ZZP Daily testte de elf belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland voor zzp’ers. Dit is onze review van Informer. Benieuwd naar de andere scores? Check dan onze vergelijkingspagina!
Prijs
€19 per maand (gemiddeld)
Onze reviews zijn zorgvuldig samengesteld op basis van verschillende factoren. Wil je weten hoe ze precies tot stand zijn gekomen? Kijk dan hier!
Dit is onze InformerOnline Review!
Boekhoudprogramma’s en administratieve software rijzen anno nu als paddenstoelen uit de grond. Een naam die daarentegen al sinds de begindagen van het internet rondwaart, is Informer. Sinds 1993, om precies te zijn. Informer omschrijft zichzelf desondanks als een eigentijds boekhoudprogramma met een verregaande automatisering. We hebben gecheckt in hoeverre die omschrijving klopt.
Deze review is verdeeld in vijf verschillende onderdelen:
- De functionaliteiten
- De klantervaringen
- De klantenservice
- De kosten
- Onze ervaringen
1. De functionaliteiten
Hoe zit het met de automatisering?
Automatisering is – wat ons betreft – het belangrijkste onderdeel van een boekhoudpakket. Zo’n programma moet een zzp’er ontzorgen. Dat doet het vooral door vervelende, herhaalde handelingen te automatiseren. We vonden het dan ook goed om te horen dat InformerOnline zichzelf prijst wegens zijn – naar eigen zeggen – verregaande automatisering.
Wat dat betreft, waren we eigenlijk teleurgesteld om te zien dat deze automatisering eigenlijk helemaal niet zo verregaand is.
Het klopt dat InformerOnline beschikt over een automatische bankkoppeling -voor een meerprijs van €1 per bank per maand- én in staat is om je btw-aangiftes direct naar de Belastingdienst te versturen. Maar een mail- en herkenfunctie? Niet aanwezig als je met Informer boekhouden wilt. Toch jammer.
Automatische betaalherinneringen zijn op het moment ook niet mogelijk, maar Informer geeft aan dat aan deze functionaliteit gewerkt wordt.
InformerOnline beschikt dan wél weer over een scan- en herkenfunctie. Maak een foto van een bonnetje of een losse factuur, upload deze naar je pakket en de gegevens verschijnen automatisch in je boekhouding. Hij werkte niet feilloos – sommige bonnen werden tijdens onze tests niet opgepikt – maar het is fijn dat het er is.
Wil je wel een feilloze bonnetjesscanner? Gebruik dan de Herkenrobot van Informer. Deze zet je bonnetjes in een UBL-formaat met een 100% succesratio. Deze robot doet daar helaas wel een paar uur over. Gebruik maken van deze functie? Dan betaal je daar €0,35 per factuur of bon voor.
Hoe werkt het opstellen van facturen en offertes?
Gelukkig beschikt Informer wél over een uitgebreide module om facturen en offertes mee op te stellen. Toen we deze functie eenmaal gebruikten, bleek dat goed te werken.
Het is met Informer online mogelijk is om makkelijk facturen en offertes op te stellen en te mailen. Er is ook een optie om periodiek te factureren én je kunt klanten online laten betalen, wat we erg waarderen.
Je kunt je facturen er trouwens mooi uit laten zien, want met de layout editor kun je je huisstijl toepassen. Er zijn veel opties om een achtergrond te kiezen, lettertypes en tekstkleur te veranderen en je kunt je logo toevoegen. Alles is sowieso versleepbaar, wat echt handig is.
Voel je je niet erg creatief? Kies dan een van de professionele templates voor je facturen. Wil je echt maatwerk? Dan kun je met CSS je huisstijl toepassen.
Welke modules heeft dit boekhoudprogramma?
Goed – tijd om het negatieve achter ons te laten. InformerOnline heeft namelijk ook functionaliteiten waar we wél over te spreken zijn.
De verschillende modules, bijvoorbeeld. Het programma beschikt bijvoorbeeld over een handige scanner, waarmee zoekgeraakte bonnetjes van de plaatselijke Shell voorgoed verleden tijd zijn.
We zijn ook te spreken over de kilometerregistratie én de mogelijkheid om gewerkte uren vast te leggen en aan een project te koppelen. Het enige wat qua functies ontbrak, was een projectregistratie.
Heb je echt projectregistratie nodig? Dan kan dat met een aanvullende module, die €15 per maand kost.
Welke koppelingen zijn er?
InformerOnline bleek ook erg goede keuze te zijn voor zzp’ers die een winkel – fysiek of online – beheren. Het boekhoudprogramma is namelijk eenvoudig te koppelen aan onder meer kassasystemen, salarissoftware en webshops.
