Mijn InformerOnline Ervaring na 30 dagen testen (review)

Een goed boekhoudprogramma scheelt je zo veel tijd (en hoofdpijn). Maar… hoe vind je een goed boekhoudprogramma? Voor een eerder artikel (de enige boekhoudprogramma vergelijking voor zzp’ers die je ooit nodig hebt) testte ik de 11 beste programma’s, vergeleek ze met elkaar en raadde ik het beste programma aan (benieuwd naar het beste programma? Neem een kijkje).

Eén van de boekhoudprogramma’s in mijn test was InformerOnline! Wat is mijn ervaring met InformerOnline, hoe komen ze uit de test en hoe makkelijk is InformerOnline te gebruiken voor (startende) zzp’ers zonder boekhoudkennis? Ik heb het boekhoudprograma beoordeeld aan de hand van 5 categorieën:

  1. gebruikersgemak
  2. functionaliteiten
  3. digitalisatie
  4. prijs
  5. klantbeoordelingen

Hoe makkelijk is InformerOnline nou echt, welke voor- en nadelen ondervind ik en is InformerOnline makkelijk te gebruiken voor zzp’ers? Je staat op het punt om daar achter te komen 😉

1. Simpel?

Het is belangrijk dat je een boekhoudprogramma kunt gebruiken zonder al te veel boekhoudkennis, want dan kun je het ook echt zelf blijven doen. Wanneer een boekhoudprogramma niet enkel gericht is op zzp’ers, kan het voorkomen dat het programma voor jou als zzp’er onnodig ingewikkeld gemaakt is. De vraag is of dit ook het geval is bij InformerOnline. Tijd om het eens te testen.

Bij het aanmaken van een account voer je direct je bedrijfsnaam in. InformerOnline zoekt middels de KVK-lijst je bedrijf op en beschikt dan direct over je bedrijfsgegevens. Eenmaal ingelogd is het tijd om te beginnen.

Veel informatie in een oogopslag

Wat mij direct opviel, en waar ik even aan moest wennen, was dat het dashboard erg druk oogt. Er staat veel informatie op; ongetwijfeld met de bedoeling om een duidelijk overzicht te geven. Naast de belangrijke informatie zoals je voorlopig resultaat, bank/kas en facturen, staan er ook andere dingen tussen.

InformerOnline review

InformerOnline ervaringen

Zo kun je je taken zien en zien hoeveel badges je al verzameld hebt. ‘Smart Boekhouden: The Game’ noemen ze het. Het idee is dat terwijl je InformerOnline leert kennen, je badges krijgt. Heb je ze alle 20? Dan is je boekhouding optimaal ingericht en maak je efficiënt gebruik van je boekhouding.

Het menu aan de linkerzijde is duidelijk en overzichtelijk. Maar dit hoef je niet alleen te ontdekken, want een virtuele dame komt je een handje helpen.

Rondleiding van virtuele Lisa

Bij je eerste bezoek begint de virtuele Lisa tegen je te praten. Ze biedt een rondleiding aan om InformerOnline beter te leren kennen en er wegwijs in te worden. Naast de rondleiding biedt ze ook een opstartservice. In totaal kost je dit 23 minuten.

Eigenlijk wel prettig, want Lisa doorloopt veel met je en zo weet je precies wat waar zit. Doe je dit niet? Dan blijft Lisa’s hoofd links onderin je scherm hangen totdat je alles doorgeklikt hebt.

Heb je daarna nog vragen? Via het helpcentrum kun je veel artikelen vinden die mogelijk je vraag beantwoorden. Je kunt ook met iemand chatten of een e-mail sturen. Daarnaast zijn er ook video’s beschikbaar.

Gebruikersgemak in het kort

Ondanks dat het dashboard heel druk oogt, maakt de rondleiding veel goed. Dit zorgt voor een veel betere gebruikerservaring. Virtuele Lisa laat je dingen zien waar je anders echt even naar had moeten zoeken. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van je e-mail voor de inkoopfacturen die je ontvangt. Deze instelling zat erg verstopt binnen alle menu’s en categorieën.

Op het eerste gezicht had ik een hoger cijfer willen geven, maar als je verder leest zal je begrijpen waarom ik dit toch niet gedaan heb. Het wordt een 8,5 (wat natuurlijk nog steeds een hoog cijfer is).

2. Mogelijkheden

Eens zien wat er allemaal mogelijk is binnen InformerOnline. Het menu verklapt al veel van de functionaliteiten die belangrijk zijn voor zzp’ers, zoals het bijhouden van projecten, uren en ritten. Je ziet ook al in een oogopslag dat je herinneringen kunt sturen en bonnetjes kunt uploaden. Eens zien hoe het werkt in de praktijk.

