92% van de consumenten leest online reviews. 

88% gebruikt deze reviews om te beslissen of ze iets wel of niet kopen.

Kortom: je hebt ze nodig. Ook als zzp’er. Positieve reviews, of testimonials, over jouw diensten zorgen voor meer vertrouwen bij potentiële klanten en dat leidt tot meer verkopen.

Maar de ene testimonial is de andere niet. Als zzp’er wil je testimonials ontvangen die zó overtuigend zijn, dat een potentiële klant voor zijn of haar gevoel niet anders kan dan voor jou kiezen.

In dit artikel lees je waarom je vaker om testimonials moet vragen en hoe je meer overtuigende testimonials terugkrijgt van je klanten ⭐️⭐️⭐️.   

📖 Leestijd: 4 minuten en 45 seconden.

De kracht van social proof

Als we ergens onzeker over zijn, kijken we naar wat anderen in dezelfde situatie doen. We zoeken naar bewijs dat dat gedrag juist is, om zo een deel van die onzekerheid weg te nemen. Expert in beïnvloeding en overtuiging Robert Cialdini noemt dit principe ‘social proof’.

Een bekend voorbeeld: in de rij gaan staan🚶

Als je bijvoorbeeld aankomt bij een restaurant en er is een rij gevormd, dan is er een grote kans dat je er ook in gaat staan. We doen dit gedrag na, omdat we aannemen dat we dan geen fouten maken (“iedereen doet het”) en zodat we niet buiten de groep vallen. Terwijl die rij ook alleen voor mensen zonder reservering kan zijn 😉

Ook als we iets aanschaffen, kijken we naar anderen. Zijn we nog niet 100% zeker, dan zoeken we naar bevestiging: als we zien dat andere mensen positief zijn, geeft dat vertrouwen en raken we meer overtuigd dat de aanschaf een juiste keuze is.

Dat werkt net zo voor opdrachtgevers die op zoek zijn naar een zzp’ers. Tijd om over je ongemak heen te stappen en opdrachtgevers vaker om testimonials te vragen 💪🏼

Overtuigende testimonials

Alleen vragen of iemand een testimonial wil schrijven is niet genoeg. Daarmee laat je teveel open en vergroot je de kans op een testimonial die niet overtuigend is. Zijn ze te algemeen, dan springen ze er niet uit. Staan er geen duidelijke resultaten in benoemd, dan zijn ze minder effectief.

Een overtuigende testimonial bevat deze onderdelen:

⭐ Het probleem voor jullie samenwerking
⭐ De oplossing die je hebt geboden
⭐ Het resultaat dat het opleverde
⭐ Hoe de klant zich hierover voelt

Zo vraag je testimonials op

Veel zzp’ers voelen zich bezwaard om testimonials op te vragen. Probeer het daarom je klant zo makkelijk mogelijk te maken.

Deze 4 dingen zijn belangrijk als je testimonials opvraagt bij klanten:

☝🏻 Vraag het op het juiste moment: na afronding van het project, dan zit alles nog vers in het geheugen en voelt het voor de klant als een logisch moment.

☝🏻Wees specifiek in je verzoek: je mag best een beetje sturen, dat helpt iemand een goede review te schrijven. Het meesturen van vragen helpt hierbij.

☝🏻Maak het zo makkelijk mogelijk: klanten zijn druk en een review schrijven staat niet bovenaan hun prioriteitenlijst. Zorg dat het weinig tijd en moeite kost. 

☝🏻Toon waardering: neem het niet voor lief dat iemand dit voor je doet en bedank iemand voor zijn of haar tijd en moeite.

Creëer je eigen routine

Voorkom dat je zelf vergeet om testimonials te vragen. Zet hier een standaard proces voor op en maak er een routine van. Vraag testimonials altijd op hetzelfde moment en op dezelfde manier. Zo maak je ‘t ook voor jezelf zo makkelijk mogelijk.

Vraag reviews bijvoorbeeld op via:

➡️ Een formulier

Maak een formulier aan via Google Forms of Typeform. Neem hierin enkele vragen op die de opdrachtgever inzicht geven in het proces en hem of haar weer even terughaalt naar de opdracht. Je kunt zelf quotes uit de antwoorden halen of het formulier afsluiten met de vraag een testimonial te schrijven. 

Op deze manier stuur je op de inhoud, dat maakt het voor de opdrachtgever makkelijker om te schrijven en het vergroot de kans dat je een sterke testimonial ontvangt.

💡 Vragen die je kunt stellen:

  • Wat was je grootste uitdaging voor onze samenwerking?
  • Wat veranderde er na onze samenwerking?
  • Welke concrete resultaten kun je delen n.a.v. onze samenwerking?
  • Welk gevoel heeft onze samenwerking je opgeleverd?
  • Waarom en aan wie zou je mij aanbevelen?

Vraag ook altijd even of je een foto bij de review mag delen. Een gezicht erbij maakt het betrouwbaarder.

➡️ Een gesprek

Wil je het zo laagdrempelig mogelijk maken voor je klant? Plan na afronding van jullie samenwerking een belletje om te evalueren. Schrijf mee en leg na het gesprek een samenvattende quote voor. Dat heeft het voordeel dat je door kunt vragen en het kost je klant weinig moeite.

➡️ LinkedIn

Bevindt jouw doelgroep zich op LinkedIn, dan is het slim vanuit dit platform aanbevelingen op te vragen. We interviewden LinkedIn expert Brendy Batenburg die haar manier deelde om testimonials op te vragen: 

“Als ik een opdracht heb afgerond, vraag ik in de laatste mail of een opdrachtgever mij zou aanbevelen en openstaat om een aanbeveling te schrijven. Als ze dat willen doen, dan ga ik naar mijn LinkedIn profiel en klik onder ‘aanbevelingen’ op: ‘vragen om een aanbeveling’. Via die functie wordt, via LinkedIn, een berichtje verstuurd. De klant kan dit invullen en de review verschijnt direct op mijn profiel. Zo heb ik inmiddels al meer dan 50 aanbevelingen ontvangen.” 

Deel je testimonials overal 🤩

Heb je overtuigende testimonials verzameld, deel ze dan op meerdere plekken. Wees niet bescheiden, maar trots op projecten die je succesvol hebt afgerond.

Deel je testimonials:

  • Op je website: plaats ze op je salespage en verwerk quotes van klanten door je teksten heen
  • Op social media: bijvoorbeeld in een highlight op Instagram of via Uitgelicht op LinkedIn 
  • In profielen op freelance platformen
  • In je nieuwsbrief of e-mailfunnel

💡Voel je nog een drempel om je klanten dit te vragen, realiseer je dan het volgende: je vraagt niet om testimonials om je goed te voelen over jezelf, maar om potentiële opdrachtgevers te helpen een keuze te maken.

Hoe overtuigender jouw testimonials, hoe groter het vertrouwen en de kans dat ze een samenwerking aan gaan.

We dagen je uit: contact vandaag nog een klant waarmee een samenwerking recent is afgerond en vraag om een testimonial aan de hand van deze tips 🔥