Ondernemen kan zeer lucratief zijn, maar het runnen van je eigen bedrijf kost natuurlijk ook geld. Met welke opstartkosten moet je als (beginnende) zzp’er rekening houden? En welke operationele kosten kun je zoal verwachten? We zetten de belangrijkste kostenposten op een rij.  

Opstartkosten

  1. Inschrijving Kamer van Koophandel
    Zonder registratie bij de KvK kun je niet starten als zzp’er. Voor het inschrijven van een eenmanszaak betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding van 50 euro. Voor nog eens 15 euro extra krijg je meteen een uittreksel mee dat je kunt gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen hierom.
  2. Zakelijke bankrekening
    Met een zakelijke bankrekening scheid je je zakelijke administratie van je privéadministratie. Dit scheelt werk voor je boekhouder en geeft je een beter overzicht van je financiën. Ook draagt een rekening op naam van het bedrijf bij aan een professionele uitstraling. Een zakelijke bankrekening kost vaak nog geen 10 euro per maand. Klik hier voor de beste zakelijke rekening voor een VOF
  3. Apparatuur
    Vrijwel elke zzp’er heeft apparatuur nodig om zijn werk te doen. Dat kan een smartphone en laptop van een paar honderd euro zijn, maar ook een duur meetinstrument of specialistisch gereedschap. Zorg ervoor dat je hier in ieder geval voldoende startkapitaal voor hebt, want anders zal je geen inkomsten kunnen genereren.
  4. Communicatiemiddelen
    Als startende zzp’er heb je een website nodig waarop je jezelf en je product of dienst presenteert. De kosten voor domeinregistratie en hosting zijn verwaarloosbaar, maar dan heb je nog geen website. Je kunt hiervoor een professional inschakelen of je gaat zelf aan de slag met een gratis pakket zoals WordPress. Let er wel op dat je website goed vindbaar is, bijvoorbeeld via optimalisatie voor zoekmachines. Je bedrijf kan ook niet zonder een eigen logo en visitekaartjes. Een zakelijk e-mailadres en telefoonnummer zijn eveneens geen overbodige luxe.
  5. Vervoer
    Verwacht je veel te reizen voor je werk? Heb je bijvoorbeeld een onderhoudsbedrijf of moet je regelmatig naar evenementen? Dan wil je waarschijnlijk een bedrijfsauto kopen of leasen. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen, maar bij aankoop is de initiële investering natuurlijk hoger.

Operationele kosten

  1. Verzekeringen
    Als zzp’er kun je specifieke risico’s afdekken met verzekeringen. Met name belangrijk voor zzp’ers zijn de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de rechtsbijstandverzekering en de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.Aansprakelijkheid is waarschijnlijk het grootste risico dat je als ondernemer loopt. Stel dat je een laptop van de opdrachtgever laat vallen, of een klant door jouw toedoen letsel oploopt. De kosten kunnen hierdoor hoog uitvallen. Wie is aansprakelijk voor dergelijke schade bij inhuur van een zzp’er? Het antwoord kan zomaar zijn: jijzelf.

    Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering beperk je dit risico. Je voorkomt administratieve rompslomp en je kunt je focussen op wat voor jou als ondernemer belangrijk is – je eigen business. Positief is dat een aansprakelijkheidsverzekering helemaal niet duur hoeft te zijn. Bij Rabobank krijg je deze verzekering van Interpolis zelfs een half jaar gratis als startende ondernemer.

  2. Pensioen en vakantiegeld
    Laten we niet vergeten dat je als zzp’er in je levensonderhoud moet voorzien, nu en in de toekomst. Denk dus goed na over je pensioen. Ook krijg je geen vakantiegeld van een werkgever. Beide moet je vanuit eigen middelen financieren.
  3. Vervoer
    Je vervoer is ook een operationele kostenpost. Denk bijvoorbeeld aan leasekosten, brandstof, onderhoud of – als je voor het openbaar vervoer kiest – abonnementen. Sommige zzp’ers brengen de reiskosten in rekening bij de klant, anderen betalen ze zelf en passen hun tarief erop aan.
  4. Werkruimte
    Een werkplek in een bedrijfsverzamelgebouw kost al gauw een paar honderd euro per maand. Heb je bijvoorbeeld een eigen winkel, dan betaal je daar ook huur, energiekosten en wellicht een inboedelverzekering voor. Ben je importeur of exporteur, dan kun je niet zonder opslagruimte. De exacte kosten verschillen dus sterk per zzp’er.
  5. Accountant
    Veel zzp’ers kiezen ervoor om zaken als de administratie en de belastingaangifte uit te besteden aan een accountant. Voordeel hiervan is dat je meer zekerheid hebt dat alles goed geregeld is en dat je meer tijd overhoudt voor opdrachten. Let er bij het uitkiezen van een accountant op dat hij/zij gebruik maakt van een professioneel boekhoudprogramma
  6. Reclame
    De beste reclame is een tevreden klant, maar er zijn nog veel meer manieren om nieuwe klanten te werven. Je kunt je doelgroep bijvoorbeeld gericht benaderen met betaalde posts op social media zoals LinkedIn en Facebook. Verder kun je ook Google Ads inkopen voor zoekwoorden die aansluiten bij jouw product of dienst.
  7. Apparatuur en materialen
    De apparatuur die je gebruikt, voldoet na verloop van tijd niet meer aan de eisen. Daarnaast kunnen je spullen kapotgaan door bijvoorbeeld slijtage, brand, storm of waterschade. Reparatie of vervanging is dus ook een (incidentele) kostenpost. Verder zijn er nog de materialen die je nodig hebt voor je bedrijfsvoering zoals papier, inktcartridges en grondstoffen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Rabobank.