Projecten, uren en (auto)ritten

Een project aanmaken kan onder het submenu ‘projecten’. Je kiest een relatie uit, of maakt deze aan en geeft het project een naam. Er is geen optie om een projectnummer toe te voegen, maar je kunt bij de projectnaam natuurlijk ook het projectnummer invoeren. Hieronder zie je hoe het aanmaken van een project in zijn werk gaat.

InformerOnline projecten

Fase 1, 2, 3, …

Het aanmaken van projecten gebeurt per fase; handig voor wie dat prettig vindt, maar niet voor degenen die dit niet willen. Je moet namelijk een fase kiezen. De fases zijn:

InformerOnline administratie
  1. Voorbereiding
  2. Uitvoering
  3. Controle
  4. Oplevering
  5. Nazorg
  6. Evaluatie

Enige tijd later kwam ik erachter dat je ook een nieuwe projectfase kunt aanmaken onder het menu ‘instellingen’. Op deze manier kun je dit toch omzeilen.

Je moet ook een status toevoegen aan het project, deze kan zijn: ingepland, open, afgerond, geannuleerd. Mocht een project niet doorgaan, dan kan je het dus wel behouden en simpelweg op annuleren zetten.

Daarnaast moet je ook een factuurbasis aangeven, namelijk op prijsafspraak, begroting, nacalculatie of het is een intern project. Verder kun je nog een duur aangeven en een maximale prijs voor het project.

Uren bijhouden? Een ingewikkelde zaak

Eenmaal je projecten aangemaakt is het tijd om je uren bij te houden. “Het bijhouden van de uren is in InformerOnline zo makkelijk mogelijk gemaakt,” zegt Ryan Voerman in het Helpcentrum van InformerOnline. Hier ben ik het, in eerste instantie, echter niet mee eens. Waarom? Dat zal ik je laten zien.

Hieronder kun je zien hoe het toevoegen van uren eruit ziet. Nadat je wilt opslaan, komt er een dikke rode lijn rondom ‘selecteer een uursoort’ te staan. Maar tegelijkertijd is er geen enkele uursoort om aan te vinken.

InformerOnline urenregistratie

Na even zoeken blijkt dat er eerst een uursoort aangemaakt moet worden. ‘Zo makkelijk mogelijk,’ yeah right. Nee, we moeten eerst naar instellingen, en onder het kopje ‘stamgegevens’ staat ergens ‘eenheden’. En hoewel ‘uur’ al voorop is ingesteld als optie, moet je deze nog wel zelf even bevestigen als eenheid.

Virtuele Lisa had dit niet genoemd in haar rondleiding, en dit is wel weer iets waarvoor je echt zelf op onderzoek uit moet. Jammer, want het had makkelijker gekund. En het wordt er niet makkelijker op, want nog steeds kunnen we geen uren inboeken.

Er moet ook een product aangemaakt worden, welke de eenheid van uursoort hanteert. Dit moet ook onder instellingen > stamgegevens. Zorg er wel voor dat de omschrijving je activiteit omvat. Waarom? Omdat je nu, eindelijk, je uren kunt invoeren en bij ‘uursoort’ wordt de omschrijving gegeven. Kijk maar:

InformerOnline urenregistratie

Naast de uursoort zijn er ook andere eenheden beschikbaar. Bijvoorbeeld ‘doos’ en ‘stuks’. Handig voor als je ook producten verkoopt, maar waarom we in hemelsnaam een ‘uursoort’ aan moeten maken is mij een raadsel.

Vroem, vroem

Hopelijk gaat het makkelijker bij het registreren van ritten. Logischerwijs moet je eerst een voertuig toevoegen. Waar InformerOnline punten mee scoort is dat je niet alleen auto’s kunt toevoegen voor je rittenregistratie, maar ook motoren, fietsen en het openbaar vervoer. Bij de auto kun je je kenteken toevoegen en de beginstand van de kilometerteller. De registratie van ritten voldoet aan de regels van de Belastingdienst.

Projecten, uren en ritten in het kort

Ondanks dat InformerOnline het registreren van uren ‘zo makkelijk mogelijk’ heeft gemaakt, werkt het erg omslachtig. Tuurlijk, eenmaal alles op de juiste manier ingesteld is het een piece of cake. Maar het kost aanzienlijk veel tijd om dit uit te vogelen. Hiervoor moet je echt zelf op onderzoek uit en de kennisbank raadplegen. Waarom legde virtuele Lisa ons dit niet uit?