Puntje van kritiek: het is dan weer niet mogelijk om Informer online rechtstreeks aan een Payment Server Provider (PSP) te verbinden. We hopen dat deze functie er in de toekomst bijkomt, zodat met InformerOnline boekhouden een échte aanrader wordt voor zelfstandige winkeliers.
Wat voor rapportages kan ik maken?
Qua rapportages zit het bij Informer ook wel snor. Of het nu gaat om balansen, debiteurenoverzichten, crediteurenoverzichten óf omzetoverzichten per klant: je hebt hier altijd een helder inzicht in je financiën. En dat is ook wat waard.
Kan ik dit boekhoudprogramma met meerdere gebruikers tegelijk gebruiken?
InformerOnline claimt op haar homepage een pakket te zijn voor iedere ondernemer. Het is wat dat betreft wel enigszins vreemd dat administraties niet voor meerdere gebruikers toegankelijk zijn. Wat als je je collega’s ook toegang wilt geven tot je financiën?
Het is gelukkig wél mogelijk om je boekhouder of accountant met je administratie te laten meekijken.
Wil je toch toegang voor een tweede gebruiker? Dan is het basispakket niet het juiste pakket, maar is het mkb pakket van Informer beter geschikt voor je.
Kan ik mijn gegevens exporteren?
Tot slot: het is een optie om je boekhouding te exporteren naar een universeel auditbestand. Exporteren naar Excel- en PDF-bestanden is ook mogelijk.
Beoordeling van de functionaliteiten: 4 sterren
2. De klantervaringen
Wat vinden anderen van dit boekhoudprogramma?
Op Google Reviews scoort Informer 4,3 sterren uit ruim 200 reviews.
Bij de InformerOnline ervaringen van andere gebruikers op Google Reviews zien we vooral dat mensen het boekhoudprogramma makkelijk in gebruik vinden. Er wordt ook genoemd dat het zonder problemen werkt en ideaal voor startups is. Bovendien vinden boekhouders het portaal erg goed wanneer ze in moeten loggen voor hun klanten.
Beoordeling van de klantervaringen: 4 sterren
3. De klantenservice
Op welke manieren is het bedrijf bereikbaar?
Informer beschikt over een groot, digitaal hulpcentrum waarop je antwoord op de meeste vragen vindt. Als je persoonlijk contact zoekt, zijn je mogelijkheden echter wat summier. Het is weliswaar mogelijk om te chatten en je kunt Informer online via Facebook benaderen, maar dat is het eigenlijk ook wel. Géén mail, géén telefoon. Dat lijkt ons tamelijk stressvol wanneer je in een situatie verkeerd waarbij je snel antwoord nodig hebt.
Hoe kundig is de klantenservice?
We hebben Informer via de chatfunctie een aantal vragen gesteld die betrekking hadden op zowel hun boekhoudprogramma als boekhoudkundige kennis.
Voor een partij die al zo lang actief is, hadden we eigenlijk meer kennis en kunde verwacht. We werden voor vakspecifieke vragen naar de Belastingdienst verwezen.
Informer wist ons wél te vertellen hoe we binnen hun systeem verouderde facturen moesten inboeken. Qua kennis van hun eigen boekhoudprogramma lijkt het dus wel goed te zitten.
Hoe snel reageert de klantenservice?
Positief aan de klantenservice van Informer is de snelheid van hun antwoorden. Ze waren het vlotst van allemaal en hadden niet meer dan een halfuurtje nodig om ons van repliek te dienen.
Dat stelde ons enigszins gerust: het idee dat er, in het geval van nood, altijd iemand aanwezig is om je te helpen.
Beoordeling van de klantenservice: 3 sterren
4. De kosten
Wat kost dit boekhoudpakket?
Informer onderscheidt vijf verschillende betaalmogelijkheden:
- Starters
- ZZP Basis
- ZZP Plus
- MKB Basis
- MKB Plus
We bespreken de drie opties voor zzp’ers hieronder.
Starter
Een gratis pakket voor de eerste 12 maanden met alle functies van het ZZP Plus pakket.
ZZP Basis
ZZP Basis kost €15,00 per maand. Je mag hiervoor onder meer onbeperkt factureren, offreren en inkoopfacturen verwerken. Het is daarnaast mogelijk om tot maximaal dertig banktransacties uit te voeren.
Let wel: de bonnetjesscanner is niet bij deze prijs inbegrepen. Je betaalt hiervoor een aanvullende €5,00 per maand.
ZZP Plus
ZZP Plus kost €23,00 per maand. Je mag hiervoor onder meer onbeperkt factureren, offreren, inkoopfacturen verwerken én banktransacties uitvoren. De bonnetjesscanner is eveneens bij de prijs inbegrepen.
