Een visitekaartje klinkt misschien als iets ouderwets en
als iets wat niet meer van deze tijd is. Maar daar heb je het toch echt fout,
want visitekaartjes zijn niet alleen nog steeds heel populair, ze zijn ook nog
steeds zeer behulpzaam.
Toen de digitalisering echt op kwam in de jaren 2000 was er de angst dat dit het einde zou betekenen voor drukwerk. Het lijkt echter juist andersom te zijn: drukwerk wordt steeds populairder binnen de markt. Offline heeft meer impact dan online advertising, ook als je jezelf adverteert.
De kracht van het visitekaartje
Er zijn vijf redenen waarom visitekaartjes nog
steeds krachtig zijn om te gebruiken:
- Het uitwisselen van contactgegevens is persoonlijk, digitaal is onpersoonlijk. Netwerken draait juist om het maken van een connectie.
- Altijd bij de hand, letterlijk. Telefoons raken nog wel eens leeg en je weet maar nooit wanneer je een potentiële klant of opdrachtgever tegenkomt. Met visitekaartjes op zak ben je altijd voorbereid.
- Een eerste indruk maak je maar één keer. Door je visitekaartje af te geven krijgt de ontvanger meteen een indruk van je merk.
- Leuke visitekaartjes delen mensen weer met anderen. En dit is weer positief voor jou! Gratis reclame dus.
- Het laat zien dat je voorbereid bent. Stel, je staat met twee mensen te praten. De een zoekt haastig een pen en een servet, en de ander geeft je een visitekaartje. Wie heeft dan jouw voorkeur?
Het maken van een visitekaartje, wat moet erop?
Overtuigt van de kracht van visitekaartjes? Tijd om er
een paar te maken dus.
Het is belangrijk om hierop je contactgegevens te
vermelden, zoals je bedrijfsnaam, telefoonnummer, website, e-mailadres en je
LinkedIn profiel.
Verder is het ook belangrijk dat je origineel
bent. Zorg voor een ontwerp dat niet alleen bij je past, maar ook op de juiste
manier opvalt. Als je een logo hebt kun je deze hier ook op zetten.
Met een opvallend en origineel visitekaartje heb je altijd een reden om het gesprek voort te zetten. Zorg er dus voor dat je kaartje origineel is en opvalt. Hiervoor kun je speciale materialen gebruiken. Zo zijn er visitekaartjes die van leer of metaal gemaakt worden of een andere bijzondere feel hebben.
Ik heb zelf anderhalf jaar geleden eens zo’n metalen visitekaartje
ontvangen, en deze heb ik nog altijd bewaard. Papieren visitekaartjes belanden
sneller in de prullenbak, dus maak er wat bijzonders van.
Make it personal. Persoonlijk contact is steeds belangrijker en ook de reden waarom visitekaartjes nog goed werken. Je kunt er daarom ook voor kiezen om een foto op je visitekaartje te zetten. Mensen onthouden gezichten makkelijker dan namen, dus ook dat is mooi meegenomen.
Een paar laatste tips
Om écht effectief gebruik te maken van je visitekaartjes moet je een paar zaken in je achterhoofd houden.
- Maak gebruik van kleuren op je visitekaartje. Deze worden tot wel 10 keer vaker bewaard dan witte kaartjes.
- Don’t be cheap. 39% wil geen zaken doen met je als je visitekaartje er goedkoop uitziet. Zorg voor een professioneel kaartje en beknibbel er niet op.
- Heb altijd minimaal 10 visitekaartjes op zak, in je tas, portemonnee of auto. Zo ben je altijd voorzien en voorbereid.
- Geef altijd twee kaartjes wanneer je iemand je kaartje geeft. Dit heeft een hele simpele reden: als ze jouw kaartje weer door willen geven moeten ze er wel zelf nog een op zak hebben.
- Kies het juiste moment. Geef niet na de eerste zin al je visitekaartje, maar wacht het juiste moment af. Tegen het einde van het gesprek kaartjes uitwisselen is gebruikelijk.
Met een visitekaartje laat je zien dat je serieus bent en
blijf je in de gedachten van je gesprekspartner.
Bedankt voor dit artikel!
Ik heb inderdaad ook gemerkt dat ondernemers vaak het belang van een professioneel ogend visitekaartje of andere (offline) communicatie, zoals een offerte, over het hoofd zien. Met de huidige software mogelijkheden is het niet eens zo moeilijk om met een origineel en persoonlijk ontwerp te komen.
Ik probeer in mijn functie bij Debitoor ondernemers altijd te wijzen op de design mogelijkheden van offertes en facturen. Met name in een situatie waarbij een klant meerdere offertes heeft ontvangen kan het een groot verschil maken. In deze blog beschrijf ik hoe ondernemers zich met een goed design van offertes en facturen kunnen onderscheiden van de concurrentie:
https://debitoor.nl/blog/design-facturen-en-offertes-die-je-onderscheiden-van-de-concurrentie