Ik heb vijftien verschillende boekhouders en administratiekantoren gevraagd naar de kosten van een jaarrekening voor een eenmanszaak. Daarbij kwamen de volgende tarieven naar voren.
‘Maar wacht – een jaarrekening is voor een eenmanszaak toch helemaal niet verplicht?’ Dat klopt. Officieel is dit alleen een vereiste voor middelgrote en grote organisaties. Kleine bedrijven, waaronder eenmanszaken en dus zzp’ers vallen, zijn niet verplicht een jaarrekening op te stellen.
Niet voor de Belastingdienst, althans. Maar er zijn verschillende redenen te bedenken waarom het opstellen van een jaarrekening voor een eenmanszaak toch minstens een aanrader is.
Dat heeft in eerste instantie te maken met – en daar zijn ze dan toch – de Belastingdienst! Je hebt namelijk, ook als eenmanszaak, wél andere verplichtingen. Aangifte doen voor de inkomstenbelasting, bijvoorbeeld. Daarvoor heb je minimaal een balans en een winst- en verliesrekening nodig. En laat dat nu net twee onderdelen van de jaarrekening zijn…
En dat is nog niet alles. De Belastingdienst mag je dan ontzien, de bank doet dat niet. Wil je een hypotheek aanvragen, dan ontkom je eigenlijk niet aan het indienen van een jaarrekening, zodat ze weten hoeveel je precies verantwoord kunt lenen. Het is dus altijd raadzaam om, ook als eenmanszaak, toch over een jaarrekening te beschikken. Je weet maar nooit – of eigenlijk wel – wanneer je ‘m nodig hebt.
Goed, het is dus handig om een jaarrekening te hebben. Jij weet wat het kost, toch?
Klopt. Daarvoor heb ik bij vijftien verschillenden boekhouders op de deur geklopt. Boekhouders die zich specifiek bezighouden met de administratie van zzp’ers. Boekhouders die zelf ook zzp’ers zijn. En kleine administratiekantoren.
Ik heb enkele kantoren in de regio benadert, de rest van de offertes heb ik online aangevraagd. Onder andere via deze pagina.
Ik heb ze gemeld dat ik, als klant zijnde, zelf al mijn inkoopfacturen, verkoopfacturen en losse bonnetjes zou aanleveren. Aan hen de taak om hier vervolgens een gedegen jaarrekening van te maken.
Wat waren de tarieven van de zzp-boekhouders?
Acht van de door mij ondervraagde boekhouders waren zelf zzp’er. Zij gaven de volgende tarieven.
De goedkoopste zzp-boekhouder vroeg €330 voor een jaarrekening.
De duurste zzp-boekhouder vroeg €750 voor een jaarrekening.
Dat brengt het gemiddelde bij een zzp-boekhouder op €565 voor een jaarrekening.
En wat waren de tarieven bij de kleine administratiekantoren?
De overige zeven offertes vroeg ik op bij kleine administratieve kantoren. Zij gaven de volgende prijzen.
Het goedkoopste kleine administratiekantoor vroeg €425 voor een jaarrekening.
Het duurste kleine administratiekantoor vroeg €925 voor een jaarrekening.
Dat brengt het gemiddelde bij een klein administratiekantoor op €645 voor een jaarrekening.
Het gemiddelde van alle offertes bij elkaar ligt daarmee op €605.
Waarom heb je geen tarieven opgevraagd bij grote administratiekantoren?
Het is voor zzp’ers ook mogelijk om een offerte voor een jaarrekening op te vragen bij grote administratiekantoren. Deze zijn doorgaans echter altijd duurder dan zzp-boekhouders en kleine administratiekantoren. Ze hebben meer expertise en werken zodoende voornamelijk in dienst van middelgrote en grote bedrijven. Die expertise heb je als zzp’er niet nodig. De boekhouding van een eenmanszaak is doorgaans erg simpel. Vandaar dat ik de grote administratiekantoren in dit geval even heb ontzien.
Wat raad jij aan: een zzp-boekhouder of een klein administratiekantoor?
Duidelijk is dit prijzenonderzoek heeft uitgewezen dat een zelfstandig boekhouder goedkoper is dan een klein administratiekantoor. Wil je prijsbewust je jaarrekening laten opmaken? Dan raad ik vooral een zzp-boekhouder aan. Bovendien krijg je hier ook nog eens persoonlijk contact bij.
Aan het inschakelen van een zzp-boekhouder kleven echter ook nadelen. Groeit je bedrijf, dan heeft deze persoon soms niet de mogelijkheden en ruimte om met je mee te groeien. De kans is dan aanwezig dat je op een later moment alsnog moet overstappen op een klein administratiekantoor. Dat gaat mogelijk gepaard met – bij gebrek aan een beter woord – overstapkosten.
Als je zo’n groei nu al verwacht, is het misschien handig om direct in zee te gaan met een klein administratiekantoor. Het verschil in prijs is in principe niet heel groot en de kans is fors dat je later niet hoeft over te schakelen op een nieuwe samenwerking.
Zijn er verder nog kosten waar ik rekening mee moet houden?
Ja, die zijn er. Een jaarrekening is tenslotte maar een klein deel van je totale boekhouding. En een boekhouding uitbesteden, kost nu eenmaal geld. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een salarisadministratie, aangiftes voor de inkomsten- en aangiftes voor de omzetbelasting. Je kunt eventueel kosten besparen door je boekhouding deels zelf bij te houden. Een voorbeeld hiervan: je richt je pas vlak voordat je gegevens naar de Belastingdienst gaan tot een boekhouder of administratiekantoor en vraagt hen om je financiën alleen te controleren op juistheid. Dat scheelt werkzaamheden als een complete opzet van de boekhouding en dus geld. Mocht je een boekhoudprogramma willen hebben kan dit ook nog oplopen in prijs.
Waar kan ik zelf een offerte aanvragen?
Weet je inmiddels waarmee je in zee wilt voor het opstellen van je jaarrekening – een zzp-boekhouder of een klein administratiekantoor?
Dan kan je hier makkelijk en snel offertes aanvragen. Je krijgt meerdere offertes, dus je kunt prijzen meteen vergelijken met elkaar. En geen troep, alléén van gekwalificeerde boekhouders.
Het aanvragen prijsopgaves met bovenstaand linkje is helemaal gratis en compleet vrijblijvend. Dat kost je nog geen twee minuten van je tijd. Je geeft wensen op en voilà: op basis van het beschikbare netwerk komen daar drie boekhouders of administratiekantoren uit, die passen bij hetgeen je qua wensen en voorkeuren hebt aangegeven.
Je krijgt van hen een offerte op maat. De geselecteerd boekhouders geven je binnen 24 uur antwoord. En geen zorgen.. Je aanvraag is vrijblijvend. Geen verplichtingen en je zit nergens aan vast.
0 reacties