Het bijhouden van je projecten is daarentegen wel overzichtelijk, mede door de verschillende fases en statussen. Daarbij moet je natuurlijk wel zelf andere fases aanmaken als je hier geen gebruik van wilt maken, en je moet maar net weten waar dit kan. Gelukkig is het ook gemakkelijk en conform de regels van de Belastingdienst, om je ritten te registreren.

Voordelen
  • Makkelijk ritten registreren
  • Projecten makkelijk bij te houden
Nadelen
  • Omslachtig: moeten aanmaken van een uursoort en product

Offertes en facturen

Hopelijk werkt InformerOnline minder omslachtig wanneer het gaat om het maken en versturen van offertes en facturen. Voor je deze maakt, wil je waarschijnlijk eerst een eigen layout maken. Virtuele Lisa noemde dit ook in de rondleiding, en als je deze hebt gevolgd dan heb je dit al gedaan.

Je kunt je offertes en verkoopfacturen zelf vormgeven middels vooropgestelde templates. Het is mogelijk om veldnamen te veranderen, kun je briefpapier en je logo uploaden en kun je zelf CSS-codes toevoegen. Ook de standaard e-mail die verstuurd wordt naar je klanten kun je hier schrijven.

Offertes en verkoop

Het aanmaken van een offerte is gelukkig wel simpel. Je kiest een relatie, stelt je offerte op en kunt deze direct versturen via een e-mail. De ontvanger van de offerte kan deze online bekijken en accepteren; daar scoort InformerOnline punten mee.

Verkoopfacturen aanmaken werkt eigenlijk hetzelfde en kunnen ook per e-mail verstuurd worden. Je kunt ook facturen opstellen vanuit je projectregistratie. Vink het project aan en klik op het kleine euro-symbool. Dit kleine symbool sprong er voor mij eerlijk gezegd niet direct uit en zit een beetje verscholen. Daarna is je factuur een concept onder ‘facturen’ en klaar om verzonden te worden.

InformerOnline facturen

Wil je je offerte of factuur per post versturen? Markeer deze dan als ‘verzonden’, download de pdf en verstuur deze zelf per post.

Periodieke facturen. Ook handig is dat je periodieke facturen kunt aanmaken. Dit kan onder het menu ‘periodiek’. Je moet aangeven wanneer de facturatie periode begint en eindigt. Uiteraard geef je ook de frequentie aan; per dag, week, vier weken, maand, 2 maanden, kwartaal, 4 maanden, half jaar of jaar. Door ‘automatisch versturen’ aan te vinken, hoef je er niet meer over na te denken. InformerOnline verstuurt automatisch de facturen.

Van herinnering tot incasso. Niets is zo vervelend als mensen die vergeten te betalen of gewoon niet betalen. Indien verkoopfacturen niet betaald zijn na de afgesproken betaaltermijn, kun je een herinnering sturen. InformerOnline kent hierin vijf fasen, waarbij aan het einde een incasso gestuurd kan worden; hiervoor heb je wel een account nodig bij OnlineIncasso.

incasso boekhoudprogramma

Inkopen doen

Inkoopfacturen moeten ook simpel te registreren zijn. Deze vind je onder ‘uitgaven’. Je bonnetjes hebben een eigen submenu, waardoor de uitgaven en bonnetjes gescheiden zijn. Wanneer je veel bonnetjes hebt is dit een prettig onderscheid.

Als je gebruik maakt van UBL-facturen, dan kun je deze ook koppelen aan InformerOnline door je e-mailadres op te geven. Alle inkoopfacturen die je ontvangt worden zo direct bij je inkoopfacturen geplaatst in het programma. Deze dien je dan alleen zelf nog te verwerken en te controleren.

Transacties koppelen aan facturen

Om de facturen als betaald te kunnen markeren, moet je je bankrekening koppelen of je banktransacties importeren. Zit je bij de ING, Bunq of Knab, dan heb je geluk en kun je automatisch je rekening koppelen. Zo niet, dan moet je dus bankafschriften importeren; het liefst in .camt53 formaat.

Een rijk aanbod aan overzichten

Een van de menu’s aan de linkerkant is het ‘overzicht’. Zoals je op de afbeelding kunt zien, beschik je over enorm veel overzichten.

