Beste ZZP boekhoudprogramma test (2024)

Op zzpdaily.nl testen we jaarlijks de beste boekhoudprogramma’s voor zzp’ers. Dit jaar (2024) hebben we 43 ZZP boekhoudprogramma’s overwogen en 11 uitvoerig getest. De testresultaten zijn binnen:

13 boekhoudprogramma’s gevonden voor jou
Sorteren op:
Filter resultaten
1 Beste & voordeligste keuze
e-Boekhouden.nl
8,8
Uitstekend
Functies 10.0
Gebruiksgemak 10.0
Klantenservice 8.0
Kosten 8.0
  • 15 maanden gratis voor starters
  • Deskundige & snelle helpdesk
  • Simpel in gebruik
  • Met één klik je btw-aangifte doen
€ 9,95 per maand
Bekijken

e-Boekhouden.nl is een uitgebreid boekhoudprogramma en makkelijk in gebruik. Het design van het programma is wat verouderd maar door de vele automatiseringen een goed programma voor zzp’ers. Ook zijn de eerste 15 maanden gratis!

Na 15 maanden volgt het zzp-pakket van € 9,95 per maand met onbeperkt factureren en maximaal 240 boekingen per boekjaar. Ga je hier overheen? Dan kom je in aanmerking voor het standaardpakket van € 14,50 per maand. Je hebt dan een onbeperkt aantal boekingen, maar geen mogelijkheid tot factureren. Als je dat wilt toevoegen, zijn de kosten € 24,- per maand.

  • 15 maanden gratis voor starters
  • Deskundige & snelle helpdesk
  • Met één klik je btw-aangifte doen
  • Beste prijs-kwaliteitverhouding
  • Een wat ouderwetse look & feel
"e-Boekhouden is een fijn en duidelijk boekhoudprogramma voor een goede prijs. Wat ons betreft het beste boekhoudprogramma voor zzp'ers, ook omdat de eerste 15 maanden gratis zijn!"
Job Verberne
Job Verberne Financieel expert
e-Boekhouden.nl
€ 9,95 per maand
2
moneymonk
8,4
Uitstekend
Functies 8.0
Gebruiksgemak 10.0
Klantenservice 8.0
Kosten 6.0
  • Gratis opstartservice
  • Speciaal voor dienstverleners
  • 98% beveelt MoneyMonk aan
€ 7,50 per maand
Bekijken

MoneyMonk is een fijn programma met een heldere en gebruiksvriendelijke interface. Het heeft alle functionaliteiten voor dienstverlenende zzp’ers. Voor mkb’ers is het programma minder geschikt. De klantenservice scoort erg hoog, mede dankzij de mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen.

MoneyMonk biedt verschillende pakketten aan. Voor startende ondernemers met een omzet tot €10.000,- is er een pakket van €7,50 per maand. Voor ondernemers met een omzet tot €30.000,- is er een pakket van €17,50 per maand, en voor hogere omzetten is er een pakket van € 29,50 per maand.

  • Een heldere en gebruiksvriendelijke interface
  • Alle functionaliteiten voor dienstverlenende zzp’ers
  • Een uitstekende klantenservice
  • Goedkoop voor starters, prijziger voor ervaren zzp’ers
  • Niet geschikt voor zzp’ers met eigen winkel
  • Sommige automatiseringsfuncties ontbreken
"MoneyMonk is een goed programma voor dienstverlenende zzp'ers. Het heeft alle functionaliteiten die je nodig hebt, voor een goed prijs."
Job Verberne
Job Verberne Financieel expert
moneymonk
€ 7,50 per maand
3
informeronline
6,8
Goed
Functies 8.0
Gebruiksgemak 8.0
Klantenservice 6.0
Kosten 6.0
  • Veel functionaliteiten
  • API mogelijkheden
  • Beter geschikt voor mkb
€ 19,00 per maand
Bekijken

InformerOnline

InformerOnline heeft een duidelijke interface waarbij je snel vindt wat je nodig hebt. Ook biedt het koppelingsmogelijkheden met kassasystemen en webshops. Wel ervoeren we wat haperingen in het gebruik en de klantenservice is alleen bereikbaar via de chat of social media. InformerOnline is sinds mei 2023 B Corp en is daarmee toonaangevend op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Voor startende ondernemers biedt InformerOnline een jaar lang gratis het basispakket aan, daarna kost het €15,-. Het ongelimiteerde pakket is €23,- per maand en daarnaast zijn er nog 2 duurdere pakketten speciaal voor mkb’ers.

  • Duidelijke en prettige interface
  • Bonnetjesscanner aanwezig
  • Koppelingsmogelijkheden externe software
  • Te weinig automatiseringen
  • Alleen toegang voor een gebruiker & boekhouder
  • Er zijn kleine haperingen in het gebruik
"InformerOnline heeft is erg handig voor zzp'ers met een winkel of webshop. De klantenservice is niet erg goed bereikbaar maar ze zijn daarentegen wel B Corp!"
Job Verberne
Job Verberne Financieel expert
informeronline
€ 19,00 per maand
4
visma
6,8
Goed
Functies 8.0
Gebruiksgemak 8.0
Klantenservice 6.0
Kosten 8.0
  • Koppel andere apps met API
  • Online ondertekenen offertes
  • Facturen online laten betalen
€ 14,50 per maand
Bekijken

Visma

Visma e-Accounting heeft een uitgebreide offerte- en factuurmodule maar is verder wat omslachtig. Het programma is onduidelijk en heeft meer functies dan zzp’ers nodig hebben en is meer gericht op de mkb-markt. Het pakket is af te nemen per 3 maanden of per jaar. De klantenservice is bereikbaar via een contactformulier op de website.

Voor startende ondernemers is Visma eAccounting Standaard het eerste jaar gratis. Er zijn 3 pakketten beschikbaar, te beginnen bij het factuurpakket. Bij een abonnement van 12 maanden kost het je slechts €8,- per maand. Het boekhoudpakket is bij 12 maanden €22,- per maand en voor het pro pakket betaal je dan €31,- per maand.

  • Prettig voor de samenwerking met een boekhouder
  • Uitgebreide factuur- en offertemodule
  • Goedkoop
  • Oogt rommelig en onduidelijk
  • Soms wat omslachtig
  • Heeft teveel functies voor zzp'ers
"Visma e-Accounting is meer gericht op de mkb markt en wat te omslachtig voor zzp'ers. Het boekhoudprogramma is wel prima geprijsd en af te nemen per 3 maanden of per jaar."
Job Verberne
Job Verberne Financieel expert
visma
€ 14,50 per maand
5
Snelstart
3,0
Niet goed
Functies 8.0
Gebruiksgemak 10.0
Klantenservice 4.0
Kosten 2.0
  • Slimme boekhoudsoftware
  • Passend pakket voor zzp tot mkb
  • 30 dagen gratis
€ 15,00 per maand
Bekijken

SnelStart

SnelStart is erg omvangrijk en heeft veel functionaliteiten. Het aantal mogelijke koppelingen met andere software is groot, waardoor SnelStart geschikt is voor zzp’ers met een eigen winkel. Ook gaat het opstellen van facturen en offertes erg snel. De klantenservice is bereikbaar per mail, sociale media en per telefoon, wel liet de kundigheid van de antwoorden wat te wensen over.

