Online marketing is méér dan alleen het vinden van klanten. Dit wordt bewezen door de customer journey: een interessant marketingmodel waarin de klant wordt gevolgd tijdens het hele aankoopproces. Door deze journey goed te volgen, zorg jij ervoor dat klanten niet alleen een eenmalige aankoop doen, maar dat ze ook loyaal aan je blijven. We leggen deze klantenreis voor je uit!
See
In de eerste stap van de customer journey is de klant zich niet bewust van het feit dat zij een aankoop gaan doen. In dit onderbewustzijn moet jij jezelf introduceren.
Dit kun je op verschillende manieren doen. Via advertenties op sociale media, bijvoorbeeld. Of door de toppositie in de zoekresultaten van Google te bereiken. Je zorgt ervoor dat jouw naam blijft hangen in het hoofd van de klant, zodat deze in latere fases de keuze voor jou eerder maakt.
Think
De tweede stap in de customer journey heet Think. De klant realiseert zich hierin dat hij of zij een product of dienst nodig heeft. Tijd voor jou om meer op de voorgrond te treden.
Omdat je in de See-fase al in het hoofd van de klant bent gaan zitten, is jouw hoge positie in Google nu erg handig. De klant herkent jou en neemt je mee in de overweging. Je wordt vergeleken met je concurrenten, waardoor je iets moet doen om je klant voor jou te laten kiezen.
Trakteer hem of haar bijvoorbeeld op een nieuwkomerskorting – of probeer je producten via Instagram extra op te laten vallen.
Do
Gefeliciteerd! Jij hebt een potentiële klant omgetoverd in een nieuwe klant. In de Do-fase plaatst je klant diens bestelling.
Dat betekent niet dat jij met je voeten op tafel achterover kunt gaan zitten luieren, want dit is de fase waarin jij je klant kunt binden aan je bedrijf. Je doet er alles aan om het proces zo fijn mogelijk te laten plaatsvinden. Dit betekent directe communicatie waarin je vragen beantwoordt, maar ook de promotie van deals via socials of banners.
Laat je klant zich gewaardeerd voelen, want hierdoor maak je de laatste fase een stuk makkelijker.
Care
Een persoonlijke band met je klant is belangrijker dan ooit. Dat wordt bewezen in de customer journey, want ook nadat een aankoop is gedaan, is het nog erg belangrijk om te laten zien dat jij je klant ziet staan.
Deel nieuws bijvoorbeeld als eerste via de mail met je klanten, zodat zij exclusieve deals krijgen die ze elders niet kunnen vinden. Kopen zij bijvoorbeeld Product A – en gaat de aankoop van dit product vaak hand-in-hand met de aankoop Product B? Laat hen dan via de socials weten dat Product B ook goed bij hen past.
Het resultaat hiervan is dat je klant waarschijnlijk snel terugkeert en ook vrienden en vriendinnen over jou vertelt.
Doorloop de customer journey met Traffic Today
Ben jij op zoek naar een tweede partij die je helpt de customer journey succesvol te doorlopen? Neem eens een kijkje op TrafficToday.nl! Hier vind je een divers aanbod aan verschillende online marketing diensten, samen met een team die deze diensten inzet om de customer journey onderdeel te maken van jouw strategie. Ideaal, dus!
0 reacties