Search for:

Het lijkt enorm aantrekkelijk om als zelfstandig automonteur aan de slag te gaan. De tarieven zijn hoog, je kunt je eigen vrije dagen bepalen en je houdt je manier van werken – soort van – zelf in de hand. Toch zitten er ook wel een aantal haken en ogen aan het bestaan als zelfstandige zonder persoon.

Het beroep automonteur wordt doorgaans geassocieerd met werken in loondienst, maar dat hoeft niet per se. Net als bij zoveel andere professies is het ook voor monteurs mogelijk om zelfstandig aan de slag te gaan. Je werkt dan bijvoorbeeld in verschillende garages doordat je ook meerdere opdrachtgevers hebt. Of je fixt binnenkomende wagens vanuit je eigen pand. De keuze is aan jou: een zzp’er heeft tenslotte veel vrijheid.

Klinkt aantrekkelijk, niet? Maar voor je besluit dat dit écht iets voor jou is: denk ook na over onder meer déze elementen…

1. Je salaris

Over salarissen en dergelijke kunnen we eenvoudig zijn: je loon is hoger als zelfstandig automonteur. En dat zeggen wij niet. Dat stelt Loonwijzer. Het gemiddelde, maximale uurtarief voor installatie- of servicemonteurs in loondienst is €16, waar dat voor zzp’ers op €80 kan liggen.

Overigens is het niet zo dat uurtarieven voor zzp’ers standaard hoger zijn. In sommige branches, bijvoorbeeld in de schoonmaakbranche, kan het maximumuurloon in loondienst hoger uitvallen. Maar dat terzijde.

2. Je verzekeringen

Over je salaris gesproken: hou er wel rekening mee dat je dit niet allemaal in je zak kunt stoppen. Als zzp’er ben je tenslotte zelf verantwoordelijk voor de je kostenposten. De verzekeringen, bijvoorbeeld. Of de kosten voor motorolie van een oliehandel. Normaal gesproken draait de werkgever hier voor op, maar dat is nu dus niet het geval. En dan hebben we het nog niet eens gehad over bedrijfswagens en andere werkbenodigdheden. Je kunt dus meer verdienen, maar dat moet je zelf ook weer investeren in andere zaken…

3. Je belastingen

…en dat is niet alles. Hou er ook rekening mee dat je aan het einde van het jaar inkomstenbelasting betaalt. In loondienst wordt dat door de werkgever geregeld, maar hier mag je zelf afrekenen met de fiscus.

Tenminste – als je genoeg verdient om belasting te kunnen betalen. In Nederland hanteren we een zogenoemd progressief belastingstelsel, wat grofweg inhoudt dat je meer belasting betaalt als je meer verdient. 

Oh – en vergeet ook de kosten voor een eventuele accountant of boekhouder niet!

4. Je vrije dagen

Vrije dagen en vakanties zijn voor veel zzp’ers de reden dat ze überhaupt zzp’er zijn geworden. En inderdaad: het flexibele karakter van het ondernemerschap is ook bijzonder aantrekkelijk. Daar staat natuurlijk tegenover dat je tijdens eventuele vakanties niet door krijgt betaald, zoals dat in loondienst wél het geval is.

5. Je instelling

Al met al komen al deze elementen op hetzelfde neer: ze moeten je liggen. Ben jij iemand die graag alles in eigen hand houdt? Kun je omgaan met vrije tijd en kun je zelfstandig geld opzij zetten voor belastingen en andere kostenposten? Dan is een carrière als zelfstandig automonteur wellicht iets voor jou. 

Zie je liever dat dit allemaal voor je wordt geregeld, zodat je verder geen zorgen hebt? Dan loont het mogelijk om naar een loopbaan in loondienst te kijken.

Auteur

Ik reis de wereld rond, groei mijn eigen zzp business, en help andere zzp’ers hun business te groeien. Afhankelijk van het moment waarop je vraagt wat ik doe, ben ik op een motor aan het touren in Bali, aan het zeilen op de Caribische zee, of aan het bungee jumpen in Nieuw Zeeland. Sinds 2,5 jaar reis ik de wereld rond terwijl ik werk aan mijn zzp business.

Schrijf een reactie