Het goedkoopste pakket begint bij € 35,50 per maand, gevolgd door het complete pakket van € 48,50 per maand. Er zijn daarnaast nog 2 duurdere pakketten beschikbaar, maar daarvoor krijg je eerst een adviesgesprek.

  • Erg omvangrijk met veel functies
  • Geschikt voor zzp'ers met eigen winkel door het aantal mogelijke koppelingen
  • Het opstellen van facturen en offertes gaat snel
  • Geen kilometer en projectregistratie
  • De klantenservice laat te wensen over
  • De prijs is aan de hoge kant
"SnelStart is erg handig voor zzp'ers met een winkel vanwege de vele koppelingen die mogelijk zijn. Het programma heeft niet alle functionaliteiten die andere programma's wel hebben. Daarnaast zijn de pakketten over het algemeen vrij prijzig."
Job Verberne
Job Verberne Financieel expert
Snelstart
€ 15,00 per maand
6
moneybird
6,8
Goed
Functies 10.0
Gebruiksgemak 8.0
Klantenservice 4.0
Kosten 4.0
  • Zeer uitgebreid boekhoudpakket
  • Makkelijke en handige interface
  • 60 dagen gratis
€ 14,00 per maand
Bekijken

Moneybird is het meest uitgebreide boekhoudpakket met veel automatiseringen, dit kan je dus een hoop tijd opleveren! Ook de interface is prettig, waarin je snel alles terugvindt. De klantenservice daarentegen scoort erg laag; ze zijn alleen bereikbaar via e-mail (een formulier via de website), en hun antwoorden zijn vaak niet compleet. Toch heeft het programma een groot aantal gebruikers door de vele functionaliteiten.

Moneybird biedt 1 gratis pakket aan met een zeer beperkt aantal facturen, documenten en offertes per maand. Bij de betaalde pakken krijg je alle functies onbeperkt en zit het verschil in het aantal transacties. De verschillende pakketten kosten €14,- per maand, €25,- of €35,-.

  • Het meest uitgebreide boekhoudpakket
  • Je kunt veel automatiseren
  • Prettige en gemakkelijke interface
  • De klantenservice laat te wensen over
  • Relatief duur
"Moneybird is zeer uitgebreid en werkt daarnaast erg gemakkelijk. Ook is de prijs aantrekkelijk waardoor het programma geschikt is voor zzp'ers. Wel scoort het niveau van de klantenservice laag en zijn zij alleen bereikbaar via e-mail."
Job Verberne
Job Verberne Financieel expert
moneybird
€ 14,00 per maand
7
digibtw
7,6
Erg goed
Functies 6.0
Gebruiksgemak 10.0
Klantenservice 6.0
Kosten 8.0
  • Veel functionaliteiten
  • Makkelijk in gebruik
  • 1-klik btw-aangifte
€ 12,50 per maand
Bekijken

DigiBTW

DigiBTW is een makkelijk programma met alle basics die een gemiddelde zzp’er nodig heeft. Het pakket is simplistisch en daardoor zijn de meeste functies snel gevonden. ​​Bovendien bieden ze als enige in Nederland aan, zelf aangifte inkomstenbelasting te doen als ondernemer, zonder boekhouder! DigiBTW is bereikbaar via een contactformulier op de website of telefonisch.

Er is een gratis versie van het programma beschikbaar, maar met beperkte functionaliteiten. Het complete pakket is €12,50 per maand en bij een jaarabonnement kost het €120,- per jaar.

  • Een lage, aantrekkelijke prijs per maand
  • Zeer gebruiksvriendelijk
  • Heeft alles basisfuncties voor een zzp'er
  • Extra kosten koppeling bankrekening
  • Geen automatische integratie van KvK-gegevens
  • De klantenservice laat te wensen over
"DigiBTW is een makkelijk programma met veel functies voor alle soorten zzp'ers. Daarnaast is de klantenservice per mail én telefonisch bereikbaar!"
Job Verberne
Job Verberne Financieel expert
digibtw
€ 12,50 per maand
8
jortt
6,8
Goed
Functies 8.0
Gebruiksgemak 10.0
Klantenservice 8.0
Kosten 2.0
  • Veel automatiseringen
  • Goede support
  • Overzichtelijk programma
€ 26,00 per maand
Bekijken

Jortt heeft een moderne interface en ziet er, in positieve zin, net wat anders uit dan andere boekhoudprogramma’s. De pakketten richten zich op verschillende soorten ondernemers, waarbij de prijzen gemiddeld zijn per maand. Een minpuntje is dat de werking van de scan- en herken alleen beschikbaar is in het duurste pakket. Dit is niet erg handig voor ondernemers die veel bonnen verwerken.

Het zzp pakket kost €17,50 per maand, het mkb-pakket €22,50 per maand en Jortt Plus €34,50 per maand. Ook is er een gratis Jortt Starter beschikbaar, dit pakket heeft een beperkt aantal functies.

  • Uitgebreide factuur- en offertemodule
  • Veel koppelingen mogelijk met andere software
  • Speelse interface, anders dan gebruikelijk
  • Onduidelijke indeling
  • Relatief prijzig
"Jortt heeft net een moderne en speelse interface die anders dan gebruikelijk oogt. De scan- en herken functie is alleen beschikbaar in het duurste pakket. Als je deze functie nodig hebt, zijn er goedkopere opties bij andere aanbieders."
Job Verberne
Job Verberne Financieel expert
jortt
€ 26,00 per maand
9
rompslomp
8,0
Uitstekend
Functies 8.0
Gebruiksgemak 10.0
Klantenservice 6.0
Kosten 8.0
  • Gebruiksvriendelijk
  • Online ondertekenen offertes
  • Uren en rittenregistratie
€ 11,50 per maand
Bekijken

Rompslomp

Rompslomp heeft veel functies voor een lage prijs en op de website communiceren ze vrij informeel en gebruiken geen moeilijke taal. Een handige tool van Rompslomp is De Schoenendoos; een variant op de functie scan & herken. Alle bonnetjes en inkomende facturen die je in De Schoenendoos opslaat, worden automatisch in je administratie verwerkt. De klantenservice is helaas alleen per mail bereikbaar.

Rompslomp heeft 3 pakketten, beginnend bij Puur Factuur van €7,50 per maand. Daarna volgen Professional (meest gekozen) van €25,- per maand en Master van €37,50 per maand.

  • De Scan & Herken werkt perfect
  • Fijne urenregistratie
  • Veel functies voor een lage prijs
  • De klantenservice kan beter
  • Het aantal rapportage-opties is beperkt
  • Geen koppeling mogelijk aan Payment Service Provider (PSP)
"Rompslomp heeft een fijne interface en het taalgebruik is gemakkelijk & informeel. De prijzen zijn acceptabel, helaas is de klantenservice alleen per mail te bereiken."
Job Verberne
Job Verberne Financieel expert
rompslomp
€ 11,50 per maand
10
gekko
7,4
Erg goed
Functies 7.0
Gebruiksgemak 9.2
Klantenservice 6.0
Kosten 9.0
  • Makkelijk bonnetjes kunnen scannen
  • Uitgebreide uren en ritten registratie
  • Bankkoppeling
€ 12,00 per maand
Bekijken

Gekko

Gekko is misschien wel het goedkoopste boekhoudprogramma in verhouding tot de geboden functionaliteiten. Het richt zich uitsluitend op zzp’ers en alles is eenvoudig te vinden. Het dashboard is overzichtelijk en bij vragen kun je alleen een e-mail sturen. Wel heeft Gekko een kantoor waar je langs mag komen, zowel in Amsterdam als Barcelona.

