan onze vergelijkingspagina!

3,00 / 5 zzpdaily.nl score
Functionaliteiten 4 / 5
Klantervaringen 5 / 5
Klantenservice 2 / 5
Kosten 1 / 5
Onze Ervaring 3 / 5

Voordelen

SnelStart is erg omvangrijk – met veel functies
Het aantal mogelijke koppelingen is groot, waardoor SnelStart geschikt is voor zzp’ers met een eigen winkel
Het opstellen van facturen en offertes gaat snel

Nadelen

SnelStart heeft géén kilometer- en projectregistratie
De klantenservice laat te wensen over
De prijs is aan de hoge kant

Prijs

€26,67 per maand

Onze reviews zijn zorgvuldig samengesteld op basis van verschillende factoren. Wil je weten hoe ze precies tot stand zijn gekomen? Kijk dan hier!

Screenshot SnelStart

Dit is onze SnelStart Review!

SnelStart ‘maakt boekhouden makkelijk’, zo vermeldt hun logo. Ze zijn daarin niet uniek. Meerdere, Nederlandse boekhoudprogramma’s claimen de administratie voor zzp’ers te vereenvoudigen. Nee – wat pas écht onze aandacht trok, was de claim dat SnelStart de boekhouding kan automatiseren. Dat moet zzp’ers namelijk flink wat tijd kunnen besparen. Of dat ook het geval is? We zochten het voor je uit.

Onze reviews zijn opgesplitst in de volgende vijf onderdelen.

  • De functionaliteiten
  • De klantervaringen
  • De klantenservice
  • De kosten
  • Onze ervaringen
Screenshot SnelStart

1. De functionaliteiten

Hoe zit het met de automatisering?

Laten we dan maar meteen met de deur in huis vallen: met de automatisering van SnelStart zit het over het algemeen wel snor. Het boekhoudprogramma biedt inderdaad verschillende functionaliteiten die het bijhouden van je administratie versnellen. 

Een automatische koppeling met je bank, bijvoorbeeld. Automatische gegevensherkenning, zodat de belangrijkste info op een (inkoop)factuur meteen wordt herkend en verwerkt. En elektronische btw-aangiftes, dankzij een directe koppeling met de Belastingdienst.

We misten wel het een en ander op het gebied van automatische betalingsherinneringen. Het is weliswaar mogelijk om klanten een herinnering te sturen, maar deze functie moesten we eerst opzoeken en daarna aanvinken. In die tijd hadden we net zo goed zelf een mail kunnen versturen…

SnelStart beschikt daarnaast over een mail- en herkenfunctie waarbij inkomende facturen automatisch naar je boekhoudpakket worden verstuurd. We vonden het echter vrij lastig en tijdrovend om dit in te stellen. Dat vereiste onder meer het aanmaken van verschillende mailadressen binnen SnelStart. Maakt verder niet heel veel uit, maar gezien SnelStart zich als een – soort van – automatiseringsspecialist profileert, hadden we wellicht nét iets meer verwacht.

Screenshot SnelStart

Hoe werkt het opstellen van facturen en offertes?

Een ander, voor zzp’ers erg belangrijk onderdeel van een boekhoudprogramma: de module waarmee gefactureerd en geoffreerd kan worden. Bij SnelStart is ‘ie dik in orde. Facturen en offertes zijn aan te passen naar je huisstijl en vervolgens simpel naar klanten te versturen. Het is ook mogelijk om offertes om te zetten naar facturen.

We misten eigelijk alléén de mogelijkheid om offertes online goed te keuren.

Screenshot SnelStart

Welke modules heeft dit boekhoudprogramma?

Qua modules misten we bij SnelStart het een en ander. Het programma beschikt weliswaar over een bonnetjesscanner, een urenregistratie én de mogelijkheid tot het verwerken van vaste activa, maar een kilometer- en projectregistratie schitterden door afwezigheid.

Screenshot SnelStart

Welke koppelingen zijn er?

Het gebrek aan bepaalde modules wordt enigszins gecompenseerd door het ruime aanbod koppelopties. SnelStart is namelijk te combineren met zo’n beetje alle software van derden. 

Dat komt mede door de aanwezigheid van een API-koppeling, waardoor connecties met kassasystemen, salarissoftware en webshops eenvoudig zijn te realiseren.

SnelStart is hiermee een prima optie voor zzp’ers die niet dienstverlenend zijn, maar bijvoorbeeld een eigen winkel hebben.

Screenshot SnelStart

Wat voor rapportages kan ik maken?

We kunnen kort zijn over de rapportagemogelijkheden van SnelStart: die vielen ons er-rug tegen. We hebben ons suf gezocht naar winst- en verliesrekeningen, omzetoverzichten per contacten en debiteurenoverzichten, maar de enige vorm van rapportage die we tegenkwamen, was de balans. Daar hadden we simpelweg meer van verwacht.

Kan ik dit boekhoudprogramma met meerdere gebruikers tegelijk gebruiken?

Ja – je account bij Snelstart is toegankelijk voor meerdere gebruikers. Als je dat wilt, natuurlijk. Handig, want daardoor kan je boekhouder of accountant over je schouder meekijken.

