Zoek naar:

Waar grote ondernemingen giga-budgetten hebben voor marketing en communicatie, moet je het als zzp’er helaas vaak met veel minder doen. Sterker nog: veel kleine ondernemingen nemen dit helemaal niet mee in hun begroting. 

Dit is vaak ook logisch: je prioriteit ligt waarschijnlijk elders. Je doet aan gerichte acquisitie en dat levert voldoende op. Maar wanneer je wilt groeien als onderneming, is investeren in duurzame marketing een must. Hier een aantal goedkope en eenvoudige tips waarmee jij jezelf in de markt zet.

1. Go social!

We kunnen er niet meer omheen: sociale media. Of het nu om LinkedIn of Facebook gaat: bijna iedere onderneming heeft het. Zorg dan ook dat je als bedrijf daar zichtbaar bent. Het fijne is dat een zakelijk account aanmaken op bijna alle kanalen gratis is.

Kies daarbij zorgvuldig wat bij jou past. Een advocatenkantoor heeft niet altijd TikTok nodig; een feesttentenverhuur niet altijd LinkedIn. Zet in op de platformen waar voor jou de kracht ligt.

2. Go on the site!

Naast social media zijn er online natuurlijk veel meer mogelijkheden. Het hebben van een passend, online visitekaartje, bijvoorbeeld. Een bedrijf dat geen website heeft, wordt tegenwoordig al snel gewantrouwd. Het hoeft geen complexe WordPress-site te zijn met dure hosting; er zijn ook goedkope en eenvoudige opties. 

Geen zin om de site regelmatig te updaten? Ga dan voor een overzichtelijke one-pager met alle cruciale informatie. Verouderde informatie is erger dan alleen basic informatie. 

3. Go offline!

De kracht van offline marketing is zeker nog niet uitgewerkt. Het is hierbij echter wel van belang dat je kiest voor de vormen die bij jou passen én die nog steeds werken. Adverteren in kranten is veelal niet iets wat veel jongeren aantrekt. Laat dan bijvoorbeeld aansprekende stickers printen en plak deze op in clubs en kroegen. 

Ook hier valt of staat het succes met vooraf bepalen van je doel en doelgroep. Ook het oude vertrouwde flyeren kan nog steeds verassende resultaten opleveren. 

4. Be patient!

Ga er niet vanuit dat wanneer jij eenmaal een sticker hebt geplakt of een advertentie hebt geplaatst de mensen rijendik voor je bedrijf staan. Er zit bij marketing een onderscheid tussen de korte en lange termijn. 

Een tijdelijke actie met vijftig procent korting gaat wellicht direct meer drukte opleveren; jezelf louter onder de aandacht brengen heeft een effect op de langere termijn.

Kortom: neem genoeg tijd voor het duurzaam opbouwen van een goede marketingpositie. Hier kun je zelf eenvoudig mee beginnen zónder dat jij dure marketingbureaus of -consultants nodig hebt. Kies je middel en manier zorgvuldig en houd dit vol.

Auteur

Schrijf een reactie