Zoek naar:

We winden er geen doekjes om: het is niet altijd even eenvoudig om als zzp’er aan een lening te komen. Traditionele banken zijn van oudsher niet heel happig op het verstrekken van kredieten aan zelfstandigen. Dat betekent voor hun toch een soort van onvoorspelbaarheid. Maar goed: dat zijn traditionele banken. Andere verstrekkers willen wellicht wél met je in zee. Dit zijn je beste mogelijkheden!

1. Een niet-traditionele kredietverstrekker

De meest voor de hand liggende manier om aan een zakelijk krediet te komen, is door een aanvraag simpelweg niet via zo’n grootbank te spelen. Vraag het bijvoorbeeld aan via een instantie als SwishFund. De kans dat je naar huis gaat met een passende afspraak over een leenbedrag is hier een stuk groter. 

Je moet dan vanzelfsprekend wel iets kunnen overleggen. Een geldig KvK-nummer, bijvoorbeeld. Of een concept van je bedrijf. Daarnaast kunnen ook niet-traditionele kredietverstrekkers vragen om jaarcijfers.

2. Microfinanciering

Het idee dat het voor zzp’ers nagenoeg onmogelijk is om krediet aan te vragen, sijpelt bij zowel traditionele als niet-traditionele verstrekkers steeds vaker door. Langzaam, maar zeker komen er mogelijkheden bij. Microfinanciering is wat dat betreft een stap in de juiste richting.

Microfinanciering verwijst naar het concept waarbij zzp’ers kleine bedragen kunnen lenen tegenover vooraf bepaalde voorwaarden, zoals het overleggen van een helder ondernemersplan. 

Laat je overigens niet misleiden door de term kleine bedragen: in de vorm van een microfinanciering kun je best een bedrag van €50.000 overeenkomen. 

3. Startersleningen

Startersleningen zijn een derde optie om jouw business van de grond te krijgen. Ze worden verstrekt door verschillende partijen en zijn in wezen hypothecaire leningen. Sommige partijen bieden daar als aanvullende service ook verschillende vormen van advies en ondersteuning bij. Dat kan handig zijn, bijvoorbeeld als je geen flauw idee hebt hoe je een bedrijfspand moet huren of kopen. 

Aan de andere kant gaan we er eigenlijk wel vanuit dat je, als (aspirant-)ondernemer op z’n minst iets weet over dit deel van het bedrijfsleven…

4. Crowdfunding

Crowdfunding houdt grofweg in dat je profiteert van het idee dat mensen graag gebruik maken van jouw nieuwe dienst of product. Je vraagt hen dan om financiële bijdrages, waarmee je beetje bij beetje de realisatie van je start-up bijeen spaart.

Klinkt dat als veel werk? Dat valt wel mee. Crowdfunding-acties worden steeds populairder dankzij sociale media. Als je – op de een of andere manier – al een groot bereik hebt op Facebook of Instagram, is het bovendien een stuk makkelijker om je bedrijf op deze manier van de grond te krijgen.

5. Innovatiekrediet

Afhankelijk van hoe vernieuwend jouw bedrijf wordt, kom je misschien in aanmerking voor een zogenoemd innovatiekrediet. Daarvoor moet je aankloppen bij de RVO, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Zij keren kredieten uit aan bedrijven die volgens hen innovatief genoeg zijn. 

Oh – en natúúrlijk moet er ook vraag naar je diensten of producten zijn. Een goed businessplan is in dezen wel essentieel. Men moet natuurlijk wel weten wat je precies van plan bent.

Bonustip:
Een goede adminsitratie is essentieel om een lening te verkrijgen. Nog geen boekhoudprgramma? Bekijk hier de gratis en eenvoudige boekhoudprogramma’s

Auteur

Job Verberne is oprichter van ZZP Daily en helpt meer dan 50.000 zzp’ers per maand bij de start van hun onderneming. Hij heeft een Bachelor of Science in Accountancy en is door The Next Web verkozen tot één van de 500 meest inspirerende digitale talenten van Nederland. Zijn artikelen zijn door meer dan 1 miljoen mensen gelezen.

Schrijf een reactie