Het basic pakket is gratis met veel maar wel beperkte functionaliteiten. Het premium pakket is €12,- en geeft je onbeperkt toegang tot alle functies.

  • Uitgebreide uren, ritten en projectregistratie
  • Makkelijk bonnetjes kunnen scannen
  • Goede prijs
  • Geen 1-klik BTW aangifte
  • Minder geschikt voor ervaren zzp'ers
"Gekko is een zeer goed geprijsd boekhoudprogramma en richt zich volledig op zzp’ers. Ze hebben een kantoor in Amsterdam en Barcelona waar je op afspraak langs mag komen, erg uniek!"
Job Verberne
Job Verberne Financieel expert
gekko
€ 12,00 per maand

Ons onderzoek in een notendop

e-Boekhouden.nl is de absolute winnaar voor zzp’ers. Waarom? e-Boekhouden.nl is simpel en goedkoop.

  • Makkelijk in gebruik
  • Alle functionaliteiten die jij als zzp’er nodig hebt
  • Het goedkoopste boekhoudprogramma voor maar €9,95 per maand (+ eerste 15 maanden gratis)

Daarnaast heeft e-Boekhouden.nl een uitstekende support, waar je ook met al je boekhoud gerelateerde vragen terecht kunt.

De nummer #2 is Moneymonk. Een boekhoudprogramma speciaal voor dienstverlenende zzp’ers. Waarom MoneyMonk onze #2 positie krijgt?

  • Super gebruiksvriendelijk programma
  • Gratis 1-op-1 opstartservice
  • Intuïtieve interface

Qua functionaliteiten komen e-Boekhouden.nl en MoneyMonk erg overeen. Nadeel van MoneyMonk is dat ze een stuk duurder zijn dan e-Boekhouden.nl

Bekijk de prijzen of check Moneyemonk’s tijdelijke actie: 6 maanden lang 50% korting voor starters.

Verkoop je producten als zzp’er? Dan raden we e-Boekhouden.nl aan voor zzp’ers. Ze intergreren namelijk makkelijk met verschillende webshop software en kassasystemen. En het programma heeft een handige voorraadmodule.

Tip: Alle programma’s in onze lijst zijn geschikt voor zzp’ers. Kom je er niet uit? Probeer zelf 2 of 3 programma’s, om erachter te komen welk programma jij intuïtief en makkelijk in gebruik vindt. Dat verschilt per persoon. Alle programma’s bieden een gratis proefperiode.

Twijfel je tussen e-Boekhouden.nl en Moneymonk? Lees onze gedetailleerde e-Boekhouden.nl vs Moneymonk vergelijking.

Over ons onderzoek

1. Waarom je ons kunt vertrouwen

Job Verberne, eigenaar en schrijver van ZZP Daily, heeft een Bachelor of Science in Accountancy. Tijdens accountantscontroles van mkb en grootbedrijven heeft hij ervaring kunnen opdoen met een breed scala aan boekhoudpakketten. Daarnaast heeft hij gedurende twee jaar de administratie van een middelgrote voetbalclub (800 leden) verzorgd.

Tegenwoordig helpt hij zzp’ers via deze blog bij de start van hun onderneming en het opzetten van hun eigen administratie. Daarmee bereikt hij meer dan 100.000 zzp’ers per maand en staat hij dagelijks in contact met zzp’ers over boekhouden en administratie voeren. Hij is zelf zzp’er en verzorgt ook zijn eigen boekhouding.

Lisa Morsink heeft bijgedragen aan deze vergelijking. Zij heeft een jaar lang bedrijfskunde gestudeerd, is zelf zzp’er en verzorgt haar boekhouding zelf. Mede voor ZZP Daily heeft zij 10 verschillende zzp boekhoudprogramma’s uitgebreid getest en gereviewd en meer dan 70 uur gestoken in research naar het beste boekhoudprogramma voor zzp’ers.

2. Voor wie is dit

Iedere zzp’er, groot en klein, moet een administratie bijhouden. Voor veel zzp’ers is een boekhouding bijhouden echter ingewikkeld, moeilijk of gewoon een vervelend klusje. De vele verschillende boekhoudprogramma’s proberen het jou zo gemakkelijk mogelijk te maken, zodat jij zonder zorgen alles bijhoudt volgens de regels van de Belastingdienst.

Deze gids is behulpzaam voor iedere zzp’er, zowel voor de dienstverlener als zij die een fysieke en/of online winkel bezitten:

Iedere zzp’er, met of zonder fysieke/online winkel

Het beste allround-zzp boekhoudprogramma volgens onze test is e-Boekhouden.nl. Het programma is niet specifiek gericht op zzp’ers die alleen diensten leveren of alleen producten, maar er is de mogelijkheid om gebruik te maken van beide. Ook dienstverleners, maar met name winkeliers en webshops hebben het meeste baat bij het administratie programma van e-Boekhouden.nl. Deze beschikt namelijk, naast de andere randvoorwaarden en belangrijke functies, onder andere over pakbonnen, webshop-koppelingen en veel meer.

In deze gids bespreken we echter niet de integraties met kassasystemen, webshopkoppelingen of voorraadbeheer. Hoewel e-Boekhouden.nl een goede en complete keuze is voor winkeliers en webshops, liggen zzp’ers met een winkel buiten de scope van deze gids. We bevelen winkeliers aan om zelf te onderzoeken of er voldoende integraties en functionaliteiten beschikbaar zijn voor hun doeleinden.

Specifiek voor ZZP boekhouding van dienstverlenende zzp’ers

Bij het testen en reviewen van boekhoudprogramma’s, en bij het schrijven van deze gids hebben wij dienstverlenende zzp’ers altijd centraal gesteld. De belangrijke functionaliteiten zijn bepaald vanuit het oogpunt van een dienstverlenende zzp’er, en daarop hebben wij vervolgens beoordeeld.

De wensen die dienstverlenende zzp’ers hebben ten opzichte van zzp’ers die een webshop of fysieke winkel kunnen enorm verschillen. Daarom hebben we specifiek voor de dienstverleners een apart programma gekozen. MoneyMonk richt zich echt alleen op dienstverlenende zzp’ers en komt op dit gebied als beste uit de test. Projecten, uren en ritten kunnen hierin bijgehouden worden, facturen kunnen eenmalig of periodiek verstuurd worden en klanten kunnen online betalen. Van onnodige functies zoals een voorraadbeheer heb je dus geen last.

