Search for:

Ben je van plan om je eigen holding-bv op te richten? Dan weet je waarschijnlijk al dat dit een tijdrovend en soms lastig proces gaat worden. Een professionele accountant kan je tijdens alle elementen van dit traject bijstaan en adviseren. We helpen je graag met het vinden van een accountant die bij jou past. Vul ons digitale formulier in en ontvang direct een prijsopgave. Je zit nergens aan vast én het is zo gepiept.

Wie zijn of haar onderneming start, heeft de keuze uit allerlei uiteenlopende rechtspersoon die allemaal hun eigen unieke features en kenmerken hebben. De besloten vennootschap, afgekort  tot bv, is er één van: een rechtspersoon waarbij het kapitaal wordt verdeeld in aandelen en waarbij je als eigenaar privé niet aansprakelijk kan worden gehouden.

Holding oprichten

Een besloten vennootschap is natuurlijk een basisvorm. Er bestaan allerlei subvarianten die op uiteenlopende wijzen verschillen van de standaard. We gaan ze niet allemaal analyseren, maar houden het voor de duidelijkheid bij de zogenoemde holdingstructuur.

Een holdingstructuur is een aaneenschakeling van twee of meer besloten vennootschappen die, in meer of mindere mate, bij elkaar horen. De holding BV is eigenaar van de dochteronderneming, waarin alle bedrijfsactiviteiten plaatsvinden.

Waarom een holding bv?

Zo’n holding-bv wordt ook wel een moedervennootschap genoemd. Deze onderneming voert doorgaans zelf geen bedrijfsactiviteiten uit. Het is haar taak om de rest bijeen te houden door middel van onder meer managementtaken, beleggingen en het verdelen van aandelen.

Ondernemers gebruiken een Holding BV om hun winsten veilig te stellen. Vermogen wordt vaak aangehouden in de holding bv (zoals beleggingen, bedrijfspand, overschot aan cash). Mocht de dochteronderneming failliet gaan, dan is het vermogen al veiliggesteld in de holding bv. Schuldeisers kunnen geen aanspraak maken op het vermogen van de holding bv.

Voordelen van een holding bv oprichten

Het oprichten van een holding-bv kan verschillende voordelen hebben. Handigheid is het meest gehoorde argument voor de totstandkoming van een dergelijke structuur. De holding maakt het mogelijk om verschillende bedrijven als één te besturen. Je zit dan niet met dubbele geldstromen en administraties.

Het is daarnaast mogelijk om je activa over diverse bv’s te verdelen. Er zijn voorbeelden van holdings die financieel risicovolle activiteiten laten uitvoeren door de ene bv, terwijl relatief veilig werk naar de andere vennootschap gaat. Mocht het ene bedrijf dan in financieel zwaar weer verkeren, dan waait dit in ieder geval niet over naar alle onderdelen van de organisatie.

Kosten holding bv

Zo’n holding starten is niet iets dat ondernemers zomaar doen. Vaak gaan er weken, zo niet maanden of jaren, aan denkwerk aan vooraf. De kosten die met een dergelijke start gemoeid gaan, vormen daarbij een belangrijk element.

Opstartkosten

Het oprichten van de holding-bv zelf is, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, niet de grootste kostenpost. Sterker nog: het verplichte inschrijven van je bv bij de Kamer van Koophandel (KvK) kost je €50 – en €65 als je daar ook nog een uittreksel bij wilt. Wie hiervoor een bedrijf inschakelt, is vanzelfsprekend wel meer kwijt.

Het was tot en met 2012 verplicht om een bv met startkapitaal op te richten. Dit hield in dat je minimaal €18.000 in de zaak moest steken vóór je ermee kon beginnen. De flexwet heeft dit stopgezet en dus is er geen startkapitaal nodig – ook niet voor een holding-bv.

Notariskosten

Waarom het starten van een bv dan toch een prijzige aangelegenheid kan worden? Dat heeft te maken met de notariskosten. Aspirant-eigenaren van een bv zijn het namelijk wettelijk verplicht om een notaris in te schakelen. Deze stelt onder meer een oprichtingsakte op, waarin onder meer wordt besproken hoe de aandelen worden verdeeld, welke bevoegdheden de (verschillende) bestuurders hebben en hoe iemand wordt benoemd tot bestuurder.

De kosten van een notaris voor het oprichten van een bv bevinden zich normaal gesproken tussen de €300 en de €1000. Een holding opstarten kost de notaris doorgaans meer tijd, omdat het een complexere situatie is. Hou dus rekening mee met minimaal €1000 aan notariskosten.

Accountantskosten

Een andere, niet te onderschatten kostenpost tijdens het opstarten van een holding-bv is het geld dat je kwijt bent aan een boekhouder of accountant. Zoals gezegd is het beginnen van een holding een niet-alledaagse situatie. Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan, bijvoorbeeld op het gebied van fiscaliteit.

Bezitters van een holding-bv kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van de zogenoemde deelnemingsvrijstelling. Dat houdt in dat ondernemers geen inkomstenbelasting hoeven te betalen wanneer er aandelen worden verkocht. De doorsnee ondernemer weet doorgaans weinig van dit soort regelingen af. Maar een accountant weet dat wel en kan je assisteren bij het maken van deze, maar ook bij andere, belangrijke bedrijfsbeslissingen. Onmisbaar, dus.

De kosten voor een accountant lopen uiteen en zijn afhankelijk van je persoonlijke wensen en voorkeuren. Geef die hier aan ons door en we geven jou een offerte. Je zit nergens aan vast en het is zo gedaan!

Wil je een gekwalificeerde boekhouder die jou meer belastinggeld bespaart dan dat hij kost? Laat mij je helpen bij het vinden van een geschikte boekhouder.

Over de jaren heen hebben wij een netwerk opgebouwd van gekwalificeerde boekhouders die ik aanraad voor zzp’ers. Wil je toegang tot ons netwerk? Vul hier jouw wensen in (2 minuten) en we matchen jou met 3 geschikte boekhouders uit ons netwerk.

Zzp’ers die hun boekhouder via ons netwerk vinden, besparen gemiddeld 40% op hun boekhouder. De aanvraag duurt 2 minuten en is gratis & vrijblijvend. 

Auteur

Schrijf een reactie