Kan ik mijn gegevens exporteren?

Je gegevens exporteren kan bij SnelStart op drie manieren: als Excel-sheet, als PDF én als universeel auditbestand.

Beoordeling van de functionaliteiten: 4 sterren

Screenshot SnelStart

2. De klantervaringen

Wat vinden anderen van dit boekhoudprogramma?

SnelStart is een van de bekendste boekhoudprogramma’s van Nederland en heeft, mede daardoor, veel reviews gekregen op het platform Trustpilot.

Deze reviews zijn grotendeels erg positief. Klanten beoordelen Snelstart gemiddeld met 4,5 uit 5 sterren. De reviews prijzen onder meer de duidelijkheid, de klantenservice en de vele functionaliteiten.

Het zeer kleine aantal negatieve recensies heeft het over omslachtigheid in bepaalde handelingen  en problemen na de overstap van de offline op de online versie.

Beoordeling van de klantervaringen: 5 sterren

Screenshot SnelStart

3. De klantenservice

Op welke manieren is SnelStart bereikbaar?

Snelstart is op drie manieren bereikbaar: per telefoon, per mail en via sociale media. Dat vonden we prettig om te weten: het idee dat er iemand achter de telefoon zit wanneer dit nodig is.

Hoe kundig is de klantenservice?

We hebben SnelStart via de mail een aantal vragen gestuurd met betrekking op hun boekhoudprogramma én boekhouding in het algemeen. Dit om hun kunde op twee verschillende gebieden te checken.

De antwoorden die we hierop kregen, waren allesbehalve tevredenstellend. SnelStart verwees ons voor alle technische vragen simpelweg door naar een boekhouder en stuurde alleen een link mee als antwoord op vragen over hun boekhoudpakket.

Hoe snel reageert de klantenservice?

Het schortte bij SnelStart eveneens aan snelheid. De reactie was een van de traagste van alle boekhoudprogramma’s die we hebben benaderd: na 24 uur hadden we nog geen antwoord.

Beoordeling van de klantenservice: 2 sterren

Screenshot SnelStart

4. De kosten

Wat kost dit boekhoudpakket?

SnelStart werkt met drie verschillende betaalmogelijkheden:

  • inKaart
  • inBalans
  • inZicht

inKaart

Het pakket inKaart kost €15,00 per maand. Deze optie is bedoeld voor ondernemers die facturen zelf willen inboeken en willen werken met incasso’s. 

inBalans

Het pakket inBalans kost €27,50 per maand. Deze mogelijkheid omschrijft zichzelf als ‘uitgebreid boekhouden’ en bevat verschillende opties aanvullend op het pakket inKaart, zoals het maken van abonnementsfacturen en prijsafspraken per klant.

InZicht

Het pakket inZicht kost €37,50 per maand en bestaat uit een compleet orderbeheer. Daaronder valt onder meer het maken van verzamelfacturen, het doen van periodieke boekingen en –natuurlijk – orderbeheer.

De gemiddelde prijs komt bij SnelStart neer op €26,67 per maand. Dat is duur vergeleken met andere, vergelijkbare boekhoudprogramma’s.

Beoordeling van de kosten: 1 ster

Screenshot SnelStart

5. Onze ervaringen

Wat vonden wij er zelf van?

De uitstraling van SnelStart doet ons een béétje denken aan die van een uitzendbureau, maar los daarvan werkt het prettig. Het opstarten van een account gaat snel en de interface oogt duidelijk.

We vonden het erg fijn dat het opstellen van facturen en offertes snel gaat. SnelStart vraagt hierbij alleen om basale klantgegevens, zodat je geen uur kwijt bent aan alleen al het invoeren van de klant in het systeem. Je facturen en offertes zijn daardoor simpelweg sneller de deur uit.

Daarbij ervaarden we ook enige beperkingen. Het is weliswaar mogelijk om een factuur of offerte op te stellen in je eigen huisstijl, maar helemáál aanpasbaar zijn deze documenten niet. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om je logo op een willekeurige plaats te positioneren – mocht je dat willen.

De scan- en herkenfunctie van SnelStart werkt verder prima. Hij herkende de gegevens van een enkele factuur niet, maar het grootste deel werd correct en netjes verwerkt in onze administratie. Dat scheelt behoorlijk wat tijd wanneer je met dit boekhoudprogramma aan de slag gaat.

Daar staat tegenover dat sommige functionaliteiten weer niet prettig werkten. Het versturen van automatische betalingsherinneringen ervaarden we bijvoorbeeld als omslachtig.

Er zijn ook boekhoudprogramma’s die dit helemaal niet bieden. Die vragen echter niet de relatief hoge prijs van gemiddeld €26,67 per maand. Daarvoor verwachten we toch ietsje meer.

We werden tot slot ook niet heel vrolijk van de klantenservice. De antwoorden op onze vragen lieten lang op zich wachten en toen het eindelijk zover was, werden we doorverwezen naar een boekhouder.

Beoordeling van onze ervaringen: 4 sterren

Onze beoordeling: 3 sterren

Auteur

Schrijf een reactie