3. Hoe we de boekhoudprogramma’s gekozen hebben

Met meer dan 40 verschillende boekhoudprogramma’s op de Nederlandse markt waren we genoodzaakt om een selectie te maken. Uit deze selectie zijn 10 boekhoudprogramma’s overgebleven die wij uitgebreid hebben getest en gereviewd.

Om te bepalen welke boekhoudprogramma’s wel en welke niet getest zouden worden, hebben we een selectie gemaakt op basis van een aantal overwegingen:

  • Support en documentatie. We zijn ervan overtuigd dat een goed boekhoudprogramma ook door zzp’ers zonder boekhoudkennis gebruikt moet kunnen worden. Het boekhoudprogramma moet daarvoor de nodige ondersteuning bieden.
  • Essentiële onderdelen. Een pakket moet functioneren als een volwaardig boekhoudprogramma, en er mogen geen essentiële onderdelen (zoals een afschrijvingsmodule) missen.
  • Kernfuncties voor zzp’ers. Een programma moet de zzp’er centraal stellen. Boekhoudprogramma’s die zich enkel richten op MKB en grootbedrijven zijn uitgesloten.
  • Voldoende geautomatiseerd. Tijdsbesparing is belangrijk, daarom moeten er in ieder geval een paar automatiseringshandelingen getroffen zijn.
  • Simpel en duidelijk taalgebruik. Niemand zit te wachten op administratie software vol met jargon. Duidelijk en simpel taalgebruik biedt een stress-vrije ervaring waarin minder fouten worden gemaakt.
  • Transparante prijzen. Boekhoudpakketten moeten transparant zijn over hun prijzen. Om die reden hebben we alle pakketten die €20,00 of meer aan verborgen kosten bevatten direct uitgesloten.
  • Bekendheid. Tot slot hebben we de minder bekende boekhoudprogramma’s niet getest. We zijn ervan overtuigd dat het beste boekhoudprogramma enige bekendheid moet hebben en door voldoende ondernemers én boekhouders gebruikt moet worden om als beste boekhoudprogramma verkozen te worden.

De volgende 11 programma’s zijn door de selectie gekomen:

4. Hoe we de boekhoudprogramma’s getest hebben

Om alle 11 boekhoudprogramma’s te testen hebben we proefaccounts geopend bij de desbetreffende programma’s. Hierbij hebben we geen gebruik gemaakt van onze eigen administratie, maar hebben we een fictieve administratie aangemaakt met uiteraard ook een fictief bedrijf. Met e-Boekhouden.nl, MoneyMonk en Moneybird waren we al bekend, omdat we bij deze drie programma’s onze administratie voeren of gevoerd hebben.

 

Met Job’s ervaring in het helpen van zzp’ers met het opzetten van hun eigen administratie heeft hij inmiddels een prima beeld waar zzp’ers tegen aanlopen bij het kiezen van een boekhoudprogramma. Uit alle ervaringen en gesprekken die hij met zzp’ers gehad heeft over deze keuzestress, hebben wij de belangrijkste functies en randvoorwaarden gefilterd.

De randvoorwaarden

De vier randvoorwaarden hebben niet alleen een rol gespeeld bij het filteren van de 40 verschillende boekhoudprogramma’s, maar de uitgekozen 11 boekhoudpakketten zijn hier ook op beoordeeld. Een boekhoudprogramma moet aan deze vier randvoorwaarden voldoen om goed te kunnen zijn voor een zzp’er.

  1. Simpel in gebruik. We willen een soort van ‘Plug ’n Play,’ waarbij we direct met een paar klikken een factuur kunnen inboeken en alles kunnen vinden. Dus geen lange demonstratievideo’s, maar een intuïtieve en simpele werking.
  2. Geen boekhoudkennis nodig. Deze randvoorwaarde sluit aan op de vorige; naast simpel in gebruik moet je het programma ook kunnen begrijpen zonder al te veel moeite. Een boekhoudprogramma is goed wanneer je deze kunt gebruiken met weinig of zelfs geen kennis van boekhoud- en belastingwetten.
  3. Kernfuncties aanwezig. Een zzp’er heeft hele andere behoeften dan een mkb bedrijf. Een boekhoudpakket moet zich daarom richten op de functies die zzp’ers gebruiken, zoals: factureren, kosten inboeken, inkomsten en uitgaven verwerken.
  4. Digitalisatie. Bonnetjes scannen, opslaan en inboeken via je telefoon, e-mail of scanner is hier een voorbeeld van. Maar ook een automatische bankkoppeling en het met één klik kunnen versturen van je btw-aangifte zijn belangrijke voorbeelden. Digitalisatie maakt het jou als zzp’er gemakkelijker en het bespaart je zeeën van tijd.

6 must-have functies voor zzp’ers

Het ideale boekhoudprogramma moet niet te groot zijn en te veel functies bevatten, maar ook zeker niet te weinig. Er zijn een aantal kernfuncties waar een boekhoudprogramma aan moet voldoen om prettig en functioneel te zijn voor een zzp’er. Daarom hebben we een lijst samengesteld van 6 ‘MUST have’ functies, welke ook allemaal van groot belang zijn geweest in het testen van de verschillende administratie software.

1. Automatische bankkoppeling. Met een automatische bankkoppeling is het handmatig downloaden en importeren van transacties verleden tijd; transacties worden automatisch ingelezen.

Tijdsbesparing: 5 minuten per week.

2. Scan en herken. Dit is een echte must-have. Met deze functie is het handmatig overtypen van al je bonnetjes en facturen namelijk verleden tijd. Het boekhoudprogramma herkent alle gegevens op de factuur automatisch, van bedrijfsgegevens tot factuurnummers, totaalbedragen en de btw.

Tijdsbesparing: 4-5 minuten per inkoopfactuur.

3. Automatisch boekingsvoorstel van transacties. Transacties moeten ook verwerkt worden nadat deze automatisch ingelezen zijn middels de koppeling, of wanneer je deze zelf hebt geïmporteerd. Je boekhoudpakket kan met deze functie zelf alle transacties koppelen aan de juiste facturen. Een echte time-saver; de voorgestelde boekingen hoeven alleen nog maar bevestigd te worden met één klik.

Tijdsbesparing: 1 minuut per banktransactie.

4. Mobiele app. Even snel een factuur kunnen checken, de omzet controleren of gewoon zien hoe je er financieel voor staat. We doen tegenwoordig 2/3emet onze mobiele telefoon, en slechts 1/3emet een computer of laptop. Een boekhoudpakket zonder mobiele app is daarom eigenlijk prehistorisch en raden we dan ook ten zeerste af wegens een gebrek aan innovatie.

5. Facturatie en offerte module. Dit is een belangrijke randvoorwaarde. Deze modules zorgen ervoor dat je direct vanuit het pakket e-mails kunt versturen met de offerte of factuur. Het enige dat je dan nog hoeft te doen wanneer je klanten eenmaal in je klantenboek staan is de bedragen aanvullen en de e-mail te versturen. Nooit meer facturen maken in excel dus.

Tijdsbesparing: 15 minuten per verkoopfactuur.

