Zoek naar:

We zijn allemaal regelmatig bezig onze website beter te laten ranken in Google. Optimalisatie van de titels, een pakkende description, zorgen voor een actuele sitemap; zaken die heel belangrijk zijn om beter te scoren die iedereen wel kent en waar veel aandacht aan wordt geschonken in de strijd om de hoge posities. Maar er is zo veel meer. Wat dacht je bijvoorbeeld van de versheid (freshness) van je website als geheel en afzonderlijke pagina’s in het bijzonder? Een vaak vergeten onderdeel in de zoekmachine optimalisatie.

Rankingfactor

Iedereen die zijn online-aanwezigheid serieus neemt, zal inmiddels wel weten dat het belangrijk is dat een website actueel is met regelmatig nieuwe content. Niet zo gek dat veel bedrijven er voor kiezen op hun website ruimte te reserveren voor blogs. Het online zetten van nieuwe webpagina’s levert naast bezoekersbinding nu eenmaal ook een belangrijke bijdrage aan SEO; wie met enige regelmaat nieuwe pagina’s toevoegt, scoort hoger op content freshness, inmiddels een Google rankingfactor van formaat.

Bij bloggen of het plaatsen van nieuwe inhoud in het algemeen kun je in principe ieder onderwerp gebruiken, als het maar enigszins in verbinding staat met het centrale onderwerp van de website. Ga daar niet té ver buiten, maak wees dus ook niet bang om eens een aardig uitstapje te maken. Bij een website over auto’s kan natuurlijk best een keer geschreven over een nieuwe caravan of een autovakantie in Frankrijk, maar een uitgebreid verhaal over een nieuwe tegelvloer voor de badkamer gaat vanzelfsprekend wat ver…

Updaten

Naast nieuwe inhoud is er echter nog iets wat sterk werkt in het voordeel van de versheid van een website: het updaten van oude(re) content. Heb je bijvoorbeeld een blog over zakelijke onderwerpen, pak dan eens een artikel van zeg een jaar geleden en loop deze dan een keer van boven tot onder na op actualiteit. Details van veel onderwerpen veranderen immers snel door bijvoorbeeld gewijzigde wetgeving of bijgestelde inzichten. Dus aan de slag en boem: (ver)nieuw(d)e, actuele content op je website! Goed voor je bezoekers, goed voor Google en dus goed voor jou!

Zelf beheer ik een goedlopende website over de Ateca, een SUV van SEAT. Naast pagina’s met nieuws die ik natuurlijk regelmatig van nieuwe content voorzie, heb ik daar verschillende min of meer ‘vaste’ pagina’s met algemene informatie. En deze loop ik minstens ieder kwartaal langs om te kijken of er nog zaken geupdate moeten worden. Zijn er nieuwe uitvoeringen met nieuwe prijzen voor de actuele prijzen pagina? Zijn er de afgelopen tijd specificatie-wijzigingen doorgevoerd? Is een introotje van een pagina iets om te schrijven met net weer een frisse insteek? Allemaal aanpassingen die in principe in een mum van tijd zijn uitgevoerd, maar die wel kunnen zorgen voor een flinke boost van de website. En vergeet ook niet in het cms de publicatie/update-datum aan te passen.

Als je inhoud ververst, ga dan niet te subtiel te werk. Eén zinnetje of een jaartal aanpassen is bijna nooit genoeg om Google wakker te krijgen. Zorg voor een goede, substantiële update waarbij je je altijd moet afvragen: is dit (naast voor Google) een nuttige aanpassing voor de bezoekers? Bij het flink herschrijven/aanpassen van een deel van de tekst plus het toevoegen van een alinea kun je er zeker van zijn dat je goed zit. Overigens straalt de versheid van aangepaste pagina’s af op de hele website. Google ziet dat er regelmatig aanpassingen plaatsvinden en beloont daar het hele domein voor.

Andere factoren

Denk niet dat je met af en toe (ver)nieuw(d)e content als vanzelf direct op de voorste rij zit, want Google kijkt voor de freshness naar meer dan alleen dat. Andere factoren zijn onder andere een stabiele linkgroei, het liefst met links van website met een hoge freshness en de betrokkenheid van je bezoekers: keren ze vaak terug en klikken ze flink door?

Is jouw website vers? Een vraag die iedere website-bezitter zich regelmatig moet stellen en die bij negatieve beantwoording ervan moet worden gevolgd door passende maatregelen. Want ook freshness is inmiddels een belangrijke factor bij zoekmachinemarketing waar niemand meer omheen kan.

Auteur

Job Verberne is oprichter van ZZP Daily en helpt meer dan 50.000 zzp’ers per maand bij de start van hun onderneming. Hij heeft een Bachelor of Science in Accountancy en is door The Next Web verkozen tot één van de 500 meest inspirerende digitale talenten van Nederland. Zijn artikelen zijn door meer dan 1 miljoen mensen gelezen.

Schrijf een reactie