Als zzp’er is het van groot belang om jezelf te blijven ontwikkelen. Nu het aantal ondernemers, en ook zzp’ers, in Nederland blijft stijgen, is het helemaal belangrijk om hier goed naar te kijken. Je wil immers wel opvallen én het liefst beter of in ieder geval slimmer zijn dan je concurrentie…

Dat aantrekken van klanten kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld met behulp van diverse vormen van marketing. 

Een van de manieren waarmee je klanten aantrekt, is inbound marketing. Hierbij staat actieve hulp tijdens het koopproces centraal. 

In dit artikel lees je meer over inbound marketing.

Inbound marketing: wat is dat precies?

Inbound marketing is een hele interessante vorm van marketing, omdat het allemaal draait om het actief oplossingen vinden en aanbieden voor de klant. 

In andere woorden: mensen uit je doelgroep, dus jouw potentiële klanten, vinden oplossingen voor problemen die ze ervaren bij je bedrijf. Je hoeft ze niet uit eigen beweging te ‘storen’ met allerlei niet-werkende technieken, zoals advertenties en cold calling, maar je zorgt ervoor dat mensen uit eigen beweging naar je toe komen. 

Nu vraag je je misschien af waarom er eerst een probleem moet zijn. 

Simpel: eigenlijk start iedere aankoopbeslissing met een ‘probleem’. Als zzp’er wil je bijvoorbeeld je zichtbaarheid vergroten. Dat is het ‘probleem’ waarvoor je iemand nodig hebt. Je kunt dit misschien niet zelf, dus je huurt een expert in om dat issue te verhelpen.

Een consument komt op zijn of haar beurt juist bij jouw bedrijf terecht omdat hij of zij op zoek is naar een oplossing voor een probleem. Misschien zoeken ze hulp bij een kapot apparaat of hebben ze hulp nodig bij iets anders in het dagelijks leven. En daarbij komt inbound marketing voor ondernemers om de hoek kijken.

Wat zijn middelen om aan de slag te gaan met inbound marketing?

Wanneer je aan de slag gaat met inbound marketing maak je gebruik van een combinatie van bestaande vormen van online marketing. Deze vormen zorgen voor een sterke basis om klanten aan je merk of bedrijf te binden.

Content marketing: content is king

Content blijft een belangrijk onderwerp binnen de marketing. Met content marketing binnen inbound marketing zorg je voor content die afgestemd is op de ‘ideale klant’ en zijn of haar klantreis – de buyer journey. Daarmee weet je dergelijke klanten te bereiken.

SEO mag niet ontbreken bij inbound marketing

Natuurlijk mag SEO ook niet ontbreken bij content marketing en inbound marketing. Daarmee zorg je er immers voor dat de desbetreffende content ook echt gevonden wordt op de momenten dat jouw mogelijke klant op zoek is naar een oplossing voor zijn of haar ‘probleem’. 

Met SEO heb je een duurzaam en belangrijk middel te pakken.

Marketing automation met mails en chatbots

Marketing automation is eveneens een middel om een goede relatie op te bouwen met leads en klanten. Bied bijvoorbeeld een slimme chatbot aan op je website die klanten verder kan helpen op het moment dat ze ergens niet uitkomen of stuur persoonlijke mails op basis van eerdere interactie en interesses.

Social media: in contact met de klant

Ook social media is een slimme plek om in contact te komen met je klant. Dit directe contact past heel goed binnen inbound marketing, zolang het maar de juiste vorm heeft. 

Zorg ervoor dat je via diverse kanalen bereikbaar bent voor eventuele vragen en opmerkingen.

Waarom moet ik juist nu investeren in inbound marketing?

Kortom: inbound marketing is eigenlijk onmisbaar wanneer je als ondernemer een sterke band op wil bouwen met je klanten. Dat zorgt er uiteindelijk immers voor dat je meer omzet en zo ook winst draait, wat het belang van deze vorm van marketing benadrukt.

Het is daarbij niet voor niets het geval dat inbound marketing juist nu interessant is om in te investeren. Het koopgedrag van de moderne B2B-klant is de laatste jaren enorm veranderd. Een groot deel van de consumenten in Nederland begint hun zoektocht naar een B2B-product of -dienst bijvoorbeeld online.

Slechts een klein deel van die mensen wil aan het begin van dat proces al direct in contact komen met de verkoper. Ze willen vooral online goed geholpen worden – zonder contact.

Daar moet je als ondernemer op inspringen door onder andere te investeren in SEO, waardoor je website hoog in de zoekmachine terechtkomt, en door van betekenis te zijn tijdens het hele zoek- en koopproces. Dat kan worden bereikt met behulp van inbound marketing. Zéker stof om je als ondernemer goed in te verdiepen!