6. Betalingsherinneringen en incasso. Het overkomt iedere zzp’er wel eens en waarschijnlijk wel vaker dan slechts een keer: een klant betaalt te laat, of zelfs helemaal niet. Daar moet je vervolgens achteraan gaan en dat kost je tijd, moeite en energie. Met deze functie kun je gemakkelijk je klanten herinneren of uiteindelijk zelfs overgaan op een incassoproces. Scheelt je een hoop ellende.

Tijdsbesparing: afhankelijk van hoeveel klanten te laat betalen en hoe vaak dit gebeurt.

Bonus: Elektronische btw aangifte. Meer een nice to have dan een echte must have. Door een directe koppeling van het boekhoudprogramma met de Belastingdienst hoef je de aangifte niet meer zelf in te vullen. Je btw-aangifte wordt voor je klaargezet en je hoeft dit alleen maar te controleren en op verzenden te klikken. Het bespaart je veel tijd.

Tijdsbesparing: 20-30 minuten per btw aangifte.

Functies waar we verder op gelet hebben

  • Complete boekhouding. Al je inkomsten en uitgaven bij kunnen houden en inzicht hebben in de standaard financiële rapportages zoals de balans, winst- en verliesrekening en btw aangifte.
  • Urenregistratie. Je uren kunnen registreren voor ieder project. Zo heb je je uren altijd up to date, kun je deze direct factureren en blijf je binnen het budget van je klant.
  • Projectregistratie. Projecten aanmaken, taken toevoegen, je voortgang bijhouden en je project factureren.
  • Periodiek factureren. Automatisch en periodiek factureren aan klanten die je iedere week, maand of kwartaal betalen. Een periodieke factuur hoef je maar eenmalig op te stellen en het programma doet de rest.
  • Online betaalmogelijkheid. Klanten moeten online de mogelijkheid hebben om te betalen met iDeal. Dit verkort namelijk de betaaltermijn en jij hebt sneller je geld.

Categorieën

De 6 ‘MUST have’ functies en andere functionaliteiten zijn niet de enige dingen waar op gelet is. Ook de randvoorwaarden die eerder genoemd zijn wogen mee in alle tests en beoordelingen, tezamen met de prijs en klantenreviews.

In totaal hebben we de reviews opgedeeld in vijf categorieën, welke afzonderlijk een cijfer hebben gekregen. Het gemiddelde daarvan vormde vervolgens het eindcijfer.

Het gaat hierbij om de volgende categorieën:

  1. Gebruikersgemak
    Easy to useis belangrijk, want niemand wil eerst allemaal video’s moeten zien voor hij zijn boekhouding kan doen, toch?
  2. Functionaliteiten
    Zoals de registratie van projecten, uren en ritten, de offerte- en facturatiemodule en de financiële overzichten en rapporten.
  3. Digitalisatie
    Denk aan met één klik je btw-aangifte versturen, een mobiele app, een scan en herken functie en een automatische bankkoppeling met boekingsvoorstellen.
  4. Prijs
    Betaalbaarheid is een belangrijke factor. De gemiddelde prijs van een boekhoudprogramma is €22,00. De prijs moet redelijk zijn, ook in verhouding tot de functionaliteiten.
  5. Klantbeoordelingen
    Ervaringen van andere klanten zijn ook belangrijk voor een helderder beeld.

5. Onze keuze voor het beste boekhoudprogramma voor zzp’ers

Wij denken dat alle zzp’ers die overwegen gebruik te gaan maken van een boekhoudprogramma e-Boekhouden.nl moeten gaan gebruiken. Waarom? Omdat dit het meest complete programma is dat je zult vinden als zzp’er, zonder onnodige functionaliteiten, maar wel met voldoende (groei)mogelijkheden.

Én e-Boekhouden.nl is een van de meest betaalbare programma’s op de markt.

Wat e-Boekhouden.nl de topper maakt onder de zzp boekhoudprogramma’s

e-Boekhouden.nl heeft alle functionaliteiten, en ondanks dat er ook complexere functies aanwezig zijn, is het wel overzichtelijk. Dit maakt dat de online administratie software goed te gebruiken is voor zzp’ers zonder boekhoudkennis.

En mocht je er toch niet uitkomen, dan is er nog altijd de helpdesk. De helpdesk heeft een snelle response waardoor problemen meestal in één e-mailtje opgelost zijn. Ze schromen overigens ook niet om even te bellen om samen bepaalde functionaliteiten door te lopen. Niet alleen met vragen over het boekhoudprogramma kun je er terecht, ook al je boekhoud gerelateerde vragen beantwoorden ze.

Daarnaast hebben ze een uitgebreide helpsectie en video handleidingen, handig voor de zzp’er die voor de eerste keer zijn of haar boekhouding doet.

De project- en urenregistratie van e-Boekhouden.nl is uitgebreid, maar tegelijkertijd niet té complex. Zo kun je activiteiten toevoegen aan je projecten en heb je direct een duidelijk overzicht van hoeveel tijd je in welke activiteit hebt gestopt bij je projecten. Uurtarieven kun je gemakkelijk toevoegen en je uren kun je direct factureren.

Net als het registreren van projecten en uren, is het tijdspad van offertes en facturen ook uitgebreid. Zo zijn er verschillende offertestatussen (ingevoerd, verzonden, wacht op antwoord, geaccepteerd, gefactureerd) waardoor je direct ziet hoe het ervoor staat met je factuur. Ook handig is dat je kunt zoeken binnen je offertes en facturen. En uiteraard hebben klanten ook de mogelijkheid om online te betalen via iDeal, PayPal en andere betalingsmogelijkheden.

Naast het versturen van facturen kun je ook abonnementen aanmaken, oftewel, periodieke facturen. Het is dus niet nodig om iedere week, maand of andere tijdsperiode steeds dezelfde factuur aan te maken. In plaats daarvan maak je een abonnement aan voor je klant en dan verstuurt e-Boekhouden.nl deze automatisch voor je wanneer de tijd rijp is. Hetzelfde geldt voor je herinneringen, ook deze verstuur je makkelijk vanuit e-Boekhouden.nl. En als na een paar herinneringen en een aanmaning je klant nog niet betaald heeft, dan kun je gratis een koppeling maken met een incassobureau en hen erop afsturen.

Alle facturen die ontvangen worden of die je upload, kunnen automatisch herkend worden door e-Boekhouden.nl. Niet alleen een scan en herken functie is aanwezig, maar ook een mail en herken functie. Alle facturen die je per e-mail ontvangt kun je direct doorsturen naar je eigen e-mailadres voor de mail en herken functie. De informatie hoeft na het herkennen alleen nog maar gecontroleerd worden.

Verkoop- en inkoopfacturen moeten verwerkt worden binnen je boekhouding. Door de automatische bankkoppeling met de ABN-AMRO, Bunq, ING, knab, Rabobank en Triodos Bank, bespaar je veel tijd bij het verwerken van je transacties. Scheelt je weer 5 minuten per week én het geeft je een stok achter de deur om je boekhouding bij te houden, want transacties worden automatisch klaargezet om verwerkt te worden. e-Boekhouden.nl doet vervolgens slim voorstellen om je transacties te koppelen en op de juiste manier te verwerken.