  • Balans – per maand, kwartaal en jaar
  • Saldibalans en winst- en verliesrekening – per periode
  • Grootboek – jaar
  • Debiteuren en crediteuren – per crediteur/debiteur, per periode
  • Btw-aangifte
  • Cashflow is ook zichtbaar, maar dan via het dashboard
  • Omzet per klant
  • Kosten per leverancier/contact
InformerOnline balans

Functionaliteiten in het kort

InformerOnline scoort erg laag op het gebied van gebruiksvriendelijkheid wanneer het gaat om de urenregistratie. Desondanks wist InformerOnline veel goed te maken. Het registreren van ritten is simpel, net zoals het opstellen en versturen van offertes en facturen.

En, de omslachtigheid is gelukkig maar eenmalig; eenmaal alles goed ingesteld hoeft het niet weer. Daarom verdient InformerOnline alsnog een 8,5 op het gebied van functionaliteiten. InformerOnline biedt namelijk veel meer voordelen dan nadelen, en bevat veel verschillende functies en mogelijkheden.

Functionaliteiten voordelen
  • Makkelijk ritten en uren registreren
  • Online ondertekenen offertes
  • iDeal betalingen mogelijk
  • Periodieke factuur mogelijk
  • Herinneringen, aanmaningen en incasso’s mogelijk
  • Rijk overzicht aan verslagen en rapporten
Functionaliteiten nadelen
  • Omslachtig: moeten aanmaken van een uursoort en product
  • Geen facturen per post kunnen sturen

3. Digitale snufjes

Digitalisering is al enigszins aan bod gekomen in deze review. De bankkoppeling is bijvoorbeeld al genoemd, evenals het versturen van facturen per e-mail en het gebruik kunnen maken van UBL-facturen. Wat biedt InformerOnline nog meer op dit gebied?

App store

InformerOnline heeft een eigen ‘app store’ onder instellingen staan. Hier kun je bepaalde programma’s of apps koppelen om je boekhouding simpeler te maken. Je kunt de volgende programma’s bijvoorbeeld koppelen:

  • Dropbox – voor je inkomende facturen
  • Facturen accorderen – als facturen voor betaling eerst geaccordeerd moeten worden
  •  MijnWebWinkel – importeren van je orders
  • Mollie – zodat klanten met alle betaalmethoden kunnen betalen
  • Nmbrs – cloudsoftware voor salaris-, verzuim- en verlofadministratie
  • OnlineIncasso – voor het versturen incasso’s
  • PayPal – klanten laten betalen met hun e-mailadres
  • Sisow – zodat klanten met alle betaalmethoden kunnen betalen
  • TrackJack – rittenregistratie koppelen

Zo heb je zelf de keuze in koppeling van bepaalde programma’s. InformerOnline maakt het je dus makkelijker, want nu kun je veel samenvoegen en integreren met elkaar.

BoekRobot en BankRobot

InformerOnline heeft een BoekRobot en een BankRobot. De BoekRobot herkent automatisch je facturen middels UBL of OCR (scan en herken). Vervolgens koppelt de BankRobot de facturen automatisch aan je banktransacties. Hiervoor moet je wel eerst per klant een factuur handmatig invoeren. Beide functies maken gebruik van het IBAN, de KvK en het BTW-nummer op de factuur, dus het is belangrijk dat deze juist gekoppeld zijn.

Niet meer nadenken over je btw-aangifte

Niet alleen beschik je over een btw-overzicht, maar je kunt ook elektronisch je btw-aangifte doen via InformerOnline. Alle berekeningen worden omgezet in het officiële formulier van de Belastingdienst en kun je vervolgens direct betalen met iDeal.

InformerOnline btw aangifte

Altijd je boekhouding op zak?

Even snel een bonnetje of inkoopfactuur uploaden, checken hoe het staat met je boekhouding of een ritje registreren; het is fijn om dit mobiel te kunnen doen. Eens zien wat de mobiele applicatie te bieden heeft.

Maar helaas, de app voegt weinig toe. Je kunt wel gemakkelijk bonnen en facturen fotograferen en deze uploaden. Deze moet je dan via je desktop nog verwerken. Verder heb je een inzicht in je verkoop- en inkoopfacturen, maar kun je geen nieuwe facturen maken. Wel heb je een overzicht van je relaties en hun contactgegevens. Hier kun je ook zien hoeveel je nog van hen moet ontvangen of hoeveel je hen nog moet betalen.

Ritten registreren is niet een van de mogelijkheden. Persoonlijk zou ik de applicatie niet gebruiken, wegens het gebrek aan functionaliteiten.