Check alle verschillen tussen de pakketten hier.
Beoordeling van de kosten: 3 sterren
5. Onze ervaring
Wat vonden jullie er zelf van?
Toegegeven – in het begin twijfelden we een beetje over het gebruik van Informer. Dat begon al met het inloggen, waarvoor we – naast een gebruikersnaam en een wachtwoord – ook een inlogcode nodig hadden. Het kostte ons tijd om deze uit de mail te vissen. Daarvan kun je zeggen dat het aan onze eigen onzorgvuldigheid ligt, maar aan de andere kant – is er anno nu écht geen efficiëntere manier om een veilige inlogprocedure te garanderen?
De interface van InformerOnline maakte echter een hoop goed. Deze is erg duidelijk en tot de basis gereduceerd. We hoefden daardoor nooit lang te zoeken naar benodigde functies. Erg fijn!
Het verdere gebruik zorgde echter wel voor een aantal kleine irritaties. Voorbeeld: het lukte ons niet om een specifieke klant te verwijderen omdat hier, volgens Informer, nog bonnetjes aan gekoppeld waren, terwijl dit niet het geval was.
We vonden het ook vervelend dat we een login voor maar één gebruiker hadden, maar toegegeven – het is tenslotte een zzp-pakket. We hadden ook graag een mail en herkenfunctie gezien.
Wat wel positief is, is het feit dat Informer sinds kort officieel een B Corp-bedrijf is. Op hun website kun je lezen hoe digitaal factureren een verschil maakt voor onze planeet. Iedere klant kan ook gratis een boom planten, waarna je updates met foto’s van die boom krijgt. Informer geeft bovendien ANBI-stichtingen een gratis ZZP Pluspakket.
Toen ik 4 jaar geleden begon, heb ik gedegen onderzoek gedaan naar een boekhoudpakket wat bij mij en mijn bedrijf paste. Ik heb letterlijk bij minstens 10 pakketten een proefaccount gemaakt en deze uitgeprobeerd.
Wat mij opviel is dat bij de meeste pakketten de opmaakmogelijkheden van de factuur/offerte layout erg summier zijn of er helemaal niet zijn.
Informer bood als één van de weinigen de mogelijkheid om flexible de layout in te richten waar ik nu dan ook erg tevreden mee ben.
Informer is een bedrijf dat actief werkt aan oplossingen en regelmatig komen er updates uit.
Telkens weer ben ik verrast als ik weer een nieuwe feature ontdek.
Als ik wat mis, dan kan ik via de chatbox eenvoudig contact zoeken met de helpdesk.
Ideeen nemen ze mee. Als ik een probleem heb, dan is dat binnen een half uur vaak al opgelost.
Van de week kwamen mijn uitgaven-facturen niet binnen die ik naar mijn informer-emailadres stuur (een hele handige feature overigens).
Na even contact gehad te hebben met de helpdesk was dit binnen een kwartiertje opgelost en kon ik mijn uitgaven alsnog inboeken.
Informer heeft talloze mogelijkheden om koppelingen te maken met andere partijen.
Zelf download ik eenmaal per maand mijn bankmutaties bij mijn bank, en importeer deze dan in informer.
Het bankboek is erg overzichtelijk. Als alles groen is, weet ik dat ik niets vergeten ben.
De boekhouding houdt zichzelf dus bij als het ware.
Na 4 jaar ben ik nog steeds een tevreden gebruiker.
De BTW aangifte doe ik zelf, dat gaat met 2 muisklikken (wel zelf even controleren of bij alle bedragen de BTW is vermeld).
De aangifte IB is ook goed te doen.
Het Winst en verliesoverzicht en de balans zijn eenvoudig te genereren.
Ik kan prima overweg met de rapportagemogelijkheden. Het is voor mij geen verrassing hoe mijn bedrijf ervoor staat. Dat is gewoon helder.
Informer is uitermate geschikt voor de kleine ZZP’er, maar het MKB kan denk ik ook prima uit de voeten met Informer online.
Oh ja, ik heb een boekhouder die ook werkt met Informer Online. Hij kan ook inloggen in mijn boekhouding om even mee te kijken of alles wel goed gaat.
Ik lees meerdere negatieve ervaringen over de helpdesk van Informer Online.
Ik heb zelf alleen maar positieve ervaringen. De mannen zijn altijd beschikbaar, ze zijn vriendelijk en zorgen ervoor dat het probleem wordt opgelost. Ze hebben een tweedelijns helpdesk die de lastigere problemen aanpakken.
Het geeft mij het beeld dat Informer hun zaakjes prima op orde hebben.
Bedankt voor je toevoeging, Michel. Waardevol om ook perspectief van andere gebruikers te horen!