Daarnaast heeft e-Boekhouden.nl ook koppelingen met zo ongeveer alle zakelijke software op de markt. Koppel naast je zakelijke rekening ook je webshop, kassa, crm-software, facturatieprogramma, incassobureau, PSP, salarissoftware, rapportagesoftware of urenregistratiesoftware. Door koppelingen met overheidsorganisaties worden automatisch btw-nummers en IBAN’s gecontroleerd en klantgegevens kan je automatisch van de KvK inlezen. e-Boekhouden.nl heeft meer koppelingen dan welk ander boekhoudprogramma dan ook.

Als laatste koppeling is er ook nog een directe koppeling met de Belastingdienst: met één klik op de knop verstuur je je btw-aangifte vanuit e-Boekhouden.nl. Dit is een functionaliteit die bij weinig programma’s beschikbaar is. Naast een btw-aangifte overzicht beschikt e-Boekhouden.nl ook over je ICP-opgave, balans, winst- en verliesrekening, grootboek, mutaties en open posten.

In verhouding tot andere boekhoudprogramma’s heeft e-Boekhouden.nl een aantrekkelijk prijskaartje. Er zijn twee modules waaruit je kunt kiezen, maar je kunt deze ook combineren. De boekhouden-module kost €7,95 per maand, en de facturatie-module €5,95. In totaal dus maar €13,90; een heel stuk minder dan de gemiddelde €22,00 voor een boekhoudprogramma.

Geen dealbreakers, maar we missen het wel

Ondanks dat e-Boekhouden.nl als beste uit de test kwam, kleven er wel een paar nadelen aan. Gelukkig waren dit geen dealbreakers, maar het zijn toch dingen die we missen binnen een programma zo uitgebreid en geavanceerd als e-Boekhouden.nl. Een ding dat bij ons beiden frustraties opwekte was de hoeveelheid aan pop-ups waar e-Boekhouden.nl gebruik van maakt. Maar hier konden we doorheen zien, en uiteindelijk went het wel.

Een ander nadeel is dat het niet mogelijk om offertes online te laten ondertekenen. Je moet dus handmatig de status van je offertes wijzigen naar goedgekeurd of afgekeurd. Er zijn programma’s op de markt die deze functionaliteit wel bieden, dus het is een feature die zeker mogelijk is.

Het is daarnaast ook jammer dat er extra betaald moet worden om gebruik te maken van de mail/scan en herken functie. Het verstoppen van deze kleine kosten is niet bepaald fraai, maar de omvang is zo klein dat we het ze kunnen vergeven. Afhankelijk van hoeveel credits je per keer koopt verschilt de prijs per scan en herken. Dit ligt tussen de €0,09 en €0,25 per herken. Stel je koopt 250 credits, dan is dit per herken €0,19. Met gemiddeld 75 bonnen en inkoopfacturen per jaar kost deze scan en herken functie jou €14,25 extra per jaar. Hier lees je meer over de credits en prijzen ervan.

Als laatste mist er een rittenregistratie. Indien je veel zakelijk rijdt dan wil je deze kilometers ook bijhouden in een rittenadministratie. Dit is wel op te lossen, namelijk door een extern programma te gebruiken of ons Excel-template. Indien je al gebruik maakt van Timechimp voor je uren en ritten, dan kun je dit programma ook automatisch koppelen. Benieuwd naar onze uitgebreide review over e-Boekhouden.nl? Deze kun je hier lezen.

6. Op nummer twee: MoneyMonk

Wat MoneyMonk een topkeuze maakt voor dienstverlenende zzp’ers

Allereerst is MoneyMonk dus alleen voor dienstverlenende zzp’ers, en dit maakt dat het programma geen onnodige functionaliteiten heeft. En dit leidt weer tot een simpeler programma dat prettig in gebruik is. Het programma wijst zichzelf en je hoeft geen moeilijke boekingen te doen tegen allerlei grootboekrekeningen. Daarbij is er ook nog een goede helpdesk om je te helpen met al je vragen. De medewerkers van MoneyMonk staan zowel telefonisch als per e-mail voor je klaar, en je kunt je scherm ook met hen delen zodat ze je op de juiste manier kunnen helpen met je vraag.

Een belangrijke functionaliteit voor dienstverlenende zzp’ers is het bijhouden van projecten en uren. Met MoneyMonk gaat dit snel en door de KvK koppeling hoef je de meeste klantgegevens niet meer zelf in te vullen. Projecten hebben een eigen naam en projectcode, en je kunt ook een factuurmethode en budget instellen. Uren kunnen direct gefactureerd worden aan je klant. Indien je veel zakelijk rijdt kun je ook al je ritten bijhouden volgens de regels van de Belastingdienst.

Uren kunnen direct gefactureerd worden, maar het is ook mogelijk om zelf offertes en facturen op te stellen. Handig voor als je bijvoorbeeld een vaste prijs hanteert voor een dienst, ongeacht de hoeveelheid uren. Naast je gewone facturen kun je ook periodieke facturen versturen. Deze stel je eenmalig in en MoneyMonk verwerkt deze dan iedere dag voor 10:00 uur. Verder is de lay-out van je offertes en facturen geheel aanpasbaar. Zo kun je je eigen huisstijl hanteren en ben je hierin niet beperkt. MoneyMonk heeft ook een koppeling met Mollie, waardoor het mogelijk is om je klanten met iDeal te laten betalen. Handiger voor de klant, en fijner voor jou. De betaaltijd gaat hiermee namelijk omlaag en zo heb jij sneller je geld.

Om goed bij te kunnen houden of facturen al betaald zijn, kun je automatisch je bankrekening koppelen aan MoneyMonk. Transacties worden automatisch ingelezen als je een rekening hebt bij Bunq of knab, en anders moet je deze zelf nog importeren. Op slimme wijze stelt MoneyMonk zelf suggesties voor om het koppelen van facturen gemakkelijker te maken. Het enige dat je hoeft te doen is dit te controleren en goed te keuren. Je weet zo direct wie er al wel en wie er nog niet betaald hebben.

Mocht een klant nog niet betalen, ondanks de optie om ook via iDeal te betalen, dan kun je gemakkelijk een herinnering sturen via MoneyMonk. MoneyMonk houdt namelijk bij of je facturen al voldaan zijn of niet en hoeveel dagen deze te laat zijn. Uiteindelijk kun je ook een aanmaning versturen, mocht het na meerdere herinneringen nog niet gelukt zijn. Er is helaas geen mogelijkheid om de factuur door te zetten naar een incassobureau.

Verder biedt MoneyMonk ook verschillende rapporten aan, welke inzichtelijk zijn per maand, kwartaal of jaar. Denk aan je balans, resultatenrekening, proef- en saldibalans, grootboekmutatiekaart, btw-aangifte overzicht, debiteuren- en crediteurenoverzicht en omzet en kosten per contact. En die btw-aangifte hoef je alleen nog maar over te nemen op de website van de Belastingdienst.

Een andere belangrijke functie waar MoneyMonk over beschikt is de scan en herken functie. Zo zorgt MoneyMonk ervoor dat je al je bonnetjes en inkoopfacturen niet meer zelf hoeft in te voeren. Een foto maken of het bestand inscannen en MoneyMonk doet de rest. De bijbehorende transactie wordt automatisch opgezocht en dit hoef je alleen nog maar goed te keuren. Scheelt je weer 4 tot 5 minuten per inkoopfactuur.