InformerOnline app
InformerOnline bank
InformerOnline bank
InformerOnline menu
InformerOnline kosten
*onder extra functies verstaan we kostenplaatsen, vreemde valuta, in- en verkooporders, voorraadbeheer en verzamelfacturen. | Alle prijzen zijn exclusief btw en prijswijzigingen zijn voorbehouden.


ZZP Basis is een optie, maar er zit dan een maximum op je aantal banktransacties en je mist de scan en herken-functie. Doe je veel klussen die wat kleiner zijn? Dan moet je echt kiezen voor het Plus-pakket.

Bijna geen enkele zzp’er doet meer dan 1.000 transacties per jaar (±80 transacties p/m). Het gemiddelde aantal transacties hangt af van je situatie. Hoeveel klussen neem je per maand aan? Moet je nog materialen inkopen voor deze opdrachten? Ga bij jezelf na hoeveel transacties je ongeveer doet en maak op basis daarvan je keuze.

Er zijn zeker goedkopere boekhoudprogramma’s beschikbaar. En helaas heeft InformerOnline geen speciale kortingen voor starters. In vergelijking met de gemiddelde prijs voor een boekhoudprogramma (€22,00), ligt de prijs hier wel onder. Goedkopere pakketten dan deze zijn er zeker ook, maar je krijgt wel waar voor je geld.

Prijs in het kort

Afhankelijk van je situatie kun je dus kiezen voor een abonnement van €10,00 of €17,00. InformerOnline ligt daarmee onder de gemiddelde prijs voor een boekhoudprogramma; al helemaal als je kiest voor ZZP Basis. Het is jammer dat InformerOnline geen aanbiedingen heeft, maar je krijgt zeker waar voor je geld. Een 9 dus.

5. Klanten aan het woord

WebsiteGemiddelde cijferAantal beoordelingen
Feedback company8,6390

Over het algemeen krijgt InformerOnline goede recensies van klanten. InformerOnline wordt met name geprezen om het feit dat het makkelijk te gebruiken is zonder boekhoudkennis. Toch zijn er ook vermeldingen over mogelijke verbeteringen. Zo zouden er regelmatig storingen zijn en laat de mobiele applicatie te wensen over.

Desalniettemin krijgt InformerOnline een gemiddelde 8,6 van klanten.

Conclusie

Laten we de belangrijkste voor- en nadelen nog eens op een rijtje zetten.

Voordelen
  • Gebruiksvriendelijk door de rondleiding
  • Uitgebreide ritten-, uren- en projectregistratie
  • Online offertes goedkeuren
  • Herinneringen en incasso’s mogelijk
  • UBL-facturen mogelijk
  • Elektronische btw-aangifte
  • Automatische koppeling transacties en facturen door BankRobot
Nadelen
  • In eerste instantie omslachtig op het gebied van projecten en urenregistratie
  • Mobiele applicatie biedt weinig extra’s
  • Regelmatig storingen

Alles bij elkaar genomen krijgt InformerOnline een gemiddelde van 8,5. Ik had verwacht dat InformerOnline iets hoger zou scoren gezien de vele voordelen en vernuftige digitale snufjes. Maar de omslachtigheid schrok mij af, en er zijn veel verbeteringen mogelijk.

Maar laten we eerlijk wezen: een 8,5 is nog steeds een hoog cijfer.

Gebruikersgemak8,5
Functionaliteiten8,5
Automatisering/digitalisering8,0
Prijs9,0
Gemiddelde review8,6
Totaal8,5
Kosten per maand€17,00
Administratief Bank
UrenregistratieVAutomatische boekhoudkoppelingV
ProjectmanagementVBankafschriften importerenV
RittenregistratieVAutomatisch boekingsvoorstelV
Balans & resultatenrekeningVVerzamelbetaling exportV
Voorraadbeheer*V
DebiteurenoverzichtVBezittingen
CrediteurenoverzichtVBezittingen module V
Automatisch afschrijvenV
Factureren
Onbeperkt aantal facturenVBTW
Periodiek facturerenVbtw overzichtV
UBL-factuurV1-klik btw aangifte versturenV
Klant kan online betalen*VICP overzichtV
Factuur versturen per emailV
Factuur versturen per postXOverig
Herinneringen en aanmaningenVAPI beschikbaarV
Automatische incassoVIntegratie met Cloud opslagV
Offertes makenVToegang voor boekhouderV
Online offerte laten ondertekenenV
Ondersteuning
Bestanden/documenten emailV
Scan & HerkenVtelefonischX
Mail & HerkenVchattenV
Bestanden uploadenVsocial mediaV
Scannen met mobiele appV
* Enkel bij het MKB-pakket.


Reactie toevoegen

Navigeer