Het inscannen van zulke bonnetjes is met name handig middels de mobiele applicatie. Dan heb je meteen een afbeelding van je bonnetje en is er geen man over boord wanneer je deze toch verliest. De app biedt niet alleen de scan en herken functie, maar ook je dashboard en registratie van ritten en uren. Naast dit alles kun je ook zien welke facturen nog openstaan en welke al voldaan zijn. Tegenwoordig doen we 2/3eop onze mobiele telefoon, en een uitgebreide en functionele app is daarom wel belangrijk.

Tot slot ligt de prijs van MoneyMonk iets onder het gemiddelde van €22,00 ligt. De eerste 30 dagen probeer je het programma gratis, en als je nog geen jaar ingeschreven staat bij de KvK dan kun je ook gebruik maken van de startersactie. Met deze actie betaal je de eerste zes maanden €12,50 en daarna de normale prijs van €25,00. Dat is ruim het dubbele van dan e-Boekhouden.nl, maar voor de kwaliteit en functies van het programma is de prijs het ongetwijfeld waard.

Geen dealbreakers, maar we missen het wel

Gemiddeld kreeg MoneyMonk van ons een 8,7; er is dus ruimte voor verbetering. Een paar dingen mistten we namelijk wel bij MoneyMonk, maar het waren geen dealbreakers. Zo is het versturen van offertes vanuit MoneyMonk gemakkelijk, maar het goedkeuren ervan zal je toch echt zelf moeten doen. Dit kan dus niet online. En eenmaal je klant ook de factuur gestuurd, geheel met mogelijkheid om deze via iDeal te betalen, is het jammer dat de factuur niet ook als UBL-bestand meegestuurd wordt. Een UBL-factuur maakt het voor je klant namelijk nog makkelijker en dus ook voor jou.

Daarnaast is het ook goed dat het mogelijk is om herinneringen en aanmaningen te sturen, maar indien je toch een stapje verder moet gaan en een incasso moet gaan versturen, dan heb je pech. En omdat MoneyMonk geen API ondersteunt is het ook niet mogelijk om een ander incassobureau te koppelen.

Een allerlaatste flaw kwamen we tegen toen we de klantbeoordelingen lazen. MoneyMonk maakt het je gemakkelijk om je boekhouding bij te houden, maar niet om over te stappen naar een ander programma. Oké, best logisch, ze willen natuurlijk dat je blijft. Maar het exporteren van al je gegevens is omslachtig en moeilijk, en kost je dus extra veel tijd. Ook vervelend als je helemaal niet over wilt stappen, maar om welke reden dan ook stopt als zzp’er. Want je bent wel wettelijk verplicht om je administratie zeven jaar te bewaren, en in sommige gevallen zelfs tien jaar. Hier lees je alles over deze regeling.

Benieuwd naar onze uitgebreide review over MoneyMonk? Deze kun je hier lezen.

7. De concurrentie: 9 alternatieve boekhoudprogramma’s

In totaal hebben we 11 programma’s getest en daarbij kwamen e-Boekhouden.nl en MoneyMonk als beste naar voren. Waarom wonnen zij de competitie, en niet een van de andere 9 programma’s? De voordelen en redenen waarom e-Boekhouden.nl en MoneyMonk volgens ons de beste programma’s zijn hebben we al uiteen gezet. Tijd om uit te leggen waarom de andere programma’s het niet zijn geworden.

InformerOnline

InformerOnline was een geduchte tegenstander en kreeg hetzelfde eindcijfer als MoneyMonk. Maar InformerOnline richt zich op zzp’ers en mkb’ers, en MoneyMonk specifiek op dienstverlenende zzp’ers. Om die reden hebben wij gekozen voor MoneyMonk en niet voor InformerOnline.

Verder is InformerOnline een programma waar net zoals bij e-Boekhouden.nl enorm veel mee mogelijk is. Sterker nog, de mogelijkheden leken eindeloos mede door de vele mogelijke API-koppelingen en app store. Maar dat was nou juist een van de problemen van dit programma: je kunt er te veel mee. En te veel van iets is ook niet goed, want dit ging ten koste van de gebruiksvriendelijkheid.

Offertes kunnen online goedgekeurd worden, wat jou weer tijd scheelt. Wanneer je InformerOnline opent zie je dus direct of je klant de offerte heeft goedgekeurd. Eenmaal de (UBL-)factuur naar je klant verstuurt, kan deze betaald worden met iDeal of een QR-code, waardoor de betaaltijd verlaagt en jij sneller je geld hebt. En als je klant niet betaalt kun je met het overzichtelijke tijdspad zien wanneer je een herinnering of incasso moet versturen. De automatische bankkoppeling met slimme transactiekoppeling neemt je nog meer werk uit handen.

Het grootste nadeel van InformerOnline was de omslachtigheid. Omdat het programma niet alleen gericht is op zzp’ers maar ook op mkb’ers, bevat het veel onnodige functies. Zo konden we pas een project aanmaken en uren registreren na lange tijd gezocht te hebben naar hoe dit moest. Eerst moet er een ‘uursoort’ aangemaakt worden. Zoiets moet je maar ne t weten, en kunnen vinden. Daarnaast is het ook zo dat je enkel over een voorraadbeheer beschikt wanneer je een mkb-pakket neemt in plaats van een zzp-pakket; niet praktisch dus voor zzp’ers die dit nodig hebben.

Lees hier onze volledige review.

Rompslomp

Een andere goede tegenstander was Rompslomp. Zij richten zich voornamelijk op ondernemers, freelancers en zzp’ers. Je wordt meteen door het programma heen geholpen met een rondleiding en krijgt verschillende stukjes uitleg bij ieder onderdeel van het programma.

Net als bij de andere programma’s die al genoemd zijn kun je hier ook je projecten en uren bijhouden. Het bijhouden van projecten is daarbij wel wat primitiever dan bij e-Boekhouden.nl of MoneyMonk het geval is, want in Rompslomp krijgt het project alleen maar een naampje en een contact. Wel kun je hier je ritten bijhouden, in tegenstelling tot bij e-Boekhouden.nl.

Rompslomp biedt ook een extraatje bij de facturatie- en offertemodule, namelijk het toevoegen van korting. Naast het factureren van je uren kun je ook producten aanmaken en deze factureren, handig voor als je ook producten verkoopt in een webshop. Klanten kunnen de factuur online betalen, en als ze dit niet doen kan je ze nog een herinnering sturen. De mobiele app bevat echt alles wat je ook op je desktop kunt doen, die ook nog eens prettig en snel werkt. En dit maakt het een goede applicatie.

Helaas is het kunnen versturen van periodieke facturen en incasso’s een ‘premium’ functie, die hoge kosten met zich meebrengt. Daarnaast beschikt Rompslomp niet over de tijdbesparende scan en herken functie, of de automatische bankkoppeling. En het koppelen van je transacties moet je ook zelf doen, net als je btw-aangifte. Als laatste is er ook weinig support; enkel via e-mail kun je hulptroepen inschakelen.

Lees hier onze volledige review.

Waarom de andere boekprogramma’s het niet geworden zijn (en wat ze beter kunnen doen)

Visma eAccounting. Visma eAccounting kwam erg dicht bij InformerOnline en Rompslomp, maar het programma is naar onze mening veel te omslachtig en te groot. Net als bij InformerOnline lijken de mogelijkheden wel eindeloos, maar in dit geval moet je wel heel erg veel zelf gaan koppelen middels API (zoals je uren- en rittenregistratie). Terwijl het nou juist zo prettig is om alles op één plek te hebben. Daarnaast was de lay-out zeer beperkt, kost de offertemodule extra, kunnen offertes niet online goedgekeurd worden, en is het versturen van incasso’s onmogelijk.

Lees hier onze volledige review.

Moneybird. Ritten kunnen niet bijgehouden worden in Moneybird en het ook niet mogelijk om met Moneybird met één klik je btw-aangifte te doen, iets wat je tijd had kunnen besparen. Daarbij mist Moneybird ook een voorraadbeheer en productoverzicht voor zzp’ers die een (fysieke) winkel hebben.

Lees hier onze volledige review.

Benieuwd hoe Moneybird zich vergelijkt met e-Boekhouden.nl of Moneymonk? Lees onze vergelijkingen:

Jortt. Jortt mist een paar functionaliteiten, zoals een registratie van projecten, uren en ritten, en offertes die niet online goedgekeurd kunnen worden. Als dat geen probleem is voor jou, kan Jortt een uitstekende keuze zijn. Je kunt het grootste deel van je boekhouding namelijk automatiseren met Jortt zodat je sneller klaar bent met je boekhouding.

Lees hier onze volledige review.

DigiBTW. Tijdens het testen van DigiBTW werd al snel duidelijk dat er zowel veel voordelen als nadelen aan dit programma kleven. Offertes kunnen niet online goedgekeurd worden, en we missen een aantal andere belangrijke mogelijkheden zoals: periodiek factureren, versturen van herinneringen en incasso’s, een mobiele app, automatische bankkoppeling en een scan en herken functie.

Lees hier onze volledige review.

Gekko. Wat anderen van Gekko vinden is ons niet helemaal duidelijk, want er waren maar een paar reviews te vinden. Gekko mist de mogelijkheid om je klanten met iDeal te laten betalen, en om een incasso naar ze te versturen wanneer een aantal herinneringen niet hebben geholpen. Daarnaast mis je ook een scan en herken functie en moet je al je transacties zelf importeren en koppelen; net als je btw-aangifte, die moet je ook zelf doen. Een groot pluspunt van Gekko: het is gratis! Gekko is het enige gratis boekhoudprogramma dat onze testronde gehaald heeft en komt aardig mee met vergelijkbare betaalde programma’s.

Lees hier onze volledige review.

Myfinance. Het boekhoudprogramma van Myfinance miste veel functionaliteiten. Dingen die je op je buik kunt schrijven zijn: scan en herken, herinneringen en incasso’s, klant online laten betalen, periodiek (UBL-)factureren, voorraadbeheer en automatische boekingsvoorstellen. Je btw-aangifte moet je ook zelf regelen. Gelukkig was de prijs wel erg goed en werkte het programma intuïtief.

Lees hier onze volledige review.

Reeleezee. Op zich is Reeleezee zeker geen verkeerd programma. Het probleem dat we hiermee hadden lag voornamelijk in alle verschillende modules, en alle extra kosten die dit met zich meebrengt. Dit maakt Reeleezee een enorm duur programma, wat erg jammer is want het beschikt wel over vrijwel alle functies die je als zzp’er hebben wilt. Helaas werkte het programma daarnaast ook niet heel prettig, en konden we echt merken dat het ook gericht is op mkb’ers. En er is geen mobiele app, alleen een om bonnetje mee te scannen.

Lees hier onze volledige review.

Desktop boekhoudprogramma’s. Alle boekhoudprogramma’s die als beste uit de test gekomen zijn in dit artikel, zijn online boekhoudprogramma’s. Je doet de boekhouding dus online in je webbrowser. Hoewel de meeste programma’s helemaal online zijn, bestaan er nog enkele desktop toepassingen. Dus software die ontwikkeld is om direct op je computer of laptop (windows of mac) te draaien. En niet als een webapplicatie binnen een browser.

Sommige boekhoudprogramma’s die je op je computer of laptop installeert werken overigens wel online. Stip-t.nl is bijvoorbeeld een desktop applicatie waarbij al je gegevens wel online in de cloud worden opgeslagen. Ben je dus een zzp’er die de voorkeur geeft aan een oude vertrouwde desktop applicatie? Dan raden we je aan om eens naar boekhoudsoftware te kijken die in ieder geval je data opslaat in de cloud.

8. Onze beoordeling in een notendop

Het beoordelen van de 11 boekhoudprogramma’s hebben we gedaan aan de hand van een puntensysteem met 5 categorieën. Alle programma’s kregen per categorie een cijfer. Het eindcijfer werd vervolgens bepaald aan de hand van het gemiddelde. Deze categorieën zagen er als volgt uit:

  1. Gebruikersgemak. Het programma moet niet onnodig ingewikkeld zijn maar intuïtief werken.
  2. Functionaliteiten. Belangrijk is dat de kernfuncties voor zzp’ers aanwezig zijn.
  3. Digitalisatie. Hiermee doelen we op digitale functies die tijdbesparend zijn, zoals een scan en herken functie.
  4. Prijs. De prijs moet aantrekkelijk zijn, ook in verhouding tot de aangeboden functionaliteiten.
  5. Klantbeoordelingen. De beoordeling van andere klanten zijn ook meegenomen in de reviews.

In de onderstaande tabel hebben we onze ranking opgenomen.

Ranking Beste boekhoudprogramma Cijfer
1 e-Boekhouden.nl 9,1
2 MoneyMonk (voor dienstverleners) 8,7
3 InformerOnline 8,7
4 Rompslomp 8,5
5 Visma eAccounting 8,4
6 Moneybird 8,3
7 Jortt 8,0
8 DigiBTW 7,6
9 Gekko 7,4
10 Myfinance 7,4
11 Reeleezee 7,2

En nu? 

Nu je meer weet over deze boekhoudprogramma’s is het tijd om te achterhalen wat jijhet fijnste en beste boekhoudprogramma vindt. Want wie weet vind jij wel een ander programma het lekkerst en meest simpel werken. Om die reden raden wij aan om een proefaccount te nemen bij twee of drie boekhoudprogramma’s.

Test vervolgens ieder programma een kwartiertje uit en beoordeel zelf wat je van het programma vindt. Werkt het programma gemakkelijk en intuïtief, en begrijp je direct wat je moet doen of sta je radeloos? Binnen een half uurtje maak je de keuze die bij jou past. En deze keuze bespaart je op de lange termijn een hoop tijd én hoofdpijn.

Je administratie liever uitbesteden? Ik onderzocht wat een boekhouder kost door 75 verschillende offertes op te vragen en die resultaten met jou te delen. Ben je geen zzp’er maar heb je een BV? Dan is dit wat een BV jaarrekening gaat kosten.